Nu är det inte många timmar kvar av ännu ett händelserikt år i kollektivtrafiken! Massor av mer eller mindre kloka kort- och långsiktiga beslut och åtgärder har vi sett prov på under 2013. Och om detta har uppfattningarna varierat. Vi lever numera i en värld där särintressen alltmer står mot varandra, vilket ibland kan ta sig uttryck i suboptimeringar och långsiktigt felinriktad ”färdväg”, som det brukar heta. Kvalitet betyder i sig något långsiktigt, kostnadseffektivt och tillförlitligt, under det att snabba, enkla och billiga lösningar för stunden möjligen kan tyckas vara det bästa valet. Men tänk så ofta man i det senare fallet bedrar sig, vilket vi sett exempel på!
Här skall det inte handla om vad som varit klokt eller inte, utan om det som nu ligger framför oss. Vi har ju en hel del smått och stort som i nära tid skall diskuteras, beslutas och genomföras. Under det kommande året skall, vad jag kan förstå, många avgörande beslut tas när det gäller trafik, tekniketableringar och anskaffningar. Kan man våga hoppas på att klokhet, långsiktighet och kanske framför allt politisk konsensus skall prägla det som sker i högre grad än tidigare? Kan vi våga hoppas på att sådant som kommer ut av djup sakkunskap, erfarenhet och framsynthet, hellre än plötsliga och för stunden ”opinionsanpassade” utspel, skall bli det som vi kommer att minnas mest från året 2014? Återstår att se!
Nu tillönskar jag Forums alla aktiva debattörer och passiva läsare ett Gott Nytt 2014! Låt debatten i denna spalt få präglas av samma egenskaper, som jag här ovan önskar mig från dem som i fortsättningen håller i taktpinnen där ute i kollektivtrafiken! För min egen del kliver jag nu av här och tar aktiv del i det som händer på annat sätt. I fortsättningen kommer jag endast att vara passiv läsare av Forum. RR tackar för sig!
/Ragnar Thörnblom
Gott Nytt År 2014 önskar RR!
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Gott Nytt År 2014 önskar RR!
- Bilagor
-
- Gott Nytt År alla på SSS Forum 131231.jpg (41.8 KiB) Visad 930 gånger
-
- RR tackar för sig i SSS Forum 131231.JPG (13.35 KiB) Visad 930 gånger
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: Gott Nytt År 2014 önskar RR!
Det där låter nästan som ett nyårslöfte Ragnar! 
Ha det gott där ute på landet och se upp så att inte någon kommer och bygger en bussdepå på granntomten; jag har hört att arrendena är på väg upp i Södertälje!
Gott nytt år på dej själv!

Ha det gott där ute på landet och se upp så att inte någon kommer och bygger en bussdepå på granntomten; jag har hört att arrendena är på väg upp i Södertälje!

Stort tack för alla dina inlägg som varit mycket lärorika. Tråkigt att att se dig kliva av vagnen då jag haft stort utbyte av dina kloka ord. Gott Nytt även till dig och önskar dig ett intressant och bra år! Och även alla de kommande åren......
Stort Tack från
Kjell L
Stort Tack från
Kjell L
daniel_s skrev:Det där låter nästan som ett nyårslöfte Ragnar!
Kanske ska bli granne med Hölö skroten

Gott nytt Ragnar..... du har varit både en slags klagomur under A32:ans första tid samt ett glädjeämne med dina "inside-informations".
/a32

På fädernes grund skall det nya byggas, med trofast kärlek det gamla tryggas
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
Copyright A32 på mina bilder här på SSS Forum. לוהים גדול
- Thomas Lange
God fortsättning, Ragnar!
Undrens tid kanske inte är förbi?! Måhända Modern Stadstrafik kan hoppas på att få del av en eller annan betraktelse?
Undrens tid kanske inte är förbi?! Måhända Modern Stadstrafik kan hoppas på att få del av en eller annan betraktelse?
Ju förr dess bättre.