Idag kom jag gående vid Stigbergstorget och hittade en hindertavla i elvans spår mot Järntorget. Jag blev lite konfunderad eftersom det uppenbarligen gick vagnar i den riktningen:
Förklaringen visade sig vara ett rälsbrott i växeln som bara berörde spåret från Bangatan:
Därmed kan elvan inte gå Bangatan mot centrum utan är omledd via Karl Johansgatan. Det går dock inga ersättningsbussar utan ersättningstrafiken körs med spårvagn som kör runt Mariaplan-Ekedal-Stigbergstorget-Majorna-Mariaplan. Här svänger den från Bangatan mot Karl Johansgatan:
Harald skrev:Idag kom jag gående vid Stigbergstorget och hittade en hindertavla i elvans spår mot Järntorget. Jag blev lite konfunderad eftersom det uppenbarligen gick vagnar i den riktningen:
Ännu ett exempel på att man sätter upp onödiga hinder i cykelbanan! Några dm närmare övergångsstället och ingen hade blivit hindrad. Jo, möjligen hade det blivit lite trängre för bilarna.
LÅ1 skrev:
Ännu ett exempel på att man sätter upp onödiga hinder i cykelbanan! Några dm närmare övergångsstället och ingen hade blivit hindrad. Jo, möjligen hade det blivit lite trängre för bilarna.
Ja, men hur gör man när den typen av skyltar har en tendens att dansa runt av sig själv? (För naturligtvis finns det inte någon som skljjar och flyttar på den.) Egentligen ska den stå till höger eller över det spår den gäller för. Annars hade det varit relativt enkelt här att klämma den på stolpen till vänster om till nytta för alla, eller så kunde man ställt klumpfoten på refugen i vägen för ingen.
LÅ1 skrev:
Ännu ett exempel på att man sätter upp onödiga hinder i cykelbanan! Några dm närmare övergångsstället och ingen hade blivit hindrad. Jo, möjligen hade det blivit lite trängre för bilarna.
Ja, men hur gör man när den typen av skyltar har en tendens att dansa runt av sig själv? (För naturligtvis finns det inte någon som skljjar och flyttar på den.) Egentligen ska den stå till höger eller över det spår den gäller för. Annars hade det varit relativt enkelt här att klämma den på stolpen till vänster om till nytta för alla, eller så kunde man ställt klumpfoten på refugen i vägen för ingen.
Sen kan man ju bara förundras över LÅ1:s kommentar... är inte cyklister utrustade med ögon och hjärna ?? De är väl förtusan bara att låta bli o köra på den... Men med tanke på hur cyklister brukar fara fram, så ingår nog varken ögon eller hjärna i standardutrustningen
LÅ1 skrev:
Ännu ett exempel på att man sätter upp onödiga hinder i cykelbanan! Några dm närmare övergångsstället och ingen hade blivit hindrad. Jo, möjligen hade det blivit lite trängre för bilarna.
Ja, men hur gör man när den typen av skyltar har en tendens att dansa runt av sig själv? (För naturligtvis finns det inte någon som skljjar och flyttar på den.) Egentligen ska den stå till höger eller över det spår den gäller för. Annars hade det varit relativt enkelt här att klämma den på stolpen till vänster om till nytta för alla, eller så kunde man ställt klumpfoten på refugen i vägen för ingen.
Sen kan man ju bara förundras över LÅ1:s kommentar... är inte cyklister utrustade med ögon och hjärna ?? De är väl förtusan bara att låta bli o köra på den... Men med tanke på hur cyklister brukar fara fram, så ingår nog varken ögon eller hjärna i standardutrustningen
Nä, och i din standardutrustning ingår tydligen inte fenomenet "mörker"...
Tror det är otroligt svårt att se en hindertavla i mörkret från sidan...Den är antagligen reflekterande mot spårvagnarna men inte i 90 graders vinkel åt sidorna...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
roggek skrev:Nä, och i din standardutrustning ingår tydligen inte fenomenet "mörker"...
Tror det är otroligt svårt att se en hindertavla i mörkret från sidan...Den är antagligen reflekterande mot spårvagnarna men inte i 90 graders vinkel åt sidorna...
Jodå, de finns mörker, men inte i min standardutrustning. Bara i min omgivning.
Men skyltfoten är gul, de finns gatubelysning, din cykel ska ha förskriven belysning och du förväntas ha lite mörkerseende också.
Kan inte va de minsta svårt att se den där, om man har uppsikt och lämplig hastighet. Situationsmedvetenhet, är något som är bra att tillämpa också.
Ganska så många går på och av vid hållplatserna längs sträckan och restiden blir rejält förlängd om du ska från Fjällgatan eller Majvallen och ska in till stan. Avstängningen lär dessutom pågå en tid.
Skrev ett litet inlägg om mina 15 varv som ersättningsvagnsföare på min blogg http://jobblogg.olasand.se
Förövrigt fixades växeln natten mot nyårsafton så ordningen är återställd. Tror de bytte hela växeln. Frågan är vart de fick den nya ifrån. Har inte hittat något annat ställe det det saknas en
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se
Jag tror de bytte bara halva växeln, alltså den vänstra tungan och stödrälen i körriktningen. Den andra såg lika sliten ut som tidigare när jag var där och tittade på nyårsafton.