Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Enligt DN är detdags för avstängning väster om Alvik till sommaren. I sex till sju månader. Snacka om problem för resenärerna!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Det står inte att det är DEN HÄR sommaren... Läs själv:LÅ1 skrev:Enligt DN är detdags för avstängning väster om Alvik till sommaren. I sex till sju månader. Snacka om problem för resenärerna!
"Än så länge är det oklart när renoveringen kan göras. Bortsett från en del broarbeten under 2014 kan arbetena dröja ända till 2019–2020. Notan för arbetena som även omfattar ombyggnad av stationen vid Brommaplan beräknas sluta på 1 780 miljoner."
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Sant! Jag litade för mycket på rubriksättarens text: "Gröna linjen klipps av i sommar". All erfarenhet säger ju att man ska vara mycket försiktig med att lita på rubriker.daniel_s skrev:Det står inte att det är DEN HÄR sommaren... Läs själv:LÅ1 skrev:Enligt DN är detdags för avstängning väster om Alvik till sommaren. I sex till sju månader. Snacka om problem för resenärerna!
"Än så länge är det oklart när renoveringen kan göras. Bortsett från en del broarbeten under 2014 kan arbetena dröja ända till 2019–2020. Notan för arbetena som även omfattar ombyggnad av stationen vid Brommaplan beräknas sluta på 1 780 miljoner."
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Vad ska byggas om vid Brommaplan, och varför?
Bonusfråga/sidospår:
Vad kommer det sig att SL/Stockholm valt att stänga av flera veckor på sommaren medan man i t.ex. London kört hårt på upprepade helgavstängningar?
Bonusfråga/sidospår:
Vad kommer det sig att SL/Stockholm valt att stänga av flera veckor på sommaren medan man i t.ex. London kört hårt på upprepade helgavstängningar?
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
I Storbritannien har det varit tradition att utföra spårarbeten på helger sedan lång tid tillbaka. Så det finns en vana att utföra alla typer av ban- och stationsunderhåll över helger. Större delar av tunnelbanan i London ligger under jord så där finns det säkert andra underhållsbehov än ovan jord. Samtidigt är det inte så lätt att köra stora bussflottor i ersättningstrafik i och nära Londons innerstad. Det finns inte så mycket utrymme på Londons gator som det finns i Stockholm. Inom City of London (mellan Aldwych och Tower Brige samt Themsen och halvvägs upp till Kings Cross) sker 98 % av alla persontransporter med tunnebana och pendeltåg - övriga 2 % sker med buss, taxi och privatbilar. Det skulle räcka med att 1 % av de som åker på stålhjul byter till gummihjul för att det skulle bli trafikinfarkt långt utanför City of London. Så känslig är inte Stockholmstrafiken.M_M skrev:Vad kommer det sig att SL/Stockholm valt att stänga av flera veckor på sommaren medan man i t.ex. London kört hårt på upprepade helgavstängningar?
London har knappt några boulevarder som kan svälja mycket trafik. Detta beror på den starka äganderätten till mark som finns i England. Efter den stora Londonbranden på 1666 (2/3 av London brann ned) lade Christopher Wren fram och fick godkänt en återbyggnadsplan inför kung Charles II som skulle ge London en modernare stadsplan. Men han lyckades aldrig rå på tomtägarna att godta förändrade tomtgränser för rakare och bredare gator. Så är det än idag. Traditionen ligger tung över England.
I Stockholms tunnelbana sköts det mesta underhållet på vardagsnätter. Man kan säga att småduttar för jämnan för att inte störa trafiken så mycket. Däremot när man gjort större arbeten så har man även i Stockholm arbetat med enkelspårsdrift - främst innanför tullarna där det är svårt att helt stänga av trafiken. Men hittills är det mest den äldsta banan som behövt större ingrepp. Det är inte bara bana och spår som behövt underhållas utan även plattformarna. Plattformskanterna börjar vittra sönder och måste bytas. Innanför ligger sand så det är inte bara att lyfta bort de gamla elementen utan först måste sanden schaktas ur. Då är det lättare att ha helt avstängt om det rör sig om en längre sträcka. Däremot har man kört enkelspår förra sommaren på Skarpnäcksgrenen och dessförinnan utanför Vällingby. Man har även kört med enkelspår vid Skärmarbrink och Gullmarsplan för plattformsunderhåll. När man stänger av hela bansträckor så handlar det inte om några veckor på sommaren utan flera månader som då spiller över långt in på höstkanten.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Enligt uppgift stängs sträckan Alvik - Hässleby tidigast 2018 - Två körfält på Drottningholmsvägen/Bergslagsvägen kommer att då reserveras för ersättningsbussarna. Men min undran är bara, kommer bussarna att räcka under typ rusningstrafiken eller blir det totalkaos?
I år ska dom renovera ett antal broar som har fått ganska mycket "stryk" och behöver fixas omgående.!
I år ska dom renovera ett antal broar som har fått ganska mycket "stryk" och behöver fixas omgående.!
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Enligt dn.se så kommer det i alla fall att bli en kort avstängning väster om Alvik till sommaren. Kanske kan ses som en övning eller förstudie till den stora avstängningen!

dn.se skrev:Sträckan Alvik-Åkeshov kommer att stängas av under nio dagar redan i sommar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Om nu man ska börja bygga nya T-banelinjer till bl a Nacka, vilket man skrev papper på idag lär nog upprustningen av Hässelbysträckan skjutas mera upp i tiden pga att alla pengar behövs för utbyggnaden (eventuellt!)
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Hässelbybanan lär nog hinna upprustas till toppskick innan det börjar komma fakturor för tunnelbanebygget till Nacka! Fast det är förstås ingen garanti för att det blir gjort, det går ju alltid att skjuta saker på framtiden och skylla på att man inte kommer att ha råd om ett par år...Patrick skrev:Om nu man ska börja bygga nya T-banelinjer till bl a Nacka, vilket man skrev papper på idag lär nog upprustningen av Hässelbysträckan skjutas mera upp i tiden pga att alla pengar behövs för utbyggnaden (eventuellt!)
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Man kan inte komma ifrån att politiker ibland har ett avsevärt underhållningsvärde när de skenar iväg med sin naiva fantasi.LÅ1 skrev:"Båtar kan ersätta t-banan"!
Och det här har underhållningsvärde.
Båtar från Blackebeg ? Tja det klart Blackebergsvägen når ju fram till vattnet någonstans vid Ängbybadet så en brygga där kanske.
Och det blir ju en intressant och spännande resa för pendlarna men hur lång tid kommer det att ta att åka buss till Blackeberg brygga , sedan pendelbåt som landar vid kanske Stadshuskajen eller Riddarholmskajen och så blir det en sista uppfriskande promenad.
Återstår då att cykla med viss möda men där utlovas: " och att antalet stopp och starter måste begränsas så att cyklisterna kan hålla en rimlig hastighet.".
låter som någon grön våg för cyklister genom trafikljusen eller hur ska det tolkas. Lite otur för den som kommer efter i otakt och missar vågen ?
Senast redigerad av Lennart Petersen den torsdag 23 januari 2014 0:45, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Ingen som har funderat på att prova med önsketänkande? Det brukar man kunna lösa nästan alla problem med!
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
När det gäller upprustningar av Stockholms tunnelbana, har man aldrig funderat över MTA:s fastrackkoncept? http://web.mta.info/nyct/service/fastrack_schedule.htm
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Inte mer otur än för dne bilist som kommer i otakt med bilvägarnas gröna våg.Lennart Petersen skrev: låter som någon grön våg för cyklister genom trafikljusen eller hur ska det tolkas. Lite otur för den som kommer efter i otakt och missar vågen ?
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Jag tror på bussar. Men jag tror på att vissa av bussarna bör göra som 172:an gjorde när Tranebergsbron var för svag: går över Solna. Ekerö kan få en 300-buss som kan gå via Slagstafärjan och antingen ansluta i Fittja eller köra till typ Älvsjö eller nåt. (Den behöver kanske inte läggas ner efteråt...)
Professionell tyckare
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Den turen behöver egentligen inte ta mycket mer än en halvtimme Ekerö - Älvsjö om man inte har mellanliggande hållplatser...Kantorn skrev:Jag tror på bussar. Men jag tror på att vissa av bussarna bör göra som 172:an gjorde när Tranebergsbron var för svag: går över Solna. Ekerö kan få en 300-buss som kan gå via Slagstafärjan och antingen ansluta i Fittja eller köra till typ Älvsjö eller nåt. (Den behöver kanske inte läggas ner efteråt...)
Professionell tyckare
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Trafik till och från Mälaröarna har väl indirekt trådanknytning, åtminstone vad gäller omdaningen av Brommaplan http://bygg.stockholm.se/brommaplanKantorn skrev:Den turen behöver egentligen inte ta mycket mer än en halvtimme Ekerö - Älvsjö om man inte har mellanliggande hållplatser...Kantorn skrev:Jag tror på bussar. Men jag tror på att vissa av bussarna bör göra som 172:an gjorde när Tranebergsbron var för svag: går över Solna. Ekerö kan få en 300-buss som kan gå via Slagstafärjan och antingen ansluta i Fittja eller köra till typ Älvsjö eller nåt. (Den behöver kanske inte läggas ner efteråt...)
Om vi konstaterar att 80% av de berörda politiska församlingarna avvisar alla planer på att ifrågasätta förbifarten (oavsett vad vi tycker om den), och leker med tanken att 1% av trafiken handlar om förbifart, 79% består av lokatrafik i större delen av sträckningen, 10% är trafik mellan Mälaröarna och sydost och 10% är trafik mellan Mälaröarna och nordost. Är det då nödvändigt att omskapa Brommaplan http://bygg.stockholm.se/brommaplan som om det som förr bara existerade en förbindelse från Mälaröarna?
Jag hoppas att "trafikplats Lovön" inte bara blir en stor trafikkarusell, utan även ett resecentrum för kollektivtrafik i alla fyra riktningar och med takhöjd för luftledning, även om det inledningsvis blir bussar. På sikt tror jag att det finns underlag för snabbspårväg i 90 knyck mellan Enebyberg och Älvsjö eller Årstaberg, med extrermt tät trafik .
/Göran
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Det var alltså inte bara jag som drog på munnen när jag läste texten.Lennart Petersen skrev:Man kan inte komma ifrån att politiker ibland har ett avsevärt underhållningsvärde när de skenar iväg med sin naiva fantasi.LÅ1 skrev:"Båtar kan ersätta t-banan"!
Och det här har underhållningsvärde.
Skyttelbussar mellan Brommaplan och Solna centrum (och Sola Station?) skulle nog uppskattas. Liksom skytteltrafik mellan Vällingby och Spånga station.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
Det blir i bästa fall kapacitet för 15-minuterstrafik om man vänder vid Brommaplan, plus att arbetet väl tar dubbelt så lång tid. Tycker inte att det låter något vidare men jag kan ha missuppfattat projektets omfattning.Inge skrev:Man kanske borde undersöka om det går att ha enkelspårsdrift mellan Alvik och Åkeshov/Brommaplan. Det skulle underlätta betydligt.
-
- Inlägg: 3202
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Totalavstängning Alvik - Hässelby strand 2014 ?
omfattande renovering innebär väl bland annat att man gräver upp och nyanlägger plattformarna. Det var väl så vid renoveringen av Hagsätragrenen.daniel_s skrev:Det blir i bästa fall kapacitet för 15-minuterstrafik om man vänder vid Brommaplan, plus att arbetet väl tar dubbelt så lång tid. Tycker inte att det låter något vidare men jag kan ha missuppfattat projektets omfattning.Inge skrev:Man kanske borde undersöka om det går att ha enkelspårsdrift mellan Alvik och Åkeshov/Brommaplan. Det skulle underlätta betydligt.
Vid enkelspårsdrift finns ju annars möjligheten att köra konvojer i respektive riktning och det fungerade ju i det centrala avsnittet (det var väl Gullmarsplan-Slussen) , som jag minns fungerade det bra.