Kungens jultal, antal?
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Kungens jultal, antal?
TV4 Text uppger idag att "Kungen höll sitt fyrtionde jultal". Men hur kan det komma sig, har han hoppat över ett? Eftersom han blev kung hösten 1973 borde ju årets tal vara det 41:a.
Re: Kungens jultal, antal?
Enligt den text som finns på kungahusets webbplats var det kungen själv som sade att det var hans 40:e jultal som kung (han höll ett som kronprins 1972). Men matematik kanske inte tillhör kungens paradgrenar. Du får väl skriva till hovet och fråga.
http://www.kungahuset.se/kungafamiljen/ ... adeef.html

Kära örebroare, det finns väl ett och annat ämne som inte är knugens paradgren... 
Eller så kanske han helt enkelt mellan raderna försöker säga att något år höll han någon annans tal, d.v.s. försöka påskina att han bara en enda gång nyttjat spökskrivare

Eller så kanske han helt enkelt mellan raderna försöker säga att något år höll han någon annans tal, d.v.s. försöka påskina att han bara en enda gång nyttjat spökskrivare

-
Ett litet fel som väl egentligen är ursäktligt. För de flesta av oss måste nog tänka till ett extra varv innan man svarar på sånt här, det finns ju ett år "noll " där den första dagen räknas. Medräknat kronprinstalet så blev det alltså 42:a talet.Harald skrev:Enligt den text som finns på kungahusets webbplats var det kungen själv som sade att det var hans 40:e jultal som kung (han höll ett som kronprins 1972). Men matematik kanske inte tillhör kungens paradgrenar. Du får väl skriva till hovet och fråga.![]()
Men en sådan liten lapsus gär väl bara talet charmigt och visar att det kommer från hjärtat.
-
Han har dyslexi , något som faktiskt även kronprinsessan ärvt men det har inte framhållits så noga.M_M skrev:Kära örebroare, det finns väl ett och annat ämne som inte är knugens paradgren...
Hon har säkert fått mycket bättre hjälp än vad han fick, för med kungens dyslexi tycks det vara så att antingen häcklar och hånar man honom eller så är det beskäftigt folk som bara låtsas som att problemet inte finns.
Enklast är det väl att räkna så här:Lennart Petersen skrev:Ett litet fel som väl egentligen är ursäktligt. För de flesta av oss måste nog tänka till ett extra varv innan man svarar på sånt här, det finns ju ett år "noll " där den första dagen räknas. Medräknat kronprinstalet så blev det alltså 42:a talet.Harald skrev:Enligt den text som finns på kungahusets webbplats var det kungen själv som sade att det var hans 40:e jultal som kung (han höll ett som kronprins 1972). Men matematik kanske inte tillhör kungens paradgrenar. Du får väl skriva till hovet och fråga.![]()
Men en sådan liten lapsus gär väl bara talet charmigt och visar att det kommer från hjärtat.
För en tid sedan hade kungen suttit 40 år på tronen. Alltså är han inne på sitt 41:a regeringsår, så detta måste vara den 41:a julen han regerar. Har han då hållt ett jultal varje år måste det vara det 41:a.
Detta är väl ingen stor sak. Mest något för kalenderbitare och petimätrar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Om du inte tycker att det är så stor skillnad mellan 40 och 41 så kan du väl ge mig 1/41 av dina inkomster. Eller förresten, jag kan nöja mig med 1/40.LÅ1 skrev:Detta är väl ingen stor sak. Mest något för kalenderbitare och petimätrar.
För övrigt är det en helt ärlig fråga från mig! Kungen har kanske något år varit förhindrad att hålla sitt tal?
Jag menade inte att det är liten skillnad på 40 och 41. Utan att det är ett fel som inte är så allvarligt. Om det nu var ett fel. Även jag funderade på om han kanske tvingats hoppa över talet något år. Det var därför jag skrev "Har han då hållt ett jultal varje år måste det vara det 41:a.", vilket ju öppnar för att han kanske inte gjort det.daniel_s skrev:Om du inte tycker att det är så stor skillnad mellan 40 och 41 så kan du väl ge mig 1/41 av dina inkomster. Eller förresten, jag kan nöja mig med 1/40.LÅ1 skrev:Detta är väl ingen stor sak. Mest något för kalenderbitare och petimätrar.
För övrigt är det en helt ärlig fråga från mig! Kungen har kanske något år varit förhindrad att hålla sitt tal?
Och du har en poäng i att det kunde vara kul att veta om det var ett fel eller inte.

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
-
Det kan väl bli lite lätt förvirrande för det när det gäller födelsedagar så räknar man ji inte den första (och mest väsentliga) utan när man fyller 40 så är det ens 40:ende födelsedag.LÅ1 skrev:Jag menade inte att det är liten skillnad på 40 och 41. Utan att det är ett fel som inte är så allvarligt. Om det nu var ett fel. Även jag funderade på om han kanske tvingats hoppa över talet något år. Det var därför jag skrev "Har han då hållt ett jultal varje år måste det vara det 41:a.", vilket ju öppnar för att han kanske inte gjort det.daniel_s skrev:Om du inte tycker att det är så stor skillnad mellan 40 och 41 så kan du väl ge mig 1/41 av dina inkomster. Eller förresten, jag kan nöja mig med 1/40.LÅ1 skrev:Detta är väl ingen stor sak. Mest något för kalenderbitare och petimätrar.
Och du har en poäng i att det kunde vara kul att veta om det var ett fel eller inte.
När det gäller kungens jultal så tror jag faktiskt inte att han hoppat över ett enda. Dom reser ju aldrig bort vid den tiden och karln verkar ju rejält frisk, det är väl vad jag minns inte ett enda arrangemang som fått ställas in av anledning ohälsa medans drottningen fått stanna hemma några gånger när det sagts att hon varit förkyld eller så.