Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
I Oslo har folketallet steget med 35% og antall sporveispassasjerer med 60%. Det er derfor ingen diskusjon om Oslo trenger nye sporvogner. Byregjering, Fagforeningene, Oslotrikkens administrasjon og administrasjonsselskapet Ruter er alle enige om at det trengs flere og større sporvogner NÅ. Det var også politisk flertall for å kjøpe nye vogner. Kollektivtransporten ble styrt av byråd Kallmyr fra Frp. Frp har i sitt partiprogram at sporveien skal legges ned, og Kallmyr måtte da gjøre noe for ikke å bestille nye vogner. Det siste han gjorde var å utsette beslutningen med to år for å gjøre en utredning om det fremtidige vognbehovet. Når man ikke vil ha nye vogner, så er det beste man kan gjøre å prøve å utsette. Og det klarte han. Nå er Kallmyr borte og Elvestuen fra Venstre har tatt over. Så nå vil saken komme opp. Det som blir diskusjonen nå er hvor mange man skal kjøpe, og hvor mange år det skal ta. Så blir det diskusjon om leverandør, spesifikasjoner og storlek. Saken er så viktig at den også er kommet med i regjeringserklæringen fra de tre partiene som sitter i Oslos byregjering. Vognene kommer, kanskje i 2014, kanskje i 2016. Det er et ønske å skifte ut alle vogner på en gang for å få en enhetlig vognpark. Om dette er økonomisk mulig er usikkert. Det er dårlige tider i Europa og det kan jo også bety dårligere tider i Norge. De eldste SL 95 er 12 år gamle og en skrotning av disse vognene vil koste mange penger. Det finnes mange planer om nye strekninger. Det kan jo gå som i Göteborg der M28 og M29 ser ut til å gå til "evig tid". Selv om Oslo får 84 nye vogner, kan det jo godt være at trafikkveksten og nye linjer gjør at man må beholde eldre vogner. Oslos eldste vogn er fra 1982, og kan sikkert gå i nye 20-30 år. Vår tyngste busslinje, 31, har 10 millioner passajerer og 36 omløp for leddbusser. For å kjøre sporvogn på 31 trengs nye 20-25 sporvogner. For sporvogn på 20 og 37 trengs nye 25-30 sporvogner.
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Vilka regler för offentlig upphandling finns i Norge? Man är ju inte med i EU så jag antar att man inte behöver följa dess regelverk.
Som jag fattar så är det viktigt med att de nya vagnarna klarar ett sämre spårläge. I en upphandlingsprocess enligt EU:s regelverk kan ett sådant behov vara svårt att skriva in i ett upphandlingsunderlag, men har man i Norge större frihet att bestämma och värdera "mjuka"/svårkvantifierbara värden?
Finns det några uppfattningar om vagnslängd? Om Oslo växer så fort som ni har angivit så verkar det finnas behov även av längre vagnar. Jag antar att SL95 är 30 meter lång.
Som jag fattar så är det viktigt med att de nya vagnarna klarar ett sämre spårläge. I en upphandlingsprocess enligt EU:s regelverk kan ett sådant behov vara svårt att skriva in i ett upphandlingsunderlag, men har man i Norge större frihet att bestämma och värdera "mjuka"/svårkvantifierbara värden?
Finns det några uppfattningar om vagnslängd? Om Oslo växer så fort som ni har angivit så verkar det finnas behov även av längre vagnar. Jag antar att SL95 är 30 meter lång.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Jo, det måste man. Norge är med i EES (EØS på norska) vilket betyder att man har förbundit sig att acceptera EU:s handels- och konkurrensrelaterade regler. Man får bara inte vara med och bestämma reglerna. Man kan reservera sig mot vissa regler, men det måste förstås användas med försiktighet. Norge har aldrig gjort det tidigare, men nu har man beslutat att reservera sig mot EU:s tredje postdirektiv.Christer J skrev:Vilka regler för offentlig upphandling finns i Norge? Man är ju inte med i EU så jag antar att man inte behöver följa dess regelverk.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det var upphandling i EU som gjorde at Oslo (og Göteborg) endte med italienske vogner. Lavere pris men også lavere leveringskvalitet gjorde at Ansaldo vant. Sl 95 er 33 meter og nye vogner skulle ha den lengden, men det vurderes også rundt 40 meter som er det lengste man kan kjøre uten store ombygginger av holdeplassene. Kravspesifikajspnen ble gjort ferdig i 2009, men bør nok anpasses de siste 2-3 års utvikling.
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Såvitt jag förstått så har Riga löst ut en option på även fyrdelade 15T, så det går nog att göra den till ca 40m.
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det är inte alls svårt att skriva in att vagnen skall klara ett visst spårläge. Det är en högst kvantifierbar parameter. Däremot kan den vara svårare att bedöma.Christer J skrev: Som jag fattar så är det viktigt med att de nya vagnarna klarar ett sämre spårläge. I en upphandlingsprocess enligt EU:s regelverk kan ett sådant behov vara svårt att skriva in i ett upphandlingsunderlag.
//T
Med reservation för tyckfel.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det där är vad Helsingfors gjorde. I praktiken var det att designa en referensvagn (till en grad) och sen hitta en leverantör för den. Naturligtvis blev det klagomål från dom andra leverantörerna redan innan Helsingfors valde Transtech, men tydligen är det ju möjligt att göra en sådan anskaffning också under EU-regler.2763 skrev: Det är inte alls svårt att skriva in att vagnen skall klara ett visst spårläge. Det är en högst kvantifierbar parameter.
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det kan se ut som om landene i Europa i stor grad har klart å få innenlandske leverandører til å levere. For første gang bestiller nå en tysk sporvei vogner fra Polen. Franske sporveier kjøper franske vogner og Italienske sporveier italienske vogner. Nå har finnene klart det samme. Denne prosessen er ikke bra.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Tyska låggolvsvagnar i Helsingfors har varit lika lyckad eller till och med värre än de italienska vagnarna i Oslo. Vad upphandlingsprocessen än var då man skaffade dem, så blev resultatet en katastrof.Nils Carl Aspenberg skrev:Nå har finnene klart det samme. Denne prosessen er ikke bra.
Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Noe nytt her?
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Helsingfors köper nu inhemska låggolvsvagnar. Första provvagnen kommer i trafik 2013. Hoppas den tålar vår vinter, kyla och snö. Om Oslo kan vänta et par år till....
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det kanske är en rätt bra idé trots allt.gemini skrev:Det där är vad Helsingfors gjorde. I praktiken var det att designa en referensvagn (till en grad) och sen hitta en leverantör för den. Naturligtvis blev det klagomål från dom andra leverantörerna redan innan Helsingfors valde Transtech, men tydligen är det ju möjligt att göra en sådan anskaffning också under EU-regler.2763 skrev: Det är inte alls svårt att skriva in att vagnen skall klara ett visst spårläge. Det är en högst kvantifierbar parameter.
Är det bara jag som är för ung för att kunna ha upplevt inkörningsproblemen med t.ex. pedalvagnarna i Göteborg, eller var de mindre struliga än t.ex. dagens M32?
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Noen som har mer info her? Skulle det ikke komme en avklaring før jul?
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det kommer avgjørelse før jul, men ingen har sagt noe om hvilket år. Men han som hadde ansvaret for anskaffelse av nye T-banevogner har fått jobben med å anskaffe nye sporvogner. Så kanskje det skjer noe en gang i fremtiden.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det var imponerende lite konkret Nils:-)
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Det er ikke mer konkret å si. Kravspesifikasjonen var klar for over fire år siden, så ble prosessen stanset. Senere har det vært en del frem og tilbake. Det har vært foreslått 65, 100 og 170 nye vogner. Nå er det ansatt en ny mann til å lede prosessen, og det var han som ledet arbeidet med nye T-banevogner. Det er en dyktig og handlingsfør person, og vi håper at han får til noe. Det som kan sies konkret om Oslo er at ingen strekninger skal legges ned. Linje 13 skal forlenges til Bekkestua 19. januar 2014, men denne datoen er trolig usikker. En ny strekning gjennom Bjørvika er under bygging og der ligger allerede en del skinner. Til denne strekningen har man trolig ingen tilgjengelige vogner. Trafikken øker med flere prosent hvert år og nærmer seg 50 millioner. For noen år siden var trafikken halvparten. Over Grünerløkka er det 3 1/3 min trafikk og det er fulle vogner nesten hele tiden. I tillegg er en ny tunnelbanestrekning under bygging. Antall tunnelbanevogner har økt fra 195 til drøyt 340 og her øker også trafikken dramatisk.
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Takker for svar. Vet du også hvilke kandidater som er aktuelle for nye trikker? Eventuelt tilsvarende modeller i andre byer?
Ser skinnene allerede er lagt i Bjørvika.
Må være første infrastruktur prosjekt i hovedstaden siden Holmenkollbanen at skinnene er på plass før beboere.
God jul!
Ser skinnene allerede er lagt i Bjørvika.
Må være første infrastruktur prosjekt i hovedstaden siden Holmenkollbanen at skinnene er på plass før beboere.
God jul!
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
For fire år siden skrev jeg artikkel om hvilke typer/leverandører som var aktuelle og i dag vil jeg tror at de samme er aktuelle, det vi si de modellene og leverandørene som er i markedet i Europa. Av "politiske" grunner beskrev jeg den gang Sirio, men den og Variobahn er neppe aktuelle. Oslo må ha en vogn med god trekkraft og som klarer kurver ned mot 15-18 meter. Da faller noen modeller ut.
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Skall vagnarna klara 15 eller 18 meters kurvor som minst?
Hur klarar dagens vagnar 15meters kurvor, och finns det så tvära kurvor på trafikspår?
HS
Hur klarar dagens vagnar 15meters kurvor, och finns det så tvära kurvor på trafikspår?
HS
- Nils Carl Aspenberg
- Inlägg: 2000
- Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
- Ort: Oslo
Re: Oslo skal kjøpe nye sporvogner
Innerkurven ved statsministerboligen på Briskeby er på rundt 15,5 m og der bør ikke SL95 kjøre. Det har skjedd en gang ved et ulykkestilfelle, men da gikk det bra. Ellers er 18 m standard flere steder.