Mick Dundee skrev:
Surt sa räven. Lika löjligt som att påstå att spårvägskramare önskar häst och vagn åter. Du får applicera dina fördomar om realister på andra än mig, för jag lever nog i en modernare och framstegsvänligare värld än vad dina förutfattade meningar ger sken av. Herre Jösses vilket stolpskott! Cheers,
Självklart herr Moderator. Notera huru jag nu verkligen anstränger mig att skriva hövligt utan sidokickar.
Denna intressanta tråd har på tämligen vanligt sätt totalt spårat ur - men är samtidigt rätt kul att ta del av. För ordningens skull vill jag bara ta upp ett antal semantiska frågor. Vi tar dem i omvänd ordning.
Den värderade men dock okände "Mr Dundee" använder allt som oftast uttrycket
"stolpskott" så snart någon deltagare ej uppfyller de krav han uppställer för att deltaga i diskussionen.
Med ett förflutet i ungdomen sysslade jag med det tämligen konditionskrävande bollspelet kallat "fotboll". Herr Dundee föreslår att man skall sikta på målet för att undvika "stolpskott". Tja, mig veterligen så är det just det man gör - dock kanske anslagsvinkeln p.g.a. att spelare i motståndarlaget gör alla försök att förhindra anfallet blir mindre lyckad.
Dock skall Du veta att jag som forward lyckats peta åtskilliga bollar i mål när bollen efter "stolpskottet" returnerar ut i målområdet. Underlättade för målgörandet är att målvakten i de flest fall kastat sig mot den stolpe dit bollen först var på väg. Vilket innebär att resten av målet är utan bevakning. Fundera gärna hur man kan översätta detta agerande på olika situationer i den spårburna lokaltrafiken. Den så ofta omdiskuterade "spårfaktorn" kan vara ett resultat av detta.
Så över till
"Surt sa Räven". I svenskan har man här oftast härledning till "om Rönnbären" vilket icke alls överensstämmer med ursprunget i "Aisopos Fabler".
"En räv misslyckas att nå druvor som hänger högt upp på en vinranka. Han förklarar sedan att han inte vill ha druvorna eftersom de är sura."
Alltså goda druvor - inga sura rönnbär.
Sensmoralen i berättelsen är att det är lätt att ringakta något man inte kan få, med en nutida betydelse att då man misslyckats med något man föresatt sig, bortförklarar sitt tidigare engagemang för frågan med att man egentligen inte alls var intresserad från början (trots att det är uppenbart för alla inblandade att så inte är fallet).
Eftersom Mr. Dundee i ett svar till undertecknad pådyvlade mig detta uttryck så vill jag bara på mitt vanliga ödmjuka sätt påpeka att jag allt som oftast faktiskt lyckas komma åt de eftertraktade druvorna.
Min målsättning är att "sikta på stjärnorna så kanske jag kommer till talltopparna".
Nämnda Mr. Dundee hänvisar till sitt välkända track-record vilket tydligen består av hur många projekt han lyckats dissa som totalt ogenomförbara. Tja, negativism och förlöjligande kanske kan fylla vissa deltagare med tillfredsställelse.
De som på något sätt känner mig, vet att mitt track-record av genomförande av, enligt "messerschmidtar" totalt galna idéer faktiskt har utfallit helt, och kanske t.o.m. bättre än vad avsikten var. Bara detta forum vilket ger Mr. Dundee möjlighet att sprida galla över var och envar är ett resultat av SSS bildande år 1959.
Så vänligen stör inte mitt ytterst goda humör med fler ogenomtänkta och tramsiga påhopp!
Det här var väl snyggt skrivet...??
Vänliga och försynta Hälsningar / Richard