Förstudie Roslagsbanan-Arlanda

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Mick Dundee

Re: Förstudie Roslagsbanan-Arlanda

Inlägg av Mick Dundee »

1 skrev:Tyvärr så är den s.k. Mick D. urtypen för något väldigt trist i Sverige. Vad värre är att han skryter med det!

Det trista som jag upplever har fått ett stort fotfäste är att ”det är enklast att säga NEJ”!

Det spelar ingen roll vad det handlar om. Säger man ”Nej” så påtager man sig inget ansvar.

Självklart kan ju inte alla goda uppslag genomföras av olika skäl – ekonomiska eller praktiska.

Och lika självklart finns det många grupper i samhället som inte hänger med i utvecklingen.

Men tänk för ett ögonblick vilken levnadsnivå vi idag skulle ha om alla framsynta forskningar och samhällsutvecklingar skulle ha stoppats i sin linda av ”Dundee-typer”.
- Penicillin – Usch, det verkar farligt. Inte vill jag pröva det
- Datorer – Nä, min gamla mekaniska räknemaskin räcker bra.
- T-bana till Vällingby – det kan väl inte vara samhällsekonomiskt försvarbart
- Arlanda – Jösses vad dyrt. Kan aldrig löna sig. Bromma duger

Att säga ”Ja” kräver mod och engagemang. Något som idag är bristvara hos Nimby- och Dundee-typer.

Hälsar / Richard
Surt sa räven. Lika löjligt som att påstå att spårvägskramare önskar häst och vagn åter. Du får applicera dina fördomar om realister på andra än mig, för jag lever nog i en modernare och framstegsvänligare värld än vad dina förutfattade meningar ger sken av. Herre Jösses vilket stolpskott!

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Ser inte hur det skulle krävas mer mod att säga ja än nej. Min erfarenhet är att folk som säger ja har en tendens att säga ja till allt utan att vidare ha satt sig in i den aktuella frågan. Exempelvis att säga ja till alla vägutbyggnader, tunnelbaneutbyggnader industriutbyggnader etc utan att ställa sig frågan om just den aktuella utbyggnaden är bra.

Samma tendens finns givetvis även på notoriska nej-sägare men jag uppfattar den inte som lika stark.

Att vara natoriskt ja- eller nej-sägare går bra om man sitter hemma på kammaren men om man är med och ska ta beslutet krävs betydligt mer realism, pragmatism och insikt i den enskilda frågan.
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Mick Dundee skrev:
1 skrev:Tyvärr så är den s.k. Mick D. urtypen för något väldigt trist i Sverige. Vad värre är att han skryter med det!

Det trista som jag upplever har fått ett stort fotfäste är att ”det är enklast att säga NEJ”!

Det spelar ingen roll vad det handlar om. Säger man ”Nej” så påtager man sig inget ansvar.

Självklart kan ju inte alla goda uppslag genomföras av olika skäl – ekonomiska eller praktiska.

Och lika självklart finns det många grupper i samhället som inte hänger med i utvecklingen.

Men tänk för ett ögonblick vilken levnadsnivå vi idag skulle ha om alla framsynta forskningar och samhällsutvecklingar skulle ha stoppats i sin linda av ”Dundee-typer”.
- Penicillin – Usch, det verkar farligt. Inte vill jag pröva det
- Datorer – Nä, min gamla mekaniska räknemaskin räcker bra.
- T-bana till Vällingby – det kan väl inte vara samhällsekonomiskt försvarbart
- Arlanda – Jösses vad dyrt. Kan aldrig löna sig. Bromma duger

Att säga ”Ja” kräver mod och engagemang. Något som idag är bristvara hos Nimby- och Dundee-typer.

Hälsar / Richard
Surt sa räven. Lika löjligt som att påstå att spårvägskramare önskar häst och vagn åter. Du får applicera dina fördomar om realister på andra än mig, för jag lever nog i en modernare och framstegsvänligare värld än vad dina förutfattade meningar ger sken av. Herre Jösses vilket stolpskott!

Cheers,
----------------------
Visst, RER är väl trevligt. Men inget fel heller på de nu 7 'tvärspårvägslinjer' som finns i Paris...

Fast det bor väl lite fler i Paris också. Hur är det med den nya innerstadsspårvägen i Washington förresten. I billandet USA; i en stad där man redan har ett väl utbyggt tunnelbanenät...

mvh/spårsnoken
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

spårsnoken skrev: ----------------------
Visst, RER är väl trevligt. Men inget fel heller på de nu 7 'tvärspårvägslinjer' som finns i Paris...

Fast det bor väl lite fler i Paris också. Hur är det med den nya innerstadsspårvägen i Washington förresten. I billandet USA; i en stad där man redan har ett väl utbyggt tunnelbanenät...

mvh/spårsnoken
Spännande! Verkligen! Jätte! Har du fler saker att tillföra som inte handlar om RB till Arlanda?

Cheers,
If it ain't broken, don't fix it - nej till spårvagn i innerstan! Ja till t-bana och pendeltåg à la RER i Stockholm.
Användarens profilbild
Per Lind

Inlägg av Per Lind »

Mick Dundee skrev:

mvh/spårsnoken
Spännande! Verkligen! Jätte! Har du fler saker att tillföra som inte handlar om RB till Arlanda?

Cheers,
Genom att titta lite över ankdammsväggen så kan man få lite nya idéer.
-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

Kantorn skrev:
Verspieder skrev:och vidare till Hornsberg.
Är inte Hornsberg utspelat för länge sedan? Jag vill minnas att det var Essingetorget som gällde nu.
Det beror på hur långt in i framtiden man tittar. Om 20-30 år kan vi nog ha kommit längre med utbyggnaden än vad vissa nej-sägare vågar hoppas på idag.
Mick Dundee

Inlägg av Mick Dundee »

Per Lind skrev:
Mick Dundee skrev:

mvh/spårsnoken

Cheers,
Genom att titta lite över ankdammsväggen så kan man få lite nya idéer.
-Per
Så om man tittar på det som passar de egna idealen så kan man applicera det på vilket sammanhang som helst menar du? "I Washington DC har man byggt spårväg i innerstaden, därför kan man bygga enkelspår på RB till Arlanda." Fint serru, logiken är solklar. Får jag fresta med ett lika klokt som jag har låtit mig inspireras av dig: "I Indiska oceanen kan man bada, därför kan jag köra mc utan hjälm i Pajala." :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Stolpskotten haglar vidare. Försök sikta mot mål någon gång i denna tråd.

Cheers,
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Forums regler är tydliga. Citat:

"Var trevlig
Var hövlig och hjälpsam. Ha överseende med nybörjare och bete dig på nätet som du beter dig i vardagslivet. Personliga påhopp och pajkastning är inte tillåtet. Överdrivna provokationer i syfte att förlöjliga andra skribenter eller försök att få en diskussion att spåra ur är heller inte tillåtet. "
Jourhavande forummoderator.
Användarens profilbild
1

Inlägg av 1 »

Mick Dundee skrev: Surt sa räven. Lika löjligt som att påstå att spårvägskramare önskar häst och vagn åter. Du får applicera dina fördomar om realister på andra än mig, för jag lever nog i en modernare och framstegsvänligare värld än vad dina förutfattade meningar ger sken av. Herre Jösses vilket stolpskott! Cheers,
Självklart herr Moderator. Notera huru jag nu verkligen anstränger mig att skriva hövligt utan sidokickar.

Denna intressanta tråd har på tämligen vanligt sätt totalt spårat ur - men är samtidigt rätt kul att ta del av. För ordningens skull vill jag bara ta upp ett antal semantiska frågor. Vi tar dem i omvänd ordning.

Den värderade men dock okände "Mr Dundee" använder allt som oftast uttrycket "stolpskott" så snart någon deltagare ej uppfyller de krav han uppställer för att deltaga i diskussionen.

Med ett förflutet i ungdomen sysslade jag med det tämligen konditionskrävande bollspelet kallat "fotboll". Herr Dundee föreslår att man skall sikta på målet för att undvika "stolpskott". Tja, mig veterligen så är det just det man gör - dock kanske anslagsvinkeln p.g.a. att spelare i motståndarlaget gör alla försök att förhindra anfallet blir mindre lyckad.

Dock skall Du veta att jag som forward lyckats peta åtskilliga bollar i mål när bollen efter "stolpskottet" returnerar ut i målområdet. Underlättade för målgörandet är att målvakten i de flest fall kastat sig mot den stolpe dit bollen först var på väg. Vilket innebär att resten av målet är utan bevakning. Fundera gärna hur man kan översätta detta agerande på olika situationer i den spårburna lokaltrafiken. Den så ofta omdiskuterade "spårfaktorn" kan vara ett resultat av detta.

Så över till "Surt sa Räven". I svenskan har man här oftast härledning till "om Rönnbären" vilket icke alls överensstämmer med ursprunget i "Aisopos Fabler". "En räv misslyckas att nå druvor som hänger högt upp på en vinranka. Han förklarar sedan att han inte vill ha druvorna eftersom de är sura."

Alltså goda druvor - inga sura rönnbär.

Sensmoralen i berättelsen är att det är lätt att ringakta något man inte kan få, med en nutida betydelse att då man misslyckats med något man föresatt sig, bortförklarar sitt tidigare engagemang för frågan med att man egentligen inte alls var intresserad från början (trots att det är uppenbart för alla inblandade att så inte är fallet).

Eftersom Mr. Dundee i ett svar till undertecknad pådyvlade mig detta uttryck så vill jag bara på mitt vanliga ödmjuka sätt påpeka att jag allt som oftast faktiskt lyckas komma åt de eftertraktade druvorna.

Min målsättning är att "sikta på stjärnorna så kanske jag kommer till talltopparna".

Nämnda Mr. Dundee hänvisar till sitt välkända track-record vilket tydligen består av hur många projekt han lyckats dissa som totalt ogenomförbara. Tja, negativism och förlöjligande kanske kan fylla vissa deltagare med tillfredsställelse.

De som på något sätt känner mig, vet att mitt track-record av genomförande av, enligt "messerschmidtar" totalt galna idéer faktiskt har utfallit helt, och kanske t.o.m. bättre än vad avsikten var. Bara detta forum vilket ger Mr. Dundee möjlighet att sprida galla över var och envar är ett resultat av SSS bildande år 1959.

Så vänligen stör inte mitt ytterst goda humör med fler ogenomtänkta och tramsiga påhopp!

Det här var väl snyggt skrivet...??

Vänliga och försynta Hälsningar / Richard
Tagbitaren

Inlägg av Tagbitaren »

Mick Dundee skrev: Så om man tittar på det som passar de egna idealen så kan man applicera det på vilket sammanhang som helst menar du? "I Washington DC har man byggt spårväg i innerstaden, därför kan man bygga enkelspår på RB till Arlanda." Fint serru, logiken är solklar. Får jag fresta med ett lika klokt som jag har låtit mig inspireras av dig: "I Indiska oceanen kan man bada, därför kan jag köra mc utan hjälm i Pajala." :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: Stolpskotten haglar vidare. Försök sikta mot mål någon gång i denna tråd.

Cheers,
Återfall i gamla beteenden igen, Dundee? Snart hoppar väl grodorna om ADHD, analys på en tolvårings nivå och annat du redan kläckt ur dig tidigare. Men passar det inte så stick! Eller vill du bli avstängd igen!
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

Vi tackar för alla goda och konstruktiva inlägg och vi betackar oss för det övriga. Diskussionen är härmed avslutad i denna tråd. Det går bra för den sakintresserade att inleda nya diskussioner i ämnet, som är mycket intressant i nordostsektorns kommande trafikförsörjning, åtminstone om vi får tro den styrande alliansen i landstinget. Rätt eller fel, politik är att vilja heter det ju. :!:
Jourhavande forummoderator.
Låst