Tätare trafik på Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
-
Tätare trafik på Saltsjöbanan
Tätare trafik på Saltsjöbanan ligger på Trafiknämndens bord idag. Kan man få 12-minuterstrafik genom att bygga en mötesstation i Fisksätra? Men behövs en mötesstation i Tattby av kapacitetsskäl?
http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... 12-04).pdf
http://www.sll.se/Handlingar/Trafikn%C3 ... 12-04).pdf
Re: Tätare trafik på Saltsjöbanan
Fick en fråga när jag läser denna pdf.
Om man utökar trafiken, behöver man ändå ha 4 vagnars-tåg som det varit dom gånger jag åkt, eller kan man tänka sig kortare tåg om dom går oftare?
Anledningen till jag funderade är om man inte kunde t.ex dela vissa tågpar så man fick lös 2 vagnar per par, och istället kunde göra fasta tåg med 3 vagnar.
Ta bort förarhytt i en vagn, sett den i mitten av ett par vagnar, och bygg om så dom får genomgång gärna som c20 med breda passager liksom ledbuss.
Då kan folk flytta runt och överblicka vart lediga platser finns i hela vagnkroppen och konduktörer kan röra sig runt fritt och behöver inte byta vagn vid stationsuppehåll.
Sedan kör man 3 vagnar tågsätt var 12 minut eller så....
Eller är jag ute och cyklar normalspårs-dressin på bredspår nu?
/Jona
Om man utökar trafiken, behöver man ändå ha 4 vagnars-tåg som det varit dom gånger jag åkt, eller kan man tänka sig kortare tåg om dom går oftare?
Anledningen till jag funderade är om man inte kunde t.ex dela vissa tågpar så man fick lös 2 vagnar per par, och istället kunde göra fasta tåg med 3 vagnar.
Ta bort förarhytt i en vagn, sett den i mitten av ett par vagnar, och bygg om så dom får genomgång gärna som c20 med breda passager liksom ledbuss.
Då kan folk flytta runt och överblicka vart lediga platser finns i hela vagnkroppen och konduktörer kan röra sig runt fritt och behöver inte byta vagn vid stationsuppehåll.
/Jona
Jona i Söv

Fick ännu en följdfråga, kan svära på att man delade tågen i Neglinge vid mitt besök 2006 och en del körde till Solsidan och övriga 2 delar gick till Saltsjöbaden men nu börjar jag fundera på om jag inte mindes fel.
Har man använd möjligheten och dela/sätta ihop tåg vid Neglinge?
Kan det vara ett alternativ i framtiden och göra annars?
/Jona
Jona i Söv
-
Det är väl inget feltänk i sig men vagnarna är nu så åldersstigna att det knappast lönar sig med ombyggnader av den omfattningen.Jona skrev:Fick en fråga när jag läser denna pdf.
/Jona
I stället får man fundera på hur nya vagnarska se ut.
Låter lite vanskligt. Men det skulle nog gå om man installerade automatiska vagnkoppel med kablar och allt, samt automatihopkoppling som kör på autopilot den sista kritiska sträckan. Då kan det gå smidigt. Men folk kommer att åka fel i början.Jona skrev: Fick ännu en följdfråga, kan svära på att man delade tågen i Neglinge vid mitt besök 2006 och en del körde till Solsidan och övriga 2 delar gick till Saltsjöbaden men nu börjar jag fundera på om jag inte mindes fel.
/Jona
Professionell tyckare
Det är fult att svära, tågen delas/delades vid Igelboda.Jona skrev:
Fick ännu en följdfråga, kan svära på att man delade tågen i Neglinge vid mitt besök 2006 och en del körde till Solsidan och övriga 2 delar gick till Saltsjöbaden men nu börjar jag fundera på om jag inte mindes fel.
/Jona
Depån ligger däremot i Neglinge...
Förr gick tågen var 35:e minut utan knot, och det har väl inte byggts så värst mycket bostäder i området längs SB på senare år, så vad är det som föranleder denna trafikökning?
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
-
Allting finns redan i kopplen Kantorn, det som behövs är att rikta kopplen vilket kondisen kan göra, har ju varit kopplingsövervakare på tuben, det som behövs är vaksamhet från förarna vilket dom borde få genom tillståndet att passera röd signal.Kantorn skrev:Låter lite vanskligt. Men det skulle nog gå om man installerade automatiska vagnkoppel med kablar och allt, samt automatihopkoppling som kör på autopilot den sista kritiska sträckan. Då kan det gå smidigt. Men folk kommer att åka fel i början.Jona skrev: Fick ännu en följdfråga, kan svära på att man delade tågen i Neglinge vid mitt besök 2006 och en del körde till Solsidan och övriga 2 delar gick till Saltsjöbaden men nu börjar jag fundera på om jag inte mindes fel.
/Jona
Var är du Daniel_S, du borde väl svara på Kantorns fråga?
Det är ju inte ovanligt i Tyskland samt Storbritannien att man delar ett trafiktåg vid en grenpunkt.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den tisdag 10 december 2013 21:03, redigerad totalt 1 gånger.
Hur länge sen var det?roggek skrev: Förr gick tågen var 35:e minut utan knot, och det har väl inte byggts så värst mycket bostäder i området längs SB på senare år, så vad är det som föranleder denna trafikökning?
Rent generellt är väl turtätheten på många banor i storstäderna betydligt högre nu än den var förr i tiden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Om man vill ha få resenärer och att folk tar bilen samt lägga ner kör man med låg turtäthet. Om man vill att folk ska välja kollektivtrafiken kör man med hög turtäthet.
Det finns i kopplen - ok, det visste jag inte. Men det jag menar är att ingen skulle behöva gå av tåget för att man ska köra ihop två tåg. Kopplet ska mer eller mindre rikta sig själv den sista biten, och tåget gå de två sista metrarna, typ, helt automatiskt - men med självklar säkerhetsspärr om någon skulle vara i vägen. Detta för att ihopkopplingen ska kunna ske i princip halvminuten efter det att det första av tågen stannat vid perrongen. Eller ännu hellre innan det första tåget öppnat dörrarna.C12C3C3C12 skrev:Allting finns redan i kopplen Kantorn, det som behövs är att rikta kopplen vilket kondisen kan göra, har ju varit kopplingsövervakare på tuben, det som behövs är vaksamhet från förarna vilket dom borde få genom tillståndet att passera röd signal.Kantorn skrev: Låter lite vanskligt. Men det skulle nog gå om man installerade automatiska vagnkoppel med kablar och allt, samt automatihopkoppling som kör på autopilot den sista kritiska sträckan. Då kan det gå smidigt. Men folk kommer att åka fel i början.
Professionell tyckare
Det är faktiskt inte så längesedan. i början på 90-talet kördes fortfarande 35-minuterstrafik i lågtrafik, och tidtabellen såg ut i princip så här:twr skrev:Hur länge sen var det?roggek skrev: Förr gick tågen var 35:e minut utan knot, och det har väl inte byggts så värst mycket bostäder i området längs SB på senare år, så vad är det som föranleder denna trafikökning?
Rent generellt är väl turtätheten på många banor i storstäderna betydligt högre nu än den var förr i tiden.
http://www.radiolars.com/Tidtabell.html
Tätare trafik på Saltsjöbanan är faktiskt ett relativt nytt påfund...
Tätare trafik på Saltsjöbanan är naturligtvis möjlig, men det förutsätter mera bebyggelse och det är också möjligt. Jag håller inte för osannolikt att Nacka kommun kan tänka sig mera bebyggelse utmed banans sträckning, men så länge renoveringen av slussen inte är slutgiltigt beslutad och i huvudsak genomförd, är det inte sannolikt att någon vill bygga i den riktningen, det talas redan värderas på bostäder i Saltsjöbaden.
/Göran
/Göran
Inte för att vara petimäter, vi omformulerar sista meningen, så inga missförstånd uppstår: "...det talas redan om värdeminskning på bostäder i Saltsjöbaden"hgsldf skrev:...det talas redan värderas på bostäder i Saltsjöbaden.
/Göran
Något kan värderas, men inte talar man om värde-ras, värdeminskning är väl iså fall en mer korrekt term.

Sedan 90-talet har Järla sjö tillkommit. Där bor en hel del människor.
SL:s planeringsdokument säger att spårtrafik ska ha minst 15 minuters turtäthet.hgsldf skrev:Tätare trafik på Saltsjöbanan är naturligtvis möjlig, men det förutsätter mera bebyggelse och det är också möjligt. Jag håller inte för osannolikt att Nacka kommun kan tänka sig mera bebyggelse utmed banans sträckning, men så länge renoveringen av slussen inte är slutgiltigt beslutad och i huvudsak genomförd, är det inte sannolikt att någon vill bygga i den riktningen, det talas redan värderas på bostäder i Saltsjöbaden.
/Göran
Tunnelbanan har 10 minuter, omkring 5 minuter i rusningen, ännu mer på vissa sträckor.
Pendeltågen kan få 10 minuter när Citybanan är färdig.
Roslagsbanan byggs ut och kan få omkring 10 minuters trafik.
Lidingöbanan har 10 minuter under rusningen.
Nockebybanan har 12 minuter, 6 minuter under rusningen.
Tvärbanan får 6 minuters trafik nästa år.
Så varför är det så många som hävdar att 12 minuters trafik på Saltsjöbanan är onödigt?
Trots namnet går banan inte bara till lyxvillorna i Saltsjöbaden utan även till åtskilliga flerfamiljshus i Fisksätra och Igelboda. Ser man Fisksätra som en "tunnelbaneförort" har den osedvanligt lågt utbud av kollektivtrafik i dagsläget.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Jag vet inte om du menar detta skämtsamt, men det är ju precis det som är planen. Att bygga fler C10 och C11.Inge skrev:Angående vagnar till Saltsjöbanan så blir det väl snart ett antal C20 över i samband med leveransen av C30. Kan enkelt byggas om till C21 med kjolar och strömavtagare på taket.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- Kristofer
- Kontakt:
Nej, man kan inte bara dela på Saltsjöbanans vagnspar. De består nämligen av en motorvagn C10 och en manövervagn C11, och trevagnskombinationen C11-C10-C11 skulle bli alldeles för motorsvag.Jona skrev:Fick en fråga när jag läser denna pdf.
/Jona
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
http://sv.wikipedia.org/wiki/C10_%28motorvagn%29Inge skrev:Men jag avsåg den rostfria varianten. Det är väl inte C10 och C11. Bygger man om några C20 är det bra.twr skrev:Jag vet inte om du menar detta skämtsamt, men det är ju precis det som är planen. Att bygga fler C10 och C11.Inge skrev:Angående vagnar till Saltsjöbanan så blir det väl snart ett antal C20 över i samband med leveransen av C30. Kan enkelt byggas om till C21 med kjolar och strömavtagare på taket.
http://sv.wikipedia.org/wiki/C11_%28man%C3%B6vervagn%29
Vagnarna på Saltsjöbanan heter C10 och C11. Vad är C21 för nånting?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Troligen ett hypotetiskt namn på en ombyggd C20. Cx och C20 är rätt olika, så en vagn ombyggd från Cx kan knappast heta vare sig C10 eller C11 utan bör få ett namn på C2X, varför inte C21?twr skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/C10_%28motorvagn%29Inge skrev:Men jag avsåg den rostfria varianten. Det är väl inte C10 och C11. Bygger man om några C20 är det bra.twr skrev: Jag vet inte om du menar detta skämtsamt, men det är ju precis det som är planen. Att bygga fler C10 och C11.
Professionell tyckare
Okej, jag får be om ursäkt, det är jag som har blandat ihop det här. Det hade förstås varit en idé, det var därför Inge skrev den rostfria varianten. Nej, C20 flyttas väl till Blå linjen, och Blå linjens gamla tåg flyttas till Saltsjöbanan. Alltihop förutsätter att C30 levereras till Röda linjen, vilket väl ska börja ske 2017.Kantorn skrev:Troligen ett hypotetiskt namn på en ombyggd C20. Cx och C20 är rätt olika, så en vagn ombyggd från Cx kan knappast heta vare sig C10 eller C11 utan bör få ett namn på C2X, varför inte C21?twr skrev:http://sv.wikipedia.org/wiki/C10_%28motorvagn%29Inge skrev: Men jag avsåg den rostfria varianten. Det är väl inte C10 och C11. Bygger man om några C20 är det bra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.