Om kamerors egenskaper (från Milano förortsspårväg)

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
stockholm79

Om kamerors egenskaper (från Milano förortsspårväg)

Inlägg av stockholm79 »

Den här diskussionen är utbruten från denna:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 17&t=36771
då den inte handlar om förortsspårväg i Milano utan kamerors egenskaper.

Hälsar Jourmaster

Ett stort minus med digitalkameror är dock att man inte kan skjuta från höften.
Den tar tid på sig att ladda etc, en analog kamera är klar direkt.

Förresten, väldigt intressant att se spårvagnar med gardiner :)

/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
daniel_s

Re: Milano förortsspårvägar 1990

Inlägg av daniel_s »

stockholm79 skrev:Ett stort minus med digitalkameror är dock att man inte kan skjuta från höften.
Det vet jag väl inte, min gamla Ixus var mycket snabb, snabbare än de sista vanliga kamerorna jag hade.

Ska dock erkänna att jag har svårigheter att hitta en snabb ny kompaktkamera, jag brukar testa mina kollegors men så fort jag har hittat någon som är snabb och försöker köpa den, så har den gått ur produktion...
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Olle skrev:
M_M skrev:Snyggt! Fina bilder, de verkar ha klarat åldern bra och du har helt klart klarat nattfotograferandet bra!
Tack, ja det var inte så enkelt på de gamla kamerornas tid när man inte såg resultatet förns man fick bilderna i handen några veckor senare. Dagens digitalkameror är helt outstanding.
Ja. Den största skillnaden är nog att man lär sig fototricken mycket snabbare, och att man vågar prova mer. Med analog film skulle jag nog aldrig vågat chansa på lite för lång slutartid mot vad jag "borde" klara på frihand, men med digitalkameran så är det bara att chansa och ta ett par bilder till någon blir tillräckligt bra. På det sättet lär jag mig också vilken slutartid (vid viss brännvidd) just jag klarar att hålla stadigt, medan på analogtiden så gick jag nog mer efter tumregler.
stockholm79 skrev:Ett stort minus med digitalkameror är dock att man inte kan skjuta från höften.
Det är klar skillnad mellan kamerorna. Jag har en gammal Ixus 400 (intressant när Ixus nämns i tråden) som bara har autofokus och där autofokusen är rätt långsam. Den måste dessutom motordrivet dra ut objektivet när man slår på den, så både påslag och att faktiskt skjuta bilden tar tid. (Den har dock ett "halvläge" på avtryckaren så att man kan trycka halvvägs så att den ställer in fokusen, och sedan trycker man ned avtryckaren helt exakt då man vill ta bilden, och då tas bilden exakt på rätt ögonblick. Det funkar bra om man till exempel vill ta kort på ett förbipasserande tåg, man fokuserar på marken vid den plats man tänker sig att tåget ska vara på när man knäpper av, och så väntar man till tåget är just på rätt plats och då trycker man av). Senare skaffade jag en EOS 450D och den har dels klart snabbare autofokus och ifall man dessutom kör den i manuellt läge så tar den bilden exakt när man trycker ned avtryckaren. Den drar dessutom i stort sett ingen ström alls när den är påslagen (men med display o.s.v. avstängd), så man behöver inte vänta på tiden det tar att slå på kameran. (Den tiden är för övrigt i klass med tiden man tar på sig att ta av linsskyddet).

Det går ofta att välja olika lägen på autofokusen på kameror. Jag brukar välja läget där kameran bara fokuserar på exakt det som är i mitten. Det läget ger sämre bilder om man inte har någon koll alls på hur kameran fungerar, men ger snabbare autofokus och bättre kontroll när man vet vad man gör. (Praktexemplet på problem med det läget är om man ska ta en bild på två personer som står bredvid varandra, siktar man mitt emellan dem så fokuserar kameran på något i bakgrunden. Vet man vad man gör så siktar man på ena personen medan kameran fokuserar och sedan vrider man kameran lite så att man får rätt bild. I ett autoläge så upptäcker kameran att ett antal autofokuspunkter finns på samma avstånd och då väljer kameran medelvärdet av de punkternas avstånd och därmed blir det rätt bra automatiskt, men det tar som sagt lite extra tid och kameran kan dessutom luras av att något annat av lägre betydelse finns på nästan men inte riktigt samma avstånd som det man verkligen vill ha fokus på. Det är ju lite onödigt om kameran gör en kompromiss mellan personerna man tänkt fota och t.ex. en trädgren eller liknande som är några decimeter framför/bakom).

Sidospår: Är det något jag önskar hos moderna digitalkameror så är det en "skit samma, ta bilden ändå"-funktion för autofokusen. I vissa sällsynta fall (nästan inga skarpa konturer, extremt svagt ljus eller liknande) så lyckas kameran inte hitta fokus. Det är rätt irriterande om det händer under ett ögonblick då något speciellt/oväntat inträffar och man inte lyckas ta någon bild. Då vore det lämpligt om avtryckaren förutom "halvtryck" och "heltryck" även hade ett "skithårt-tryck-läge" som känner av ifall man trycker tokhårt och i det läget skulle kameran kunna ställa fokuseringen på kanske 10 meters avstånd och bara ta bilden utan att försöka fokusera.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Det är klar skillnad mellan kamerorna. Jag har en gammal Ixus 400 (intressant när Ixus nämns i tråden) som bara har autofokus och där autofokusen är rätt långsam. Den måste dessutom motordrivet dra ut objektivet när man slår på den, så både påslag och att faktiskt skjuta bilden tar tid. (Den har dock ett "halvläge" på avtryckaren så att man kan trycka halvvägs så att den ställer in fokusen, och sedan trycker man ned avtryckaren helt exakt då man vill ta bilden, och då tas bilden exakt på rätt ögonblick.
Ja, det är just den finessen jag menar, den ger möjlighet att ta bilden exakt när man vill ta den, även om man naturligtvis måste ha "satt på" kameran först.

Ett enkelt exempel är att ta en bild på en blinkande lampa just när den är tänd, eller att ta en bild på ett passerande fordon just när det passerar en viss punkt. I båda fallen är det ju så att man vet att det man vill ta en bild på kommer att inträffa, man har möjlighet att förbereda sig, men - med många kompaktkameror, även relativt dyra sådana, är det helt förbannat jäkla omöjligt! Och detta gick galant med den gamla Ixusen, gissningsvis tack vare den funktion du beskriver. Man behövde nog inte ens hålla ned den i halvläge hela tiden, jag tror att det räckte med att dutta till i halvläget en gång så stod optiken kvar i det läget när det väl var dags att ta bilden.

Kanske var det till och med så, att om man tryckte ned knappen hela vägen från början, så fick man en bild direkt utan särskilt noggrann fokusering, d v s just den "skit samma, ta bilden ändå"-funktion som du efterfrågar nedan? Det vore intressant att veta vilka apparater som har den funktionen, jag behöver en ny kamera...
M_M skrev:Sidospår: Är det något jag önskar hos moderna digitalkameror så är det en "skit samma, ta bilden ändå"-funktion för autofokusen. I vissa sällsynta fall (nästan inga skarpa konturer, extremt svagt ljus eller liknande) så lyckas kameran inte hitta fokus. Det är rätt irriterande om det händer under ett ögonblick då något speciellt/oväntat inträffar och man inte lyckas ta någon bild. Då vore det lämpligt om avtryckaren förutom "halvtryck" och "heltryck" även hade ett "skithårt-tryck-läge" som känner av ifall man trycker tokhårt och i det läget skulle kameran kunna ställa fokuseringen på kanske 10 meters avstånd och bara ta bilden utan att försöka fokusera.
Har aldrig begripit hur sån där autofokus egentligen fungerar (och med en bra kamera behöver man väl inte det), men den kan tydligen sluta fungera! För att tjata vidare om min gamla Ixus, så brukar det bli en eller flera gröna fyrkanter på displayen, det går helt automatiskt. Men på senare tid verkar den ha tappat förmågan att fokusera så det blir bara suddiga bilder oavsett avstånd. Något tips om vad man kan göra? Jag fattar ju att grejer inte håller i evighet, men att det var detta som skulle paja kunde jag inte föreställa mig!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:Det är klar skillnad mellan kamerorna. Jag har en gammal Ixus 400 (intressant när Ixus nämns i tråden) som bara har autofokus och där autofokusen är rätt långsam. Den måste dessutom motordrivet dra ut objektivet när man slår på den, så både påslag och att faktiskt skjuta bilden tar tid. (Den har dock ett "halvläge" på avtryckaren så att man kan trycka halvvägs så att den ställer in fokusen, och sedan trycker man ned avtryckaren helt exakt då man vill ta bilden, och då tas bilden exakt på rätt ögonblick.
Ja, det är just den finessen jag menar, den ger möjlighet att ta bilden exakt när man vill ta den, även om man naturligtvis måste ha "satt på" kameran först.

Ett enkelt exempel är att ta en bild på en blinkande lampa just när den är tänd, eller att ta en bild på ett passerande fordon just när det passerar en viss punkt. I båda fallen är det ju så att man vet att det man vill ta en bild på kommer att inträffa, man har möjlighet att förbereda sig, men - med många kompaktkameror, även relativt dyra sådana, är det helt förbannat jäkla omöjligt! Och detta gick galant med den gamla Ixusen, gissningsvis tack vare den funktion du beskriver. Man behövde nog inte ens hålla ned den i halvläge hela tiden, jag tror att det räckte med att dutta till i halvläget en gång så stod optiken kvar i det läget när det väl var dags att ta bilden.
Jag trodde att alla seriösa kameror hade halvläge...
daniel_s skrev:Kanske var det till och med så, att om man tryckte ned knappen hela vägen från början, så fick man en bild direkt utan särskilt noggrann fokusering, d v s just den "skit samma, ta bilden ändå"-funktion som du efterfrågar nedan? Det vore intressant att veta vilka apparater som har den funktionen, jag behöver en ny kamera...
Jag har aldrig stött på det...
daniel_s skrev:
M_M skrev:Sidospår: Är det något jag önskar hos moderna digitalkameror så är det en "skit samma, ta bilden ändå"-funktion för autofokusen. I vissa sällsynta fall (nästan inga skarpa konturer, extremt svagt ljus eller liknande) så lyckas kameran inte hitta fokus. Det är rätt irriterande om det händer under ett ögonblick då något speciellt/oväntat inträffar och man inte lyckas ta någon bild. Då vore det lämpligt om avtryckaren förutom "halvtryck" och "heltryck" även hade ett "skithårt-tryck-läge" som känner av ifall man trycker tokhårt och i det läget skulle kameran kunna ställa fokuseringen på kanske 10 meters avstånd och bara ta bilden utan att försöka fokusera.
Har aldrig begripit hur sån där autofokus egentligen fungerar (och med en bra kamera behöver man väl inte det), men den kan tydligen sluta fungera!
Jag tror att nästan alla moderna kameror på något sätt "tittar" vad som ger bäst skärpa = starkast konturer, men eftersom en systemkamera "tittar" på detta sätt även med spegeln i "titta i sökaren"-läge så lär det ske via nån slags optik som läcker lite ljus till någon enklare sensor endast för autofokusen. Om jag inte minns fel så kan man med "Live View"-läget på min EOS 450D autofokusera med huvudsensorn som alternativ till "autofokus-sensorn".

När autofokus var det nyaste hetaste som bara fanns på ett fåtal kameror på 80-talet så använde åtminstone vissa videokameror istället ir-ljus och de lär väl på något sätt ha mätt hur lång tid det tar för en utsänd ir-puls att studsa tillbaka, och därmed lär de ha reagerat på den närmaste ytan som är hyggligt bra på att reflektera IR. Med tanke på den usla upplösningen man hade på t.ex. VHS (eller för den delen super-8, om den fokustekniken användes på sådana kameror) så spelade det väl ingen roll om fokuseringen inte blev helt exakt.
daniel_s skrev:För att tjata vidare om min gamla Ixus, så brukar det bli en eller flera gröna fyrkanter på displayen, det går helt automatiskt.
De punkterna visar nog vilka av fokuspunkterna som kameran faktiskt använt, d.v.s. där de gröna punkterna syns så är fokusen hyggligt bra.

Jag tror att autofokusen på t.ex. gamla Ixus håller koll på om man väljer "ansikte"- eller "berg"-läget och då prioriterar föremål på nära respektive långt avstånd när kameran fokuserar. Jag kan minnas fel.
daniel_s skrev:Men på senare tid verkar den ha tappat förmågan att fokusera så det blir bara suddiga bilder oavsett avstånd. Något tips om vad man kan göra? Jag fattar ju att grejer inte håller i evighet, men att det var detta som skulle paja kunde jag inte föreställa mig!
Visar den gröna prickar men det ändå blir suddigt? Då lär väl tyvärr något i optiken, eller optikens placering v.s. sensorn, eller autofokushjälpsensorn v.s. optiken, eller nåt sånt, ha hamnat ur läge. (Ja, förutsatt att inte linsen är full med smet...).

Om kameran ändå är bortom all räddning vad gäller fokusering/optik så kanske den kan bli en kandidat för att korsbefruktas med en gammal analog systemkamera så att du monterar den analoga kamerans objektivfäste istället för linsen på digitalkameran, och så får du en helt enorm tele/cropfaktor med den förhållandevis lilla sensorn. :)
Låst