M_M skrev:Spårvägen i Göteborg har förvisso tunnelsträckor vars längd är helt i klass med vilken tunnelbana som helst.
Vad gäller brand så vill jag bestämt hävda att så länge det "bara" rör sig om exempelvis tidningar så kan en papperskorg inte rymma bränsle nog för en större brand. Eldning av innehållet i ett helt tidningsställ ger en värmeenergi som motsvarar bråkdelar av en sekund av värmen som utvecklas vid ett ogynnsamt elfel.
Du vet inte HUR fantasifulla ungdomarna i bl a Husby, Rinkeby med omnejd är...
Ge dem ett tidningsställ och de kan bränna ner ett helt kvarter...
Och det är väl egentligen rökutvecklingen som är mer farlig än själva branden?
Så jag är egentligen ganska glad åt att vi INTE har papperskorgar i tunnelbanans vagnar...Oavsett den matematiska uträkningen...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
M_M skrev:Med lite lägre trafikbelastning på kvällar/helger så kunde man kanske ha fällbara säten på några ställen i tågen och på kvällarna låsa dessa i uppfällt läge och hänga dit en större papperskorg?
Vad gäller Metro-fack/ställ så är mitt intryck att det faktiskt blir bättre ordning med dessa fack ombord. Fast jag vet inte hur många av tidningarna som blir tillbakaställda av folk i allmänhet respektive av förarna vid den enklare städningen som görs vid ändhållplatserna. Det är dock absolut inte ovanligt att se folk sätta en tidning i ett fack ombord, och åtminstone på förmiddagen hittar man dessutom emellanåt även andra tidningar såsom (betaltidningen) GP.
(Däremot var det ett riktigt elände under den period som det fanns flera konkurrerande gratistidningar i trakten - konkurrenterna hade inget avtal om distribution via facken och för att inte tappa läsare så ökade även Metro sin upplaga).
Även här i Stockholm uppmanas folk lägga tillbaka tidningarna i ställen. Resultatet blir att om översta tidningen ligger det minsta fel så tar många, inkl. jag, en tidning längre ner i bunten. Det skapar en oreda i stället som till sist gör att man måste gräva djupt för att hitta en garanterat ren och hel tidning.
När det gäller brand i en T-banevagn så är det inte bara värmen som är ett problem. Rök utgör ett dubbelt problem. Man får svårt att andas, och man får svårt att se!
Det är nog bara jag som lägger tillbaka Metro i ställen! Däremot verkar NÅGON ganska tidigt på
dagen (enligt MITT synsätt) bära över kvarblivna exemplar till återvinningstunnan. Strax därefter
tömmer NÅGON ANNAN denna tunna samt ALLA papperskorgar vilket gör Metro till en ren
bristvara för alla oss som har en något förskjuten dygnsrytm... sällsynt klantigt men säkert
bra ur brandsäkerhetssynpunkt...
Utan att på minsta sätt klaga, bara en allmän reflektion - hur har samhället råd med dessa horder
av väktare, trygghetsvakter och poliser som utfyller T-banan och ibland överskrider själva trafikanterna
i antal - skulle dem förutan missbrukare, hemlösa, löskekarlar, prostituerade osv utfylla hela
tomrummet fullkomligt hämningslöst och skapa anarki?
Alla dessa personer befinner sig förstås någon annanstans nu...
Samhället ()främst SLL i detta fall då antalet poliser i tunnelbanan har minskat stort) anser sig ha råd med att ha personal i tunnelbanan då man anser att detta skapar trivsel och trygghet samt förhindrar skadegörelse. Samhället har råd med rätt mycket då det i grund och botten handlar om prioriteringar om vad man vill lägga pengarna på.
Att Metro många gånger inte läggs tillbaka i tidningsställen beror nog på att man uppmanas att slänga då i insamlingstunnorna. I sin tur beror nog detta på att antalet stationer där den stora majoriteten gör sig av med sin tidning är färre än där samma personer tog den. Sedan är nog Metro på väg bort då den bara blir tunnare och tunnare samt mer innehållslöst samtidigt som det finns smidigare sätt att läsa senaste nytt när man åker tunnelbana.
BSB101 skrev:Samhället ()främst SLL i detta fall då antalet poliser i tunnelbanan har minskat stort) anser sig ha råd med att ha personal i tunnelbanan då man anser att detta skapar trivsel och trygghet samt förhindrar skadegörelse. Samhället har råd med rätt mycket då det i grund och botten handlar om prioriteringar om vad man vill lägga pengarna på.
Att Metro många gånger inte läggs tillbaka i tidningsställen beror nog på att man uppmanas att slänga då i insamlingstunnorna. I sin tur beror nog detta på att antalet stationer där den stora majoriteten gör sig av med sin tidning är färre än där samma personer tog den. Sedan är nog Metro på väg bort då den bara blir tunnare och tunnare samt mer innehållslöst samtidigt som det finns smidigare sätt att läsa senaste nytt när man åker tunnelbana.
En gudi behaglig tanke, men vissa dagar är den mycket tjock och buntarna tunga. Metro skall vara borta från ställ senast 15.00. Detta på brandkårens anmodan, just av brandsäkerhetsskäl.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
BSB101 skrev:Samhället ()främst SLL i detta fall då antalet poliser i tunnelbanan har minskat stort) anser sig ha råd med att ha personal i tunnelbanan då man anser att detta skapar trivsel och trygghet samt förhindrar skadegörelse. Samhället har råd med rätt mycket då det i grund och botten handlar om prioriteringar om vad man vill lägga pengarna på.
Att Metro många gånger inte läggs tillbaka i tidningsställen beror nog på att man uppmanas att slänga då i insamlingstunnorna. I sin tur beror nog detta på att antalet stationer där den stora majoriteten gör sig av med sin tidning är färre än där samma personer tog den. Sedan är nog Metro på väg bort då den bara blir tunnare och tunnare samt mer innehållslöst samtidigt som det finns smidigare sätt att läsa senaste nytt när man åker tunnelbana.
En gudi behaglig tanke, men vissa dagar är den mycket tjock och buntarna tunga. Metro skall vara borta från ställ senast 15.00. Detta på brandkårens anmodan, just av brandsäkerhetsskäl.
Blir de mer brandfarligare på sena eftermiddagen? Gäller tiden 15.00 även ställen utomhus och andra platser än T-banans biljetthallar?
Christer J skrev:En gudi behaglig tanke, men vissa dagar är den mycket tjock och buntarna tunga. Metro skall vara borta från ställ senast 15.00. Detta på brandkårens anmodan, just av brandsäkerhetsskäl.
Blir de mer brandfarligare på sena eftermiddagen? Gäller tiden 15.00 även ställen utomhus och andra platser än T-banans biljetthallar?
Tidigare skulle tidningarna tas ur ställen klockan 18.00. Det jag förstått är att brandkåren räknar med att det tar några timmar att tömma tunnelbanan på tidningar efter att sista tidningen funnits tillgänglig. Då man är rädd att resenärerna (några av dem) lättare blir potentiella pyromaner allt eftersom kvällen går, så satte man tiden vid 15.00. Då räknar man med att tidningarna är bortstädade innan 18.00.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Låter tämligen ologiskt - skulle något tiotal väl hoppressade tidningar i ett ställ av plåt
utgöra en större brandfara än att ha hundratals huller om buller i ett stort öppet
plastkärl en meter därifrån? Brandmän åker tydligen inte tunnelbana - då hade de kanske
lagt märke till att åtminstone på min station detta kärl var fyllt till brädden av tidningar
när Metro som vanligt gjorde sommaruppehåll och förblev så till hösten utan att NÅGON
ansåg sig ha ansvar för tömning - FYYY!
643 skrev:Låter tämligen ologiskt - skulle något tiotal väl hoppressade tidningar i ett ställ av plåt
utgöra en större brandfara än att ha hundratals huller om buller i ett stort öppet
plastkärl en meter därifrån? Brandmän åker tydligen inte tunnelbana - då hade de kanske
lagt märke till att åtminstone på min station detta kärl var fyllt till brädden av tidningar
när Metro som vanligt gjorde sommaruppehåll och förblev så till hösten utan att NÅGON
ansåg sig ha ansvar för tömning - FYYY!
Dessa kärl skall ställas undan i separat rum innan kvällen. Har så inte gjorts så säg till spärrexpeditören så kan han/hon anmäla detta till vederbörande (eller till brandkåren).
Dessutom finns det brandsläckningsutrustning i huven som skall lösas ut om det börjar brinna i kärlet.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
643 skrev:Låter tämligen ologiskt - skulle något tiotal väl hoppressade tidningar i ett ställ av plåt
utgöra en större brandfara än att ha hundratals huller om buller i ett stort öppet
plastkärl en meter därifrån?
Den stora skillnaden är att tidningarna i plåtstället sprids i tunnelbanevagnarna medan tidningarna i plastkärlet ligger kvar.