Glömde man inte en relevant T-banestump?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M_M

Re: Glömde man inte en relevant T-banestump?

Inlägg av M_M »

Kommer pendeltåg dit upp i högre hastigheter än vad tunneltåg normalt uppnår? (D.v.s. behövs högre STH än 80-100km/h)?

En annan möjlig eller kanske omöjlig variant är att bygga ett snabbspår från Farstatrakten längs motorvägen som går Farsta-Gullmarsplan. Fast det är mer att betrakta som en kontrafaktisk idé, det hade antagligen varit riktigt billigt att bygga om det byggts ett dubbelspår i mitten av motorvägen men att bredda motorvägens yta med motsvarande ett dubbelspår blir klart dyrare.

Om man bygger via Nackareservatet så vore det kanske ändå bra med en station där trots allt. Den skulle dels vara bra för de som faktiskt vill besöka naturområdet, och dels skulle den kunna vara bra för att jag ska kunna visa på att nästan ingen besöker naturreservatet och det därför inte är särskilt nödvändigt :mrgreen:

Mer seriöst: Var finns de där platserna som går att bygga mer på, egentligen? Visst, man kan bygga några enstaka hus lite här och var, men det är svårt att hitta plats för ett helt nytt område på en så central plats som t.ex. i Nackareservatet.
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
gbd skrev:Men annan fråga som dyker upp i mitt sine, om man nu ska försöka spårförsörja älta och bollmora,måste det vara tunelbana, Skulle man inte lika gärna kunna ha en pendeltågslösning som anslöttillpendeltågsnätet någonstans söder om älvsjö?
Det torde väl gå snabbare. En resa Stockholms Central - Handen tar 26 minuter. Om man då drar en linje från norr om Skogås under Drevviken - Persudde - Trollbäcken (Station) - Tyresö C (Station) så borde det knappast ta längre tid än till Handen. Det kanske rentav blir billigare än tunnelbana. (Det kanske skulle bli billigare - men mer sårbart - om man laborerade med enkelspår den sträckan...)
Intressant idé. Får man ändå tillräcklig kapacitet mot Handen/Nynäshamn?

Om man bygger en tunnel och allt undrar jag vad merkostnaden är för dubbelspår. Självklart kostar det, men kanske inte så mycket? Men visst med kanske 10, 12 eller 15 minuters trafik borde det gå att hitta ett upplägg med till exempel mötesstationer, men i övrigt enkelspår.

Som svar på M_M.s fråga, tunnelbanan har väl Sth 80 km/h, medan pendeltågen har Sth 160 km/h. Men framför allt ligger stationerna i allmänhet glesare. Det går väl ganska mycket fortare med pendeltåg än med tunnelbana till exempel på sträckan City - Farsta strand?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Bara i Sollentuna finns det detaljplaner klara för omkring 3000 bostäder + 3000 som nästan är klara och det utan att ens vara i närheten av ett reservat. Sedan har Sollentuna ungefär 30 procent naturmark som inte är naturreservat. Om vi tittar på andra kommuner finns det betydligt mer mark. Till detta tillkommer förtätning av både flerbostadsområden och villaområden. Fördelen jämfört med att bygga på ett naturreservat är också att kostnaden för infrastrukturen hålls nere jämfört med att bygga helt nytt.

Gällande antalet besökare vet jag inte hur många det är i Nacka men när det gäller Järva besöker 500 000+ enbart Sollentunas del varje år.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Jo, den generella STH'n för Stockholms tunnelbana samt pendeltåg typ X60 känner jag till. Det jag mer specifikt undrar är över vilken hastighet som tågen når (idag och vid eventuell rustning av banan) Älvsjö-Farsta (o.s.v.)?

Från driftplatsgränsen vid Älvsjö och till Västerhaninge så finns det väl rejält mycket kapacitet att ta av. Frågan är väl hur mycket kapacitet som går att använda från och med Älvsjö samt norrut?
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

M_M skrev:Jo, den generella STH'n för Stockholms tunnelbana samt pendeltåg typ X60 känner jag till. Det jag mer specifikt undrar är över vilken hastighet som tågen når (idag och vid eventuell rustning av banan) Älvsjö-Farsta (o.s.v.)?

Från driftplatsgränsen vid Älvsjö och till Västerhaninge så finns det väl rejält mycket kapacitet att ta av. Frågan är väl hur mycket kapacitet som går att använda från och med Älvsjö samt norrut?
I nuläget mindre än när tunneln öppnar. Jag skulle tro - men vet inte - att om man kör treminuterstrafik genom citybanan så räcker det med 6-minuterstrafik till Tumba/Södertälje, 12-minuterstrafik till Västerhaninge och 12-minuterstrafik till Tyresö. (I nuläget 8 tåg per timme till Tumba/Södertälje och 4 tåg per timme till Västerhaninge i maxtimmen, det motsvarar 7,5-minuters resp 15-minuterstrafik)
Professionell tyckare
twr

Inlägg av twr »

Kantorn skrev:
M_M skrev:Jo, den generella STH'n för Stockholms tunnelbana samt pendeltåg typ X60 känner jag till. Det jag mer specifikt undrar är över vilken hastighet som tågen når (idag och vid eventuell rustning av banan) Älvsjö-Farsta (o.s.v.)?

I nuläget mindre än när tunneln öppnar. Jag skulle tro - men vet inte - att om man kör treminuterstrafik genom citybanan så räcker det med 6-minuterstrafik till Tumba/Södertälje, 12-minuterstrafik till Västerhaninge och 12-minuterstrafik till Tyresö. (I nuläget 8 tåg per timme till Tumba/Södertälje och 4 tåg per timme till Västerhaninge i maxtimmen, det motsvarar 7,5-minuters resp 15-minuterstrafik)
Ja, det stämmer nog. men frågan kan också formuleras så här: Vill vi använda den extra kapaciteten till att förbättra förbindelserna till befintlig bebyggelse i Tyresö, där möjligheterna till nybyggnation är begränsade, eller till ny bebyggelse längs Nynäsbanan?

Jag har inte svaret, jag bara ställer frågan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

twr skrev: Ja, det stämmer nog. men frågan kan också formuleras så här: Vill vi använda den extra kapaciteten till att förbättra förbindelserna till befintlig bebyggelse i Tyresö, där möjligheterna till nybyggnation är begränsade, eller till ny bebyggelse längs Nynäsbanan?

Jag har inte svaret, jag bara ställer frågan.
Frågan är rätt ställd och svaret anser jag är ett rungande nej! Om Nynäsbanan uppgraderas finns det en enorm potential för byggande som kommer att behöva all kapacitet på den delen av pendeltågsnätet.

Jag förstår inte varför en av de kortaste tunnelbanegrenarna inte skulle kunna förlängas med tre stationer och dessutom relativt billigt. Tyresö har mark i riktning mot Älta och Stockholm som kan exploateras, men det kommunala självstyret förefaller att vilja täppa till den möjligheten genom att planera för villaområden och småindustri.
Villaägare betalar mer skatt än invandrare eller vad?
/Göran
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Villaägare betalar sina hus själva, och ofta en slant för tomten, det är med andra ord låga kostnader för exploatering. Att bygga hyreslägenheter i oattraktiva lägen, ger inte lika säkra kalkyler för kommunerna.

Fastighetskrisen runt 1992 berodde ofta på ogenomtänkta investeringar av olika kommuner, vem är tänkt att betala för nybyggda lägenheter i centrala hultsfred, när man bor för halva priset i eget hus i samma kvarter?

Områdena ovan lär dock vara rätt oproblematiska att hyra ut lägenheter i.

HS
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Å andra sidan så finns det inte så rackarns mycket marginal att ta av i tunnelbanan heller - vill vi nyttja den marginalen för befintlig bebyggelse i Tyresö?

Å tredje sidan lär den befintliga bebyggelsen ändå bussas till främst tunnelbanan men även delvis till pendeltågen, så det blir antagligen inte så många fler resenärer över mälarsnittet ifall man skulle ansluta spårtrafik till Tyresö.

En intressant fråga är hur mycket mer pendeltågstunneln kostat om den byggts med fyra spår hela vägen och kanske dessutom förbredd för en avgrening mot Gullmarsplan och ny järnväg längs motorvägen Gullmarsplan-Farsta?

Vem som betalar för vad när det gäller hus är en intressant fråga. Idag finns det en rätt stor bubbla framförallt i storstadsområdena men kanske även i övriga områden som faktiskt växer. Sverige ligger tydligen högt på "topplistan" om man rangordnar hur stora lån privatpersoner i genomsnitt har.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

M_M skrev:Å andra sidan så finns det inte så rackarns mycket marginal att ta av i tunnelbanan heller - vill vi nyttja den marginalen för befintlig bebyggelse i Tyresö?
Var har du fått det ifrån? När en av de tre grenarna söder om Gullmarsplan förs över på Järvabanan så kan du lätt fördubbla trafiken på linje 17 - som är den bana som var tänkt att förlängas till Tyresö. Det skulle innebära femminuterstrafik i rusningstid - jämfört med 12 minuterstrafik med en pendellinje (enligt beräkning ovan).
M_M skrev:Å tredje sidan lär den befintliga bebyggelsen ändå bussas till främst tunnelbanan men även delvis till pendeltågen, så det blir antagligen inte så många fler resenärer över mälarsnittet ifall man skulle ansluta spårtrafik till Tyresö.
Säg inte det, spårtrafik som ersätter busstrafik brukar locka fler resande. Men det räcker inte bara att titta på resenärer över mälarsnittet. Med förlängd tunnelbana (och överflyttning av en linje) så kommer tyresöresenärerna växla över till tunnelbanan tidigare än idag. Så de orsakar ingen ökning på tunnelbanan eller pendeln. Däremot kommer som sagt fler troligen åka med tunnelbanan än med bussarna. Bygger man däremot pendel ut till Tyresö så får pendeln ett stort tillskott - som inte ingått i kapacitetskalkylen - när man projekterade Citybanan. Det innebär att dessa skulle tränga ut potentiella tillskott av resenärer från befintliga sträckor och stationer. Det låter suboptimalt.
M_M skrev:En intressant fråga är hur mycket mer pendeltågstunneln kostat om den byggts med fyra spår hela vägen och kanske dessutom förbredd för en avgrening mot Gullmarsplan och ny järnväg längs motorvägen Gullmarsplan-Farsta?
Nej, inte värst vidare. Räkna med en fördubbling i kostnaden bara för sträckan under innerstaden. Till det kommer kostnaderna söder om Skanstull, till i höjd Skarpnäck. En kostnad som skapar en otrolig överkapacitet till ingen nytta. Dessa pengar kan läggas på annat håll. Som till exempel att förlänga Bana 4 från Odenplan söderut genom västra innerstaden och sedan lämplig sträckning söder om Södermalm. Det är redan tillräckligt med folk i grottorna under city. Många av dem vill inte dit, men de har inget val då det inte finns bytesmöjligheter på annat håll. Låt oss istället skapa dessa bytesmöjligheter så som man har i många andra städer i Europa.

Stockholm är inget Göteborg där allt måste koncentreras till en punkt. Stockholm är betydligt större än så.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Christer J skrev:Stockholm är inget Göteborg där allt måste koncentreras till en punkt. Stockholm är betydligt större än så.
Stockhlm är större än Göteborg, det har du rätt i, men resten är fel. När Stockholm var en betydligt mindre stad än nu, hade staden ett nät som inte var koncentrerat i en punkt. Sedan växte staden och man byggde tunnelbana med en centralpunkt. Så växte staden ännu mer och man behövde ökad kapacitet. Av olika alternativ valde man att bygga ännu en bana till centralpunkten. I Göteborg som hade ett nät med en centralpunkt har man byggt och planerar nya länkar som förbättrar möjligheterna att resa utan att passera centralpunkten.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Christer J skrev:
M_M skrev:Å andra sidan så finns det inte så rackarns mycket marginal att ta av i tunnelbanan heller - vill vi nyttja den marginalen för befintlig bebyggelse i Tyresö?
Var har du fått det ifrån? När en av de tre grenarna söder om Gullmarsplan förs över på Järvabanan så kan du lätt fördubbla trafiken på linje 17 - som är den bana som var tänkt att förlängas till Tyresö. Det skulle innebära femminuterstrafik i rusningstid - jämfört med 12 minuterstrafik med en pendellinje (enligt beräkning ovan).
Man lär väl rimligtvis öka trafiken med 50% på varje gren, väl? Blir det inte annars ojämn(are) fördelning i innerstaden och problem med folk som hänger på plattformarna (och är ivägen för andra resenärer) i väntan på "sitt" tåg (till grenen som har lägre turtäthet)?

I London har man tydligen till viss del problem på Northern Line att plattformarna inte rymmer både folk som kliver på nästa tåg och folk som dessutom väntar på näst-nästa tåg. (Mitt förslag för att lösa det problemet i rusningen är att helt enkelt sluta berätta var tågen går, det får bli en överraskning om de går till Edgware eller High Barnet, och så kan man välja olika mellanstationer mellan Bank och Camden Town för att avslöja destinationen för att fördela bytande resenräer mellan de olika mellanstationerna. Inte sådär supervänligt mot resenärerna men det är ju bättre att folk över huvud taget kommer fram än att man blir tvungen att hejda folk från att gå till plattformen för att det är överfullt.

Men turtätheten - nog klarar väl nuvarande system 30 tåg per timme genom centrum (även om man i praktiken bara kör så en kortare stund i rusningen för att man inte har tillräckligt med fordon...), och därmed 6-min-trafik på varje gren idag? Med jämn fördelning mellan grenarna så skulle man få 4-min-trafik på varje gren efter en utökning.

Men - är inte grejen att gröna banan idag har svårt att klara av alla resenärer, och även om man plockar bort cirka två sjundedelar av resandet (två sjundedelar per gren, en sjundedel = buss+spårvagnsresenärerna vid Gullmarsplan) så blir det inte sådär jättelätt att klara framtida ökning även utan utbyggnader? Utan att faktiskt veta så hoppas jag att det kommer ske någon slags förtätning av nuvarande områden och att kollektivandelen kommer att höjas.
Christer J skrev:
M_M skrev:Å tredje sidan lär den befintliga bebyggelsen ändå bussas till främst tunnelbanan men även delvis till pendeltågen, så det blir antagligen inte så många fler resenärer över mälarsnittet ifall man skulle ansluta spårtrafik till Tyresö.
Säg inte det, spårtrafik som ersätter busstrafik brukar locka fler resande. Men det räcker inte bara att titta på resenärer över mälarsnittet. Med förlängd tunnelbana (och överflyttning av en linje) så kommer tyresöresenärerna växla över till tunnelbanan tidigare än idag. Så de orsakar ingen ökning på tunnelbanan eller pendeln. Däremot kommer som sagt fler troligen åka med tunnelbanan än med bussarna.
Nog lär väl kollektivandelen öka om man har tunnelbana direkt i närheten istället för att behöva ansluta med buss?

(Med "Mälarsnittet" avsåg jag lite slarvigt ungefär att man kan dels tänka den klassiska betydelse eller om man vill tänka vattensnittet som omger Södermalm på södra sidan - det blir ju i stort sett samma resultat resandemängdmässigt).
Christer J skrev:Bygger man däremot pendel ut till Tyresö så får pendeln ett stort tillskott - som inte ingått i kapacitetskalkylen - när man projekterade Citybanan. Det innebär att dessa skulle tränga ut potentiella tillskott av resenärer från befintliga sträckor och stationer. Det låter suboptimalt.
Hur lång tid kommer det ta innan man - utan någon Tyresögren - har fyllt X60-fullängståg i t.ex. kvartstrafik på Nynäsbanan?
Christer J skrev:
M_M skrev:En intressant fråga är hur mycket mer pendeltågstunneln kostat om den byggts med fyra spår hela vägen och kanske dessutom förbredd för en avgrening mot Gullmarsplan och ny järnväg längs motorvägen Gullmarsplan-Farsta?
Nej, inte värst vidare. Räkna med en fördubbling i kostnaden bara för sträckan under innerstaden.
Nja, det sägs ju att stationerna är det dyra och centralen byggs ju ändå fyrspårig. Odenplan borde byggas fyrspårig (men jag minns inte hur den faktiskt avses byggas). Om man skulle bygga fyrspårig järnväg med fyrspåriga stationer så skulle man dessutom få högre driftsäkerhet eftersom inga växlar på denna sträcka skulle behöva läggas om vid normal trafik...
Christer J skrev:Till det kommer kostnaderna söder om Skanstull, till i höjd Skarpnäck. En kostnad som skapar en otrolig överkapacitet till ingen nytta. Dessa pengar kan läggas på annat håll. Som till exempel att förlänga Bana 4 från Odenplan söderut genom västra innerstaden och sedan lämplig sträckning söder om Södermalm.
Behöver Stockholm mer tunnelbana, eller är det mer pendeltåg som behövs? (Ja, egentligen behövs väl mer av allt, men om man måste välja...).
Christer J skrev:Det är redan tillräckligt med folk i grottorna under city. Många av dem vill inte dit, men de har inget val då det inte finns bytesmöjligheter på annat håll. Låt oss istället skapa dessa bytesmöjligheter så som man har i många andra städer i Europa.

Stockholm är inget Göteborg där allt måste koncentreras till en punkt. Stockholm är betydligt större än så.
Göteborg har som Harald påpekat inte alls allt koncentrerat till en punkt.

Förresten, om man skulle bygga mitt lösa förslag med ny järnväg Södermalm-Gullmarsplan-Farsta, så skulle den befintliga nynäsbanan kunna användas för spårvagnar eller till och med en "tvärtunnelbana". (Den skulle väl antagligen behöva fungera som den korta snutten i Liljeholmen så att både spårvagnar/tunneltåg och godståg kan nyttja samma sträcka - det finns väl några godskunder längs Nynäsbanan om jag inte minns fel). Skulle man göra en sådan konvertering så skulle det väl i sin tur bli attraktivt att bebygga området kring Nynäsbanan mellan Farsta och strax innan Älvsjö.
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:Nog lär väl kollektivandelen öka om man har tunnelbana direkt i närheten istället för att behöva ansluta med buss?
Nu har ju alla delar av Tyresö ganska snabba bussar till Gullmarsplan. Där har du tunnelbana varannan minut under rusningen, Tvärbanan i två riktningar och linje 4.

Tyresö skulle kunna ha 1, 2 eller 3 stationer för tunnelbana. Övriga delar av kommunen skull få mata till en tunnelbana med som bäst 4 minuters trafik under rusningen, 10 minuter under större delen av dagen. Den fortsatta resan mot stan blir ganska långsam på grund av omvägen via Skarpnäck och många stationer längs vägen. resor mot Tvärbanan och linje 4 får 2 byten i stället för 1. Det är inte självklart att detta skulle öka kollektivtrafikandelen i Tyresö.
M_M skrev:Förresten, om man skulle bygga mitt lösa förslag med ny järnväg Södermalm-Gullmarsplan-Farsta, så skulle den befintliga nynäsbanan kunna användas för spårvagnar eller till och med en "tvärtunnelbana". (Den skulle väl antagligen behöva fungera som den korta snutten i Liljeholmen så att både spårvagnar/tunneltåg och godståg kan nyttja samma sträcka - det finns väl några godskunder längs Nynäsbanan om jag inte minns fel). Skulle man göra en sådan konvertering så skulle det väl i sin tur bli attraktivt att bebygga området kring Nynäsbanan mellan Farsta och strax innan Älvsjö.
Det är väl minst lika attraktivt att bygga där med dagens pendeltågslösning?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:Nog lär väl kollektivandelen öka om man har tunnelbana direkt i närheten istället för att behöva ansluta med buss?
Nu har ju alla delar av Tyresö ganska snabba bussar till Gullmarsplan. Där har du tunnelbana varannan minut under rusningen, Tvärbanan i två riktningar och linje 4.

Tyresö skulle kunna ha 1, 2 eller 3 stationer för tunnelbana. Övriga delar av kommunen skull få mata till en tunnelbana med som bäst 4 minuters trafik under rusningen, 10 minuter under större delen av dagen.
Bygg en triangel och kör också (kortare?) lokala tåg Tyresö - Handens pendeltågstation!
twr skrev:Den fortsatta resan mot stan blir ganska långsam på grund av omvägen via Skarpnäck och många stationer längs vägen. resor mot Tvärbanan och linje 4 får 2 byten i stället för 1. Det är inte självklart att detta skulle öka kollektivtrafikandelen i Tyresö.
Grattis, du har just ungefär formulerat varför det inte är nån bra idé att bygga tunnelbana till Nacka :cheesygrin:
twr skrev:
M_M skrev:Förresten, om man skulle bygga mitt lösa förslag med ny järnväg Södermalm-Gullmarsplan-Farsta, så skulle den befintliga nynäsbanan kunna användas för spårvagnar eller till och med en "tvärtunnelbana". (Den skulle väl antagligen behöva fungera som den korta snutten i Liljeholmen så att både spårvagnar/tunneltåg och godståg kan nyttja samma sträcka - det finns väl några godskunder längs Nynäsbanan om jag inte minns fel). Skulle man göra en sådan konvertering så skulle det väl i sin tur bli attraktivt att bebygga området kring Nynäsbanan mellan Farsta och strax innan Älvsjö.
Nej, eftersom det inte finns några stationer (och inga rimliga planer på sådana heller) men ändå tåg som bullrar förbi mest hela tiden...
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:

Tyresö skulle kunna ha 1, 2 eller 3 stationer för tunnelbana. Övriga delar av kommunen skull få mata till en tunnelbana med som bäst 4 minuters trafik under rusningen, 10 minuter under större delen av dagen.
Bygg en triangel och kör också (kortare?) lokala tåg Tyresö - Handens pendeltågstation!
Nu är det ganska mycket nya spår här...
M_M skrev:
twr skrev:Den fortsatta resan mot stan blir ganska långsam på grund av omvägen via Skarpnäck och många stationer längs vägen. resor mot Tvärbanan och linje 4 får 2 byten i stället för 1. Det är inte självklart att detta skulle öka kollektivtrafikandelen i Tyresö.
Grattis, du har just ungefär formulerat varför det inte är nån bra idé att bygga tunnelbana till Nacka :cheesygrin:
Jag antar att du är ironisk, men så är det ju. Tunnelbanan byggs för Södermalm, Hammarby sjöstad, och befintlig och ny bebyggelse från Sickla till Nacka Forum. Den är inte så mycket till för resten av Nacka och Värmdö. Vilket är anledningen till att bussterminalen vid Slussen behövs.

De delar av Nacka som får nöja sig med matarbuss till Nacka Forum får faktiskt på sätt och vis en försämrad kollektivtrafik.
M_M skrev:
twr skrev:
Nej, eftersom det inte finns några stationer (och inga rimliga planer på sådana heller) men ändå tåg som bullrar förbi mest hela tiden...
Men det skulle väl gå att bygga fler stationer eller köra spårvagn utan att bygga din supedyra nya järnväg från Södermalm till Farsta?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

twr skrev:
M_M skrev:
twr skrev:Nu har ju alla delar av Tyresö ganska snabba bussar till Gullmarsplan. Där har du tunnelbana varannan minut under rusningen, Tvärbanan i två riktningar och linje 4.

Nu är det ganska mycket nya spår här...
Dumt att snåla! :mrgreen:

Men seriöst så vore det väl vad som skulle täcka in området bäst?
twr skrev:
M_M skrev:
Jag antar att du är ironisk, men så är det ju.
Åtminstone en smula sarkastisk...
twr skrev:Tunnelbanan byggs för Södermalm, Hammarby sjöstad, och befintlig och ny bebyggelse från Sickla till Nacka Forum.
... och eftersom det inte rör sig om så värst mycket bebyggelse (som inte redan har bra kollektivtrafik) och framförallt inte en kvadratmillimeter som inte skulle få ett bra utbud om Saltsjöbanan får 10-min-trafik, så är tunnelbanan till Nacka nära på fullständigt olönsam, förutom valtaktiskt.
twr skrev:Den är inte så mycket till för resten av Nacka och Värmdö. Vilket är anledningen till att bussterminalen vid Slussen behövs.
Fast om nu Nacka kommun är så sugna på tunnelbana så borde de allt acceptera att bussarna bara går till Nacka Forum. Alternativet vore att Nacka får bekosta hela nya bussterminalen vid Slussen.

Det vore mycket intressant att veta exakt hur långt bortom Nacka Forum man kan fortsätta bygga tunnelbana (när man redan är i farten) för de pengar som bussterminalen vid Slussen beräknas kosta. Utan att faktiskt veta så anar jag att man kan bygga en allt annat än försumbar förlängningssträcka.

För övrigt undrar jag om man har någon plan eller översiktlig utredning om framtida förlängning. I brist på något bättre så kunde man kanske räkna på vad det kostar att förlänga längs väg 222 (givetvis österut)?
twr skrev:De delar av Nacka som får nöja sig med matarbuss till Nacka Forum får faktiskt på sätt och vis en försämrad kollektivtrafik.
Förutom de som ska byta till blåa banan.
twr skrev:
M_M skrev:Nej, eftersom det inte finns några stationer (och inga rimliga planer på sådana heller) men ändå tåg som bullrar förbi mest hela tiden...
Men det skulle väl gå att bygga fler stationer eller köra spårvagn utan att bygga din supedyra nya järnväg från Södermalm till Farsta?
Men vilka tåg ska stanna var? Om man anlägger 2-4 nya stationer så får Nynäshamn, Västerhaninge & co en rackarns förarglig restidsförlängning medan om man låter Nynäshamntågen skippa de nya stationerna får man låg turtäthet. Om man kör duospårvagnar så får man dels det klassiska problemet med att få sådana godkända för reguljär trafik (blandat med godståg) men framförallt får man kanske ändå inte så rackarns bra turtäthet eftersom pendeltåg ska rulla förbi med kvartstrafik. En förbigångsplats på mitten torde vara ett måste för tätare än kvartstrafik.

Men måste det bli superdyrt att bygga en ny pendeltågsgren, samtidigt som det tydligen är okej att bygga tunnelbanelinjer?
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Jag är jävligt glad att M_M inte är en av våra landstingspolitiker...
Herre jisses...
Tycker M_M skall ägna sig åt lokaltrafiken i Ludvika, Borlänge eller något mer "hanterbart"... :cheesygrin:

Eller de facto flytta till Stockholm och se med "egna ögon" vad som behövs och inte behövs, istället för att förbättra postcounten med massa vansinniga "skrivbordsprofetior"... :cheesygrin:
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
twr

Inlägg av twr »

M_M skrev:
twr skrev:Tunnelbanan byggs för Södermalm, Hammarby sjöstad, och befintlig och ny bebyggelse från Sickla till Nacka Forum.
... och eftersom det inte rör sig om så värst mycket bebyggelse (som inte redan har bra kollektivtrafik) och framförallt inte en kvadratmillimeter som inte skulle få ett bra utbud om Saltsjöbanan får 10-min-trafik, så är tunnelbanan till Nacka nära på fullständigt olönsam, förutom valtaktiskt.
twr skrev:Den är inte så mycket till för resten av Nacka och Värmdö. Vilket är anledningen till att bussterminalen vid Slussen behövs.
Fast om nu Nacka kommun är så sugna på tunnelbana så borde de allt acceptera att bussarna bara går till Nacka Forum. Alternativet vore att Nacka får bekosta hela nya bussterminalen vid Slussen.

Det vore mycket intressant att veta exakt hur långt bortom Nacka Forum man kan fortsätta bygga tunnelbana (när man redan är i farten) för de pengar som bussterminalen vid Slussen beräknas kosta. Utan att faktiskt veta så anar jag att man kan bygga en allt annat än försumbar förlängningssträcka.

För övrigt undrar jag om man har någon plan eller översiktlig utredning om framtida förlängning. I brist på något bättre så kunde man kanske räkna på vad det kostar att förlänga längs väg 222 (givetvis österut)?
twr skrev:De delar av Nacka som får nöja sig med matarbuss till Nacka Forum får faktiskt på sätt och vis en försämrad kollektivtrafik.
Förutom de som ska byta till blåa banan.
Nackas centrala delar, alltså områdena kring Nacka Forum, ligger långt från Saltsjöbanan. I tunnelbaneöverenskommelsen förbinder sig Nacka att bygga 13 500 nya bostäder, det är väl ganska mycket? Anta, för argumentets skull att Blå linjen förlängs för Söderorts skull, alltså att ta över Hagsätragrenen. Det som byggs "extra" då är:

* Stationen under Hammarbykanalen, som försörjer norra och södra Hammarbyhamnen, avlastar Tvärbanan och Gröna linjen vid Gullmarsplan, och dessutom kan fungera som en gångtunnel under kanalen.
* Stationen i Sickla, som erbjuder byten mellan Saltsjöbanan och Blå linjen.
* En station i trakten av Saltsjö-Järla. Den var ifrågasatt ett tag, men verkar bli av, vilket bör bero på att Nacka erbjuder sig att bygga "tillräckligt" många nya bostäder.
* En station vid Nacka Forum, där dagens förortsliknande bebyggelse ska bli till stad. Området täcks inte in av Saltsjöbanan. Här finns möjlighet till en bussterminal vid motorvägen.

Jag vet inte om samhällsekonomin har beräknats, men jag tror inte att du har tillräckligt med kött på benen för att avfärda den rakt av.

Bussterminalen i Slussen är till för Orminge och Värmdö. Nacka kan inte "acceptera" i Värmdös namn att Värmdöbussarna kortas av. Jag vet inte vad bussterminalen är kostnadsberäknad till, men det skulle definitivt kosta mycket mer att dra tunnelbana ända till Gustavsberg, eller Hemmesta.

Det ska göras en idéstudie om tunnelbana vidare till Orminge. Kanske vore detta vettigt, jag vet inte riktigt. men det här är ett generellt problem, att spårtrafikförsörja ett område som inte från början har byggts för det, utan är glesa villamattor. Det riskerar att bli en försämring för det stora flertalet.

Därför säger jag det igen: Nackatunnelbanan är inte till för att försörja befintlig bebyggelse i Oststektorn (Nacka och Värmdö). Den är till för att försörja en utvidgning av innerstaden, som tidigare slutade på Södermalm, och i framtiden ska sluta vid Nacka Forum.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
gbd

Inlägg av gbd »

Men just med Orminge, är inte problemet själva orminge utan den låga tätheten på bebyggelsen omkring? Orminge i sig är väl nog tätt för en T-banestation.
twr

Inlägg av twr »

gbd skrev:Men just med Orminge, är inte problemet själva orminge utan den låga tätheten på bebyggelsen omkring? Orminge i sig är väl nog tätt för en T-banestation.
Ja, jag håller med.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar