Provkörning
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
-
Provkörning
När SSB 24 provkördes efter justeringar av motstånden dök en betydligt modernare bil upp
- Hechtwagen
Re: Provkörning
Tafflig målning på 24:an både vad avser nyansen och finishen på arbetet, brukar inte klaga på ideella arbeten men någon stans går väl gränsen?! Är nästan beredd att göra om arbetet själv! Samma sak med 37:an!
-
Han som målade vagn 102 år 1937 är tyvärr inte med oss längre:-(
- Stefan Widén
YESSSSS !!!!!Hechtwagen skrev:Tafflig målning på 24:an både vad avser nyansen och finishen på arbetet, brukar inte klaga på ideella arbeten men någon stans går väl gränsen?! Är nästan beredd att göra om arbetet själv! Samma sak med 37:an!
Du är hjärtligt välkommen att hjälpa till med målningen. När tänker du komma? Ditt lilla ord "nästan" har jag medvetet satt tummen över och därmed har du in för allt och alla läsare på forum LOVAT Att du kommer och hjälper till med målningen.
Ska vi säga att den är klar till nästa spårvagnens dag, sommaren 2014, inkl samtliga dekorlinjer och texter mm som ska till?
Erbjudandet gäller givetvis för fler som känner att de bara måste få hjälpa till att göra vagnen helt klar inkl en "finish" värd namnet.
/Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
- Per Jacobson
-
Det är den där Gäddvagnen som gnäller, han menade naturligtsvis Trabanten, kanske dags för honom att kolla synenPer Jacobson skrev:Vad är det för fel på målningen då????

Se där, en fantastisk farkost från VEB Sachsenring Automobilwerke Zwickau! Men vad har man gjort med loggan framtill?
Fast fördelen är att man slipper se rosten
Nja, det som brukar vara stora plåtar på andra bilar är förvisso av duroplast, men den bärande konstruktionen är av järn som rostar minst lika bra som på andra bilar.Odd skrev:Rostfritt...
Fast fördelen är att man slipper se rosten

Uttalar mig inte om själva påföringen av färg, har dock personligen tillsett att
originalfärgprover från olika ställen på vagn 24 som dolts för UV-strålning och
atmosfärpåverkan fastställts genom flera olika metoder. Närmare än så är nog
svårt att komma...
originalfärgprover från olika ställen på vagn 24 som dolts för UV-strålning och
atmosfärpåverkan fastställts genom flera olika metoder. Närmare än så är nog
svårt att komma...

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
Vad hjälper det, när gäddvagnen anser att det var fel kulör från början...
HS
HS
- Stefan Widén
???Henrik Schütz skrev:Vad hjälper det, när gäddvagnen anser att det var fel kulör från början...
HS
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Alla har vi dessutom var sitt unika färgseende vilket gör att diskussioner om nyanser
inte alltid blir så meningsfulla! Jag betraktar SSB 14 från år 1901 som helt SVART,
återställd till "ursprungsskick" i samband med jubiléet 1927. Antalet personer som
mindes dessa vagnar som nya var då ganska stort, å andra sidan var synen på den
historiska korrektheten om inte mindre seriös så dock något annorlunda... färgers
förändringar över tid är en vetenskap i sig där blå färg är extra känslig... Stockholms
konserthus var gråbrunt i många decennier och knappast någon anade att det från
början varit ljusblått!
inte alltid blir så meningsfulla! Jag betraktar SSB 14 från år 1901 som helt SVART,
återställd till "ursprungsskick" i samband med jubiléet 1927. Antalet personer som
mindes dessa vagnar som nya var då ganska stort, å andra sidan var synen på den
historiska korrektheten om inte mindre seriös så dock något annorlunda... färgers
förändringar över tid är en vetenskap i sig där blå färg är extra känslig... Stockholms
konserthus var gråbrunt i många decennier och knappast någon anade att det från
början varit ljusblått!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Färger blir extra krångligt eftersom det finns åtminstone aningar/möjligheter att enstaka människor är tetrakromater, d.v.s. ser färg med fyra istället för de vanliga tre färgkanalerna...
Om Hechtwagen tycker att färgen inte överensstämmer med hans minnesbild, kanske han minns den från en tid då den inte var nymålad. Helt enkelt.
Professionell tyckare
Hur kan han rimligtvis ha någon uppfattning om det?Henrik Schütz skrev:Vad hjälper det, när gäddvagnen anser att det var fel kulör från början...
HS
Är han 100 år eller?
218
Tack för att ni har målat vagnen så snyggt! Tack för att ni har gjort och gör så att jag kan få se den rulla på Stockholms gator och påminna om en tid som ytterst få av oss upplevt. //Hasse 

Jag vill också tacka alla som med stor självuppoffring och skicklighet gjort det möjligt att få uppleva en SSB-vagn med släp med öppna plattformar i Djurgårdstrafiken! Jag vill också passa på att säga att ingen kommer någonsin att kunna lägga ner mer omsorg och möda på att hitta rätt kulör än 643. Speciellt inte någon som rimligtvis inte har en blekaste aning om hur det verkligen sett ut! Tack 643 och alla andra än en gång!
"Keep up the good work! I enjoy it"!
Jag hoppas på att det finns fler som delar min och HDWF:s uppfattning och som kommer till tals här!
218
"Keep up the good work! I enjoy it"!
Jag hoppas på att det finns fler som delar min och HDWF:s uppfattning och som kommer till tals här!
218
-
Gamnelgädda?
HS
HS
Apropå färgnyansen på SSB 24, den har jag tillsammans med 643 funderat på en hel del för några år sedan. Det intressanta är att vi hade färgprov från vagnen att titta på (de som 643 nämner) och vi kunde jämföra med motsvarande färg på SSB 182 samt med den utredning av färgnyans som SSS gjorde då SSB 182 iordningsställdes utomhus i Högdalen (primitiva förhållande, knappa ekonomiska förhållanden etc) omkring år 1964 och vi kunde (för några få år sedan) konstatera att de tre olika färgproverna överensstämde otroligt bra. Jag utgår från att den färgnyans som nu är målad på vagnen också överensstämmer med denna, men - skulle den inte göra det så skulle vi ju se en tydlig skillnad mellan 24:an och 182, och det har jag inte noterat. Ur detta drar jag slutsatsen att färgnyansen på SSB 24 sannolikt är mycket nära den ursprungliga, dock med reservation för den färgnyansförändring som kan ha skett genom att färgen åldrats. Dock tror jag att den är liten.
/Lars J
/Lars J