"Semaforer i T-banan...?"

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
1

"Semaforer i T-banan...?"

Inlägg av 1 »

Vännen Olle Nevenius har med anledning av årets "Hjulbordsresa" på linje 22 under rubrik "SSS-utfärder" lagt ut en hel del smarriga bilder på tidigare utfärder.

Jag satt länge och tittade på en bild från SSS "C5-utfärd" den 31 oktober 1993. Jag hoppas att Olle kan tillstyrka att jag knycker bilden...:

Bild

Och jomenvisst var jag med och vid denna tidpunkt innehavare av ett tämligen väl fungerade minne.

Men, inte minns jag att det i Alvik fanns semaforer vid spåren...?? Som dessutom visar "... vinge 45 grader nedåt betydde att tåget skulle ledas in på huvudspår...!" Och nog var det aktuella tåget på väg ut mot huvudspår!

Det tog en stund innan jag kom på "synvillan". Fundera Ni också - det är viktig historia!

Hälsar / Richard
Joakim W
Kontakt:

Re: "Semaforer i T-banan...?"

Inlägg av Joakim W »

Ja, några semaforer är det ju inte, men man kunde lätt tro det på mobilskärmen! ;)
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Medic

Inlägg av Medic »

Byggkranar?
ålstensgård

Inlägg av ålstensgård »

Ja det är byggkranar i skogsbacken söder om vägen. Vid denna tid hade man identifierat det stora oanvända markområdet som värdefullt och börjat med aktiviteterna. Kulmen verkar ha nåtts just nu, när bostadsrätten på högsta planet i det nybyggda Alviks Torn just sålts för 100 000kr per kvm eller totalt 17 miljoner.

En annan intressant grej med bilden är frånvaron av övergångsväxel på platsen. Innan hade det varit en medväxel enligt 1952 års TUB1-standard, numera är det en motväxel på platsen.

//henrik
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Byggkranar, syns om man starrbligar lite! :shock:
Användarens profilbild
HDWF

Inlägg av HDWF »

Min gissning är att det är byggkranarna för brobygget//Hasse
218

Inlägg av 218 »

1 skrev:Vännen Olle Nevenius har med anledning av årets "Hjulbordsresa" på linje 22 under rubrik "SSS-utfärder" lagt ut en hel del smarriga bilder på tidigare utfärder.

Jag satt länge och tittade på en bild från SSS "C5-utfärd" den 31 oktober 1993. Jag hoppas att Olle kan tillstyrka att jag knycker bilden...:

Och jomenvisst var jag med och vid denna tidpunkt innehavare av ett tämligen väl fungerade minne.

Men, inte minns jag att det i Alvik fanns semaforer vid spåren...?? Som dessutom visar "... vinge 45 grader nedåt betydde att tåget skulle ledas in på huvudspår...!" Och nog var det aktuella tåget på väg ut mot huvudspår!

Det tog en stund innan jag kom på "synvillan". Fundera Ni också - det är viktig historia!

Hälsar / Richard
Det är väl självklart att Spöktåget får signalbild med hjälp av Spöksemaforer!
:cheesygrin:
218
Skriv svar