Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare) Allmänna forumregler
TKO skrev:Det är ett jättebra beslut att bygga ut tunnelbanan!
Men därför kan jag väl få ha synpunkter på historielösheten i debattartikeln?
(Vi skall också komma ihåg att det handlar om en "principöverenskommelse - vad det nu är...)
/TKO
Historielösheten är rätt remarkabel
En gång i tiden kommer förslaget om trängselavgift från moderaterna, trängselavgift är god marknadsekonomi där man utnyttjar gaturummet på bästa sätt och man kommer fram utan köer.
Förslaget begabbas av vänstern, det är ju fel att rika ska få köpa företräde och så har vi den stackars deltidsarbetande ensamstående mamman som inte kan ta sig fram på annat sätt än med sin skraltiga bil.
Så glöms det och så kommer S och Mp på att trängseln vid infarterna är ett problem och att bilismen måste stävjas ,vi inför trängselavgift på prov det s.k Stockholmsförsöket
Förslaget bespottas och begabbas av högern, vägarna är redan betalda och det är djupa orättvisor i försöket .
Högern vinner valet vilket leder till att trängselavgiften permanentas !!
Och 2013 vill samma höger att avgiften (som är en skatt) ska både utvidgas och avgiften höjas !
När kom förslaget från moderaterna?
Det finns som jag ser det tre huvudsakliga perspektiv på trängselskatt.
Den ena är marknadsekonomiperspektivet som du nämner.
Det andra är miljöperspektivet.
Det tredje perspektivet är att trängselskatt kan betala kollektivtrafik.
Jag anar att moderaternas argumentation baserades på marknadsekonomiperspektivet medan de röda och grönas argument var de två andra perspektiven.
Det är rätt nyligen miljöfrågan tagit fart i politiken och fram till relativt nyligen så var vänstersynen att alla förr eller senare skulle ha möjlighet att åka bil. Numera har vänstern ett miljöperspektiv och fokuserar mer på kollektivtrafiken. Det gör att ur vänsterperspektiv var trängselskatter dåligt förr och bra nu, helt enkelt eftersom samhällsutvecklingen och framtidsprognoserna ändrats.
Men om vi kallar saker vid deras rätta namn och kallar trängselavgiften för trängselavgift så inser säkert de flesta att det finns ett marknadsekonomiskt inslag i systemet!
Speciellt om vi jämför med hur tillträde till övriga delar av Stockholms gatu- och vägnät prissätts...
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Ja var är marknaden - på Veronas grönsakstorg kanske?
Vi har en marknad där utbudet består i rätten att köra bil på gator och vägar i Stockholms innerstad, priset för detta varierar över tiden. Det finns bara en säljare, men väldigt många köpare.
Var det något mer du vill veta?
/TKO
TKO skrev:Vi har en marknad där utbudet består i rätten att köra bil på gator och vägar i Stockholms innerstad, priset för detta varierar över tiden. Det finns bara en säljare, men väldigt många köpare.
Trängselavgiften är inte ett pris för att få köra på gator och vägar i Stockholms innerstad. Det är ett pris på att ta in bilen (eller annat avgiftspliktigt fordon) till Stockholms innerstad, eller ut därifrån. Väl inne kan jag köra bilen hur mycket som helst till samma pris som om jag skulle köra på gatorna i t.ex. Sundbyberg eller Malmö.
TKO skrev:Vi har en marknad där utbudet består i rätten att köra bil på gator och vägar i Stockholms innerstad, priset för detta varierar över tiden. Det finns bara en säljare, men väldigt många köpare.
Trängselavgiften är inte ett pris för att få köra på gator och vägar i Stockholms innerstad. Det är ett pris på att ta in bilen (eller annat avgiftspliktigt fordon) till Stockholms innerstad, eller ut därifrån. Väl inne kan jag köra bilen hur mycket som helst till samma pris som om jag skulle köra på gatorna i t.ex. Sundbyberg eller Malmö.
Det är väl trängselavgiftens största nackdel - att det är lika dyrt att köra ut från staden som att köra in i den. Enkelrikta trängselavgiften in mot staden, och sätt upp diverse dubbelriktade tullar i staden. Tex vid Saltsjö-Mälarsnitten.
Det är väl trängselavgiftens största nackdel - att det är lika dyrt att köra ut från staden som att köra in i den. Enkelrikta trängselavgiften in mot staden, och sätt upp diverse dubbelriktade tullar i staden. Tex vid Saltsjö-Mälarsnitten.
Även om du lämnar staden så kör du ju inne i innerstaden för att kunna göra det, så det argumentet tycker jag inte håller.
Men fler tullar inne i innerstaden skulle vara bra. Eller kanske tull enligt Londonmodellen. Där gäller det att själv betala avgiften om man kört inom området. Även om man bara flyttat bilen runt kvarteret. Blir bilen fotograferad i trafik utan att man betalar i tid så blir det en rejäl tilläggsavgift. Kommer inte ihåg hur bilar fotograferas, men tror det både finns fasta kameror och kameror på olika fordon som kör i området.
TKO skrev:Ja var är marknaden - på Veronas grönsakstorg kanske?
Vi har en marknad där utbudet består i rätten att köra bil på gator och vägar i Stockholms innerstad, priset för detta varierar över tiden. Det finns bara en säljare, men väldigt många köpare.
/TKO
Det handlar inte om marknad utan om diktat, där diktatorerna önskar gömma sig bakom nyspråk. På en marknad ges utbudet av konkurrerande utbudsgivare.
Vad du kan mycket!
Tänk att du inte är statsminister eller nåt...
Dom flesta tycker det är bra med trängselskatt/avgift - du får finna dej i det eller flytta till Korpilombolo.
Och vad har detta med denna tråd att göra - det är tröttsamt att läsa ditt fascistpopulistiska pladder i alla trådar!
/TKO
Välkommen till verkligheten!
Hur många tror du kör bil enbart INOM tullsnittet? 10? 100? 1000?
Och den som kör bil enbart inom tullsnittet torde vara mantalsskriven i Stockholm och betalar förmodligen kommunalskatt. Och är alltså med och finansierar det kommunala gatu- och vägnätet. Precis som jag som aldrig kör bil!
Jag kanske ska börja gnälla lite över det orättvisa i detta? De flesta som bor i Stockholm har ju inte bil...
/TKO
TKO skrev:De flesta som bor i Stockholm har ju inte bil...
Är det något du vet, eller tror? Men det stämmer. Det fanns bara 318 131 bilar i Stockholms Stad årsskiftet 2012-2013. Men så ser det nog ut i de flesta kommuner att det är ungerfär en tredjedel av kommuninnevånarna som har bil. Men jag är inte säker, för jag uttalar mig inte tvärsäkert om det jag inte vet.
Välkommen till verkligheten!
Hur många tror du kör bil enbart INOM tullsnittet? 10? 100? 1000?
Och den som kör bil enbart inom tullsnittet torde vara mantalsskriven i Stockholm och betalar förmodligen kommunalskatt. Och är alltså med och finansierar det kommunala gatu- och vägnätet. Precis som jag som aldrig kör bil!
Jag kanske ska börja gnälla lite över det orättvisa i detta? De flesta som bor i Stockholm har ju inte bil...
/TKO
Vem har gnällt om någon orättvisa? Inte jag i alla fall! Jag bara vill beskriva vad trängselavgiften är! Det ÄR en avgift för att passera trängselzonens gränser, inget annat! Det gör att många kan köra i innerstaden utan att betala avgiften varje "bilkörardag", vilket inte ger den önskade effekten för just dessa bilister. (Oavsett hur många eller få de är.)
Vad har kommunalskatt med saken att göra?
(Jag kör heller aldrig bil i innerstaden, varesig nu eller före det att trängselavgiften infördes.)
TKO skrev:De flesta som bor i Stockholm har ju inte bil...
Är det något du vet, eller tror? Men det stämmer. Det fanns bara 318 131 bilar i Stockholms Stad årsskiftet 2012-2013. Men så ser det nog ut i de flesta kommuner att det är ungerfär en tredjedel av kommuninnevånarna som har bil. Men jag är inte säker, för jag uttalar mig inte tvärsäkert om det jag inte vet.
Jag uttalar mej bara tvärsäkert om sådant jag vet!
Och ditt inlägg visar ju att det är så...
Det är till och med så att de flesta hushåll i Stockholm inte har bil.
Så det är dags att sluta dalta med den minoritet som förpestar tillvaron för oss andra!
med de vänligaste hälsningar
Thomas K Ohlsson
LÅ1 skrev:Vem har gnällt om någon orättvisa? Inte jag i alla fall! Jag bara vill beskriva vad trängselavgiften är! Det ÄR en avgift för att passera trängselzonens gränser, inget annat! Det gör att många kan köra i innerstaden utan att betala avgiften varje "bilkörardag", vilket inte ger den önskade effekten för just dessa bilister. (Oavsett hur många eller få de är.)
(Jag kör heller aldrig bil i innerstaden, varesig nu eller före det att trängselavgiften infördes.)
Vad har kommunalskatten med saken att göra?
Ja hur tror du att det kommunala gatu- och vägnätet finansieras?
/TKO
TKO skrev:Och den som kör bil enbart inom tullsnittet torde vara mantalsskriven i Stockholm och betalar förmodligen kommunalskatt.
TKO skrev:
LÅ1 skrev:Vem har gnällt om någon orättvisa? Inte jag i alla fall! Jag bara vill beskriva vad trängselavgiften är! Det ÄR en avgift för att passera trängselzonens gränser, inget annat! Det gör att många kan köra i innerstaden utan att betala avgiften varje "bilkörardag", vilket inte ger den önskade effekten för just dessa bilister. (Oavsett hur många eller få de är.)
Vad har kommunalskatten med saken att göra?
Ja hur tror du att det kommunala gatu- och vägnätet finansieras?
/TKO
Den underförstådda frågan var (förstås) vad kommunalskatten har att göra med om en bilist betalar trängselavgift eller inte! De som är mantalsskriven i Stockholm betalar förmodligen kommunalskatt i Stockholm oavsett om de betalar trängselavgift eller inte, oavsett om de har bil eller inte och oavsett om de bor innanför tullsnittet eller utanför! Därför undrar jag varför kommunalskatten blandades in i resonemanget!
TKO skrev:Ja var är marknaden - på Veronas grönsakstorg kanske?
/TKO
Det handlar inte om marknad utan om diktat, där diktatorerna önskar gömma sig bakom nyspråk. På en marknad ges utbudet av konkurrerande utbudsgivare.
Marknaden består av olika trafikslag som konkurrerar med varandra. Du kan välja på bil, cykel, kollektivtrafik, att gå eller liknande.
Du har också en marknad i form av tillgång och efterfrågan i form av att du kan flytta eller byta arbetsplats/studieplats/sysselsättning-whatever-plats.
Det faktum att Stockholms län står för nästan en tredjedel av hela Sveriges BNP, trots att man bara utgör drygt en femtedel av befolkningen, gör också att frågan är av vikt för hela riket och inte bara för huvudstaden. Tillväxthinder i Stockholm inverkar således negativt på hela rikets tillväxt.
(Ordet massinvandring nämns inte en enda gång i texten.)