Spårvagnar i Köln den 3/11-2013

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
carltram
Kontakt:

Spårvagnar i Köln den 3/11-2013

Inlägg av carltram »

Förra söndagen besökte jag Köln.
Staden hade ett vanligt spårvägsnät fram till 1960/70/80-talen då man successivt moderniserade systemet till ett Stadtbahnsystem med tunnlar i centrum. Idag finns 11 linjer varav två har dragits till grannstaden Bonn.
Här kommer bilder från besöket, tagna ur min andra reseberättelse på Postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=778999
Bild
Stadtbahnvagn av typen B80D på linje 18 vid Dom/Hbf.
Bild
Linje 18 har sin ändhållplats i den f.d. vagnhallen i Thielenbruch. Högra hallen är omgjord till perronghall och den vänstra till spårvagnsmuseum som oftare är stängt än öppet.
Bild
Väggskrift i frakturstil i perronghallen påminner om vagnhallstiden: Ordning, renlighet, säkerhet.
Bild
Vid Bucheim Herler Strasse kör linjerna 13 och 18 ner i tunneln medan linje 3 fortsätter till Messe/Deutz.
Bild
Bucheim Herler Strasse.

Förutom Stadtbahnvagnar för högplattformar har Köln även ett låggolvsnät med A32-liknande vagnar.
Bild
Låggolvsnätet är som synes vid Heumarkt byggt i trist tvärbanestandard.
Bild
Bild
Mauritiuskirche.
Bild
Bild
Wiener Platz.
Bild
Bombardier K5000 på linje 4.
Bild
Den förstörda linje 5 med högplattformar.
Bild
Linje 5 ändhållplats vid Am Butzweilerhof.
Bild
Ubiering.
Bild
Ubiering.
Bild
Nedfällda bommar på Thielenbruchlinjen.
Bild
Reklamvagn för spårvägsmuseet i Thielenbruch.
Bild
Holeweide Vischeringstrasse. Mittenspåret är uppställningsspår och vändspår för linje tre. De övriga är trafikspår för linje 18.
TKO

Re: Spårvagnar i Köln den 3/11-2013

Inlägg av TKO »

carltram skrev:Bild
Den förstörda linje 5 med högplattformar.
Bild
Linje 5 ändhållplats vid Am Butzweilerhof.
Alltid trevligt med bilder från Köln.
Men vad menar du med "förstörda linje 5"?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

TKO skrev: Alltid trevligt med bilder från Köln.
Men vad menar du med "förstörda linje 5"?

/TKO
Tack.

Jag menar att med de nya högplattformarna som linje 5 har fått, har stadsmiljön påverkats på ett negativt sätt jämfört med tidigare.

Ett bättre sätt är att anlägga spårvagnshållplatserna längs med en befintlig eller en breddad trottoar som tex. i Bremen, se bifogad bild nedan:
Bilagor
DSC01624.JPG
DSC01624.JPG (125.17 KiB) Visad 3291 gånger
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

Fint med Köln! En av mina favoritstäder i Tyskland. Väldigt fin Stadtbahn. Förstört tycker jag dock inte. Tänk på handikappade i rullstolar odyl bara. Och vad är det för fel på Tvärbanestandrad? :) Ser snyggt ut tycker jag, ger en känsla av att det inte är någon sölig spårväg på gator utan helt separat från alla annan trafik utom vissa gångpassager och vägkorsningar.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
TKO

Inlägg av TKO »

Jag tycker inte det går att jämföra Bremen med Köln, Köln har nästan dubbelt så många innevånare.
Och Bremen har en förhållandevis modern spårväg, medan Köln har en stadsbana.

/TKO
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

TKO skrev:Jag tycker inte det går att jämföra Bremen med Köln.

/TKO
Ok, då gör jag en jämförelse med Wien som har dubbelt så många invånare som Köln och har både stadsbana och spårväg.
Du vet säkert att Wien byggde en Stadtbahn i början av 1900-talet. Till skillnad från Stadtbahn i Köln är den i Wien helt avskild från gatumiljön och framförs istället på högbroar á la metron i Paris. På så sätt förstör Stadtbahn inte gatumiljön med högplattformar.
Bilagor
ULF-vagn med golvhöjden 210 mm stannar vid trottoarhållplats i miljonstaden Wien.
ULF-vagn med golvhöjden 210 mm stannar vid trottoarhållplats i miljonstaden Wien.
DSC02087.JPG (112.05 KiB) Visad 3248 gånger
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

carltram skrev:
TKO skrev:Jag tycker inte det går att jämföra Bremen med Köln.

/TKO
Ok, då gör jag en jämförelse med Wien som har dubbelt så många invånare som Köln och har både stadsbana och spårväg.
Du vet säkert att Wien byggde en Stadtbahn i början av 1900-talet. Till skillnad från Stadtbahn i Köln är den i Wien helt avskild från gatumiljön och framförs istället på högbroar á la metron i Paris. På så sätt förstör Stadtbahn inte gatumiljön med högplattformar.
Tycker faktiskt det är fel att jämföra Wien's Stadsbana med Köln's, Köln's är betydligt moderna än Wien's (1970-tal mot 1900-tal). Köln Stadtbahn är byggd för tåg med höga plattformar, men tågen är byggda för att även kunna betjäna låga plattformar. Är väl inte direkt jättebilligt att ersätta alla höga plattformar med låga, och samtidigt byta ut vagnparken, som moderniserats på sistone (man har som jag förstått det påbörjat en ombyggnad av äldre vagnar? Har sett lite bilder på Facebook på några konstiga vagnar (Tvivlar starkt på att handikapporganisationer skulle gå med på att under en tid inte kunna utnyttja stationer som blivit anpassade, under den tiden dem skulle ha varit tvungna att använda "höggolvade" tåg på stationer som byggts om till låggolv)). Då är det enklare att bygga om dem låga till höga, och få en handikappanpassning på det sättet. Och när jag åkte i Köln, tyckte jag inte att det var så konstigt med höga plattformar. Såg helt normalt ut, och det gick ofta mitt i gatan på egen banvall eller under jorden. Spårvagnarna är väl vanligen över jord, och högplattformarna under jord, utom utanför stadskärnan? Men vad vet jag...
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

Joakim W skrev:Fint med Köln! En av mina favoritstäder i Tyskland. Väldigt fin Stadtbahn. Förstört tycker jag dock inte. Tänk på handikappade i rullstolar odyl bara. Och vad är det för fel på Tvärbanestandrad? :) Ser snyggt ut tycker jag, ger en känsla av att det inte är någon sölig spårväg på gator utan helt separat från alla annan trafik utom vissa gångpassager och vägkorsningar.
Felet med Tvärbanestandarden är att den ofta leder till en barriäreffekt istället för ett kraftfullt verktyg för att skapa en attraktiv stadsmiljö.

Bifogar bilder från Paris där spårvägen ses som ett stadsmiljöprojekt och är långt i från "sölig".
Längs linje T3 har 11 000 träd planterats och 36 000 kvadratmeter asfalt blivit grönskande stadsrum.  Ser snyggt ut tycker jag. Linjen kör helt separat från all annan trafik utom vid gångpassager och vägkorsningar.
Längs linje T3 har 11 000 träd planterats och 36 000 kvadratmeter asfalt blivit grönskande stadsrum. Ser snyggt ut tycker jag. Linjen kör helt separat från all annan trafik utom vid gångpassager och vägkorsningar.
DSC07337.JPG (141.41 KiB) Visad 3202 gånger
Inga högplattformar här inte. Trots detta tillgodoser både vagnarna och hållplatserna de rörelsehindrades krav.
Inga högplattformar här inte. Trots detta tillgodoser både vagnarna och hållplatserna de rörelsehindrades krav.
DSC07332.JPG (138.19 KiB) Visad 3202 gånger
Joakim W
Kontakt:

Inlägg av Joakim W »

carltram skrev:
Joakim W skrev:Fint med Köln! En av mina favoritstäder i Tyskland. Väldigt fin Stadtbahn. Förstört tycker jag dock inte. Tänk på handikappade i rullstolar odyl bara. Och vad är det för fel på Tvärbanestandrad? :) Ser snyggt ut tycker jag, ger en känsla av att det inte är någon sölig spårväg på gator utan helt separat från alla annan trafik utom vissa gångpassager och vägkorsningar.
Felet med Tvärbanestandarden är att den ofta leder till en barriäreffekt istället för ett kraftfullt verktyg för att skapa en attraktiv stadsmiljö.

Bifogar bilder från Paris där spårvägen ses som ett stadsmiljöprojekt och är långt i från "sölig".
I Paris är det nybyggt, med nya tekniker. Köln är byggt på 70-talet, då hade man inte låggolvsfordon. För att då få handikappanpassning var det väl mycket enklare att bygga högplattformar, med vagnar med högt golv? Men I Köln kände jag inte någon särskild barriäreffekt. Man hade inne i stan träd planterade bredvid spåren, ofta väldigt stora och det är fint! Gav mer en effekt av lugn och harmoni mitt inne i stan. Även buskar/häckar är väldigt fint, och det hade man på vissa ställen, och även buskar/häckar blandat med träd, men på vissa ställen hade man bara spår på egen banvall mitt i gatan, såg inge konstigt ut. Men majoriteten av alla spår i Köln går väl ändå under jord i dem centralare delarna?

Bild
Linje 18 längs Luxemburger Strasse är ett fint exempel på hur man kan ha en spårväg mitt i gatan, på egen banvall, men på ett fint sätt. En gräsmatta är jobbig att sköta om, tar sin lilla tid. Märker man när man kör åkgräsklippare i Malmköping ;)

Bild
På andra ställen kunde det se ut såhär. Visst, jag kan hålla med, ser inte jättetrevligt ut, men jag trycker samtidigt inte att gräs är så jättefint på en stadsbana, det ger inte intryck av fart. En Allé hade dock inte suttit helt fel!

Bild
Men så går ju Stadtbahn i Köln inte bara inne i stan, den går ut till Bonn också. Var en bekväm tur, men vet inte om det hade varit lika bekvämt med lågt golv.

Men, vi har två helt olika åsikter, den saken är säker Calle ;)
Martin Bernandersson

Inlägg av Martin Bernandersson »

Det är inga vagnar i Köln som byggs om från höggolv till låggolv. Man har i praktiken två separata nät, ett för höggolvsvagnar (Linje 3, 4, 5, 13, 16 och 18) och ett för låggolvsvagnar (Linje 1, 7, 9, 12 och 15). Några hållplatser är fortfarande inte ombyggda från låggolv till höggolv, och höggolvsvagnarna har därför trappor som kan fällas ner vid trafikering av en låggolvshållplats. Däremot försvann vid den näst senaste utbyggnaden av Linje 5 den sista hållplatsen där påstigning skedde direkt från gatunivå, den är nu ombyggd till höggolvshållplats med mittperrong. Ett fåtal hållplatser betjänas dessutom av både höggolvs- och låggolvsvagnar.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Vad gäller vad som är fult/snyggt, vad som ger barriärer eller inte och vad som ger bra/dålig trafik så är det väl till större del en fråga om hur man designar/väljer detaljerna än en fråga om exakt vilket system/koncept man väljer?

Jag ser en fördel med "snyggt" instängslad spårväg i form av att det går att hålla hög hastighet mellan hållplatser/korsningar även i områden där folk annars riskerar att drälla runt. På Parisbilden verkar det t.ex. inte så bra att det inte är ett enklare staket mellan bana och gångyta. Det behöver inte vara något staket som gör det nära på omöjligt att ta sig in på spårområdet, det räcker med ett som är lagom obekvämt att passera. Framförallt behöver staketet inte vara fult... Ett annat exempel på plats där det nog vore bra med staket verkar vara i Bergen på något ställe (som jag bara sett bild på) där spårvägen går invid en gångbana. Staketet må göra det något fulare men gör det möjligt att köra fort med få olyckor.
carltram
Kontakt:

Inlägg av carltram »

M_M skrev:Vad gäller vad som är fult/snyggt, vad som ger barriärer eller inte och vad som ger bra/dålig trafik så är det väl till större del en fråga om hur man designar/väljer detaljerna än en fråga om exakt vilket system/koncept man väljer?

Jag ser en fördel med "snyggt" instängslad spårväg i form av att det går att hålla hög hastighet mellan hållplatser/korsningar även i områden där folk annars riskerar att drälla runt. På Parisbilden verkar det t.ex. inte så bra att det inte är ett enklare staket mellan bana och gångyta. Det behöver inte vara något staket som gör det nära på omöjligt att ta sig in på spårområdet, det räcker med ett som är lagom obekvämt att passera. Framförallt behöver staketet inte vara fult... Ett annat exempel på plats där det nog vore bra med staket verkar vara i Bergen på något ställe (som jag bara sett bild på) där spårvägen går invid en gångbana. Staketet må göra det något fulare men gör det möjligt att köra fort med få olyckor.
Så här kanske?:
Bilagor
Staketbuskage mellan gångväg och spårvägsträcka i Reims. Sträckan har Sth 60 km/h.
Staketbuskage mellan gångväg och spårvägsträcka i Reims. Sträckan har Sth 60 km/h.
DSC07197.JPG (147.52 KiB) Visad 3053 gånger
TKO

Inlägg av TKO »

carltram skrev:
M_M skrev:Vad gäller vad som är fult/snyggt, vad som ger barriärer eller inte och vad som ger bra/dålig trafik så är det väl till större del en fråga om hur man designar/väljer detaljerna än en fråga om exakt vilket system/koncept man väljer?

Så här kanske?:
Fin bild - Reims har jag inte varit i, i varje fall inte sedan man fick spårväg.
Ser lite ut som på Hisingen ut mot Länsmansgården tycker jag - fast snyggare spårvagn!

/TKO
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Snyggt! Ja, nåt åt det där hållet verkar riktigt bra.
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Valhallavägen

Inlägg av Olle »

[Bild

Ahh, Valhallavägen vid Sibyllegatan !

:Dlle.
:-)lle
hgsldf

Re: Valhallavägen

Inlägg av hgsldf »

Olle skrev:[Bild

Ahh, Valhallavägen vid Sibyllegatan !

Du syftar förstås på skylten, om man beger sig en bit upp på Sibyllegatan kommer man ju till linje 13.
/Göran
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Re: Valhallavägen

Inlägg av Olle »

Du syftar förstås på skylten, om man beger sig en bit upp på Sibyllegatan kommer man ju till linje 13.
/Göran[/quote]

Nix, jag fick en vibb av hur det ser ut på plats.

:-)lle
Skriv svar