Staden hade ett vanligt spårvägsnät fram till 1960/70/80-talen då man successivt moderniserade systemet till ett Stadtbahnsystem med tunnlar i centrum. Idag finns 11 linjer varav två har dragits till grannstaden Bonn.
Här kommer bilder från besöket, tagna ur min andra reseberättelse på Postvagnen: http://www.postvagnen.com/forum/index.php?id=778999

Stadtbahnvagn av typen B80D på linje 18 vid Dom/Hbf.

Linje 18 har sin ändhållplats i den f.d. vagnhallen i Thielenbruch. Högra hallen är omgjord till perronghall och den vänstra till spårvagnsmuseum som oftare är stängt än öppet.

Väggskrift i frakturstil i perronghallen påminner om vagnhallstiden: Ordning, renlighet, säkerhet.

Vid Bucheim Herler Strasse kör linjerna 13 och 18 ner i tunneln medan linje 3 fortsätter till Messe/Deutz.

Bucheim Herler Strasse.
Förutom Stadtbahnvagnar för högplattformar har Köln även ett låggolvsnät med A32-liknande vagnar.

Låggolvsnätet är som synes vid Heumarkt byggt i trist tvärbanestandard.


Mauritiuskirche.


Wiener Platz.

Bombardier K5000 på linje 4.

Den förstörda linje 5 med högplattformar.

Linje 5 ändhållplats vid Am Butzweilerhof.

Ubiering.

Ubiering.

Nedfällda bommar på Thielenbruchlinjen.

Reklamvagn för spårvägsmuseet i Thielenbruch.

Holeweide Vischeringstrasse. Mittenspåret är uppställningsspår och vändspår för linje tre. De övriga är trafikspår för linje 18.