Egentligen är det väl så att bilar i stort sett inte behövs i Stockholmsområdet alls, egentligen?Stefan Widén skrev:För bilar som bara går i Sthlmsområdet behövs inga dubbdäck.
Hur mycket/lite av taxikörningarna görs på vägar där ytterst få bilar kör?Sven Blomberg skrev:Det övre citatet från ditt inlägg tyder på att DU pratar om saker DU inte vet. Jag har kört Taxi Stockholm 35 år. Jag har sedan 1990 aldrig haft annat än dubbfritt. Sedan 2005 bor jag i "obygden" i Sörmland och kör fortfarande dubbfritt. Inte någon gång har det inte räckt till med mina dubbfria däck. Och påstå att sommardäck är lika bra på ishalka som dubbfritt, verkar inte seriöst. Inte en de mest inbitna dubbdäcksförespråkarjournalisterna påstår det.
Om jag fattat rätt så får väl bilar med dubbfria däck en klar fördel av att några andra bilar har dubbdäck, jämfört med om ingen har dubbdäck över huvud taget. D.v.s. dubbdäcken river upp mönster i isen medan dubbfria däck polerar is till hal blankis.
(Sidospår: Praktiska studier visar för övrigt att det är ingen höjdare att med bakjulsdriven bil, om än med dubbdäck, försöka köra i en blankisbemängd backe som mestadels trafikeras med framhjulsdrivna bilar. De bilarna med sitt bättre fäste på drivaxeln kör och polerar upp vägen varpå det blir krångligare och krångligare för den bakhjulsdrivna att ta sig fram...)