Dagens läsning i Railway Gazette:
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... newal.html
Här kan man snacka om volymer i en vagnupphandling! Så det drar ihop sig till PQ för vagnleverantörerna. Intressant att läsa om hur DB villkorar förnyelsen och också om tankarna kring UH-avtal mm. Detta skall det bli intressant att följa i fortsättningen!
Uppmärksammar
/Ragnar Thörnblom
DB planerar för byte av vagnparken i Berlins S-Bahn
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
DB planerar för byte av vagnparken i Berlins S-Bahn
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: DB planerar för byte av vagnparken i Berlins S-Bahn
Är det klart att DB AG ska fortsätta köra S-bahn efter 2017?RR skrev:Dagens läsning i Railway Gazette:
http://www.railwaygazette.com/news/sing ... newal.html
Här kan man snacka om volymer i en vagnupphandling! Så det drar ihop sig till PQ för vagnleverantörerna. Intressant att läsa om hur DB villkorar förnyelsen och också om tankarna kring UH-avtal mm. Detta skall det bli intressant att följa i fortsättningen!
Uppmärksammar
/Ragnar Thörnblom
Det har ju inte varit så friktionsfritt de senaste åren...
undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: DB planerar för byte av vagnparken i Berlins S-Bahn
Nej det är nog inte klart. Men DB anmärker betr sina anskaffningsplaner, att de är beredda att under ett antal år helt förnya vagnparken hos S-Bahn (1380 st enkelfordon!) om de tilldelas trafikeringskontrakten (som avses bli 3 stycken). D.v.s. att de hänger upp ett litet fläskben framför trafikupphandlarna. DB har väl alltid varit litet framfusiga i sitt uppträdande när det gäller upphandlingar av trafik i Tyskland sedan marknaden öppnades för konkurrens (det kan diskuteras hur öppen den tyska marknaden egentligen är för konkurrens).TKO skrev: Är det klart att DB AG ska fortsätta köra S-bahn efter 2017?
Det har ju inte varit så friktionsfritt de senaste åren...
undrar
Thomas K Ohlsson
De fordon, som DB avser byta ut, är inledningsvis ET480-serien. Jag hade faktiskt tillfälle att se prototypen med numret 480 001 på en industrimässa i Hannover under senhösten 1986 innan den levererades till BVG, som då var S-Bahnebolaget som drev trafiken i Berlin (bilden). Vagnen (egentligen en tvåvagnsenhet med förarhytt i ena änden, som avsågs kopplas "rygg mot rygg" mot en annan enhet som minsta trafiktåg) var lackad i en stålgrå färg, som efter trafiksättningen inte alls föll Berlinarna på läppen, så prototypen blav ganska snart lackad i det gängse röd-gul-grå färgschemat.
Erinrar sig
/Ragnar Thörnblom
- Bilagor
-
- Berlin S-Bahn ET480 nr 001 från 1986.jpg (20.15 KiB) Visad 483 gånger
Veven på kaffe och plattan i mattan!
- stockholm79
- Inlägg: 1222
- Blev medlem: lördag 14 februari 2004 14:22
- Ort: Rīga, Lettland
Re: DB planerar för byte av vagnparken i Berlins S-Bahn
De har ju inte ens 30 år på nacken, är det inte lite väl lite för en S-banevagn?
/or
/or
cetero censeo tramviam esse servandam!
Re: DB planerar för byte av vagnparken i Berlins S-Bahn
Precis min tanke!stockholm79 skrev:De har ju inte ens 30 år på nacken, är det inte lite väl lite för en S-banevagn?
/or
Man borde ha annat att lägga pengarna på i Berlin. Och om det är DB som betalar så måste det väl ändå vara Berlin som får betala det genom att kontraktssumman blir högre.
Intressant att Berlinarna klagade på färgsättningen, och fick vagnarna omlackerade. Gäller det de röda vagnarna också?
I Hamburg försvann de blåa och de vita S-bahnvagnarna till förmån för några standardvagnar, eller i alla fall standardfärgsättning.
(Någon som vet om det var någon skillnad på de vita och de blå vagnarna?)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: DB planerar för byte av vagnparken i Berlins S-Bahn
Vissa men långt från alla "coladosen"-S-Bahnvagnarna (den modernaste typen som utvecklades i DDR på 80-talet) har målats om i röd-gult.
Gamla röd-svarta och nya röd-gula färgsättningen i mult på Hauptbahnhof i en slags höftskott taget 2008:

IMG_0553 by muppfoto, on Flickr
Den näst bortersta på denna bild är ny färg på gammalt tåg, och så syns två gamla tåg med gamla färgen, och tre nyare tåg

IMG_1727 by muppfoto, on Flickr
Ett gäng vagnar har dock mött det här tråkiga ödet:

IMG_1048 by muppfoto, on Flickr

IMG_1049 by muppfoto, on Flickr

IMG_1050 by muppfoto, on Flickr
Gamla röd-svarta och nya röd-gula färgsättningen i mult på Hauptbahnhof i en slags höftskott taget 2008:

IMG_0553 by muppfoto, on Flickr
Den näst bortersta på denna bild är ny färg på gammalt tåg, och så syns två gamla tåg med gamla färgen, och tre nyare tåg

IMG_1727 by muppfoto, on Flickr
Ett gäng vagnar har dock mött det här tråkiga ödet:

IMG_1048 by muppfoto, on Flickr

IMG_1049 by muppfoto, on Flickr

IMG_1050 by muppfoto, on Flickr
Re: DB planerar för byte av vagnparken i Berlins S-Bahn
Allmänt vad gäller Berlin så kan man verkligen säga att beslutsfattarna nån stans tillräckligt högt upp har lekt omreglering på helt fel sätt. I samband med återföreningen så framstod det säkert i början på 90-talet som en jättebra idé att låta DB ta över hela S-Bahnsystemet inklusive vagnarna, men idag är det direkt skitdumt att DB i egenskap av operatör äger fordonen till ett trafiksystem som är tekniskt sett inkompatibelt med i stort sett allt annat. Det är till och med dummare än i 70-80-talets Sverige då SL åtminstone ägde sina pendeltåg även om SJ hade monopol på att köra tågen.
Det enda vettiga vore om politikerna på förbundsnivå beslutar om överföring av fordonen och annat S-Bahn-specifikt (underhållsanläggningar) till staden Berlin, BVG eller kanske som en separat enhet som kan ägas av Berlin, Brandenburg, Potsdam med flera.
Det enda vettiga vore om politikerna på förbundsnivå beslutar om överföring av fordonen och annat S-Bahn-specifikt (underhållsanläggningar) till staden Berlin, BVG eller kanske som en separat enhet som kan ägas av Berlin, Brandenburg, Potsdam med flera.