Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Bygger man en "mall" i amerikansk stil måste man ju slippa gå långt. Kanske kan ha permobiler på perrongen också?
Hagastaden och KS behöver knappast rättfärdiga en T-bana. Den måste sen ta vägen någonstans och Solna Stad har väl lyckats förhandla bra vart? Finns säker bättre alternativ och de kommer förhoppningsvis fram under förstudierna.
Har ju sett bra idéer här med koppling till Blå Linjen ex.
Edit: Den här 100-miljoners föreberedelsen vid Odenplan som gjorts i samband med Citybanan - vad bestod den nu igen av?
Detta reser några frågor, dock.
1. Prislappen på detta spektakel blir ca 26 miljarder kr, dvs avsevärt mycket mer än vad motsvarande utbyggnader kostar på många andra ställen i världen.
2. Hela planen för Saltsjöbanan bör göras om. Frågan är om inte Saltis borde inkorpereras i t-banenätet.
3. Tvärbanans förlängning till Sickla kanske egentligen skulle sträcka sig mot Slussen i stället.
4. Allt detta beräknas stå klart först år 2025. Exempelvis behöver "Hagastaden" och KS trafikförsörjas så snart som möjligt. Hur skall man lösa det?
5. Behöver verkligen "Arenastaden" en tunnelbana? Den har ju redan i dag en pendeltågsstation och en t-banestation skulle utnyttjas väldigt lite utom vid stora evenemang.
Först och främst:
Det här är bra!
Och nu till de frågor som ställs ovan:
1) Det är inte på så många andra ställen i världen man gör dessa utbyggnader - jag kan faktiskt inte komma på en enda!
2) Saltsjöbanan har alldeles för litet trafikunderlag för att konverteras till tunnelbana. Och det är svårt att tro att det kommer att byggas speciellt mycket längs banan... Men "Inkorporering" kanske betyder avkortning och anslutning till t-banan vid t ex Nacka Forum? Men egentligen går det väl lika bra med buss!
3) Med tunnelbana till Södra Hammarbyhamnen försvinner största delen av trafikunderlaget öster om Gullmarsplan. Behövs ö h t bandelen?
4) Varför inte bygga en spårväg? Nej jag skojar bara! Det blir bussar så klart - på grund av högeralliansens tidigare ovilja att satsa på kapacitetsstark kollektivtrafik. I högerns planer för Stockholmsregionen är det ju biltrafiken som stimulerats.
5) Nej - det behövs ingen tunnelbana till "Arenastaden".
med glada hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Hechtwagen skrev:Är det motiverat med en tunnelbanestation i Johannelund så funkar nog arenastaden!
Hade inte Hässelby funnits hade man knappast byggt sträckan Vällingby - Johannelund. Att stationen där kunde motiveras berodde ju enbart på att tågen ändå skulle passera. Här är det fråga om en ändstation, och då är det en annan sak.
Men jag ser sträckan Odenplan - Hagastaden - Arenastaden som den första delen av en omlagd Roslagsbana. Det är bara sträckan Arenastaden - Kungshamra - Danderyds sjukhus - Djursholms Ösby som saknas så har vi tunnelbana till Täby, Åkerberga och Vallentuna...
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Detta reser några frågor, dock.
1. Prislappen på detta spektakel blir ca 26 miljarder kr, dvs avsevärt mycket mer än vad motsvarande utbyggnader kostar på många andra ställen i världen.
2. Hela planen för Saltsjöbanan bör göras om. Frågan är om inte Saltis borde inkorpereras i t-banenätet.
3. Tvärbanans förlängning till Sickla kanske egentligen skulle sträcka sig mot Slussen i stället.
4. Allt detta beräknas stå klart först år 2025. Exempelvis behöver "Hagastaden" och KS trafikförsörjas så snart som möjligt. Hur skall man lösa det?
5. Behöver verkligen "Arenastaden" en tunnelbana? Den har ju redan i dag en pendeltågsstation och en t-banestation skulle utnyttjas väldigt lite utom vid stora evenemang.
Det är väl i sig oantastligt att man satsar på omfattande spårlösningar. men..
Håller med om att Arenastaden knappast behöver T-bana men gissningsis är det något i överenskommelsen för att göra Solna stad på gott humör...
Så kan man ju undra varför det här är en angelägenhet på statlig och regeringsnivå.
En gång i tiden så byggde Stockholm stad ensamt tunnelbanan och grön linje är till största delen byggt av staden.
Varför inte låta regionen behålla skatteintäckter inklusive trängselavgifter och sedan få avgöra vad som behöver byggas.
Landstingshuset snarare än Rosenbad är rätt ställe för dessa beslut.
Vid sidan av glädjen över att förnuftet till slut segrat finns det dock all anledning att fråga sej varför det är regeringen som tydligen beslutar om hur den lokala kollektivtrafiken i den centrala delen av Stockholms län skall byggas ut. Det är inte bra - för att uttrycka det milt... Men det visar med oönskad tydlighet vilka svaga politiska ledare vi har valt i Stockholms Stad och i landstinget. Oavsett valutgången 2014 gissar jag att inte speciellt många av dessa sitter kvar!
med profetiska hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Medic skrev:Härligt, det var på tiden. Flyttade till Stockholm 2010 och tyckte mig se behovet men fick höra att "Tunnelbanan var färdigbyggd inom överskådlig tid". Vad saker kan förändras, synd att man inte redan börjat planera och bygga då bara..
Så de menar en ny Linje från Odenplan --> Hagastaden och vidare alltså?
-----------------------------------
Det sägs inget om 'vidare'. Att lyfta T-baneutbyggnaden från landstingets horisont till Rosenbad visar ju hur viktigt man tycker det är. Jag tycker lösningen är bra med trängselskatt och att man skapar utrymme för en gren från Odenplan genom att lägga över Hagsätragrenen till blå linje. En uppgörelse som alla spårtrafikvänner bör kunna applådera.
mvh/spårsnoken
Blir det mer utrymme för en förgrening vid Odenplan genom att man klippet av Hagsätragrenen från gröna linjen?
Snälla förklara - jag förstår inte!
med undrande hälsning
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Claes Thure Moberg skrev:Men nu har vi bara ett litet problem. Eftersom det är val nästa år kan det fort vara "nya kvastar" som sitter bakom de här skrivborden om något år. Och den "nya kvastarna" kommer antagligen att riva upp det här beslutet och ersätta det med ett nytt som tar x antal år att ta fram. Inte därför att detta beslut är mot deras åsikter utan därför att det är "fel block" som har lagt fram det. Så fungerar modern politik. Även om detta förslag i många avseenden står väldigt nära sådant som nuvarande opposition tidigare har föreslagit.
Skillnaden mot hur man fick igenom de stora utbyggnaderna under 1940- 50- 60- och 70-talen är uppenbar. För det första fanns det ett parti som hade i det närmaste egen majoritet och som därmed hade "arbetsro". För det andra arbetade den majoriteten på ett annat sätt. Vilket framför allt Hjalmar Mehr var mästare på. Hans nära stab hade sådana resurser att man kunde arbeta igenom ett projekt i dess yttersta konsekvenser. Sedan kunde man "sälja in" det hela inom det egna partiet. När man kommit så långt hade redan alla tänkbara invändningar diskuterats och tagits hänsyn till, förbättringar var redan inarbetade i förslaget. Nästa steg var att förankra det hela hos det största oppositionspartiet. Sedan var själva beslutet bara en formsak. Där ligger förklaringen till att man aldrig hade "returmatch" efter "returmatch" när något väl var beslutat.
Kul historieskrivning - den har tyvärr samma brist som tillbakablickar på 40-, 50- och 60-talen brukar ha på detta forum: Den innehåller avgörande sakfel!
Om vi håller oss till Stockholms stad fanns det inget parti som i det närmaste hade egen majoritet och därmed hade 'arbetsro' under denna tidsperiod. Perioden präglades istället av ständig maktväxling, under de flesta mandatperioder var det borgerlig majoritet.
ja det räcker väl egentligen med den kommentaren för att vi inte skall behöva diskutera inläggets sakinnehåll vidare, eller hur?
med kritiska hälsningar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Inge skrev:Det är uppenbart att man inte ens lyckats få med sig alla berörda kommunalråd innom det egna partiet. Därför ser vi inget konkret beträffande sträckorna i Sollentuna och Täby.
Och det är ju inte så konstigt med den extrema ansvarslöshet och vårdslöshet som man far fram med bedträffande skattebetalarnas pengar. Skattehöjningar tycks vara det primära gör det nya socialistpartiet. Hittills har man inte lyckats åstadkomma ett smack för alla de miljarder man redan stulit från länets bilister genom tilläggsbeskattningen av år 2005 års modell.
Jag har hört att Sten Nordin egentligen är en nordkoreansk infiltratör, att Chrille W regelbundet besöker moskén vid Medborgarplatsen och att nästa steg blir att införa bensinransonering. Kan du bekräfta dessa rykten?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Detta reser några frågor, dock.
1. Prislappen på detta spektakel blir ca 26 miljarder kr, dvs avsevärt mycket mer än vad motsvarande utbyggnader kostar på många andra ställen i världen.
2. Hela planen för Saltsjöbanan bör göras om. Frågan är om inte Saltis borde inkorpereras i t-banenätet.
3. Tvärbanans förlängning till Sickla kanske egentligen skulle sträcka sig mot Slussen i stället.
4. Allt detta beräknas stå klart först år 2025. Exempelvis behöver "Hagastaden" och KS trafikförsörjas så snart som möjligt. Hur skall man lösa det?
5. Behöver verkligen "Arenastaden" en tunnelbana? Den har ju redan i dag en pendeltågsstation och en t-banestation skulle utnyttjas väldigt lite utom vid stora evenemang.
Det är väl i sig oantastligt att man satsar på omfattande spårlösningar. men..
Håller med om att Arenastaden knappast behöver T-bana men gissningsis är det något i överenskommelsen för att göra Solna stad på gott humör...
Så kan man ju undra varför det här är en angelägenhet på statlig och regeringsnivå.
En gång i tiden så byggde Stockholm stad ensamt tunnelbanan och grön linje är till största delen byggt av staden.
Varför inte låta regionen behålla skatteintäckter inklusive trängselavgifter och sedan få avgöra vad som behöver byggas.
Landstingshuset snarare än Rosenbad är rätt ställe för dessa beslut.
Vid sidan av glädjen över att förnuftet till slut segrat finns det dock all anledning att fråga sej varför det är regeringen som tydligen beslutar om hur den lokala kollektivtrafiken i den centrala delen av Stockholms län skall byggas ut. Det är inte bra - för att uttrycka det milt... Men det visar med oönskad tydlighet vilka svaga politiska ledare vi har valt i Stockholms Stad och i landstinget. Oavsett valutgången 2014 gissar jag att inte speciellt många av dessa sitter kvar!
med profetiska hälsningar
Thomas K Ohlsson
Nu hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang? Hur skulle det visa på svaga politiker i Stockholms stad? Utbyggd T-bana är i formell mening en landstingsfråga sedan 70-talets uppgörelse om detta. Därav anser jag att om det tyder på politisk svaghet så är det snarast landstingspolitiken som är svag? Det var först efter att staten utsåg en förhandlingsperson som landstinget öppnat vägen för utbyggd T-bana? Sen känner jag mig tveksam till att påstå att det skulle tyda på svaga politiker, snarare tyder det nog att med den uppdelning mellan kommuner, landsting och stat som råder gör infrastrukturen i Stockholms län medför att det ibland (ofta) måste till samarbete för att åstadkomma något. Samarbete kan ju vara jobbigt och då blir det till att förhandla om man tycker olika...
TKO skrev:
Vid sidan av glädjen över att förnuftet till slut segrat finns det dock all anledning att fråga sej varför det är regeringen som tydligen beslutar om hur den lokala kollektivtrafiken i den centrala delen av Stockholms län skall byggas ut. Det är inte bra - för att uttrycka det milt... Men det visar med oönskad tydlighet vilka svaga politiska ledare vi har valt i Stockholms Stad och i landstinget. Oavsett valutgången 2014 gissar jag att inte speciellt många av dessa sitter kvar!
med profetiska hälsningar
Thomas K Ohlsson
Nu hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang? Hur skulle det visa på svaga politiker i Stockholms stad? Utbyggd T-bana är i formell mening en landstingsfråga sedan 70-talets uppgörelse om detta. Därav anser jag att om det tyder på politisk svaghet så är det snarast landstingspolitiken som är svag? Det var först efter att staten utsåg en förhandlingsperson som landstinget öppnat vägen för utbyggd T-bana? Sen känner jag mig tveksam till att påstå att det skulle tyda på svaga politiker, snarare tyder det nog att med den uppdelning mellan kommuner, landsting och stat som råder gör infrastrukturen i Stockholms län medför att det ibland (ofta) måste till samarbete för att åstadkomma något. Samarbete kan ju vara jobbigt och då blir det till att förhandla om man tycker olika...
Om inte Sveriges största storstadsregion själv kan finansiera den lokala kollektivtrafiken tycker jag att vi har ett avgörande fel inom den samhällsekonomiska strukturen. Och de politiker som idag styr både i staden och landstinget verkar inte våga ifrågasätta den rådande ordningen - även om omdömet kan tyckas drastiskt betecknar jag detta agerande som "svagt"!
(Om vi skall fortsätta uppehålla oss vi den politiska bakgrunden till de senaste dagarnas omorientering inom högerpartiet vad det gäller kollektivtrafiken så har de senaste 7 åren präglats av stridigheter mellan "kommunmoderater" och "länsmoderater". Normalt sett vinner ALLTID kommunpolitikerna sådana strider - men fram till för någon månad sedan var förhållandet det motsatta i Stockholms län. Jag tror inte det enbart har berott på att Chrille W och hans kompisar varit extremt kompetenta, det finns enligt min åsikt helt andra faktorer som varit avgörande. Stockholmsmoderaternas ovilja att ta itu med det uppenbara fusket i provvalet inför 2010 års allmänna val är bara ett exempel.)
/TKO
Senast redigerad av TKO den måndag 11 november 2013 16:22, redigerad totalt 1 gånger.
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Det var väl ungefär det här som förhandlingsmannen presenterade i underhandsrapporten. Det som har tillkommit är Odenplan-Hagastaden-Arenastaden. Arenastaden känns som om det är något som Solna stad har lobbat starkt för, men jag undrar som andra här om det är vettigt med pendeltåg och t-bana parallellt. Sedan torde bytet vid Arenastaden med pendeltåg och tvärbana antingen bli med stora avstånd eller så blir det långt till arenan. Jag tycker nog att Kantorns förslag i granntråden är mycket elegantare. Fortsättningen borde sedan gå mot Danderyds sjukhus och "Knutpunkt Danderyd" (överdäckt motorväg, flyttad Roslagsbana närmare sjukhuset).
Enligt DI (http://www.di.se/artiklar/2013/11/11/da ... anan-klar/) verkar tidplanen vara:
Odenplan-Hagastaden 2016-2020
-Arenastaden -2022
Akalla-Barkarby 2016-2021
Kungsträdgården-Nacka 2018-2025
Sofia-Gullmarsplan 2018-2025
Detta reser några frågor, dock.
1. Prislappen på detta spektakel blir ca 26 miljarder kr, dvs avsevärt mycket mer än vad motsvarande utbyggnader kostar på många andra ställen i världen.
2. Hela planen för Saltsjöbanan bör göras om. Frågan är om inte Saltis borde inkorpereras i t-banenätet.
3. Tvärbanans förlängning till Sickla kanske egentligen skulle sträcka sig mot Slussen i stället.
4. Allt detta beräknas stå klart först år 2025. Exempelvis behöver "Hagastaden" och KS trafikförsörjas så snart som möjligt. Hur skall man lösa det?
5. Behöver verkligen "Arenastaden" en tunnelbana? Den har ju redan i dag en pendeltågsstation och en t-banestation skulle utnyttjas väldigt lite utom vid stora evenemang.
Först och främst:
Det här är bra!
Och nu till de frågor som ställs ovan:
1) Det är inte på så många andra ställen i världen man gör dessa utbyggnader - jag kan faktiskt inte komma på en enda!
2) Saltsjöbanan har alldeles för litet trafikunderlag för att konverteras till tunnelbana. Och det är svårt att tro att det kommer att byggas speciellt mycket längs banan... Men "Inkorporering" kanske betyder avkortning och anslutning till t-banan vid t ex Nacka Forum? Men egentligen går det väl lika bra med buss!
3) Med tunnelbana till Södra Hammarbyhamnen försvinner största delen av trafikunderlaget öster om Gullmarsplan. Behövs ö h t bandelen?
4) Varför inte bygga en spårväg? Nej jag skojar bara! Det blir bussar så klart - på grund av högeralliansens tidigare ovilja att satsa på kapacitetsstark kollektivtrafik. I högerns planer för Stockholmsregionen är det ju biltrafiken som stimulerats.
5) Nej - det behövs ingen tunnelbana till "Arenastaden".
med glada hälsningar
Thomas K Ohlsson
1) Finland - Helsingfors?
Odenplan - Hagastaden 2016-2020.. Skall det ta fyra år att bygga den delen? Jmfr Citybanan..
TKO skrev:
Vid sidan av glädjen över att förnuftet till slut segrat finns det dock all anledning att fråga sej varför det är regeringen som tydligen beslutar om hur den lokala kollektivtrafiken i den centrala delen av Stockholms län skall byggas ut. Det är inte bra - för att uttrycka det milt... Men det visar med oönskad tydlighet vilka svaga politiska ledare vi har valt i Stockholms Stad och i landstinget. Oavsett valutgången 2014 gissar jag att inte speciellt många av dessa sitter kvar!
med profetiska hälsningar
Thomas K Ohlsson
Nu hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang? Hur skulle det visa på svaga politiker i Stockholms stad? Utbyggd T-bana är i formell mening en landstingsfråga sedan 70-talets uppgörelse om detta. Därav anser jag att om det tyder på politisk svaghet så är det snarast landstingspolitiken som är svag? Det var först efter att staten utsåg en förhandlingsperson som landstinget öppnat vägen för utbyggd T-bana? Sen känner jag mig tveksam till att påstå att det skulle tyda på svaga politiker, snarare tyder det nog att med den uppdelning mellan kommuner, landsting och stat som råder gör infrastrukturen i Stockholms län medför att det ibland (ofta) måste till samarbete för att åstadkomma något. Samarbete kan ju vara jobbigt och då blir det till att förhandla om man tycker olika...
Om inte Sveriges största storstadsregion själv kan finansiera den lokala kollektivtrafiken tycker jag att vi har ett avgörande fel inom den samhällsekonomiska strukturen. Och de politiker som idag styr både i staden och landstinget verkar inte våga ifrågasätta den rådande ordningen - även om omdömet kan tyckas drastiskt betecknar jag detta agerande som "svagt"!
(Om vi skall fortsätta uppehålla oss vi den politiska bakgrunden till de senaste dagarnas omorientering inom högerpartiet vad det gäller kollektivtrafiken så har de senaste 7 åren präglats av stridigheter mellan "kommunmoderater" och "länsmoderater". Normalt sett vinner ALLTID kommunpolitikerna sådana strider - men fram till för någon månad sedan var förhållandet det motsatta i Stockholms län. Jag tror inte det enbart har berott på att Chrille W och hans kompisar varit extremt kompetenta, det finns enligt min åsikt helt andra faktorer som varit avgörande. Stockholmsmoderaternas ovilja att ta itu med det uppenbara fusket i provvalet inför 2010 års allmänna val är bara ett exempel.)
/TKO
Jag hänger fortfarande inte med i ditt resonemang i att förhandlingens resultat tyder på svaga politiker i Stockholms stad. Stockholms stad har lyckats förhandla till sig tunnelbana till gullmarsplan med hopkoppling till grön linje söderut och till Hagastaden. Det är det politiken (dvs stadens regerande politiker) ville ha, och dessutom inte behöva hela kalaset ur egen ficka (det senare pga att staten tog initiativet ja). På vilket sätt skulle det tyda på svaga politiker i Stockholms stad..?
Erik skrev:
Jag hänger fortfarande inte med i ditt resonemang i att förhandlingens resultat tyder på svaga politiker i Stockholms stad. Stockholms stad har lyckats förhandla till sig tunnelbana till gullmarsplan med hopkoppling till grön linje söderut och till Hagastaden. Det är det politiken (dvs stadens regerande politiker) ville ha, och dessutom inte behöva hela kalaset ur egen ficka (det senare pga att staten tog initiativet ja). På vilket sätt skulle det tyda på svaga politiker i Stockholms stad..?
Ja, vi har haft 7 förlorade år när det gäller utbyggnaden av kollektivtrafiken i Stockholm - och inte är det här utspelet i första hand initierat av de lokala politikerna.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO skrev:
Ja, vi har haft 7 förlorade år när det gäller utbyggnaden av kollektivtrafiken i Stockholm - och inte är det här utspelet i första hand initierat av de lokala politikerna.
/TKO
När du säger så så implicerar du att vi inte skulle ha:
-Byggt Tvärbanan till Solna.
-Byggt Citybanan.
-Renoverat Roslagsbanan.
-Renoverat Lidingöbanan.
-Förlängt pendeltågen till Arlanda och Uppsala.
-Renoverat röda linjen.
Menar du på allvar att vi skulle ha struntat i att investera i detta?
Men ärdet verkligen en ny linje från odenplan. I den härlänken sägs det att det görs enligt alternativ A i underhandsrapporten,vilken är en avgrening från grön med trespår. Bra att det byggs, för all del, men ny linje låter lite, hmmm, ehhr, osant. Känns som trianguering (förvisso en tillåten politisk taktik)
Nu hänger jag inte riktigt med i ditt resonemang? Hur skulle det visa på svaga politiker i Stockholms stad?
...
Politikernas styrka är beroende av vilket parti dom företräder under förutsättning att det är rätt parti. Om dom företräder partiet med ledaren som alla måste följa så är alla förslag som ställs av andra än partiet automatiskt mindre bra än om det hade varit partiet som hade ställt förslaget. Därför spelar det ingen roll vad andra partier tycker, de är automatiskt svagare bara genom att de inte följer den store ledarens parti!
Jag försökte själv bli medlem i partiet med den store ledaren för ett antal år sedan men insåg snart att det fanns någon inneboende sjukdom i strukturen som jag inte tålde så jag gick ur.
JohanB skrev:
TKO skrev:
Ja, vi har haft 7 förlorade år när det gäller utbyggnaden av kollektivtrafiken i Stockholm - och inte är det här utspelet i första hand initierat av de lokala politikerna.
/TKO
När du säger så så implicerar du att vi inte skulle ha:
-Byggt Tvärbanan till Solna.
-Byggt Citybanan.
-Renoverat Roslagsbanan.
-Renoverat Lidingöbanan.
-Förlängt pendeltågen till Arlanda och Uppsala.
-Renoverat röda linjen.
Menar du på allvar att vi skulle ha struntat i att investera i detta?
Det räknas inte då det inte har inneburit nya t-banor.
Medic skrev:Härligt, det var på tiden. Flyttade till Stockholm 2010 och tyckte mig se behovet men fick höra att "Tunnelbanan var färdigbyggd inom överskådlig tid". Vad saker kan förändras, synd att man inte redan börjat planera och bygga då bara..
Så de menar en ny Linje från Odenplan --> Hagastaden och vidare alltså?
-----------------------------------
Det sägs inget om 'vidare'. Att lyfta T-baneutbyggnaden från landstingets horisont till Rosenbad visar ju hur viktigt man tycker det är. Jag tycker lösningen är bra med trängselskatt och att man skapar utrymme för en gren från Odenplan genom att lägga över Hagsätragrenen till blå linje. En uppgörelse som alla spårtrafikvänner bör kunna applådera.
mvh/spårsnoken
Blir det mer utrymme för en förgrening vid Odenplan genom att man klippet av Hagsätragrenen från gröna linjen?
Snälla förklara - jag förstår inte!
med undrande hälsning
Thomas K Ohlsson
--------------------------------
Jo, det blir det ju. Nuvarande 'gröna linje' består ju av tre linjer mot Västerort vid Odenplan. Ska man lägga in en fjärde linje mot Karolinska anses man inte klara det kapacitetsmässigt. Det har varit ett huvudargument mot att bygga T-bana till Karolinska. Tar man däremot bort en linje (som blir 'blå' i stället) kan man ju utnyttja 'tomrummet' för en 'grön' linje till Karolinska i stället.
spårsnoken skrev:
--------------------------------
Jo, det blir det ju. Nuvarande 'gröna linje' består ju av tre linjer mot Västerort vid Odenplan. Ska man lägga in en fjärde linje mot Karolinska anses man inte klara det kapacitetsmässigt. Det har varit ett huvudargument mot att bygga T-bana till Karolinska. Tar man däremot bort en linje (som blir 'blå' i stället) kan man ju utnyttja 'tomrummet' för en 'grön' linje till Karolinska i stället.
mvh/spårsnoken
Nej, karolinskagrenen blir en gren i hässelbyänden, som det är tänkt. Dvs. tågen från karolinska går söderut från odenplan, inte västerut. Så att en blå gren tar över en av grenarna i söder hjälper inte kapaciteten öht. i västerort.
EDIT: Tanken med att överlåta en av gröna linjens grenar till blåa linjen är att få bättre turtäthet i söder, så att det går att förtäta där.
spårsnoken skrev:
--------------------------------
Jo, det blir det ju. Nuvarande 'gröna linje' består ju av tre linjer mot Västerort vid Odenplan. Ska man lägga in en fjärde linje mot Karolinska anses man inte klara det kapacitetsmässigt. Det har varit ett huvudargument mot att bygga T-bana till Karolinska. Tar man däremot bort en linje (som blir 'blå' i stället) kan man ju utnyttja 'tomrummet' för en 'grön' linje till Karolinska i stället.
mvh/spårsnoken
Nej, karolinskagrenen blir en gren i hässelbyänden, som det är tänkt. Dvs. tågen från karolinska går söderut från odenplan, inte västerut. Så att en blå gren tar över en av grenarna i söder hjälper inte kapaciteten öht. i västerort.
EDIT: Tanken med att överlåta en av gröna linjens grenar till blåa linjen är att få bättre turtäthet i söder, så att det går att förtäta där.
---------------------------------------
Visst. Men det blir färre tåg som passerar Odenplan om man tar bort vart tredje tåg där. Då skapas utrymme för att i stället köra en linje mot Karolinska. Var den skall komma ifrån låter jag vara osagt; det kan vara genom en 'förtätning' på de två grenar av grön linje som blir kvar söderut. Den 'nya' blå linjen kan naturligtvis inte gå mot Vällingby vilket är en nackdel. Såvitt inte det förbindelsespår som finns mellan gröna och blå linjen idag utnyttjas.
Äntligen! Det här är jättebra. Det enda man kan klaga på är att det är för sent. Det märkligaste är att ledningen i landstinget kunnat streta emot så länge trots att det har funnits en så massiv opinion för t-baneutbyggnader från alla håll, inte minst från sådana håll som nuvarande landstingsmajoritet traditionellt varit nära förbundna med. Jag tänker på näringslivsföreträdare som t ex Handelskammaren. Jag tänker på byggare och företag som etablerar sig i Hagastaden och som varit mycket oroliga för sina investerningar när de utgått fån att det skulle bli t-bana men känt sig snuvade på konfekten av hr trafiklandstingsrådet.
Det är ingen tvekan om att stadshus- och framför allt landstingshusmoderaterna blivit överkörda av regeringen. De försökte se glada ut ändå därnere på Kungsträdgårdens t-banestation. De för trösta sig med att samma sak hände den förra majoriteten. Båda dessa överkörningar var bra för Stockholm, men visade på ett obehagligt sätt att stockholmspolitiker inte alltid är mogna sin uppgift, på det sätt de en gång var när de stora besluten om infrastrukturinvesteringar fattades som T-banan på 40-talet och Essingeleden på 60-talet. Nu har man lyckats samla sig till nya viktiga beslut, både förbifarten (som jag inte gillar!) och t-baneutbyggnad.
Sen kan man ju fundera på de enskilda lösningarna, lillpendel eller avgrening vid Odenplan, hur göra med Saltsjöbanan och så vidare. Men detta är en principöverenskommelse och detaljerna får lösas senare.
Angående risken att en ny majoritet skulle riva upp detta: Den risken är obefintlig. Det vore politiskt självmord. Det här är ju precis det oppositionen vill ha, kanske inte i alla detaljer, men i princip.
Det enda som oroar mig är att det under den tid det tar att bygga ut alla förbindelsera och få fart på det utlovade bostadsbygganbdet så kan problemen på bostadsmarknaden bli så stora att tillväxten i Stockholmsregionen avstannar. Jag hoppas då att om det läget skulle uppstå, så är de politiker som då har ansvaret kloka nog att inse att det är just i ett sånt läge man måste bygga. För att överbrygga en nedgång. Och för att det blir billigare om man passar på då.