Nu har man bestämt sig om T-banan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Nu har man bestämt sig om T-banan
Enl debattartikel på DN.se
http://www.dn.se/debatt/sa-ska-vi-bygga ... stockholm/
Detta reser några frågor, dock.
1. Prislappen på detta spektakel blir ca 26 miljarder kr, dvs avsevärt mycket mer än vad motsvarande utbyggnader kostar på många andra ställen i världen.
2. Hela planen för Saltsjöbanan bör göras om. Frågan är om inte Saltis borde inkorpereras i t-banenätet.
3. Tvärbanans förlängning till Sickla kanske egentligen skulle sträcka sig mot Slussen i stället.
4. Allt detta beräknas stå klart först år 2025. Exempelvis behöver "Hagastaden" och KS trafikförsörjas så snart som möjligt. Hur skall man lösa det?
5. Behöver verkligen "Arenastaden" en tunnelbana? Den har ju redan i dag en pendeltågsstation och en t-banestation skulle utnyttjas väldigt lite utom vid stora evenemang.
1. Prislappen på detta spektakel blir ca 26 miljarder kr, dvs avsevärt mycket mer än vad motsvarande utbyggnader kostar på många andra ställen i världen.
2. Hela planen för Saltsjöbanan bör göras om. Frågan är om inte Saltis borde inkorpereras i t-banenätet.
3. Tvärbanans förlängning till Sickla kanske egentligen skulle sträcka sig mot Slussen i stället.
4. Allt detta beräknas stå klart först år 2025. Exempelvis behöver "Hagastaden" och KS trafikförsörjas så snart som möjligt. Hur skall man lösa det?
5. Behöver verkligen "Arenastaden" en tunnelbana? Den har ju redan i dag en pendeltågsstation och en t-banestation skulle utnyttjas väldigt lite utom vid stora evenemang.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
-
Re: Nu har man bestämt sig om T-banan
Det är väl i sig oantastligt att man satsar på omfattande spårlösningar. men..Odd skrev:Enl debattartikel på DN.se
Håller med om att Arenastaden knappast behöver T-bana men gissningsis är det något i överenskommelsen för att göra Solna stad på gott humör...
Så kan man ju undra varför det här är en angelägenhet på statlig och regeringsnivå.
En gång i tiden så byggde Stockholm stad ensamt tunnelbanan och grön linje är till största delen byggt av staden.
Varför inte låta regionen behålla skatteintäckter inklusive trängselavgifter och sedan få avgöra vad som behöver byggas.
Landstingshuset snarare än Rosenbad är rätt ställe för dessa beslut.
Härligt, det var på tiden. Flyttade till Stockholm 2010 och tyckte mig se behovet men fick höra att "Tunnelbanan var färdigbyggd inom överskådlig tid". Vad saker kan förändras, synd att man inte redan börjat planera och bygga då bara..
Så de menar en ny Linje från Odenplan --> Hagastaden och vidare alltså?
-
-----------------------------------Medic skrev:Härligt, det var på tiden. Flyttade till Stockholm 2010 och tyckte mig se behovet men fick höra att "Tunnelbanan var färdigbyggd inom överskådlig tid". Vad saker kan förändras, synd att man inte redan börjat planera och bygga då bara..
Det sägs inget om 'vidare'. Att lyfta T-baneutbyggnaden från landstingets horisont till Rosenbad visar ju hur viktigt man tycker det är. Jag tycker lösningen är bra med trängselskatt och att man skapar utrymme för en gren från Odenplan genom att lägga över Hagsätragrenen till blå linje. En uppgörelse som alla spårtrafikvänner bör kunna applådera.
mvh/spårsnoken
-
Men nu har vi bara ett litet problem. Eftersom det är val nästa år kan det fort vara "nya kvastar" som sitter bakom de här skrivborden om något år. Och den "nya kvastarna" kommer antagligen att riva upp det här beslutet och ersätta det med ett nytt som tar x antal år att ta fram. Inte därför att detta beslut är mot deras åsikter utan därför att det är "fel block" som har lagt fram det. Så fungerar modern politik. Även om detta förslag i många avseenden står väldigt nära sådant som nuvarande opposition tidigare har föreslagit.
Skillnaden mot hur man fick igenom de stora utbyggnaderna under 1940- 50- 60- och 70-talen är uppenbar. För det första fanns det ett parti som hade i det närmaste egen majoritet och som därmed hade "arbetsro". För det andra arbetade den majoriteten på ett annat sätt. Vilket framför allt Hjalmar Mehr var mästare på. Hans nära stab hade sådana resurser att man kunde arbeta igenom ett projekt i dess yttersta konsekvenser. Sedan kunde man "sälja in" det hela inom det egna partiet. När man kommit så långt hade redan alla tänkbara invändningar diskuterats och tagits hänsyn till, förbättringar var redan inarbetade i förslaget. Nästa steg var att förankra det hela hos det största oppositionspartiet. Sedan var själva beslutet bara en formsak. Där ligger förklaringen till att man aldrig hade "returmatch" efter "returmatch" när något väl var beslutat.
Skillnaden mot hur man fick igenom de stora utbyggnaderna under 1940- 50- 60- och 70-talen är uppenbar. För det första fanns det ett parti som hade i det närmaste egen majoritet och som därmed hade "arbetsro". För det andra arbetade den majoriteten på ett annat sätt. Vilket framför allt Hjalmar Mehr var mästare på. Hans nära stab hade sådana resurser att man kunde arbeta igenom ett projekt i dess yttersta konsekvenser. Sedan kunde man "sälja in" det hela inom det egna partiet. När man kommit så långt hade redan alla tänkbara invändningar diskuterats och tagits hänsyn till, förbättringar var redan inarbetade i förslaget. Nästa steg var att förankra det hela hos det största oppositionspartiet. Sedan var själva beslutet bara en formsak. Där ligger förklaringen till att man aldrig hade "returmatch" efter "returmatch" när något väl var beslutat.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Nu brinner det i knutarna, ett knappt år till valet och det gäller att besluta om tunnebaneplaner till de borgeliga områdena, så att man lockar sina väljargrupper och krånglar till det för "andra laget"...Odd skrev:Enl debattartikel på DN.se
Som hittat...Odd skrev:Detta reser några frågor, dock.
Jo, absolut. Dessutom glömde man ta med Roslagsbanan. Varför ska man bygga en ny banstump mellan Odenplan och "Arenastaden" samtidigt som man redan har problemet att Roslagsbanan slutar abrupt i utkanten av centrala innerstaden, och därmed dumpar mängder av resenärer som belastar andra linjer i onödan?Odd skrev:2. Hela planen för Saltsjöbanan bör göras om. Frågan är om inte Saltis borde inkorpereras i t-banenätet.
Jag är motståndare till det. Den delsträcka som behöver mest kapacitetstillsott är Gullmarsplan-Slussen och det tillskottet skulle gå att ordna med spårväg lika väl som tunnelbana. Från Sjöstaden så skulle det rimligtvis ta ungefär lika lång tid att åka spårvagn till Slussen via Gullmarsplan som via "Saltsjöbanan, fast sämre eftersom man inte lär kosta på dubbelspår i tunnel".Odd skrev:3. Tvärbanans förlängning till Sickla kanske egentligen skulle sträcka sig mot Slussen i stället.
Om man ansluter tunnelbanan till Saltsjöbanan så bör återstående "stump" väster om tunnelbaneanslutningen bli en lillpendel Slussen-Sickla, eller så har man både strömskena och kontaktledning till t.ex. Fisksätra och kör tunnelbanetåg till Fisksätra och kontaktledningståg Saltsjöbaden/Solsidan-Slussen eller nåt.
Genom att förlora valet?Odd skrev:4. Allt detta beräknas stå klart först år 2025. Exempelvis behöver "Hagastaden" och KS trafikförsörjas så snart som möjligt. Hur skall man lösa det?

Men det är ju folkligt å evenemangståhej å tjosanhejsan och oj vad bra det är med sport å annat elände.Odd skrev:5. Behöver verkligen "Arenastaden" en tunnelbana? Den har ju redan i dag en pendeltågsstation och en t-banestation skulle utnyttjas väldigt lite utom vid stora evenemang.
Men då vet vi att "överskådlig tid" alltså sträcker från 2010 till när nu det kan bli byggstart för detta.Medic skrev:Härligt, det var på tiden. Flyttade till Stockholm 2010 och tyckte mig se behovet men fick höra att "Tunnelbanan var färdigbyggd inom överskådlig tid". Vad saker kan förändras, synd att man inte redan börjat planera och bygga då bara..

Skitbra, det Stockholm verkligen behöver är ytterligare en "lokalbana" som dumpar massor av resenärer i utkanten av innerstaden...Medic skrev:Så de menar en ny Linje från Odenplan --> Hagastaden och vidare alltså?
Så går det när politiken mer och mer handlar om vilket som egoistiskt är bäst för varje väljares plånbokClaes Thure Moberg skrev:Men nu har vi bara ett litet problem. Eftersom det är val nästa år kan det fort vara "nya kvastar" som sitter bakom de här skrivborden om något år. Och den "nya kvastarna" kommer antagligen att riva upp det här beslutet och ersätta det med ett nytt som tar x antal år att ta fram. Inte därför att detta beslut är mot deras åsikter utan därför att det är "fel block" som har lagt fram det. Så fungerar modern politik. Även om detta förslag i många avseenden står väldigt nära sådant som nuvarande opposition tidigare har föreslagit.

Den största skillnaden var väl att folk var mer överens om att göra vad som är bäst för samhället i stort och man insåg att även något som formellt "bara" gynnar grannen även är till fördel för en själv.Claes Thure Moberg skrev:Skillnaden mot hur man fick igenom de stora utbyggnaderna under 1940- 50- 60- och 70-talen är uppenbar. För det första fanns det ett parti som hade i det närmaste egen majoritet och som därmed hade "arbetsro". För det andra arbetade den majoriteten på ett annat sätt. Vilket framför allt Hjalmar Mehr var mästare på. Hans nära stab hade sådana resurser att man kunde arbeta igenom ett projekt i dess yttersta konsekvenser. Sedan kunde man "sälja in" det hela inom det egna partiet. När man kommit så långt hade redan alla tänkbara invändningar diskuterats och tagits hänsyn till, förbättringar var redan inarbetade i förslaget. Nästa steg var att förankra det hela hos det största oppositionspartiet. Sedan var själva beslutet bara en formsak. Där ligger förklaringen till att man aldrig hade "returmatch" efter "returmatch" när något väl var beslutat.
Jag tror inte politiken är riktigt så cynisk som du beskriver den. Förslaget är väl i huvudsak bra, och oppositionen borde vara nöjd, för det är ungefär samma sak som de har föreslagit.M_M skrev:Nu brinner det i knutarna, ett knappt år till valet och det gäller att besluta om tunnebaneplaner till de borgeliga områdena, så att man lockar sina väljargrupper och krånglar till det för "andra laget"...Odd skrev:Enl debattartikel på DN.se
Håller dock med alla andra här om att sträckan Hagastaden - Arenastaden torde kosta mer än den smakar.
Senast redigerad av twr den måndag 11 november 2013 12:32, redigerad totalt 1 gånger.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Ja den sträckan lär väl kosta ungefär lika mycket som sträckan Hagastaden - Universitetet, jag föreslog i en annan trådtwr skrev: Jag tror inte politiken är riktigt så cynisk som du beskriver den. Förslaget är väl i huvudsak bra, och oppositionen borde vara nöjd, för det är ungefär samma sak som de har bestämt.
Håller dock med alla andra här om att sträckan Hagastaden - Arenastaden torde kosta mer än den smakar.
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... &start=140
/Göran
Jag har inte hunnit läsa tidningsartiklarna ännu, men väljer att kommentera i stort ändå.
Ser linjekartan på DN och ser att "Karolinska-stumpen" är grå. Man (= DN?) vet väl inte om den skall vara grön eller få en egen färg. Jag hoppas att den utformas så att den åtminstone i framtiden kan bli ett fjärde T-banesystem.
En ny grenstation byggs på Södermalm, Sofia. Hoppas man utformar den bättre än Östermalmnstorg, som väl är den grenstation som fungerar sämst.
I stort sett är jag nöjd med att man satsar på utbyggd T-bana och att man reducerar till max två grenar på linjerna. (I var ände.) Men räcker utbyggnaden? Det skall ju byggas fler bostäder och Stockholm växer snabbare än prognoserna säger. Även om befolkningsströmarna kan vända fortare än man anar. Sådant är osäkert. Och så skall man ju försöka mota över bilister till kollektivtrafiken. Så utbyggnad behövs, i flera riktningar. Jag skulle gärna se mer satsningar på banor runt innerstaden, typ Tvärbanan och spårväg syd. För så där fem år sedan talades det i S om en T-banering. Det kanske var att ta i för de närmaste årtiondena, eller? Men ett mer utspritt nät, utan att passera Slussen och T-centralen behövs.
Ser linjekartan på DN och ser att "Karolinska-stumpen" är grå. Man (= DN?) vet väl inte om den skall vara grön eller få en egen färg. Jag hoppas att den utformas så att den åtminstone i framtiden kan bli ett fjärde T-banesystem.
En ny grenstation byggs på Södermalm, Sofia. Hoppas man utformar den bättre än Östermalmnstorg, som väl är den grenstation som fungerar sämst.
Precis som M_M påpekat så visar det på en förfärande kort framförhållning. Men nu tycks man ju ha lyft blicken för att se längre framåt. Men är detta en möjlig verklighet man beskriver, eller bara ett valutspel? Som också redan påpekats här så vill nya majoriteter sätta sina avtryck i planerna, och så går det några år extra. Tidigare har man försökt få samsyn inom de största partierna, och inom regionen, i sådana här stora infrastrukturprojekt. Även om sådana överenskommelser kan falla fort, minns Denispaketet!Medic skrev:Härligt, det var på tiden. Flyttade till Stockholm 2010 och tyckte mig se behovet men fick höra att "Tunnelbanan var färdigbyggd inom överskådlig tid". Vad saker kan förändras, synd att man inte redan börjat planera och bygga då bara..
I stort sett är jag nöjd med att man satsar på utbyggd T-bana och att man reducerar till max två grenar på linjerna. (I var ände.) Men räcker utbyggnaden? Det skall ju byggas fler bostäder och Stockholm växer snabbare än prognoserna säger. Även om befolkningsströmarna kan vända fortare än man anar. Sådant är osäkert. Och så skall man ju försöka mota över bilister till kollektivtrafiken. Så utbyggnad behövs, i flera riktningar. Jag skulle gärna se mer satsningar på banor runt innerstaden, typ Tvärbanan och spårväg syd. För så där fem år sedan talades det i S om en T-banering. Det kanske var att ta i för de närmaste årtiondena, eller? Men ett mer utspritt nät, utan att passera Slussen och T-centralen behövs.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Om vi omformulerar till "Gullmarsplan-T-Centralen" så ger förslaget en 50 %-ig kapacitetsökning på den sträckan. (4 min trafik i stället för 6 min mot Hagsätra, Farsta och Skarpnäck).M_M skrev:Odd skrev:Jag är motståndare till det. Den delsträcka som behöver mest kapacitetstillsott är Gullmarsplan-Slussen och det tillskottet skulle gå att ordna med spårväg lika väl som tunnelbana. Från Sjöstaden så skulle det rimligtvis ta ungefär lika lång tid att åka spårvagn till Slussen via Gullmarsplan som via "Saltsjöbanan, fast sämre eftersom man inte lär kosta på dubbelspår i tunnel".
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
-
Det framgår glasklart att det inte är aktuellt att grena av grön linje mot solna i detta förslag,utan att det är frågan om en ny linje, enligt miljöpartiets förslag, hur det blirverkligheten är en annan sak.
HS
HS
Sämst ur ett driftsperspektiv antar jag att du menar då. Ur ett trafikantperspektiv så är den ju den bästa (!) grenstationen utan flera plattformar med en massa trappor emellan.LÅ1 skrev:Jag har inte hunnit läsa tidningsartiklarna ännu, men väljer att kommentera i stort ändå.
Jag körde själv på T-röd i flera år och jag kan inte säga att jag upplevde några särskilda problem vid infart ÖMT söderut.
Tågen får ofta vänta vid infarten söder ut från Ropsten. Och med det gamla upplägget för nattrafik så kunde man inte trafikera båda grenarna norr ut, men det är förstås historia i dag.JohanB skrev:Sämst ur ett driftsperspektiv antar jag att du menar då. Ur ett trafikantperspektiv så är den ju den bästa (!) grenstationen utan flera plattformar med en massa trappor emellan.LÅ1 skrev:Jag har inte hunnit läsa tidningsartiklarna ännu, men väljer att kommentera i stort ändå.
Jag körde själv på T-röd i flera år och jag kan inte säga att jag upplevde några särskilda problem vid infart ÖMT söderut.
Vet inte om det saknade spåret söder ut ställer extra krav när tidtabeller skall utformas?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
- Hechtwagen
Norra europas största köpcentrum, Mall of Scandinavia, öppnar snart i arenastaden. Motiverar säker en tunnelbanestation.
Är det motiverat med en tunnelbanestation i Johannelund så funkar nog arenastaden!
Är det motiverat med en tunnelbanestation i Johannelund så funkar nog arenastaden!

-
Jag kan avslöja att det är sak samma om man får vänta före stationen eller vid plattform, Om signalsystemet är byggt för 120 sekunders headway, lär man vara körklar inom120 sekunder efter att föregående tåg lämnat ömt mot tce, med fler spår hade man fått vänta vid tce infarten i stället.
Det är sorgligt, men så är det.
HS
Det är sorgligt, men så är det.
HS
Det är faktiskt ett argument även om man kan avgöra hur bra det är.. Jag själv hade helt glömt denna "mall"..Hechtwagen skrev:Norra europas största köpcentrum, Mall of Scandinavia, öppnar snart i arenastaden. Motiverar säker en tunnelbanestation.
Jodå, det snackas om att Hagastaden-grenen är en ny linje allt. Med framtida förlängning mot Täby. Skall se vad jag läste det men det var en av DN-artiklarna/Debatt-inläggen.
Om och när det blir en färdig T-bana till Hagastaden, lär vi ha många år på oss att stöta och blöta åt vilket håll den skall vidare och det lär de som har mer att säga till om också behöva!Medic skrev:Det är faktiskt ett argument även om man kan avgöra hur bra det är.. Jag själv hade helt glömt denna "mall"..Hechtwagen skrev:Norra europas största köpcentrum, Mall of Scandinavia, öppnar snart i arenastaden. Motiverar säker en tunnelbanestation.
Jodå, det snackas om att Hagastaden-grenen är en ny linje allt. Med framtida förlängning mot Täby. Skall se vad jag läste det men det var en av DN-artiklarna/Debatt-inläggen.
/Göran
Jo, det kan nog stämma. Knappt något av Sossarnas förslag har realiserats i detta beslut men jag ser inte att dom skulle kunna streta emot då de investerat så mycket prestige i t-banefrågan. De har redan målat in sig i t-banehörnet och det skulle innebära en oerhörd prestigeförlust att riva upp detta förslag.Claes Thure Moberg skrev:Men nu har vi bara ett litet problem. Eftersom det är val nästa år kan det fort vara "nya kvastar" som sitter bakom de här skrivborden om något år. Och den "nya kvastarna" kommer antagligen att riva upp det här beslutet och ersätta det med ett nytt som tar x antal år att ta fram. Inte därför att detta beslut är mot deras åsikter utan därför att det är "fel block" som har lagt fram det. Så fungerar modern politik. Även om detta förslag i många avseenden står väldigt nära sådant som nuvarande opposition tidigare har föreslagit.
...
Varken Sollentuna eller Täby har något omedelbart behov av utbyggnad då de båda redan har goda kommunikationer.Inge skrev:Det är uppenbart att man inte ens lyckats få med sig alla berörda kommunalråd innom det egna partiet. Därför ser vi inget konkret beträffande sträckorna i Sollentuna och Täby.
...
Inte nödvändigtvis. Det kan vara så att man inte riktigt har bestämt sig ännu.Henrik Schütz skrev:Det framgår glasklart att det inte är aktuellt att grena av grön linje mot solna i detta förslag,utan att det är frågan om en ny linje, enligt miljöpartiets förslag, hur det blirverkligheten är en annan sak.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Frågan är väl snarare varför just Arenastaden ska anses vara i behov av både pendeltåg och tunnelbana?Medic skrev:Det är faktiskt ett argument även om man kan avgöra hur bra det är.. Jag själv hade helt glömt denna "mall"..Hechtwagen skrev:Norra europas största köpcentrum, Mall of Scandinavia, öppnar snart i arenastaden. Motiverar säker en tunnelbanestation.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
- mamma Ulla
Som båda går från Odenplan...twr skrev:Frågan är väl snarare varför just Arenastaden ska anses vara i behov av både pendeltåg och tunnelbana?
We Are Really Worried About You