Harald så du menar att limpsläpet 371 inte heller skall gå i trafik den var ju en vänstervagn från början och MED fast KONDUKTÖRS PLATS OCH GUL BREVLÅDA
Bosse från Kärra skrev: Harald så du menar att limpsläpet 371 inte heller skall gå i trafik den var ju en vänstervagn från början och MED fast KONDUKTÖRS PLATS OCH GUL BREVLÅDA
Nej, det menar jag inte. Varför skulle jag mena det? Jag uttryckte överhuvud taget ingen mening. Jag bara beskrev ett faktum, nämligen att det bara finns en M25 i vänsterutförande bevarad och att den ska bevaras som A-banevagn. Kan du förklara hur detta faktum skulle leda till att 371 inte ska gå i trafik?
Nå risikerer jeg kanskej å rote i noe jeg bør ligge unna, men hva er tankegangen bak bevaringen av de forskjellige variantene av M25?
Jeg savner jo en M25 i venstretrafikkutførelse som IKKE er A-banevagn, alstå med konduktørplass og det hele. M25V avslutter jo på en måte sammen med NKA's M58 byggingen av venstrevogner for Sverige, og var jo i sin tid de mest moderne venstrevognene i verden. I bunn og grunn egentlig de siste "rene"og moderne venstrevognene overhodet idet både de nye sporvognnene i melbourne og i Storbritannia jo uten videre kan brukes i høyretrafikk. Melbournes Z-vogner er jo toretningsvogner.
men alstå, var er ideen bak bevaringen av de forskjellige, og hvorfor ikke en "originalvenstrevogn"
Mvh Bjørn
M25 606 är bevarad som exempel på högertrafikvagn för stadstrafiken och återställd till skicket omedelbart efter högerombyggnaden.
M25 621 är bevarad som exempel på A-banevagn. A-banetågen bestod av minst två vagnar, en högervagn och en vänstervagn. För att man ska kunna visa ett helt sådant tåg behöver man alltså även en vänstervagn i A-baneutförande och det har man i 582.
Någon vänstervagn i stadsutförande att ta vara på fanns inte. Alla kvarvarande vänstervagnar var ombyggda för A-banan. De flesta var nog i rätt dåligt skick också. Det var inte underhållet av dem som prioriterades på slutet. Skulle man ha en M25 i ursprungligt utförande skulle man ha fått ta en sådan och bygga om den. Spårvägssällskapet Ringlinien arbetar med frivilliga krafter och har begränsade resurser. Man har nog prioriterat annat arbete.
Jag menade att man kan bygga om en vagn så att den ser ut som när den kom 1959 för att visa hur dom första vagnarna såg ut.Målet är väl ändå att ha olika vagn typer att visa upp och man kan använda dom i trafik för att få mer pengar.Sedan tror inte jag att "vanligt folk" tänker på att allt inte är orginal.Jag är medveten om vad frivilligt arbete betyder i ringlien och dess ekonomi.Men en önskan får man väl ha. Så länge det finns vagnar kvar i den vanliga trafiken lär det dröja innan dessa räknas som "riktiga" museivagnar".
Harald skrev:M25 606 är bevarad som exempel på högertrafikvagn för stadstrafiken och återställd till skicket omedelbart efter högerombyggnaden.
606 är bevarad i 1972 års utförande, med R5-radio.
Harald skrev:
M25 621 är bevarad som exempel på A-banevagn. A-banetågen bestod av minst två vagnar, en högervagn och en vänstervagn. För att man ska kunna visa ett helt sådant tåg behöver man alltså även en vänstervagn i A-baneutförande och det har man i 582.
621 är i dagsläget inte i utförande som A-banevagn. Den är utrustad med fullt modern biljettmaskin av typ TP5000, noder och kortläsare för västtrafiks moderna kort. Detta eftersom den av och till används av utbildningen när vagnbrist råder. Dock har den inte fått full tetra-utrustning, varför detta användande tyvärr är relativt begränsat.
Vagnen har även full C90-utrustning, vilket a-banevagnarna inte hade.
Frånsett kortläsare är det som du nämner tekniska finesser som saknar betydelse för resenärernas upplevelse av vagnarna. De flesta vagnar som används i Ringliniens trafik har av nödvändighet viss utrustning som inte fanns när de gick i ordinarie trafik, men de anses ändå vara representativa för sin epok.
Bosse från Kärra skrev: Jag vill bara ha en vagn som såg ut som när dom kom första gången till Göteborg. Vilket vi inte har idag Det bästa är väl om man kan göra den så "historiska" som möjligt och kunna använda den i trafiken. Dit hör ju även GULBREVLÅDA
Nej det har vi inte och inte lär vi få det heller. När vagnarna först kom till Göteborg hade de dörrarna på vänster sida. Det finns bara en sådan vagn bevarad och den ska bevaras i A-baneutförande för att tillsammans med 621 utgöra ett A-banetåg.
Och A betyder med till visshet gränsad sanolikhet Angeredsbanan?
Bosse från Kärra skrev: Jag vill bara ha en vagn som såg ut som när dom kom första gången till Göteborg. Vilket vi inte har idag Det bästa är väl om man kan göra den så "historiska" som möjligt och kunna använda den i trafiken. Dit hör ju även GULBREVLÅDA
Nej det har vi inte och inte lär vi få det heller. När vagnarna först kom till Göteborg hade de dörrarna på vänster sida. Det finns bara en sådan vagn bevarad och den ska bevaras i A-baneutförande för att tillsammans med 621 utgöra ett A-banetåg.
Och A betyder med till visshet gränsad sanolikhet Angeredsbanan?
Vagnen ägs av SSR, Spårvägssällskapet Ringlinien i Göteborg, och är en M25A, A = modifierad för användning på Angeredsbanan (vilket syns på tyfonen, de dubbla strålkastarna och de röda slutljusen innanför vindrutorna).
Vagnen ägs av Trafikkontoret Göteborgs Stad och förvaltas av ringlinien på uppdrag av Göteborgs Stads kommunfullmäktige.
//Tony
Vet att tråden är mycket gammal men undrar bara vilka M25/M25A som ägs av Ringlinien.
Tack på förhand.
Vagnen ägs av SSR, Spårvägssällskapet Ringlinien i Göteborg, och är en M25A, A = modifierad för användning på Angeredsbanan (vilket syns på tyfonen, de dubbla strålkastarna och de röda slutljusen innanför vindrutorna).
Vagnen ägs av Trafikkontoret Göteborgs Stad och förvaltas av ringlinien på uppdrag av Göteborgs Stads kommunfullmäktige.
//Tony
Vet att tråden är mycket gammal men undrar bara vilka M25/M25A som ägs av Ringlinien.
Tack på förhand.
Som Tony skriver i tråden, så ägs ju inga vagnar av SSR utan de ägs av Trafikkontoret Göteborgs Stad och förvaltas av ringlinien på uppdrag av Göteborgs Stads kommunfullmäktige.
I Ringliniens hall i Gårda finns mycket riktigt M25 606, 582 och 621. Men även vagn 552 står i hallen. Tog bilderna nedan nu i veckan:
Vagn 552 är avställd, men vad jag vet i sådant skick att den kan ta sig fram för egen maskin. Planen för vagnen TROR jag är att den skall till Malmköping. Rätta mig om jag har fel någon!?
Spårvagnsförare Göteborgs Spårvägar samt bussförare på Spårvägssällskapet Ringlinien http://jobblogg.olasand.se