http://bilensdag.se/
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Det är väl på orter där inte det rusar fram mängder med kollektivtrafik som man behöver bil! Det finns platser som har en buss "bort" på morgonen och en "hem" på kvällen. Och det finns platser där inte ens det står till buds! Och det är inte bara i snöskotertäta områden! Så nog behövs bilen.Erik Sandblom skrev:Imorgon, måndag 28 oktober, är det Bilens dag. Jag hoppas att så många som möjligt tar tillfället att köra så mycket bil som möjligt. Gärna i rusningstid
Som jag tidigare många gånger skrivit finns det gott om platser utan kollektivtrafik även i Stockholms län. T.ex Nynäshamns, Vallentuna och Norrtälje kommuner. Om bussar ens går rör det som om en morgonbuss och två eftermiddagsbussar, oftast tajmade enbart för grundskoleelever. Ibland (men inte alltid) kan även gymnasieelever ta sig hem kollektivt.LÅ1 skrev:Det är väl på orter där inte det rusar fram mängder med kollektivtrafik som man behöver bil! Det finns platser som har en buss "bort" på morgonen och en "hem" på kvällen. Och det finns platser där inte ens det står till buds!
Om du blir glad över det så kan jag säga att i går körde jag inte bil alls.Erik Sandblom skrev:Imorgon, måndag 28 oktober, är det Bilens dag. Jag hoppas att så många som möjligt tar tillfället att köra så mycket bil som möjligt. Gärna i rusningstid
Som de flesta människor då. Ska man resa till Malmö-Luleå tar man helst flyget. Ska man åka till grannkommunen eller sommarstugan några socknar bort på landsbygden tar man bilen, då landsbygdsbussar ofta saknas de sträckor man vill färdas. Ska man hämta upp saker i den närbelägna innerstan tar man stadsbussen, tunnelbanan eller spårvagnen. Ska man färdas kortare sträckor inom sin egen ort går eller cyklar man.Hechtwagen skrev:Själv åker jag kollektivt, cyklar, går och kör bil. Fyra grupper som brukar ställas mot varandra i dessa evighetsdebatter!
Ändå dyker de upp ofta och regelbundet. Speciellt i detta forum.Hechtwagen skrev:Sånahär antingen/eller debatter tillför nte så mycket!
Tråkigt att du inte gillade mitt lilla skämt! Men hur menar du egentligen att det är det dåligt att fira bilen genom att köra bil? När ska man då köra bil, om inte på självaste Bilens dag?Verspieder skrev:Ännu ett inlägg där Erik Sandblom vädrar sitt hat för all privatbilism, nu förklätt med ironi där han försöker förlöjliga MRF, Motorbranschens Riksförbund.
Det finns ingen anledning att köra runt i onödan för att "fira". Speciellt inte i stora orter som har utbyggd kollektivtrafik. Detta försöker inte heller MRF uppmana till, utan de vill bara uppmärksamma bilen som det viktiga redskap den är på de över 90 procenten av Sveriges yta som inte räknas som städer. För utanför våra fåtal stora svenska städer, där klarar man inte av att leva utan bil (oavsett vad för slags statistik som Erik Sandblom gärna länkar till).
bilensdag.se skrev:28 oktober är från och med nu den officiella dagen för bilen och den fria rörligheten. Vi som står bakom detta anser alla att bilen gör livet friare, rikare och enklare. Tack vare bilen kan mobiliteten öka, något som är en förutsättning för ekonomisk utveckling, demokrati och högre livskvalitet.
Men är det inte lite trist att fira Bilens dag utan att köra bil?LÅ1 skrev:Det är väl inte för att det skall köras mer bil just den dagen som bilens dag "firas". Snarare för att uppmärksamma bilens roll i samhället, och de positiva värden den skapar. (De negativa med bilar är det många andra som påpekar. Alla årets dagar!)bilensdag.se skrev:28 oktober är från och med nu den officiella dagen för bilen och den fria rörligheten. Vi som står bakom detta anser alla att bilen gör livet friare, rikare och enklare. Tack vare bilen kan mobiliteten öka, något som är en förutsättning för ekonomisk utveckling, demokrati och högre livskvalitet.
Hur firar man bäst på fredag? Den dagens temadagar går liksom inte ihop!Erik Sandblom skrev:Men är det inte lite trist att fira Bilens dag utan att köra bil?LÅ1 skrev:Det är väl inte för att det skall köras mer bil just den dagen som bilens dag "firas". Snarare för att uppmärksamma bilens roll i samhället, och de positiva värden den skapar. (De negativa med bilar är det många andra som påpekar. Alla årets dagar!)bilensdag.se skrev:28 oktober är från och med nu den officiella dagen för bilen och den fria rörligheten. Vi som står bakom detta anser alla att bilen gör livet friare, rikare och enklare. Tack vare bilen kan mobiliteten öka, något som är en förutsättning för ekonomisk utveckling, demokrati och högre livskvalitet.
Källa: http://temadagar.se1 November
Internationella vegandagen*
Lutfiskens dag
Jag har funderat på om det inte kan finnas en fysiologisk förklaring också, att överdrivet cyklande helt enkelt leder till att hjärnan skakar sönder med tiden.Inge skrev:Nja det är nog inte speciellt svenskt. Jag skulle tro att det finns ett par tre procent bilhatare eller ska man säga bilfobiker över hela västvärlden. Sedan är det förstås lite synd att dessa tycks dras till just forum för spårbunden kollektivtrafik och för den delen almänn politik. Men det srnare är ju inte eller borde i varje fall inte vara så relevant här.
Frågan är hur hatet eller fobin uppstår. Jag har em teori om att det neror på en kombination av tre punkter.
1. Svårighet att acceptera att det finns beslut där man inte själv har rätt att vara delaktig. Leder till ett överdrivet intresse för politik och ett hat mot frihet och frihetssymboler, som bilen.
2. Svårighet att acceptera oregelbundenheter. Leder till ett överdrivet intresse för tidtabeller och ett hat mot det svåröverblickbara. Såsom flödet av enslilda bilar.
3. Faktumet att man i västvärden lär små barn att bilar är farliga, vilket legitemerar annars tabubelagda känslor enligt 1. och 2. Detta är dock ingen självständig punkt. Om så vore fallet hade vi även haft brunnshatare, spishatare osv.
Och meningen med detta inlägg var...NerdBoy skrev:Jag har funderat på om det inte kan finnas en fysiologisk förklaring också, att överdrivet cyklande helt enkelt leder till att hjärnan skakar sönder med tiden.Inge skrev:Nja det är nog inte speciellt svenskt. Jag skulle tro att det finns ett par tre procent bilhatare eller ska man säga bilfobiker över hela västvärlden. Sedan är det förstås lite synd att dessa tycks dras till just forum för spårbunden kollektivtrafik och för den delen almänn politik. Men det srnare är ju inte eller borde i varje fall inte vara så relevant här.
Frågan är hur hatet eller fobin uppstår. Jag har em teori om att det neror på en kombination av tre punkter.
1. Svårighet att acceptera att det finns beslut där man inte själv har rätt att vara delaktig. Leder till ett överdrivet intresse för politik och ett hat mot frihet och frihetssymboler, som bilen.
2. Svårighet att acceptera oregelbundenheter. Leder till ett överdrivet intresse för tidtabeller och ett hat mot det svåröverblickbara. Såsom flödet av enslilda bilar.
3. Faktumet att man i västvärden lär små barn att bilar är farliga, vilket legitemerar annars tabubelagda känslor enligt 1. och 2. Detta är dock ingen självständig punkt. Om så vore fallet hade vi även haft brunnshatare, spishatare osv.
Istället för att klaga på andra entusiaster får vi väl se till att "kollektivtrafikens dag" blir nästa nya temadagLÅ1 skrev:Det är väl inte för att det skall köras mer bil just den dagen som bilens dag "firas". Snarare för att uppmärksamma bilens roll i samhället, och de positiva värden den skapar. (De negativa med bilar är det många andra som påpekar. Alla årets dagar!)bilensdag.se skrev:28 oktober är från och med nu den officiella dagen för bilen och den fria rörligheten. Vi som står bakom detta anser alla att bilen gör livet friare, rikare och enklare. Tack vare bilen kan mobiliteten öka, något som är en förutsättning för ekonomisk utveckling, demokrati och högre livskvalitet.
Lätt fixat, härmed utser jag den 30 oktober till den officiella kollektivtrafikens dag. Jag utser även den 31 oktober till den officiella dagen för alla med för mycket fritid, snäv världsbild och oförmåga att förstå andra synpunkter än sina egna.Ulrik Berggren skrev:Istället för att klaga på andra entusiaster får vi väl se till att "kollektivtrafikens dag" blir nästa nya temadagLÅ1 skrev:Det är väl inte för att det skall köras mer bil just den dagen som bilens dag "firas". Snarare för att uppmärksamma bilens roll i samhället, och de positiva värden den skapar. (De negativa med bilar är det många andra som påpekar. Alla årets dagar!)bilensdag.se skrev:28 oktober är från och med nu den officiella dagen för bilen och den fria rörligheten. Vi som står bakom detta anser alla att bilen gör livet friare, rikare och enklare. Tack vare bilen kan mobiliteten öka, något som är en förutsättning för ekonomisk utveckling, demokrati och högre livskvalitet.
Du har rätt. Men efter tillräckligt många inlägg med bilhat och cykeltjat tröttnar man fort.Kantorn skrev:Så fort Erik Sandblom skriver något här så ska alla hoppa på honom som sjuåringar på en födelsedagstårta. Fast med mer negativ syn...
Jag brukar inte ta Erik i försvar, men i detta fallet tyckte jag det märktes tydligt att hr Sandblom var på skämthumör.
Fram för förmågan att se det positiva i tillvaron i allmänhet och i vad folk skriver på detta forum i synnerhet!
Cykling handlar ju om persontransport i alla fall. Även om det är en individuell sådan, precis som bilkörning kan vara.Verspieder skrev:Du har rätt. Men efter tillräckligt många inlägg med bilhat och cykeltjat tröttnar man fort.Kantorn skrev:Så fort Erik Sandblom skriver något här så ska alla hoppa på honom som sjuåringar på en födelsedagstårta. Fast med mer negativ syn...
Jag brukar inte ta Erik i försvar, men i detta fallet tyckte jag det märktes tydligt att hr Sandblom var på skämthumör.
Fram för förmågan att se det positiva i tillvaron i allmänhet och i vad folk skriver på detta forum i synnerhet!
Vad har cyklar ens att göra i ett spårvägs- och bussforum?
Så bara för att en person oftast skriver inlägg som man inte gillar så betyder det att man kan kasta skit även när inlägget är skrivet med ett stort mått humor? Du menar alltså att vi ska mobba ut folk som inte tycker som vi? Det tycker jag inte är renhårigt alls. Förlåt mig. Men så tycker jag.Verspieder skrev:Du har rätt. Men efter tillräckligt många inlägg med bilhat och cykeltjat tröttnar man fort.Kantorn skrev:Så fort Erik Sandblom skriver något här så ska alla hoppa på honom som sjuåringar på en födelsedagstårta. Fast med mer negativ syn...
Vad har cyklar ens att göra i ett spårvägs- och bussforum?