Spridning av arbets- och skoltider
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Spridning av arbets- och skoltider
... eller hårdbeskatta de arbetsgivare som har start/slut på arbetsdagar mitt i rusningarna...
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Vilket bara får till effekt att rusningen flyttas och sedan är vi tillbaka på ruta ett. Vidare lever inte en enskild arbetsplats i sin egen bubbla utan det sker både utbyte och samarbeten mellan olika arbetsplatser, något som skulle försvåras om folk inte hade synkade arbetstider.M_M skrev:... eller hårdbeskatta de arbetsgivare som har start/slut på arbetsdagar mitt i rusningarna...
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Äh! Massor av folk går till jobbet extra tidigt (eller sitter kvar en stund på kvällen) för att hinna jobba lite innan alla andra kommer dit och stör dem. Många arbetsplatser skulle nog må bra av att förskjuta sina arbetstider någon timme hit eller dit. Sen finns det också en tröghet som gör att såna där reformer aldrig slår igenom fullständigt, utan det blir en spridning - precis vad som behövs alltså. Så länge man t ex inte ändrar på skolorna, så lär det gå RIKTIGT trögt för en hel del människor har tydligen frihet att jobba vilka tider de vill med hänvisning till just sina barn och deras skoltider...BSB101 skrev:Vilket bara får till effekt att rusningen flyttas och sedan är vi tillbaka på ruta ett. Vidare lever inte en enskild arbetsplats i sin egen bubbla utan det sker både utbyte och samarbeten mellan olika arbetsplatser, något som skulle försvåras om folk inte hade synkade arbetstider.M_M skrev:... eller hårdbeskatta de arbetsgivare som har start/slut på arbetsdagar mitt i rusningarna...
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Då kanske just skolorna är nyckeln. Med lite mer spridning av skoltiderna så används både skollokalerna effektivare och vi sprider ut resandet lite mer. En skola öppen från 07-18 kan det vara något ?daniel_s skrev:Äh! Massor av folk går till jobbet extra tidigt (eller sitter kvar en stund på kvällen) för att hinna jobba lite innan alla andra kommer dit och stör dem. Många arbetsplatser skulle nog må bra av att förskjuta sina arbetstider någon timme hit eller dit. Sen finns det också en tröghet som gör att såna där reformer aldrig slår igenom fullständigt, utan det blir en spridning - precis vad som behövs alltså. Så länge man t ex inte ändrar på skolorna, så lär det gå RIKTIGT trögt för en hel del människor har tydligen frihet att jobba vilka tider de vill med hänvisning till just sina barn och deras skoltider...BSB101 skrev:Vilket bara får till effekt att rusningen flyttas och sedan är vi tillbaka på ruta ett. Vidare lever inte en enskild arbetsplats i sin egen bubbla utan det sker både utbyte och samarbeten mellan olika arbetsplatser, något som skulle försvåras om folk inte hade synkade arbetstider.M_M skrev:... eller hårdbeskatta de arbetsgivare som har start/slut på arbetsdagar mitt i rusningarna...
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Det vore onekligen intressant om de skolor som har fler än en klass per årskull/program kunde ha en klass för kvällspigga och en för kvällströtta. Det skulle också kunna leda till effektivare lokalnyttjande.
Den där inbyggda trögheten torde kunna vara tillräcklig för att inte alla verksamheter helt plötsligt ska flytta sina tider så att all rusning flyttas till en annan tidpunkt...
Den där inbyggda trögheten torde kunna vara tillräcklig för att inte alla verksamheter helt plötsligt ska flytta sina tider så att all rusning flyttas till en annan tidpunkt...
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Om företagen skulle stå in för valet att betala betydligt högre skatt eller att ändra sina arbetstider är jag rätt säker på att förskjutningen av arbetstiderna skulle gå rätt snabbt.
Att ha olika starttider för skolorna har visa kommuner testat men då handlar det om säg 30 minutersförädnringar och då om stora skolor som ligger nära varandra. Att börja klockan 07:00 alternativt sluta klockan 18:00 skulle nog inte precis underlätta för lärarrekryteringen.
Sedan är frågan hur mycket skolungdomar och arbetande vuxna åker vid samma tider? Själv tycker jag att det är när jag åker något senare på morgonen eller något tidigare på eftermiddagen jämfört med mina vanliga arbetspendeltider som man träffar på stora grupper av ungdomar i k-trafiken. Med andra ord handlar det nog om betydligt mindre förändringar än upp till tre timmar. Skoldagar till klockan sex innebär även att folk inte skulle vara hemma förrän halv sju/sju med allt vad det innebär i missad fritid.
Att ha olika starttider för skolorna har visa kommuner testat men då handlar det om säg 30 minutersförädnringar och då om stora skolor som ligger nära varandra. Att börja klockan 07:00 alternativt sluta klockan 18:00 skulle nog inte precis underlätta för lärarrekryteringen.
Sedan är frågan hur mycket skolungdomar och arbetande vuxna åker vid samma tider? Själv tycker jag att det är när jag åker något senare på morgonen eller något tidigare på eftermiddagen jämfört med mina vanliga arbetspendeltider som man träffar på stora grupper av ungdomar i k-trafiken. Med andra ord handlar det nog om betydligt mindre förändringar än upp till tre timmar. Skoldagar till klockan sex innebär även att folk inte skulle vara hemma förrän halv sju/sju med allt vad det innebär i missad fritid.
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Vadå missad, de börjar ju senare på morgonen så de kan vara uppe längre på kvällen. Så summan av fritiden blir lika stor. Det här handlar mest om föreställningar och traditioner kring hur det "ska" vara och inte så mycket om vad som är praktiskt...BSB101 skrev:Om företagen skulle stå in för valet att betala betydligt högre skatt eller att ändra sina arbetstider är jag rätt säker på att förskjutningen av arbetstiderna skulle gå rätt snabbt.
Att ha olika starttider för skolorna har visa kommuner testat men då handlar det om säg 30 minutersförädnringar och då om stora skolor som ligger nära varandra. Att börja klockan 07:00 alternativt sluta klockan 18:00 skulle nog inte precis underlätta för lärarrekryteringen.
Sedan är frågan hur mycket skolungdomar och arbetande vuxna åker vid samma tider? Själv tycker jag att det är när jag åker något senare på morgonen eller något tidigare på eftermiddagen jämfört med mina vanliga arbetspendeltider som man träffar på stora grupper av ungdomar i k-trafiken. Med andra ord handlar det nog om betydligt mindre förändringar än upp till tre timmar. Skoldagar till klockan sex innebär även att folk inte skulle vara hemma förrän halv sju/sju med allt vad det innebär i missad fritid.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Och de som börjar 7 kommer hem tidigare....daniel_s skrev:Vadå missad, de börjar ju senare på morgonen så de kan vara uppe längre på kvällen. Så summan av fritiden blir lika stor. Det här handlar mest om föreställningar och traditioner kring hur det "ska" vara och inte så mycket om vad som är praktiskt...BSB101 skrev:Om företagen skulle stå in för valet att betala betydligt högre skatt eller att ändra sina arbetstider är jag rätt säker på att förskjutningen av arbetstiderna skulle gå rätt snabbt.
Att ha olika starttider för skolorna har visa kommuner testat men då handlar det om säg 30 minutersförädnringar och då om stora skolor som ligger nära varandra. Att börja klockan 07:00 alternativt sluta klockan 18:00 skulle nog inte precis underlätta för lärarrekryteringen.
Sedan är frågan hur mycket skolungdomar och arbetande vuxna åker vid samma tider? Själv tycker jag att det är när jag åker något senare på morgonen eller något tidigare på eftermiddagen jämfört med mina vanliga arbetspendeltider som man träffar på stora grupper av ungdomar i k-trafiken. Med andra ord handlar det nog om betydligt mindre förändringar än upp till tre timmar. Skoldagar till klockan sex innebär även att folk inte skulle vara hemma förrän halv sju/sju med allt vad det innebär i missad fritid.
Och att det skulle vara en så våldsam olägenhet att ha arbetstider mellan tidigast 7 och senast 18 har jag mycket svårt att förstå. Jag är själv van vid att jobba på alla av dygnets timmar på alla dagar och det är mängder som har sådana arbetstider.
Den tid man arbetar i ena änden får man ledigt i den andra och likadant om man jobbar mer än de vanliga 8 timmarna så får man fridagar någonstans.
Spridning av arbets- och skoltider
Summan av fritiden blir den samma men det betyder inte att summan att den tiden som går att utnyttja blir den samma. För även om saker och ting får allt längre öppettider är det fortfarande långt till samhället där man kan göra valfri aktivitet på valfri tid av dygnet. Sedan är det nog många som avstår för diverse utomhusaktiviteter i beckmörkret. Men om man har som största intresse att sitta framför datorn eller knyppla så visst då går det bra.daniel_s skrev:
Vadå missad, de börjar ju senare på morgonen så de kan vara uppe längre på kvällen. Så summan av fritiden blir lika stor. Det här handlar mest om föreställningar och traditioner kring hur det "ska" vara och inte så mycket om vad som är praktiskt...
Jag har inte pratat om någon "våldsam olägenhet" Ytterst få som kan välja fritt väljer dock att börja vid 07:00 eller sluta vid 18:00.Lennart Petersen skrev:
Och att det skulle vara en så våldsam olägenhet att ha arbetstider mellan tidigast 7 och senast 18 har jag mycket svårt att förstå. Jag är själv van vid att jobba på alla av dygnets timmar på alla dagar och det är mängder som har sådana arbetstider.
Den tid man arbetar i ena änden får man ledigt i den andra och likadant om man jobbar mer än de vanliga 8 timmarna så får man fridagar någonstans.
-
- Inlägg: 3213
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Nejdå , det är sannolikt många som vill ha sådana tider helt enkelt för att det passar dem. inställelse 07 är väl f.ö inte alls märkvärdig.BSB101 skrev:Summan av fritiden blir den samma men det betyder inte att summan att den tiden som går att utnyttja blir den samma. För även om saker och ting får allt längre öppettider är det fortfarande långt till samhället där man kan göra valfri aktivitet på valfri tid av dygnet. Sedan är det nog många som avstår för diverse utomhusaktiviteter i beckmörkret. Men om man har som största intresse att sitta framför datorn eller knyppla så visst då går det bra.daniel_s skrev:
Vadå missad, de börjar ju senare på morgonen så de kan vara uppe längre på kvällen. Så summan av fritiden blir lika stor. Det här handlar mest om föreställningar och traditioner kring hur det "ska" vara och inte så mycket om vad som är praktiskt...
Jag har inte pratat om någon "våldsam olägenhet" Ytterst få som kan välja fritt väljer dock att börja vid 07:00 eller sluta vid 18:00.Lennart Petersen skrev:
Och att det skulle vara en så våldsam olägenhet att ha arbetstider mellan tidigast 7 och senast 18 har jag mycket svårt att förstå. Jag är själv van vid att jobba på alla av dygnets timmar på alla dagar och det är mängder som har sådana arbetstider.
Den tid man arbetar i ena änden får man ledigt i den andra och likadant om man jobbar mer än de vanliga 8 timmarna så får man fridagar någonstans.
Jag har själv arbetat med arbetsscheman i en stor organisation (postterminal med 1000 pers) och kan försäkra dig att det är stor variation mellan folks önskemål av arbetstider och har man många scheman så är det alltid folk som söker sig till dem och hittar något som passar. Själv har jag jobbat 18-06 ett schema som heter extremnatt och är mycket populärt .( man får en hel vecka ledigt efter arbetsveckan)
Ett annat exempel var när vi introducerade ett schema 12-24 tre dagar i veckan, det var många som säkte till det för dom uppskattade att få en kort vecka.
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Hur stor andel av de pendlande har fasta tider att passa? På de flesta kontor är det flextid, mer eller mindre styrt av fasta gränser. Men vårdpersonal, kollektivtrafikanställda, butiksanställda och många fler kategorier kan av naturliga själ inte flexa. I alla fall inte med stor frihet.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Vårdpersonal, kollektivtrafiksanställda och butiksanställda är ju utmärkta exempel på personalkategorier som sprider sitt resande över hela dygnet, just för att de INTE kan välja sina tider själva! Jag skulle säga att de som har flextid i själva verket är de som är MEST benägna att överbelasta trafiksystemen under rusningen...LÅ1 skrev:Hur stor andel av de pendlande har fasta tider att passa? På de flesta kontor är det flextid, mer eller mindre styrt av fasta gränser. Men vårdpersonal, kollektivtrafikanställda, butiksanställda och många fler kategorier kan av naturliga själ inte flexa. I alla fall inte med stor frihet.
Re: Spridning av arbets- och skoltider
Det ligger nog en hel del i det! Butikspersonal reser efter rusningen till stor del. Särskilt på morgnarna. Kollektivtrafiksanställda arbetar ju till stor del just under rusningstiden. Vårdpersonalens schema har jag dålig koll på.daniel_s skrev:Vårdpersonal, kollektivtrafiksanställda och butiksanställda är ju utmärkta exempel på personalkategorier som sprider sitt resande över hela dygnet, just för att de INTE kan välja sina tider själva! Jag skulle säga att de som har flextid i själva verket är de som är MEST benägna att överbelasta trafiksystemen under rusningen...LÅ1 skrev:Hur stor andel av de pendlande har fasta tider att passa? På de flesta kontor är det flextid, mer eller mindre styrt av fasta gränser. Men vårdpersonal, kollektivtrafikanställda, butiksanställda och många fler kategorier kan av naturliga själ inte flexa. I alla fall inte med stor frihet.
Har man flex så känns det för de flesta som man är på jobbet för tidigt om man åker före rusningen, och som om man kommer sent om man reser efter. Jag tror att det är de som åker egen bil till jobbet som är mer benägna att undvika rusningstiden genom att stiga upp i ottan, eller jobba sent. För dem förkortas restiden betydligt. "Stå på" från hemmet till jobbet på säg 30 minuter eller sitt i köer upp emot 90 minuter. (Kan det vara ett realistiskt exempel?) Och nästan samma tidvinst på kvällen. Och dessutom betydligt mindre risk för hel trafikinfarkt som kan ge nästan hur lång restid som helst. (Om man kan kalla det restid när bilen står stilla!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling