M_M skrev:Christer J skrev:Ett annat argument är att den som betalar för en tjänst eller vara oftast är varsammare om den.
Nej, snarast om man värdesätter en tjänst så är man varsammare om den än om man tar den för given. Tunnelbanan är "given" på ett annat sätt än t.ex. Roslagsbanan.
Det finns visserligen en viss riktighet i det, men för det stora flertalet gäller maximen.
M_M skrev:Christer J skrev:Förrförra helgen gjorde ett strömavbrott (eller liknande) i Vällingbyhallen att tågavlösningen som normalt sker mellan 5 och 6 på helgmorgnarna inte kunde göras fullt ut. Det innebar att ett antal tåg som gått sedan morgonen innan fick fortsätta in på förmiddagen (minns ej om det var lördag eller söndag morgon). Då "vanligt" folk fick se hur skitigt det var efter alla fyllskallar (som ofte inte betalar) var de mycket upprörda. Min avlösare berättade att han fick mycket ovett för detta. Han är mycket vänlig och pedagogisk, men inte han lyckades få folk att vända ilskan rätt.
Om fyllskallarna får betala (och eventuellt sitta av fyllan i fyllcell - och åtal vid upprepade förseelser enligt annan tråd) så kan de bli varsammare över hur de beter sig. Inte alla, men tillräckligt många för att en märkbar skillnad skall märkas.
Öhh, menar du att samtliga plankar efter ett visst klockslag på festdagkvällar, eller?
Nu får vi inte ha främmande personer i spärrarna, men annars hade du varit välkommen en helgnatt i Skärmarbrink. Där bor till stor del yngre folk (ofta välbeställt då det är rätt gott om dyra bostadsrätter) på mellan 25-35 år. De har ännu inte hunnit skaffa barn, men de har väldigt många polare. När de suttit hemma och grundat så skall de ut på stan efter tio på kvällen (ända fram till två på natten). Då kommer de i klungor om 4-10 personer där i bästa fall 2-3 personer har kort och de andra slinker in bakom utan att betala.
M_M skrev:Det är väl snarast så att vi idag kan konstatera att trots att biljettkrav föreligger och det stora flertalet betalar för sig även i fyllan och villan så blir det ändå stökigt.
De ovan nämnda grupperna kommer nästan alltid med öl eller vin i handen (öppnade), som de redan nu har svårt att hålla kontroll över. Till saken hör att man inte får ha öppnade flaskor och burkar med alkoholhaltiga drycker i tunnelbanan (och annan kollektivtrafik).
M_M skrev:Jag minns inte exakt hur det ser ut på tunneltågen men visst är det så att det inte finns papperskorgar ombord? Om inte - har man provat att ha papperskorgar ombord på vissa tåg och sett hur det inverkar på rörigheten? Visst finns det alltid ett antal personer som är helt nonchalanta inför det mesta, men rätt många vill göra rätt för sig men har bara en begränsad ork till detta.
Som Daniel ovan beskrev är det inte torrsoporna som är problemet, utan all öl, läsk och kladdiga hamburgare och liknande kladdmat som sprids i vagnarna av fyllskallarna. Det är inget större problem med de sopkorgar på 20-30 liter som finns på plattformarna. De klarar av denna typ av sopor utan problem och är lätta att tömma direkt i sopvagnarna även när de innehåller halvfulla kaffekoppar mm. Men i vagnarna skulle det röra sig om rätt små papperskorgar som direkt skulle flöda över. Inte bara städarna skulle ha problem med dem utan även trafikanterna som lätt skull kunna stöta till en sådan och få kaffe/läsk/öl över sina nedre klädespersedlar. Då är det mindre sämre att de får trampa i kladdiga vätskor än att ha kladdet högre upp på kläderna.
Det var just dessa upplevelser som de inte ont anande morgontrafikanterna fick uppleva den där helgmorgonen när man var tvungen att köra nattågen några timmar fram på morgonkvisten. De levde i en annan värld och klarade inte av att med sina referensramar förstå att det var vanliga svennar och brittor som skapat denna svinstia i vagnarna under natten. Svennar och brittor som på dagtid beter sig ytterst svenssonaktigt och är goda samhällsmedborgare.
M_M skrev:Jag känner inte till om det gjords och i så fall publicerats någon utredning eller liknande kring resultatet av att papperskorgar ganska nyligen infördes på spårvagnarna i Göteborg. Det vore intressant att se exakt vad detta lett till. Jag är helt övertygad om att det blivit mindre skräp på golvet - helt enkelt av den anledningen att jag nog nästan lika ofta sett att folk slängt skräp i Metro-facken (som finns ombord på vagnarna i Göteborg) som på golvet före papperskorgarna infördes. Att slänga skräp på ett "ihopsamlande ställe", om än fel ställe, ser jag som en slags viss om än begränsad vilja att inte slänga skräp var som helst.
Som tur var har vi inga metroställ ombord på tågen här i Stockholm. Tidningsställen finns i biljetthallarna och där finns även sopkorgar, så folk använder inte metroställen till sopor. däremot kan man i morgonrusningen få vada i metrotidningar på tågen när de nått ändstationerna. Så mellan 8-12 på morgonen finns det två personer som bara har till uppgift att plocka upp alla kastade Metro i tågen på respektive ändstation.