En tur på nya tvärbanan till Solna

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO

En tur på nya tvärbanan till Solna

Inlägg av TKO »

Mitt på dagen tog jag en tur från Årsta till Solna för att provåka den nya tvärbanesträckningen. Redan när jag steg på vid Årstafältet märktes det att allt inte fungerade helt enligt planerna, konduktören suckade uppgivet att han inte kunde kontrollera färdbevisen eftersom han inte hade någon kortläsare. "Det är en bristvara" var den lakoniska kommentaren... Detta skulle upprepas även på hemresan - efter bytet vid Alvik skedde ingen biljettkontroll utan konduktören gick bara genom vagnen. På den nya sträckan kontrollerades dock biljetterna i bägge riktningarna - uppenbarligen hade inte SL och / eller Arriva tillräckligt många kortläsare för att täcka alla turer!

Vid Alvik fanns ett hel hoper personal utposterad för att se till att inte trafikanterna skulle bli överkörda, här verkar det kunna bli en trafikfälla av Årstabergsklass - att SL inte lär sej någonting? Titta på Gullmarsplan - så skall en bytespunkt utformas!

Trafiken på Solnalinjen verkade vara rätt sporadisk - infoskyltarna vid Alvik visade tidtabellsenliga avgångstider utan hänsyn till var det tåg som skulle vända befann sej. När tåget väl rullade in hade avgångstiden passerats med god marginal, och sen tog det ytterligare en bra stund innan vi rullade norrut. Det verkade inte som om personalen var riktigt intrimmad på avgångsproceduren, alternativt var det signaltekniken som inte fungerade. Och när tåget till slut skulle avgå var det svårt att komma igenom fotgängarströmmen – trots såväl ljud- och ljussignaler som personal i brandgula västar!

Jag hade turen att hamna i en CAF-vagn, för att säkerställa trafiken medföljde en person från tillverkaren i förarhytten. Eftersom vagnen hela tiden framfördes i MYCKET låg hastighet utsattes den inte för några hårdare komfortprov, men jag tyckte den gick hyfsat bra. Lite väl mycket gnissel och gnäll från lederna kan jag tycka, hade man glömt att gå ett varv med smörjkannan? Å andra sidan var högtalarutropen på alldeles för låg volym – vilket konduktören förklarade med att ”det är en ny vagn”! Å fan…

Det gick inte fort, vilket delvis kan förklaras med att det saknas ATC. Men körningen var väldigt defensiv – det kanske är förståndigt första trafikdygnet? Det var också väldigt många stopp för att invänta klart, prioriteringen i vägsignalanläggningarna behöver helt klart trimmas in.

Gatuspåret genom centrala Sundbyberg är ett kapitel för sej. Det är många trafiksignaler (bl a signalreglerade övergångsställen), blandtrafik och hållplatsen delas med bussarna. De få hundra metrarna gick inte fort!

Till slut var jag framme i Solna – jag gick ur och satte mej i andra änden av tåget. Enligt infotavlan skulle tåget avgå om 10 minuter, i verkligheten handlade det om 10 sekunder… realtid verkar det inte handla om i varje fall!

Straxt innan vi kommer till ”Solna Business Park” (får hållplatser heta vad som helst?) stannar tåget på grund av STRÖMAVBROTT. Jag kanske övertolkar högtalarutropen, men föraren låter lite uppgiven… som tur är kommer strömmen tillbaka efter bara några minuter.

Mina slutintryck är att det här kan nog bli riktigt bra – men det finns väldigt mycket som måste ändras innan vi är där!

Eder spårvägsrecensent
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
gek
Kontakt:

Re: En tur på nya tvärbanan till Solna

Inlägg av gek »

Att konduktörerna inte kan kontrollera färdbevisen beror nog inte enbart på att det går åt fler kontrolldon nu när linjen förlängts. Det har sedan ungefär en månad varit samma situation som i början av sommaren - konduktören måste nöja sig med att i bästa fall visuellt fastsälla att resenären har någon typ av kort (giltigt eller ogiltigt) eller i varje fall har ett fodral av det slag som man brukar förvara kort i. Men även många bussar kör omkring utan fungerande kontrolldon. Kanske har anordningarna redan blivit utslitna?
/Gunnar Ekeving
TKO

Inlägg av TKO »

Nu åker jag inte tvärbanan dagligen längre, men jag tycker inte det varit brist på kortläsare den senaste tiden - har det dykt upp en konduktören har också färdbevisen kontrollerats. Däremot är det väl inte alltid det dyker upp någon konduktör...

På bussarna är det väl minst 1 av 10 kortläsare som inte fungerar, alternativt inte aktiverats av föraren. Men det är en annan historia - "Hur gick det egentligen med VBP-avtalen?" kanske kan bli en diskussionstråd under rubriken "allmänt om lokaltrafik"...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
gek
Kontakt:

Inlägg av gek »

Nu meddelar sl.se att det varit vagnfel vid "Business Park" sedan kl 21.33, och att trafiken är helt inställd på hela den nya sträckan. Kunde det inte varit idé att i varje fall köra mellan Alvik och Sundbyberg? För det måste väl finnas växlar som medger vändning vid en så viktig knutpunkt som Sundbybergs järnvägsstation? En av fördelarna med tvåriktningsvagnar är ju att det går att vända överallt där det finns en växelförbindelse mellan spåren på den dubbelspåriga spårvägssträckan

Tillägg: 22.45 uppges trafiken ha kommit igång igen, dock oregelbundet.
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

SL tillhandahåller viseringsutrustning men inte i tillräcklig mängd, kvalitet och utförande.

Varken det nya signalsystemet eller de nya vagnarna är färdigtestade eller intrimmade. Därför får endast växlar i Alvik och Solna användas och vagnarna har med "färdmekaniker".

Strömförsörjningen är inte intrimmad. SL jobbar på detta. Provkörningar har gjorts under en mycket kort period.

Man kan säga vad man vill om detta men så är det just nu. Vi kan hoppas att det blir bättre vad det lider.

Som jämförelse kan man ju ta att när A34 levererades så gick det till ungefär så här:
1. Vagnen lastas av trailern ned på Strandvägen.
2. Vagnen körs för egen maskin eller bogseras till vagnhallen.
3. Vagnen packas upp, säten avplastas och vissa komponenter monteras, tex buss-pc.
4. Funktionstest och översyn enligt protokoll utförs.
5. Vagnen tursätts utan att färdmekaniker behövde följa med.

Så tycker jag att en vagnleverans skall ske. Färdigtestad och klar. Jag skulle vilja se det åkeri som inte kräver att deras lastbil, buss eller taxibil i princip bara skall gå att tanka och sedan åka ut på vägen. Varför verkar detta inte gälla inom spårtrafikbranschen?
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
RR

Inlägg av RR »

Odd skrev:
Som jämförelse kan man ju ta att när A34 levererades så gick det till ungefär så här:
1. Vagnen lastas av trailern ned på Strandvägen.
2. Vagnen körs för egen maskin eller bogseras till vagnhallen.
3. Vagnen packas upp, säten avplastas och vissa komponenter monteras, tex buss-pc.
4. Funktionstest och översyn enligt protokoll utförs.
5. Vagnen tursätts utan att färdmekaniker behövde följa med.

Så tycker jag att en vagnleverans skall ske. Färdigtestad och klar. Jag skulle vilja se det åkeri som inte kräver att deras lastbil, buss eller taxibil i princip bara skall gå att tanka och sedan åka ut på vägen. Varför verkar detta inte gälla inom spårtrafikbranschen?
Jodå Odd, man kan ha ett sådant krav även på spårfordonsleveranser! Dock måste man till en början acceptera vissa intrimningsbekymmer. Det handlar ju trots allt om ett fordon som köparen (av någon anledning) inte vill att det skall vara utformat som något annat tidigare levererat fordon från den valda leverantören. Jag vet inget om hur A35-intrimningen hanteras och vill därför inte alls ge mig in på att komma med något omdöme om det. Men jag vill gärna påminna om hur C20-leveranserna gick till - du minns kanske det? Efter ett antal leveranser (noga räknat 17 st på landsväg i tre delar) och när vagnarna kunde komma till Stockholm på egna hjul via Tvärbanan gick det till så här:
1. Vagnen avlämnades på spåren vid Liljeholmen, där f.d. Banverkets spår ansluter till Tvärbanans.
2. Med eget lok (9235) bogserades vagnen till T-banans spår vid Gullmarsplan via övergångsväxeln vid Globen.
3. Den nya vagnens strömskor fälldes ner och vagnen kopplades sedan till en mötande C20.
4. Tåget med den nya vagnen aktiverades på vanligt sätt och kördes med den "gamla" vagnen som ledarvagn till Högdalsdepån.
5. Medlevererade kvalitetskontrolldokument kollades liksom även övrig medlevererad dokumentation.
6. Ett signalsäkerhetsprov utfördes på provspåret i Högdalen. Provet dokumenterades.
7. Dagen efter leveransen gick den nya vagnen i ordinarie trafiktåg utan restriktioner.

Det hände ytterst sällan att de nya vagnarna strulade efter denna procedur - dom funkade för det mesta lika bra som alla vagnar redan från början.

Bilden nedan, som tidigare förekommit på Forum (var det Jonas S, Kenta E, Jan L eller vem annars som tog den?) visar en sådan transport på väg mot Årstafältet.

Hälsar
/Ragnar Thörnblom
Bilagor
C20 under leverans via Tvärbanan med lok 9235 som dragkraft.jpg
C20 under leverans via Tvärbanan med lok 9235 som dragkraft.jpg (67.38 KiB) Visad 2351 gånger
Veven på kaffe och plattan i mattan!
BSB101

Inlägg av BSB101 »

SL i ett nötskal nuförtiden. Man trafiksätter "halvfärdiga" icke intrimmade fordon på en halvfärdig bana och låter betalande resenärer vara försökskaniner.
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

BSB101 skrev:SL i ett nötskal nuförtiden. Man trafiksätter "halvfärdiga" icke intrimmade fordon på en halvfärdig bana och låter betalande resenärer vara försökskaniner.
SL ska ju alltid uppfinna hjulet på nytt istf. att hålla sig till gängse rutiner/normer. Det vet du väl.. ;)
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Kantorn

Inlägg av Kantorn »

Underbart "draglok" den där 9235. Någon som har måtten på den? Skulle passa trevligt på en modelljärnväg - inte för att jag är bra på att bygga, men hade man ritning eller nåt så skulle ju en 3D-skrivare kunna göra jobbet...
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Inlägg av Sven Blomberg »

BSB101 skrev:SL i ett nötskal nuförtiden. Man trafiksätter "halvfärdiga" icke intrimmade fordon på en halvfärdig bana och låter betalande resenärer vara försökskaniner.
Jo, men som RR skrev. Om man vill ha en vagn som inte finns någon annan stans blir det så. Jmfr A 34 som redan fanns i andra städer. Där var det ju bara att "tuta och köra". Visst hade man kunnat vänta till allt var utprovat och klart, men vill vi det? Men det är väl bara ett omlopp som går med A 35, resten med A 32. Vad är felet?
Medlem nr 266
Mr G
Kontakt:

Inlägg av Mr G »

Sven Blomberg skrev:
BSB101 skrev: Vad är felet?
Det var snällt sagt, att reducera trubblen till singularis.

Jag tog mig en tur igår eftermiddag och slogs av att det inte var mycket som stämde. De "fel" jag noterade var

Strömavbrott, visserligen avhjälpt när jag kom till Alvik
Displayer för visande av trafikinformation på plattformarna i otakt med verkligheten, det stämde inte alls med tiden för när nästa tåg skulle avgå.
Kortläsare ur funktion för att kolla biljetter
Display i vagnen för trafikinformation en hållplats för tidig, visade Karlsbodavägen vid ankomst till Ulvsunda Norra
Körde retligt sakta, även där banan inte går i gatutrafik.

Första dan visserligen, men nog finns det en hel del att förbättra

Fast jag ska inte bara klaga. Fick sällskap med en trevlig reskamrat på min jungfruresa med A35.

Bild
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Sven Blomberg skrev:
Jo, men som RR skrev. Om man vill ha en vagn som inte finns någon annan stans blir det så. Jmfr A 34 som redan fanns i andra städer. Där var det ju bara att "tuta och köra". Visst hade man kunnat vänta till allt var utprovat och klart, men vill vi det? Men det är väl bara ett omlopp som går med A 35, resten med A 32. Vad är felet?
Borde väl framgå rätt tydligt av denna tråd vad felen är och med tanke på att man provkört under en tid borde det fungerat betydligt bättre än det gjorde. Att vagnen är ny är ingen ursäkt för att det inte fungerar första dagen med skarp drift.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Inkörningsproblem skall avverkas redan hos tillverkaren anser jag. Anpassningsproblem skall däremot av naturliga skäl ske hos kunden.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Det jag menar är att om det skall vara problemfritt med en gång så blir det till att göra som på Spårväg City, köpa befintliga och utprovade vagnar. Jag var med då västra tunnelbanan invigdes, det var stora problem. Men i detta fall skulle de kanske väntat med invigningen till hela Tvärbanans sträcka återöppnar med tanke på den sena leveransen av A 35. Hur hade det låtit då?
Medlem nr 266
218

Inlägg av 218 »

Mr G skrev:
Sven Blomberg skrev:
BSB101 skrev: Vad är felet?
Det var snällt sagt, att reducera trubblen till singularis.

Jag tog mig en tur igår eftermiddag och slogs av att det inte var mycket som stämde. De "fel" jag noterade var

Strömavbrott, visserligen avhjälpt när jag kom till Alvik
Displayer för visande av trafikinformation på plattformarna i otakt med verkligheten, det stämde inte alls med tiden för när nästa tåg skulle avgå.
Kortläsare ur funktion för att kolla biljetter
Display i vagnen för trafikinformation en hållplats för tidig, visade Karlsbodavägen vid ankomst till Ulvsunda Norra
Körde retligt sakta, även där banan inte går i gatutrafik.

Första dan visserligen, men nog finns det en hel del att förbättra

Fast jag ska inte bara klaga. Fick sällskap med en trevlig reskamrat på min jungfruresa med A35.

Bild
Klart du ska klaga det är ju dina skattepengar de bränner av! En berättelse från Alvik igår på den alldeles för snålt tilltagna övergången mellan Tvärbanan ett och Tvärbanan två. En kollega skulle över, stoppades av flaggvakten, släppte fram resenärerna samtidigt som spårvagnen körde ifrån dem. Kollegan beklagade sig för en förare och frågade om de inte kunde vänta på de som stoppades så de hann med vagnen. Mycket kan man ju givetvis svara på detta men faktiskt inte: "Stå inte här och sprid misstämning det får ni ringa till SL om!"
Nöjd kund?

Vill även lägga till i Mr G:s lista en sak besvärligare att åtgärda. En absurd skyddsväxel i södra änden Ulvsundahallen i rät vinkel mot huvudspår där man har möjlighet att smasha rakt in i vagnarna på huvudspåren! Hur kan man bara bygga så korkat?

218
Verspieder

Inlägg av Verspieder »

218 skrev:Klart du ska klaga det är ju dina skattepengar de bränner av! En berättelse från Alvik igår på den alldeles för snålt tilltagna övergången mellan Tvärbanan ett och Tvärbanan två. En kollega skulle över, stoppades av flaggvakten, släppte fram resenärerna samtidigt som spårvagnen körde ifrån dem. Kollegan beklagade sig för en förare och frågade om de inte kunde vänta på de som stoppades så de hann med vagnen. Mycket kan man ju givetvis svara på detta men faktiskt inte: "Stå inte här och sprid misstämning det får ni ringa till SL om!"
Nöjd kund?
Ställa kunden i centrum?
Arbeta för kunden bästa?
Se kunden som den finansiär av kollektivtrafiken denne är, med sina skattepengar och biljettpengar?

Kanske i framtiden.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Jo visst skall vi klaga. Här har det startats en spårvägslinje, en sådan vi tycker om och har som intresse. Det är klart att vi skall klaga för att den inte är helt perfekt första dagen.
Senast redigerad av Sven Blomberg den tisdag 29 oktober 2013 14:36, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Att klaga hos en vakt över hans sätt att sköta sitt jobb, som han är satt att göra för trafiksäkerhetens skull, är ju höjden av dumhet och ett jävla översitteri. Jag tror inte att ni skulle komma med sådana synpunkter om det vore en polis som stoppade er!
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Hur hade det varit om vakten inte stoppat de gående som sedan blivit påkörda? Då hade vi klagat, på vakten.
Medlem nr 266
twr

Inlägg av twr »

Sven Blomberg skrev:Det jag menar är att om det skall vara problemfritt med en gång så blir det till att göra som på Spårväg City, köpa befintliga och utprovade vagnar. Jag var med då västra tunnelbanan invigdes, det var stora problem. Men i detta fall skulle de kanske väntat med invigningen till hela Tvärbanans sträcka återöppnar med tanke på den sena leveransen av A 35. Hur hade det låtit då?
Ja, det var väl tanken ett tag? Sedan kom planen för en etappvis start. Eller minns jag fel?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Skriv svar