I Railway Gazette läser vi i dag om att Warszawa har beställt 30 st 20-meters Pesa-vagnar med detta utseende. Ingen av de största vagntillverkarna lämnade anbud. Om detta beror på att de inte klarat upphandlingens PQ vet jag inte. Eller också har man inte gått in i någon PQ, eftersom man inte ansett det vara mödan värt. På sina håll håller man sig ju gärna till dem som man sedan tidigare har etablerade relationer med. Jag har nästan en känsla av att vi i Sverige, och möjligen också i Norge, på den punkten avviker från vad som annars är ganska vanligt i andra länder.
Observerar
/Ragnar Thörnblom
Nya Pesa-vagnar för Warszawa
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Nya Pesa-vagnar för Warszawa
- Bilagor
-
- 20-meters Pesavagnar till Warszawa. Ur Railway Gazette 131028.jpg (36.69 KiB) Visad 1708 gånger
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: Nya Pesa-vagnar för Warszawa
Tja, LOU, vilken bygger på EU-dekret, är närmast ett skämt i samtliga EU-länder, förutom då i Sverige och Norge (som faktiskt inte ingår i "gemenskapen").RR skrev: Jag har nästan en känsla av att vi i Sverige, och möjligen också i Norge, på den punkten avviker från vad som annars är ganska vanligt i andra länder.
Observerar
/Ragnar Thörnblom
Törhända bygger det på att de stora tillverkarna av spårvagnar har fullt upp med att leverera sina inneliggande beställningar och inte vill avsätta tid och pengar att överklaga. Dessutom är det svårt att prismässigt konkurrera med, i detta fall en inhemsk leverantör.
Dessutom tycker jag nog personligen att om man har en bra fungerande relation med en tidigare leverantör så känns det rätt naturligt att direktupphandla nya vagnar från denne.
"Bror Duktig"-mentaliteten i Sverige när det gäller offentlig upphandling kan också ta sig rätt roliga former. Exempel är upphandling av E21m (museitrafiken på Djurgårdslinjen) som kördes helt enligt bruksanvisningen till sista kommatecknet. Detta trots att det bara finns en leverantör med det krävda vagnsmaterialet, organisationen och personal.
Kul i alla fall att PESA nu får ytterligare ett referensobjekt när det gäller upphandlingen av nya vagnar till Göteborg.
Hälsar / Richard
Re: Nya Pesa-vagnar för Warszawa
PQ?
Kan det vara "Prekvalificering" som avses?
undrar
Thomas K Ohlsson
(ej längre inblandad i några som helst offentliga upphandlingar - så det så!)
Kan det vara "Prekvalificering" som avses?
undrar
Thomas K Ohlsson
(ej längre inblandad i några som helst offentliga upphandlingar - så det så!)
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya Pesa-vagnar för Warszawa
Japp, det handlar om Prequalification! En PQ, den enda som handlar om upphandling av spårvagnar i Sverige f.n., är just nu på gång för blivande typ M33 i Göteborg.TKO skrev:PQ?
Kan det vara "Prekvalificering" som avses?
undrar
Thomas K Ohlsson
(ej längre inblandad i några som helst offentliga upphandlingar - så det så!)
Hälsar
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: Nya Pesa-vagnar för Warszawa
Aha - det första steget i det som heter "tvåstegsupphandling" på kanslisvenska...
Men allt ska väl vara på engelska numera - som "Solna Business Park"!
/TKO
Men allt ska väl vara på engelska numera - som "Solna Business Park"!
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya Pesa-vagnar för Warszawa
Mnjaa, två steg eller inte, det beror på hur man spaltar upp förloppet!TKO skrev:Aha - det första steget i det som heter "tvåstegsupphandling" på kanslisvenska...
Men allt ska väl vara på engelska numera - som "Solna Business Park"!
/TKO
Såhär brukar jag dela upp en vagnupphandling i olika steg eller, med ett annat ord, faser:
• Förstudiefas efter det att behovet identifierats
• Specifikationsfas
• Prekvalificeringsfas
• Förfrågnings- och anbudsfas
• Utvärderingsfas
• Förhandlingsfas med tilldelningsbeslut
• Spärrtid för ev. överklaganden
• Konstruktions- och prototypfas
• Myndighetsgodkännade
• Driftsättning
• Serieleveranser, trafikuppföljning och garantihantering
• Nollställning och därefter LCC-verifiering
• Moderniseringar och ombyggnader
Och så avslutas det hela, kanske efter 30 - 40 år, med:
• Avveckling
• Skrotning och återvinning
Trots allt inte så många engelska termer som synes!
Förklarar
/Ragnar Thörnblom
Veven på kaffe och plattan i mattan!
Re: Nya Pesa-vagnar för Warszawa
Vi har nog lite olika definition på vad en upphandling är - du verkar inkludera projektets/objektets hela livscykel.RR skrev:Mnjaa, två steg eller inte, det beror på hur man spaltar upp förloppet!TKO skrev:Aha - det första steget i det som heter "tvåstegsupphandling" på kanslisvenska...
Men allt ska väl vara på engelska numera - som "Solna Business Park"!
/TKO
Såhär brukar jag dela upp en vagnupphandling i olika steg eller, med ett annat ord, faser:
• Förstudiefas efter det att behovet identifierats
• Specifikationsfas
• Prekvalificeringsfas
• Förfrågnings- och anbudsfas
• Utvärderingsfas
• Förhandlingsfas med tilldelningsbeslut
• Spärrtid för ev. överklaganden
• Konstruktions- och prototypfas
• Myndighetsgodkännade
• Driftsättning
• Serieleveranser, trafikuppföljning och garantihantering
• Nollställning och därefter LCC-verifiering
• Moderniseringar och ombyggnader
Och så avslutas det hela, kanske efter 30 - 40 år, med:
• Avveckling
• Skrotning och återvinning
Trots allt inte så många engelska termer som synes!
Förklarar
/Ragnar Thörnblom
Hur som helst heter den upphandlingsmetod du förmodligen vill beskriva "tvåstegsupphandling", och det du kallar "Upphandlingens PQ" är alltså steg 1.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nya Pesa-vagnar för Warszawa
Helt irrelevant för denna tråd, men ändå:TKO skrev:PQ?
Kan det vara "Prekvalificering" som avses?
undrar
Thomas K Ohlsson
(ej längre inblandad i några som helst offentliga upphandlingar - så det så!)
Välkommen tillbaka kamrat!
Med socialistiska hälsningar
