Några frågor - Solnagrenens öppnande
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Några frågor - Solnagrenens öppnande
Inga förändringar i busstrafiken nu på måndag?
Förändringar i busstrafiken längre fram, vad och när?
När avvecklas Brommahallen, eller är den redan stängd?
Hur tänker man sig eventuell förlängning från Solna station, är den förberedd?
Förändringar i busstrafiken längre fram, vad och när?
När avvecklas Brommahallen, eller är den redan stängd?
Hur tänker man sig eventuell förlängning från Solna station, är den förberedd?
-
- Inlägg: 56
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 0:25
- Ort: Sollentuna
Re: Några frågor - Solnagrenens öppnande
Så vitt jag vet kommer spårvagnen bara gå en gång varje kvart och med byte i Alvik. Sedan fattas ju biten fram till Solna station. Någon ändring i busstrafiken finns inte annonserad för oss vanliga trafikanter. Flera busslinjer är dessutom omlagda via Råsundavägen just pga bygget av tvärbanan.
Jag antar att man vill "köra in" banan och avvaktar med förändringar i linjenätet tills hela sträckan är klar.
Jag antar att man vill "köra in" banan och avvaktar med förändringar i linjenätet tills hela sträckan är klar.
Re: Några frågor - Solnagrenens öppnande
Vid invigningen på söndag så ryktas det om gammelvagn!
I så fall hoppas jag på 342 för vad skulle passa bättre som
invigningsvagn till Sumpan än den vagn som för 54 år sedan
var den sista? (förlåt jag menar förstås den senaste vagnen
till Sumpan!).
218
I så fall hoppas jag på 342 för vad skulle passa bättre som
invigningsvagn till Sumpan än den vagn som för 54 år sedan
var den sista? (förlåt jag menar förstås den senaste vagnen
till Sumpan!).
218
Re: Några frågor - Solnagrenens öppnande
Man kanske skulle kunna ge den i början isolerade sträckan linjenummer 15218 skrev:Vid invigningen på söndag så ryktas det om gammelvagn!
I så fall hoppas jag på 342 för vad skulle passa bättre som
invigningsvagn till Sumpan än den vagn som för 54 år sedan
var den sista? (förlåt jag menar förstås den senaste vagnen
till Sumpan!).
218

- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Några frågor - Solnagrenens öppnande
Saxat ur SLs hemsida.
"Invigningsfest i Sundbyberg
Kom till Sundbybergs torg på invigningsfest söndagen den 27 oktober. Där bjuds det på musik, uppträdanden och andra aktiviteter redan från klockan 11. Klockan 12.30 hålls den formella invigningen. Konferencier är Sofia Wistam.
Efter klockan 13 kan du - i mån av plats - följa med på en provtur utmed den nya sträckan."
"Invigningsfest i Sundbyberg
Kom till Sundbybergs torg på invigningsfest söndagen den 27 oktober. Där bjuds det på musik, uppträdanden och andra aktiviteter redan från klockan 11. Klockan 12.30 hålls den formella invigningen. Konferencier är Sofia Wistam.
Efter klockan 13 kan du - i mån av plats - följa med på en provtur utmed den nya sträckan."
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Några frågor - Solnagrenens öppnande
Det tolkar jag som att trafiken kommer att vara i gång under eftermiddagen!Ch. G. Wennerholms blogg skrev:Jag kommer åka en invigningstur från från Alvik till Sundbyberg och sedan hålla ett invigningstal på Sundbybergs torg kl 12.30. Aktiviteter kommer pågå fram till kl 16.00 på torget och då kan alla prova på att åka den nya sträckan mellan Sundbybergs torg, Alvik och Solna centrum.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Leif Steen
- Inlägg: 387
- Blev medlem: torsdag 12 september 2002 12:04
- Ort: Vällingby, ABC staden
Re: Några frågor - Solnagrenens öppnande
Du hade en del frågor om Tvärbanan /jes. Jag ska försöka att ge en del svar, jag är perifert inblandad i projektet. Så det är inte de officiella svaren.
Det finns ingen planerad och beslutad fortsättning av Tvärbanan från Solna station, det finns heller inget beslut om fortsatt projektering eller budget. Näst på tur när det gäller Tvärbanan är Kistagrenen som finns i långtidsplanering. Förlängning till Sickla station i den "andra änden" är under planering och sedan byggnation.
Vad avser Brommahallen har jag inte sett något officiellt datum för stängning. Den nya hallen (och verkstaden) överlämnas av projektet till förvaltning den 24 januari, är planen. Den ursprungliga Tvärbanan stängs sedan för ombyggnad i maj 2014. Så innan detta datum ser det inte realistiskt ut att stänga Brommadepån. Vagnar för utsättningen på Nockebybanan ska ha parkering i Bromma, så någon fullständig "stängning" av Brommadepån i ordets rätta mening kommer inte att ske inom överskådlig tid.
Vändspår för tunnelbanan och anslutningen till Nockebybanan kommer att behållas. Utan att ha sett Stadens planarbete är min tolkning att spåren utmed berget behålls och att befintliga verkstaden kommer att sparas i stor utsträckning men med ändrad utformning. 6-7 tågsätt av A32/35 behövs för trafikeringens av Nockebybanan och det är väl ganska precis vad som går in verkstaden och tvätthallen om verkstadsutrustningen tas bort. Återkommer i tråden när jag studerat planlägget!
Det finns ingen planerad och beslutad fortsättning av Tvärbanan från Solna station, det finns heller inget beslut om fortsatt projektering eller budget. Näst på tur när det gäller Tvärbanan är Kistagrenen som finns i långtidsplanering. Förlängning till Sickla station i den "andra änden" är under planering och sedan byggnation.
Vad avser Brommahallen har jag inte sett något officiellt datum för stängning. Den nya hallen (och verkstaden) överlämnas av projektet till förvaltning den 24 januari, är planen. Den ursprungliga Tvärbanan stängs sedan för ombyggnad i maj 2014. Så innan detta datum ser det inte realistiskt ut att stänga Brommadepån. Vagnar för utsättningen på Nockebybanan ska ha parkering i Bromma, så någon fullständig "stängning" av Brommadepån i ordets rätta mening kommer inte att ske inom överskådlig tid.
Vändspår för tunnelbanan och anslutningen till Nockebybanan kommer att behållas. Utan att ha sett Stadens planarbete är min tolkning att spåren utmed berget behålls och att befintliga verkstaden kommer att sparas i stor utsträckning men med ändrad utformning. 6-7 tågsätt av A32/35 behövs för trafikeringens av Nockebybanan och det är väl ganska precis vad som går in verkstaden och tvätthallen om verkstadsutrustningen tas bort. Återkommer i tråden när jag studerat planlägget!
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Re: Några frågor - Solnagrenens öppnande
Det har väl diskuterats lite löst angående eventuella förlängingar mot t.ex. Universitetet eller Bergshamra./jes skrev: Hur tänker man sig eventuell förlängning från Solna station, är den förberedd?
Jag har dock lite svårt att se hur spåret ska kunna dras vidare på något smidigt sätt vid Solna station.
Så vitt jag kan se av det som håller på att byggas verkar det vara en trappa upp till plattformen ganska precis i spårslutets förlängning...
Re: Några frågor - Solnagrenens öppnande
Nu när forumets alla experter uttalat sig om den fundamentala inkompetensen hos SL, Trafikförvaltningen och Arriva, och förhoppningsvis lugnat ner sig, kanske man kan få ställa en simpel fråga:
Har resenärerna hittat till Solnagrenen? Dagtid, kvällstid?
Lite förvånande kan man tycka att man kör helt trafikdygn så här i början när man ändå inte har förändrat den övriga trafiken, men underlaget finns?

Har resenärerna hittat till Solnagrenen? Dagtid, kvällstid?
Lite förvånande kan man tycka att man kör helt trafikdygn så här i början när man ändå inte har förändrat den övriga trafiken, men underlaget finns?