Oseriösa Taxi-friåkare

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Re: Oseriösa Taxi-friåkare

Inlägg av Sven Blomberg »

LÅ1 skrev: Måste prissättningen vara helt fri? Kunde man inte sätta ett tak på något sätt? Frågan är hur detta skulle bestämmas. En avancerad beräkning med variabler som nybilspriser, drivmedelspriser, lönenivåer, skattenivåer, priser på bilreparationer och garagehyror?
Så länge etableringen är helt fri, och "ägaren" följer lagen om prisinformation, så måste priset vara fritt. Annars får man reglera etableringen igen. Det var ju den man ville ha bort 1990. Sen kan man undra varför man inte rubricerar vissa bilars pris som ocker.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Inge skrev:Ja man har från politiskt håll trasslat in sig för mycket. Det hade varit bättre att låta domstolarna dra upp gränserna genom några ockermål. Det blir svårare ju fler regler bolagen formellt faktiskt följer.

Hade man istället drivit några mål och hittat en gräns där tex mer än X % över snittpriset var att betrakta som ocker så hade saken varit klar.
Men "ocker" i form av för hög ränta är mig veterligen just reglerat i lagar som utlånare måste följa.

På samma sätt skulle "ockerpriser" också kunna regleras - om man vill slippa justera lagen alltför ofta så kan man ta just en formel som använder sådant som bränslekostnad, eventuella vägtullkostnader, inflation/konsumentprisindex/"basbelopp" o.s.v. för att sätta ett tak.

Det intressanta är inte att få en nivå som är exakt vad som är "rimligt" utan att hindra de galet höga priserna.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Vanlig läskeblask kan kosta mellan 3 och 40 kronor litern beroende på inköpsställe och
förpacknningsstorlek. Men man har ett rimligt val - står man vid Arlanda mitt i natten
och gärna vill hem är det en helt annan situation än om man känner sig "lite törstig"
och har helt andra valmöjligheter...

Beivras verkligen "ocker" i dag?
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

643 skrev:Beivras verkligen "ocker" i dag?
Knappast! I alla fall inte om det är staten som ockrar och drar in 500 spänn för en försenad trängselskatt som kan vara så lite som 10 kronor!
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Passerade en taxi från ett mindre bolag i dag, på Vasagatan utanför Centralen. Där stod två bilar med samma text på dörrarna, mins inte vad men Stockholm var förstås första ordet efter TAXI.
Jämförpriset var 880 kronor. Medans jag ändå väntade på grön gubbe så började jag läsa det finstilta för att se vilka tider det gälde. Då drog föraren ner bakre sidoruta precis så mycket att prislistan inte gick att läsa. Bara texten som talade om att det var jämförpriser. Det gick så smidigt att han antingen övat på det ett otal gånger, eller så kan han med en tryckning få rutan att sjunka just precis så mycket. När jag då gick över på övergångsstället vände jag mig om för att kolla samma text på andra sidan. Precis samma manöver upprepades. När jag kommit några meter längre så vände jag mig om en gång till, då fick jag "fingret" av chafören! :roll:
Tänk om jag jobbat på Länsstyrelsens tillsynsenhet eller vad myndigheten heter som övervakar taxitillstånden!

Undra vad som hänt om jag gått tillbaka och fotograferat nummerplåten? Hade jag riskerat en snyting då?
(Förresten, används ordet snyting numera? Kanske bara av "gamlingar"?)
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

intressant att vissa "Legala rånare" sätter upp gällande taxa för allmänt beskådande för att
sedan högst skickligt DÖLJA densamma på beskrivet sätt - det kan aldrig ha varit lagstiftarens
mening att det skulle gå till så här... :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Om vi nu ska ha pristak på taxi måste vi även diskutera vilka andra varor som ska ha pristak. Tobak har, konstigt nog, pristak men utöver det kan jag inte komma på något annat.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

BSB101 skrev:Om vi nu ska ha pristak på taxi måste vi även diskutera vilka andra varor som ska ha pristak. Tobak har, konstigt nog, pristak men utöver det kan jag inte komma på något annat.
Varor och varor, framförallt tjänster. Telefoni och post är väl reglerat i viss mån.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:Passerade en taxi från ett mindre bolag i dag, på Vasagatan utanför Centralen. Där stod två bilar med samma text på dörrarna, mins inte vad men Stockholm var förstås första ordet efter TAXI.
Jämförpriset var 880 kronor. Medans jag ändå väntade på grön gubbe så började jag läsa det finstilta för att se vilka tider det gälde. Då drog föraren ner bakre sidoruta precis så mycket att prislistan inte gick att läsa. Bara texten som talade om att det var jämförpriser. Det gick så smidigt att han antingen övat på det ett otal gånger, eller så kan han med en tryckning få rutan att sjunka just precis så mycket. När jag då gick över på övergångsstället vände jag mig om för att kolla samma text på andra sidan. Precis samma manöver upprepades. När jag kommit några meter längre så vände jag mig om en gång till, då fick jag "fingret" av chafören! :roll:
Tänk om jag jobbat på Länsstyrelsens tillsynsenhet eller vad myndigheten heter som övervakar taxitillstånden!

Felet var at du inte hette Achmed och var av utländsk härkomst, då hade du fått läst det "finstilta" tills det svartnade för ögonen på dig...
Jag hade fotograferat reg-numret och anmält fnskapet...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Att fotografera friåkares prislistor eller deras "varumärkesnyltande" takskyltar är förenat med risk för kroppsskada. Jag vet. Jag har inte drabbats själv, men kollegor gjorde det.
Medlem nr 266
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Om vi nu ska ha pristak på taxi måste vi även diskutera vilka andra varor som ska ha pristak. Tobak har, konstigt nog, pristak men utöver det kan jag inte komma på något annat.
Men skall man ha pristak? Problemet är inte att det finns taxi-bilar som är hutlöst dyra att åka med. Problemet är att taxikunderna förutsätter att alla bilar har (ungefär) samma pris och därför inte tittar på prislistan. I många andra länder är priserna reglerade och lika för alla taxi-bilar i samma stad. Och som nyanländ turist är det inte heller lätt att veta vad jämförpris är och hur det fungerar. Och även om de vet det, så måste de också ha ett hum om vad som är rimligt pris.

Jernhusen försöker skylta och varna så att taxikunderna går till de "godkända" bilarna. Kunde man inte tänka sig att tågoperatörerna gjorde samma sak när tågen närmar sig städer där detta är ett problem?
Sven Blomberg skrev:Att fotografera friåkares prislistor eller deras "varumärkesnyltande" takskyltar är förenat med risk för kroppsskada. Jag vet. Jag har inte drabbats själv, men kollegor gjorde det.
Det är nog säkrare att memorera bilnummer och bolagets (skyltade) namn.
Men att de vill dölja sin prislista är trots allt märkligt. Alltså när jag ändå redan har läst den stora siffran.

Att chauffören betedde sig som han gjorde kan bero på han kände igen mig från något tidigare tillfälle. Jag har ingen aning om det var samma person, men en gång så stod chaffisen lutad mot bakrutan för att dölj priset. Precis när jag passerade så ropade han "Taxi!" åt några som gick bakom eller vid sidan av mig. Jag svarade snabbt och högt "Inte till det priset" och han svarade "Jag talade inte till dig".
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:Jag såg de två första siffrorna i dyraste priset, och det var två nior. Om det sedan var en eller två siffror till det såg jag inte. Det märkvärdiga med dessa bilar är att det brukar vara billigare, men fortfarande dyrt, att åka med dem på natten. Men då kör de väl inte, antar jag. Får bilarna inte ha enhetspris, eftersom alla har tre eller fyra olika priser på skylltarna?
Det där är enkel psykologi, om du kastar en snabb blick på siffrorna utan att läsa texten så ser det mycket bättre ut om en del av siffrorna är lägre. Kolla här t ex, visst är det lätt att få uppfattningen att det är 599:- som gäller mitt på dagen? I en stressad situation (tvärstopp i tunnelbanan och viktigt kundmöte i Sumpan om en kvart) kanske man inte tar sig tid att läsa all text och fundera på vad det egentligen står.

Bild

(Bilden är lånad från Taxi 020:s blogg. 38.000:- för en resa till Arlanda, kan det vara något?)
LÅ1 skrev:Men att de vill dölja sin prislista är trots allt märkligt. Alltså när jag ändå redan har läst den stora siffran.
Det är dels på grund av ovanstående trick, dels på grund av de finstilta reglerna längst ner. Där kan det t ex stå att det kostar extra att åka till flygplatser eller att man tillämpar fast pris till vissa destinationer. Och det är inte alls säkert att det fasta priset är lägre än att köra med taxameter...
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Min blick dras till de stora siffrorna.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

LÅ1 skrev:
Men skall man ha pristak? Problemet är inte att det finns taxi-bilar som är hutlöst dyra att åka med. Problemet är att taxikunderna förutsätter att alla bilar har (ungefär) samma pris och därför inte tittar på prislistan. I många andra länder är priserna reglerade och lika för alla taxi-bilar i samma stad. Och som nyanländ turist är det inte heller lätt att veta vad jämförpris är och hur det fungerar. Och även om de vet det, så måste de också ha ett hum om vad som är rimligt pris.
Som nyanländ turist kan det också vara svårt att tolka förkortningar som "Mån" och "Sön", och för många är det främmande att använda 24-timmarsklocka.

Och även om du är noga tillsagd att bara åka med Taxi Stockholm så måste du fortfarande välja rätt bland alla "TAXI I STOCKHOLM, "TAXI STOCKSUND", "TAXI STOCKHOLM CITY", "TAXI SÖDRA STOCKHOLM", "STOCKHOLM TAXI", o s v, alla målade så att de ser ut att tillhöra samma bolag. Där borde reglerna ändras så att man inte ger tillstånd till företag som gör sina bilar förvillande lika konkurrenternas.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

NerdBoy skrev:Som nyanländ turist kan det också vara svårt att tolka förkortningar som "Mån" och "Sön", och för många är det främmande att använda 24-timmarsklocka.

Och även om du är noga tillsagd att bara åka med Taxi Stockholm så måste du fortfarande välja rätt bland alla "TAXI I STOCKHOLM, "TAXI STOCKSUND", "TAXI STOCKHOLM CITY", "TAXI SÖDRA STOCKHOLM", "STOCKHOLM TAXI", o s v, alla målade så att de ser ut att tillhöra samma bolag. Där borde reglerna ändras så att man inte ger tillstånd till företag som gör sina bilar förvillande lika konkurrenternas.
Här spånar jag lite, och föreslår saker som kanske inte är så värst realistiskt, men ändå!

Kan man sätter ett rimlighetstak för priset och bilar med pris därutöver skall markeras på något vis.
Men det ger ett par nya problem. Hur bestäms detta rimlighetstak? Hur designar man en märkning som dels är väl synligt, och dels begrips av alla? Det får ju inte uppfattas som en taxi-kedja i mängden.

Det är väl fortfarande så att länsstyrelsen har tillsyn över taxilegitimationer och att sådana är nödvändiga för att köra taxi? I så fall borde man kunna införa regler som åtminstone förbjuder förarna att stå och ragga kunder vid stoppförbud (som vid Centralens huvudentré) eller att på något sätt dölja prislistan. Och de som bryter mot reglerna skulle då bli av med taxilegitimationen. Men de stora taxi-bolagen har ju inte lyckats få bort varumärkessnyltarna så det är nog svårt att sätta dit förare som bryter mot andra regler också.
Användarens profilbild
NerdBoy

Inlägg av NerdBoy »

Syftet med ett pristak (i det här fallet) är att du inte ska ruinera dig genom att konsumera en tjänst och först i efterhand få veta hur mycket den kostade. I de flesta andra fall har du möjlighet att få en prisuppgift innan du fullföljer köpet av varan/tjänsten. Jag tycker att pristaket är jämförbart med att du nästan alltid kan returnera en postordervara om verkligheten inte motsvarar bilden i katalogen, eller att betalsamtal alltid måste inledas med en prisuppgift så att du har en chans att lägga på luren.

En direkt parallell är att EU har infört pristak på roaming av mobiltelefoni och att motsvarande för datatrafik är på gång.
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Fast pris kan du få om du ringer växeln på de riktiga växelbolagen. Men att föraren skall stå på Centralen och räkna ut priset till alla adresser i staden, tror jag inte på. Fast pris inom tullarna har prövats, men eftersom Stockholm inom tullarna är ganska stort, så blir det ganska "fyrkantigt". Det enda ställe det fungerat någolunda är väl i Malmö. Och varför skall de seriösa hålla på med sådant, när avarterna ändå får kunder? Jag tycker redan nu att de seriösa bolagens priser borde "dissa" de andra, men nej. Till och med på Arlanda, där det finns regler om fast pris för de som vill stå i "rätt" fålla, hamnar kunder i avarterna på grund av okunskap, eller att de struntar i vilket. Först när de kommer fram och det svider reagerar dom. Jag kan lova att om det gick att svälta ut avarterna skulle de seriösa göra vad som helst. Hittills utan framgång. Jag kan berätta att det fanns en "åkare"om hade en bil som mycket ofta stod på Bromma Fpl för ett antal år sedan. Han hade ett mediokert pris anslaget med tillägget att om resan gick utanför trafikområdet, som i Stockholm är Stockholms Län, så kostade det mycket mer. Alla som åkte fick betala "mycket mer" eftersom bilen hade trafiktillstånd i Malmö. Men det anmäldes och han fick sluta köra.
Senast redigerad av Sven Blomberg den onsdag 16 oktober 2013 11:31, redigerad totalt 1 gånger.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Sven Blomberg

Hur många brancher är det inte som tar ut för faktiskt använd tid. Och enligt ditt förslag skulle kunden inte få välja väg. En kortare väg är inte alltid den billigaste med nuvarande prissättning.
Medlem nr 266
Användarens profilbild
Kristofer
Kontakt:

Inlägg av Kristofer »

Sven Blomberg skrev:Fast pris kan du få om du ringer växeln på de riktiga växelbolagen. Men att föraren skall stå på Centralen och räkna ut priset till alla adresser i staden, tror jag inte på.
Eftersom min arbetsgivare har avtal med en större taxiväxel har jag i min smarta telefon en app där jag genom att ange start- och måladresser raskt erbjuds ett fast pris. Normalt behöver man ju bara ange måladressen, och då blir det ännu enklare. Tror nog att det är fullt möjligt att erbjuda den funktionaliteten även i bilen, eftersom det enda som krävs av chauffören är att han kan knappa in en måladress (och det tror jag att de flesta taxichaufförer klarar av idag).
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Låst