En enkel omstigning till ersättningsbussen

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

En enkel omstigning till ersättningsbussen

Inlägg av mela »

Sedan en vecka tillbaka pågår tillgänglighetsanpassningar av ett antal hållplatser på Djurgården, under vardagar får resenärerna byta mellan spårvagn och ersättningsbuss utanför Alkärrshallen, omstigning sker rakt över plattform.
Ersättningsbuss för linje 7.jpg
Ersättningsbuss för linje 7.jpg (176.4 KiB) Visad 2166 gånger
LÅ1

Re: En enkel omstigning till ersättningsbussen

Inlägg av LÅ1 »

Har verkat fungerar förträffligt de två gånger jag varit på Djurgården, förutom det att inkommande vagn fått stå och vänta till dess hållplatsen blir ledig. Har åkt vidare med buss en gång. Dess största problem var nog taxibilar som stod i vägen här och var.
Kan säga att jag förväntade mig inte att det skulle vara en bussavgång per inkommande spårvagn när trafiken ändå är så tät. Snarare en buss i pendling. Men det räckte med två bussar för att passa varje spårvagn, tror jag? Just inväntandet av bussen verkar vara det som orsakar att inkommande vagn måste vänta, eller?

I går kväll, i dag och i morgon skall trafiken gå hela vägen. Tyvärr har jag inte möjlighet att provåka spårvagn via Falkenbergsgatan och Allmänna gränd denna helg, men kanske nästa.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
mela
Kontakt:

Inlägg av mela »

LÅ1 skrev:Men det räckte med två bussar för att passa varje spårvagn, tror jag? Just inväntandet av bussen verkar vara det som orsakar att inkommande vagn måste vänta, eller?
Det är två bussar i trafik, det verkar räcka, samt fyra spårvagnar. Jag kollade in samtrafiken under flera tillfällen under tors- och fredag och generellt sätt var den bra, men det är lite rörigt på Djurgården just nu så visst uppstår det förseningar.
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Tydligen ansåg man att det var en bra lösning att ställa en stolpe utan reflexer mitt i gångbanan. Sedan kan man fråga sig varför hållplatserna inte var tillgänglighetsanpassade från början?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

BSB101 skrev:Tydligen ansåg man att det var en bra lösning att ställa en stolpe utan reflexer mitt i gångbanan. Sedan kan man fråga sig varför hållplatserna inte var tillgänglighetsanpassade från början?
För att tillgänglighetsanpassning inte var uppfunnen när de byggdes (några av dem är från 1991 och resten är lätt modifierade busshållplatser från åren kring högertrafikomläggningen).
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:Tydligen ansåg man att det var en bra lösning att ställa en stolpe utan reflexer mitt i gångbanan. Sedan kan man fråga sig varför hållplatserna inte var tillgänglighetsanpassade från början?
Varför reflexer? Det är få fotgängare som använder ficklampa eller liknande på den platsen, och fordon kör väl inte upp på refugen. Refugens ramp är för rörelsehindrade och barnvagnar, inte för cyklister. Refugens kant och stolpens fot har ljus färg som kontrasterar mot den svarta asfalten.

PS: Hade laddat upp sidan så tidigt att jag inte läst kommentaren från daniel_s när jag skrev ovanstående. Nu funderar jag på vilken gångbana BSB101 avser. Jag uppfattade det som refugen mellan spårvagnen och bussen i bilden som visades i startinlägget.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

ja, det var nog den BSB101 menade och visst hade det varit bättre om den varit reflexförsedd. Gatubelysningen på Djurgården är ju minst sagt usel (även om den just i Alkärret ännu inte moderniserats och därmed är något bättre) och det händer ju även att bilar hamnar där det inte var tänkt...
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev:ja, det var nog den BSB101 menade och visst hade det varit bättre om den varit reflexförsedd. Gatubelysningen på Djurgården är ju minst sagt usel (även om den just i Alkärret ännu inte moderniserats och därmed är något bättre) och det händer ju även att bilar hamnar där det inte var tänkt...
Sant, i och för sig. I mörker och regn när nästan allt blänker så kan det vara svårt att se och uppfatta allt. Något som man som bl.a. fotgängare bör vara medveten om.
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

När det gäller förhållandet mellan fordon inkl spårvagnar och gående så får man som förare nästan köra med principen som råder på Drottninggatan i Norrköping. Speciellt på sommaren då det rör sig folk över allt och alla har inte den goda smaken att korsa körbanor vid övergångsställen. Vid Alkärret har det sedan 1991 alltid rått en situation med rangeringsövningar i kombination med ett korsande gångstråk. Alla som lär sig köra får den vetskapen att verkligheten börjar 10 cm utan för hallportarna.

I vissa lägen kan man plinga för att påkalla fri väg men man får hela tiden ha i beredskapen att andra inte handlar som man förväntar sig eller som regler beskriver. dvs det är inte alltid mer skyltar eller anordningar som är lösningen.

Men det är därför det är så speciellt att köra på Djurgården. Och även de mest ärrade förarna från ex GBG har uttryckt att vår korta linje kan vara mer krävande än i GBG. Lite kanske för att man är mer van med spårvagnar där än vad alla Stockholmare och turister är. Betänk att det på hela Djurgården är ca 14 miljoner besökare per år.

Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Skriv svar