Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
LÅ1

Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Inlägg av LÅ1 »

Det blir många cykeltrådar, men jag tycker att dagens Metro-artikel i ämnet förtjänar en egen tråd!
Cyklisterna är de trafikanter som anses bete sig värst på Stockholms gator, visar en ny undersökning

Jag är långtifrån ensam att tycka att cyklisterna i Stockholm är en plåga! Värre än getingar och fästingar!

Per Ankersjö (C) säger: "Vi måste ta de här konflikterna på större allvar". Samma Ankersjö som tyckte att polisen inte skulle sätta åt fortkörande cyklister på Götgatan i höstas.

(Jag har fått för mig att polisen under två olika veckor per år beivrar cyklisters trafikbrott, en vecka på våren och en å hösten. Detta skedde nog en sådan vecka. Tänk vilken opinionsstorm det skulle bli om hastighetskontroller bara skedde under två veckor per år. Eller om parkeringsvakterna syslade med annat 50 veckor per år.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek

Re: Varför hatar så många cyklisterna i Stockholm?

Inlägg av roggek »

Därför att många cyklister cyklar som om de vore "ensamma i världen". de cyklar mot rödljus, på övergångsställen, på trottoarer, ja t o m inne i köpcentrum.
Någon väjningsplikt verkar inte finnas inpräntad i hjärnbarken på dessa individer...
Min hävd är att de flesta av dessa "idiotcyklister" någon gång kuggat till 100 procent på körkortsprovet...
Och tar ut sin frustration därav...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
MalteR
Kontakt:

Inlägg av MalteR »

roggek skrev:Därför att många cyklister cyklar som om de vore ensamma i världen., mot rödljus, på trottoarer, ja t o m inne i köpcentrum.
Precis. De flesta saknar helt självbevarelsedrift. Har flera gånger hållt på att bli påkörd bakifrån i hög hastighet på trottoaren. Har dessutom börjat övningsköra nu, och börjar märka att många verkar tro att de hinner cykla om på höger sida när jag precis ska svänga höger, med blinkers 100m innan... :evil:
Användarens profilbild
Erik Sandblom

Inlägg av Erik Sandblom »

LÅ1 skrev:Per Ankersjö (C) säger: "Vi måste ta de här konflikterna på större allvar". Samma Ankersjö som tyckte att polisen inte skulle sätta åt fortkörande cyklister på Götgatan i höstas.

Jag tror han syftar på att infrastrukuren kan göras bättre. Han har förhandlat fram en sk cykelmiljard till det:

Ankersjö (C) vill göra Götgatan smalare - nästa sommar
Ta bort två av bilisternas körfält på Götgatan och gör mer plats för cyklister och fotgängare. Nästa sommar vill Per Ankersjö (C) att cykel-leden byggs ut.

Det är också så att cyklingen har tredubblats i Stockholm sedan 1991, och kurvan är brantare senaste åren. Jag tror det tar tid för alla att lära sig det nya.

Bild
Cyklister som passerar innerstaden. Stockholms stad
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:Per Ankersjö (C) säger: "Vi måste ta de här konflikterna på större allvar". Samma Ankersjö som tyckte att polisen inte skulle sätta åt fortkörande cyklister på Götgatan i höstas.

Jag tror han syftar på att infrastrukuren kan göras bättre. Han har förhandlat fram en sk cykelmiljard till det:

Ankersjö (C) vill göra Götgatan smalare - nästa sommar
Ta bort två av bilisternas körfält på Götgatan och gör mer plats för cyklister och fotgängare. Nästa sommar vill Per Ankersjö (C) att cykel-leden byggs ut.

Det är också så att cyklingen har tredubblats i Stockholm sedan 1991, och kurvan är brantare senaste åren. Jag tror det tar tid för alla att lära sig det nya.

Bild
Cyklister som passerar innerstaden. Stockholms stad
Vad har infrastrukturen med cyklisternas beteende att göra? De flesta, eller i alla fall alldeles för många, beter sig som idioter oavsett infrastrukturens utformning! Hänvisar till ett inlägg i en annan tråd!
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:Vad har infrastrukturen med cyklisternas beteende att göra?
Det är lite som datorer. Om datorn är svår att använda, eller om hemsidan är svårnavigerad, så skickar man arga mejl. Om datorn funkar intuitivt och bra, och om hemsidan är lättnavigerad så lugnar det ner sig och alla är glada. Det är samma med infrastruktur. Om detaljerna är rätt utformade så funkar allt mycket bättre och irritationen minskar.

Men användarna måste också ha en viss vana. Om man inte vet vad epost eller facebook är, så kan det hända att andra blir irriterade över att de aldrig får svar på sina mejl.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
LÅ1 skrev:Vad har infrastrukturen med cyklisternas beteende att göra?
Det är lite som datorer. Om datorn är svår att använda, eller om hemsidan är svårnavigerad, så skickar man arga mejl. Om datorn funkar intuitivt och bra, och om hemsidan är lättnavigerad så lugnar det ner sig och alla är glada. Det är samma med infrastruktur. Om detaljerna är rätt utformade så funkar allt mycket bättre och irritationen minskar.

Men användarna måste också ha en viss vana. Om man inte vet vad epost eller facebook är, så kan det hända att andra blir irriterade över att de aldrig får svar på sina mejl.
Du har inte förstått någonting av hur cyklister i Stockholm tänker och uppför sig :!:
Det kanske hjälper på enstaka platser, men cyklisterna är i grunden lata! De tar inte tre meters omväg om de slipper. Många har också bråttom, så de anpassar inte hastighet, vägval och körstil till omständigheterna om de tror att de kommer snabbare fram genom att bryta reglerna och samtidigt klarar liv och lem! Sen kan man bygga hur mycket cykelbanor som helst. De hamnar ändå flera meter fel ur cyklisternas synvinkel!
OK! En och annan cyklist följer nog regler de flesta gångerna, men de är i minoritet! (Eller syns dåligt. Men det är nog inte mer än en, kanske två, vecka sedan jag la märke till en cyklist som lede cykeln från cykelstället fram till trottoarkanten innan hon hoppade upp på cykeln. Men det är sällsynt!)
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Värt att notera är att bilister och taxichaufförer, som också är bilister, tillsammans utgör 45 procent.
Även cyklister består av många olika typer: Cykelbud, pendlare, söndagscyklister, snabba, långsamma, gamla, unga...
Mopedister kanske borde ha sorterats in i egen grupp också.
@gbgcyklaren
BSB101

Inlägg av BSB101 »

roggek skrev: Min hävd är att de flesta av dessa "idiotcyklister" någon gång kuggat till 100 procent på körkortsprovet...
Kanske har de kuggat men i Stockholm visar undersökningar att omkring 70 procent av alla cyklister över 18 år har körkort och därmed även ingår i gruppen bilister.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
roggek skrev: Min hävd är att de flesta av dessa "idiotcyklister" någon gång kuggat till 100 procent på körkortsprovet...
Kanske har de kuggat men i Stockholm visar undersökningar att omkring 70 procent av alla cyklister över 18 år har körkort och därmed även ingår i gruppen bilister.
Orsaken är nog att folk tänker annorlunda, eller inte alls(?) när de kommer upp på en cykel. Kanske skall man ge dem som vill ha bättre infrastruktur för cyklister rätt, frågan är bara hur man bygger infrastruktur så att cyklisterna slipper tänka!
(Just nu så fungerar inte länken i den länkade tråden för mig. Kommer inte alls in på sverigesradio.se !)
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

LÅ1 skrev:
BSB101 skrev:
Orsaken är nog att folk tänker annorlunda, eller inte alls(?) när de kommer upp på en cykel. Kanske skall man ge dem som vill ha bättre infrastruktur för cyklister rätt, frågan är bara hur man bygger infrastruktur så att cyklisterna slipper tänka!
(Just nu så fungerar inte länken i den länkade tråden för mig. Kommer inte alls in på sverigesradio.se !)
Jekyll/Hyde - syndromet verkar vara i funktion - frågan är bara hur intelligent det är att när man lämnar sitt skyddande plåtskal med bälten och krockkuddar för att vingla omkring HELT oskyddad samtidigt helt plötsligt glömmer alla trafikregler,
känsla för ansvar gentemot andra samt tom den egna självbevarelsedriften - men när man befinner sig i rullstol eller
respirator för resten av livet kan man ju alltid gotta sig åt alla de hänsynslösa trafikbrott man inte lagförts för... :cheesygrin:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Erik Sandblom

643 skrev:Jekyll/Hyde - syndromet verkar vara i funktion - frågan är bara hur intelligent det är att när man lämnar sitt skyddande plåtskal med bälten och krockkuddar för att vingla omkring HELT oskyddad samtidigt helt plötsligt glömmer alla trafikregler,
känsla för ansvar gentemot andra samt tom den egna självbevarelsedriften - men när man befinner sig i rullstol eller
respirator för resten av livet kan man ju alltid gotta sig åt alla de hänsynslösa trafikbrott man inte lagförts för... :cheesygrin:
Hm, faran med att cykla är ofta överdriven. De som cyklar till vardags lever längre och har lägre dödlighet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cykel#S.C ... id_cykling
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:
643 skrev:Jekyll/Hyde - syndromet verkar vara i funktion - frågan är bara hur intelligent det är att när man lämnar sitt skyddande plåtskal med bälten och krockkuddar för att vingla omkring HELT oskyddad samtidigt helt plötsligt glömmer alla trafikregler,
Hm, faran med att cykla är ofta överdriven. De som cyklar till vardags lever längre och har lägre dödlighet.
Jag ski... f´låt, struntar i, cyklisternas väl och ve! Det är alla vi helt oskyddade trafikanter som då och då får hjärtat i halsgropen och blir mycket glada att vi inte tog ett steg i sidled på trottoaren just när någon sveper förbi på knappt tre decimeters avstånd. Eller rakt framför oss när vi går över på ett övergångsställe. En ung grabb råkade väldigt illa ut i en liknande situation nyligen. (Överraskande nog hade cyklisten moralisk resning nog att inte dra vidare direkt!)

Tänk på alla föräldrar som ser cyklister susa förbi sina lekande barn på platser där de borde kunna räkna med att de är skyddade från fordonstrafik!
Och hur många bilförare har fått sin sinnesfrid förstörd för att de kört på en cyklist som bara kört ut framför dem. (Och dessutom får bonusförlust på försäkringen för att det alltid blir bilistens försäkring som får ta smällen, även när bilisten är oskyldig.)
Kan tänka mig att en och annan bussresenär kan ha blivit lätt skadade när bussar måste tvärbromsa för att inte köra på en mötande cyklist. (Har själv åkt med en buss som mötte en cyklist som genade rätt igenom en korsning, och observerat en liknande händelse där cyklisten förutom genade i korsningen även körde mot rött! Hade de kört bil hade man trott att det handlade om rejält drogpåverkade förare. Är det en cyklist så tänker man bara att det är ännu en dåre. (Och skäms för att man tänker "hoppas han kör ihjäl sig, så att ingen annan behöver möta honom i trafiken mer!")
Användarens profilbild
Erik Sandblom

LÅ1 skrev:
Erik Sandblom skrev:
Jag ski... f´låt, struntar i, cyklisternas väl och ve! Det är alla vi helt oskyddade trafikanter som då och då får hjärtat i halsgropen och blir mycket glada att vi inte tog ett steg i sidled på trottoaren just när någon sveper förbi på knappt tre decimeters avstånd.
Jag har förstått att du känner så. Ville bara påpeka att detta med att vara "oskyddad trafikant" faktiskt skyddar mot sjukdom och död. Det gäller även fotgängare. Som du kan läsa på länken så har tidskriften The Lancet studerat effekterna av mer gång och cykling i London och Delhi. Man kom fram till att mer gång och cykling skulle innebära fler trafikolyckor, men samtidigt skulle hälsan bli bättre vilket skulle ge en nettobesparing på levnadsår. I London skulle förbättrad hälsa spara tio gånger så många levnadsår som förloras genom de ökade trafikolyckorna, och i Delhi dubbelt så många.

Så vill du ha det bästa skyddet, ska du gå eller cykla!
Senast redigerad av Erik Sandblom den torsdag 03 oktober 2013 23:14, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Erik Sandblom skrev:Så vill du ha det bästa skyddet, ska du gå eller cykla!
Jag går en hel del. Fast mindre under den kalla årstiden. (Bl.a. gör sjukdom att det är svårare att vistas ute längre perioder när det är kallt.) Men jag ser ju vad som händer med midjemått etc. på bilåkande kollegor och grannar.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

En aspekt till:
Om det handlar om att öka skyddet mot sjukdom och död, som du skriver, så ökar ju skyddet än mer om man följer de trafikregler som är införa just för att skydda mot olyckor. Speciellt allvarligt är det när cyklister utsätter andra för fara, vilket sker stundligen i Stockholm. Gick en kort bit från busshållplatsen Norrmalmstorg till spårvagnshållplatsen vid Nybroplan, via Berzeliie park, i eftermiddag. Såg minst sex cyklister på gångytor, varav två cyklade mellan de utställningsskärmar som finns på Nybroplan och där man skall stå och betrakta naturbilder i lugn och ro.
(Jag spanade inte efter cyklister på torg och i parker. Så jag vet inte hur många det var, men det är sex stycken som jag särskilt kommer ihåg när jag nu rekapitulerar den korta promenaden, flera timmar efteråt.)
BSB101

Inlägg av BSB101 »

Man ska inte glömma bort att Stockholms kommun är urursla på att skylta rätt så det som är skyltat som gågata/gångbana från ena hållet kan vara skyltat som GC-bana från andra hållet. En annan variant är att skylta cykelled på en gågata.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

BSB101 skrev:Man ska inte glömma bort att Stockholms kommun är urursla på att skylta rätt så det som är skyltat som gågata/gångbana från ena hållet kan vara skyltat som GC-bana från andra hållet. En annan variant är att skylta cykelled på en gågata.
Eller skylta gångbana på cykelbanan. Finns massa varianter som skapar osäkerhet för alla. Och det är ju knappast cyklisterna fel att det skyltas fel.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Visst skyltas det dåligt för cyklister i Stockholm! Och många gånger inkonsekvent och motsägelsefullt.
Och det ställer till det även för de fotgängare som försöker vara korrekta.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Inge skrev:Det ingår i moderiktig trafikplanering att skapa osäkerhet. Är det inte genom att smalna av körfälten för att skymma sikten kan det vara genom att ge flera väjningsplikt samtidigt osv. En modeinriktning tillkommen för att dölja den så vanligt förekommande personliga inkompetensen givetvis.

Naturligtvis ska det skyltas rätt. Å andra sidan struntar ändå mediancyklisten i vad det står på dem.
Men det är ju inte så farligt för det finns ju bara en mediancyklist. :D
Låst