http://www.dn.se/nyheter/varlden/staden ... er-cyklar/
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Enkelt!LÅ1 skrev:Jag har inget emot cyklar, bara de håller sig där de skall vara och respekterar fotgängare på övergångsställen!
Däremot gillar jag inte kombinerad gång- och cykelbana, eller att cyklar tillåts på vissa gågator.
Jag tror cyklingsutredningen föreslog att cyklister inte skulle få börja använda bilväg trots cykelbana intill. Undantag skulle göras för breda cyklar, tex lastcyklar eller cyklar med cykelkärra... Vilket är märkligt eftersom dessa ofta används för att transportera barn, och föräldrar med barn på cykeln drar sig troligtvis från att cykla på körbanan på grund av bilister som kör sina bilar på vägen. Istället hade det varit lämpligare att cyklister skulle kunna välja körbana utifrån vilken hastighet cyklisten kommer upp i. Utredningen föreslår även att bilister får väjningsplikt vid obevakade cykelöverfarter. De flesta remissvar (från tex kommuner) är positivt inställda till detta, medan motororganistationer är negativa. Jag vill minnas att det har sagts att man vill genomföra den ändringen, men eventuellt lite längre fram i tiden så att tid ges till att hastighetssäkra cykelöverfarter så att bilister måste sänka hastigheten vid dem. (Rätta mig om jag minns fel.)BSB101 skrev:Steg två är att lobba för att det blir tillåtet att cykla på bilvägar trots att en GC-väg finns bredvid.LÅ1 skrev:Jag har inget emot cyklar, bara de håller sig där de skall vara och respekterar fotgängare på övergångsställen!
Däremot gillar jag inte kombinerad gång- och cykelbana, eller att cyklar tillåts på vissa gågator.
Cyklister kommer inte att sluta cykla på trottoarerna även om fotgängarna skulle bete sig exemplariskt! Det är sällan som det är p.g.a. fotgängarhinder på cykelbanan som cyklisterna cyklar på trottoarerna.BSB101 skrev:Enkelt!LÅ1 skrev:Jag har inget emot cyklar, bara de håller sig där de skall vara och respekterar fotgängare på övergångsställen!
Steg ett är att man ser till att fotgängare håller sig borta från cykelbanor/cykelfält sedan att fotgängare ser sig från innan dessa svänger tvärt höger/vänster på en GC-väg.
Steg två är att lobba för att det blir tillåtet att cykla på bilvägar trots att en GC-väg finns bredvid.
Steg tre är att se till att separera GC-vägarna till ordentliga gång- respektive cykelbanor. Detta steg kommer ta ett litet tag men steg ett och två borde kunna genomföras rätt snart även om jag är lite tveksam gällande steg ett.
Det är väl bara när det inte finns gångbana intill. T.ex. på eller bredvid landsvägar?Inge skrev:För övrigt förståt jag inte åsikten att gående ska hålla sig borta från cykelbanor. Det är fullt tillåtet att gå på cykelbanor och är i många fall lämpligt.
Det fanns en del intressant i det där PM:et.Gbgcyklaren skrev:Jag gjorde ingen egen tolkning i mitt föregående inlägg, utan refererade till regeringskansliets promemoria från hearingen:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/2 ... cb5a66.pdf
Denna uppfattning delas av Jourmaster ...LÅ1 skrev:Det fanns en del intressant i det där PM:et.Gbgcyklaren skrev:Jag gjorde ingen egen tolkning i mitt föregående inlägg, utan refererade till regeringskansliets promemoria från hearingen:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/2 ... cb5a66.pdf
Fastnade för ett citat från ett sammandrag av diskussionen: "Tydlig information och skyltning till samtliga trafikanter är A och O."
Där brister det mycket i Stockholm, och säkert på andra ställen också. Jag har tagit upp det i en del trådar. Det är inte minst viktigt vid tillfälliga omläggningar som berör cykelbanan eller -fältet.
Men nu har tråden spårat ur, för den skulle väl handla om en cykelfri stad, eller om det var om en drömstad?