Drömstad för LÅ1?

Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Drömstad för LÅ1?

Inlägg av Harald »

Om LÅ1 är beredd att emigrera kan han slippa cyklar. :wink:

http://www.dn.se/nyheter/varlden/staden ... er-cyklar/
Användarens profilbild
roggek

Re: Drömstad för LÅ1?

Inlägg av roggek »

Sandbloms mardröm...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Jag har inget emot cyklar, bara de håller sig där de skall vara och respekterar fotgängare på övergångsställen!
Däremot gillar jag inte kombinerad gång- och cykelbana, eller att cyklar tillåts på vissa gågator.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Jag har inget emot cyklar, bara de håller sig där de skall vara och respekterar fotgängare på övergångsställen!
Däremot gillar jag inte kombinerad gång- och cykelbana, eller att cyklar tillåts på vissa gågator.
Enkelt!
Steg ett är att man ser till att fotgängare håller sig borta från cykelbanor/cykelfält sedan att fotgängare ser sig från innan dessa svänger tvärt höger/vänster på en GC-väg.

Steg två är att lobba för att det blir tillåtet att cykla på bilvägar trots att en GC-väg finns bredvid.

Steg tre är att se till att separera GC-vägarna till ordentliga gång- respektive cykelbanor. Detta steg kommer ta ett litet tag men steg ett och två borde kunna genomföras rätt snart även om jag är lite tveksam gällande steg ett.
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

BSB101 skrev:
LÅ1 skrev:Jag har inget emot cyklar, bara de håller sig där de skall vara och respekterar fotgängare på övergångsställen!
Steg två är att lobba för att det blir tillåtet att cykla på bilvägar trots att en GC-väg finns bredvid.
Jag tror cyklingsutredningen föreslog att cyklister inte skulle få börja använda bilväg trots cykelbana intill. Undantag skulle göras för breda cyklar, tex lastcyklar eller cyklar med cykelkärra... Vilket är märkligt eftersom dessa ofta används för att transportera barn, och föräldrar med barn på cykeln drar sig troligtvis från att cykla på körbanan på grund av bilister som kör sina bilar på vägen. Istället hade det varit lämpligare att cyklister skulle kunna välja körbana utifrån vilken hastighet cyklisten kommer upp i. Utredningen föreslår även att bilister får väjningsplikt vid obevakade cykelöverfarter. De flesta remissvar (från tex kommuner) är positivt inställda till detta, medan motororganistationer är negativa. Jag vill minnas att det har sagts att man vill genomföra den ändringen, men eventuellt lite längre fram i tiden så att tid ges till att hastighetssäkra cykelöverfarter så att bilister måste sänka hastigheten vid dem. (Rätta mig om jag minns fel.)
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Utan att på något sätt ta ställning - intressant diskussion:

https://www.flashback.org/t1829845
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

BSB101 skrev:
Enkelt!
Steg ett är att man ser till att fotgängare håller sig borta från cykelbanor/cykelfält sedan att fotgängare ser sig från innan dessa svänger tvärt höger/vänster på en GC-väg.

Steg tre är att se till att separera GC-vägarna till ordentliga gång- respektive cykelbanor. Detta steg kommer ta ett litet tag men steg ett och två borde kunna genomföras rätt snart även om jag är lite tveksam gällande steg ett.
Cyklister kommer inte att sluta cykla på trottoarerna även om fotgängarna skulle bete sig exemplariskt! Det är sällan som det är p.g.a. fotgängarhinder på cykelbanan som cyklisterna cyklar på trottoarerna.

Jag kan dra det igen, det börjar bli tjatigt. Cyklister cyklar på trottoarer, parker och liknande av olika anledningar:
* Cyklisten är för lat, anser sig ha för bråttom, eller ser en annan anledning att ta sig över till rätt sida av gatan och vill inte köra på vänster sida.
* Cyklisten tar en genväg där det inte finns tillåten körväg alldeles intill, och är för lat att köra runt. ("Hålet" i kulturhuset i Stockholm är ett paradexempel.)
* En cyklist kör i fel riktning på cykelbanan och vid möte väljer ena cyklisten att använda gångbanan.
* Cyklisten har start- eller målpunkt på trottoaren eller torget. Cykelställ, kommunal luftpump, glasskiosk, parkbänk, port etc. etc.
* Cyklisten tycker det är trevligare att promenadåka genom en park än att köra på gatan strax intill. Eller tycker att bilköer och stillastående bussar är i vägen och kör som en blådåre genom parken i stället.
* Cyklisten tycker det är osäkert bland bilarna på gatan och gör i stället tillvaron osäker för fotgängarna på trottoaren.
* Cyklisten har sällskap med en fotgängare, men vill av någon anledning inte leda cykeln, även om det inte skulle minska hastigheten.
* Cyklisterna tycker det är OK att cykla upp på trottoaren för att slippa vänta på grönt. Sedan kör de ut i korsningen på andra sidan trafikljuset. Tillämpas speciellt vid högersväng. Gärna rätt genom en stor flock av fotgängare som är på väg mot övergångsställets gröna gubbe! (Denna punkt är inlagd i efterhand!)

Inge skrev:För övrigt förståt jag inte åsikten att gående ska hålla sig borta från cykelbanor. Det är fullt tillåtet att gå på cykelbanor och är i många fall lämpligt.
Det är väl bara när det inte finns gångbana intill. T.ex. på eller bredvid landsvägar?
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Jag har inte läst samtliga remissvar, men valt ut några slumpvis.
Nyligen hade infrastrukturministern en hearing om cyklingsutredningen med ett 50-tal personer. Trafikverket, Transportstyrelsen och kommunerna (SKL) tillstyrker förslaget om cykelöverfarter där bilister har väjningsplikt. En majoritet av deltagarna vid hearingen stöttade utredningens förslag om att införa dessa. Ministern meddelade att Motormännens riksförbund och Svenska motorcyklister är emot. (=referat)

Att cykla på körbanan (det kanske även togs upp i en annan tråd - det är så många cykelrelaterade trådar nu) är tillåtet om det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge. I ett rättsfall gavs ett exempel då det är OK att välja körbanan: Cykelbanan går på vänster sida om bilvägen och cyklisten ska svänga höger längre fram. Jag använder den möjligheten varje dag på ett ställe på väg hem från jobbet. Istället för att korsa vägen två gånger för att cykla på en cykelbana i 30 meter på vänster sida om vägen, så cyklar jag på körbanan dessa 30 meter tills jag ska svänga höger.

Gående ska gå på cykelbana eller körbana om gångbana/vägren saknas. Inge, i vilka fall menar du att det är lämpligt att gå på cykelbanor? Jag antar att du menar i de fall då det inte finns en gångbana.
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Jag gjorde ingen egen tolkning i mitt föregående inlägg, utan refererade till regeringskansliets promemoria från hearingen:
http://www.regeringen.se/content/1/c6/2 ... cb5a66.pdf
@gbgcyklaren
Användarens profilbild
Gbgcyklaren

Inlägg av Gbgcyklaren »

Alla remissvar hittar du här:
http://www.regeringen.se/sb/d/17493
Observera att listan är uppdelad på tre sidor. Använd bokstavslänkarna till vänster.
@gbgcyklaren
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Gbgcyklaren skrev:Jag gjorde ingen egen tolkning i mitt föregående inlägg, utan refererade till regeringskansliets promemoria från hearingen:
Det fanns en del intressant i det där PM:et.
Fastnade för ett citat från ett sammandrag av diskussionen: "Tydlig information och skyltning till samtliga trafikanter är A och O."
Där brister det mycket i Stockholm, och säkert på andra ställen också. Jag har tagit upp det i en del trådar. Det är inte minst viktigt vid tillfälliga omläggningar som berör cykelbanan eller -fältet.

Men nu har tråden spårat ur, för den skulle väl handla om en cykelfri stad, eller om det var om en drömstad? :wink:
Användarens profilbild
Jourmaster
Moderator
Moderator

Inlägg av Jourmaster »

LÅ1 skrev:
Gbgcyklaren skrev:Jag gjorde ingen egen tolkning i mitt föregående inlägg, utan refererade till regeringskansliets promemoria från hearingen:
Det fanns en del intressant i det där PM:et.
Fastnade för ett citat från ett sammandrag av diskussionen: "Tydlig information och skyltning till samtliga trafikanter är A och O."
Där brister det mycket i Stockholm, och säkert på andra ställen också. Jag har tagit upp det i en del trådar. Det är inte minst viktigt vid tillfälliga omläggningar som berör cykelbanan eller -fältet.

Men nu har tråden spårat ur, för den skulle väl handla om en cykelfri stad, eller om det var om en drömstad? :wink:
Denna uppfattning delas av Jourmaster ... :wink:
Jourhavande forummoderator.
Låst