Saltsjöbanan rustas

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
JohanB

Saltsjöbanan rustas

Inlägg av JohanB »

Saltsjöbanan ska rustas upp för 1,2 miljarder under en 15-årsperiod. Rejält tilltagen tidsplan må man säga.

Jag antar att detta innebär att alla tankar om spårvägifiering av banan är borta nu. Frågan nu blir ju hur länge vagnsparken håller.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc ... ltsjobanan
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Re: Saltsjöbanan rustas

Inlägg av Eos95 »

Undra om dem kommer bygga dubbelspår? Eller ska dem bara ersätta den befintliga spåren :?: Nya vagnar lär vi ifall inte se :(
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Jag har aldrig blivit klok på vad de där 1,2 miljarderna skall användas till.
Mats Gerdau var inne och härjade om att "höja standarden" i en kommentar på NVP förra veckan. Jag replikerade, men självklart svarar han inte på det.
Kanske om man replikerar direkt i en insändare, men det är inte säkert att man faktiskt får svar på det man frågade om.

Men angående banans standard så är den:
Betongslipers (Inlagda allt från 2013 till 1997 eller så)
50-kilosräler (på sina ställen 43-kilosräler) i huvudspår
Hur kontaktledningen mår vet jag inte, den går mest av när bävrar fäller träd eller kranbilsförare är onyktra.

Signalställverk av typen 59, dvs samma som på Trafikverkets spår.
Det senaste ställverket installerades 2006-2007.

Om detta är en dålig standard så borde man ju alltså börja rusta upp Tvärbanan som också har 50-kilosräler på betongslipers.

Personligen tycker jag det jag alltid tyckt:
- Nya vagnar
- Satsa på UNDERHÅLL
- Installera kurvsmörjning i Fisksätrakurvan
- Behåll banan som den är idag och byt ut det som behöver bytas, precis som man gör på Trafikverket.

I längden kommer detta bli billigare än att lägga ut 1,2 miljarder på nåt man inte ens i klartext kan berätta vad det är.
Dessutom så behöver Nacka en fungerande kollektivtrafik men idag åker de flesta bil vilket har skapat en trafiksituation som inte är bra, vilket också drabbar bussarna, särskilt när inte tåget går. En kvart Fotografiska-Slussen med buss är inte acceptabelt.
För det är väl ingen som tror att banan kommer rulla i sin helhet under den 15 år lång ombyggnaden? Och till Slussen kommer man ju inte komma under de åren man bygger om Slussen...
Och tunnelbanan till Nacka verkar man ha prioriterat bort till förmån för sträckan Kungsan-Gullmarsplan...
Bantekniker
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Från landstingsstyrelsens tjänsteutlåtande saxar jag:
Åtgärderna på Saltsjöbanan kan indelas i tre kategorier:
• Uppgradering av befintliga system
(reinvesteringar i banans anläggning) cirka 350 miljoner kr
• Myndighets- och samhällskrav
(buller, tillgänglighet) cirka 340 miljoner kr
• Utvecklings- och trimningsåtgärder
(spåranläggning i nya Slussen, nya fordon,
ny mötesstation) cirka 390 miljoner kr
Tycker att det är en rätt bra sammanfattning över vad pengarna avses användas till. (Naturligtvis är detta en summering från ett mer detaljerat underlag.) Så i mångt och mycket kan SLL sägas ha gått på din linje Bobjörk, dock med tillägget att man också tänker sig en viss utökning av banans trafikkapacitet.

Angående vagnparkens livslängd, så vet ingen ännu hur gammal en Cx-vagn kan bli ;-)
twr

Inlägg av twr »

Bobjörk skrev:Jag har aldrig blivit klok på vad de där 1,2 miljarderna skall användas till.
Mats Gerdau var inne och härjade om att "höja standarden" i en kommentar på NVP förra veckan. Jag replikerade, men självklart svarar han inte på det.
Kanske om man replikerar direkt i en insändare, men det är inte säkert att man faktiskt får svar på det man frågade om.

Men angående banans standard så är den:
Betongslipers (Inlagda allt från 2013 till 1997 eller så)
50-kilosräler (på sina ställen 43-kilosräler) i huvudspår
Hur kontaktledningen mår vet jag inte, den går mest av när bävrar fäller träd eller kranbilsförare är onyktra.

Signalställverk av typen 59, dvs samma som på Trafikverkets spår.
Det senaste ställverket installerades 2006-2007.

Om detta är en dålig standard så borde man ju alltså börja rusta upp Tvärbanan som också har 50-kilosräler på betongslipers.

Personligen tycker jag det jag alltid tyckt:
- Nya vagnar
- Satsa på UNDERHÅLL
- Installera kurvsmörjning i Fisksätrakurvan
- Behåll banan som den är idag och byt ut det som behöver bytas, precis som man gör på Trafikverket.

I längden kommer detta bli billigare än att lägga ut 1,2 miljarder på nåt man inte ens i klartext kan berätta vad det är.
Dessutom så behöver Nacka en fungerande kollektivtrafik men idag åker de flesta bil vilket har skapat en trafiksituation som inte är bra, vilket också drabbar bussarna, särskilt när inte tåget går. En kvart Fotografiska-Slussen med buss är inte acceptabelt.
För det är väl ingen som tror att banan kommer rulla i sin helhet under den 15 år lång ombyggnaden? Och till Slussen kommer man ju inte komma under de åren man bygger om Slussen...
Och tunnelbanan till Nacka verkar man ha prioriterat bort till förmån för sträckan Kungsan-Gullmarsplan...
sll.se/Handlingar/Trafikn%C3%A4mnden/2012/sept/TN%201209-0180%20Inriktningsbeslut%20fortsatt%20utv%20SB%20samt%20TvB%20f%C3%B6rl%C3%A4ngning.pdf

sll.se/Handlingar/Trafikn%C3%A4mnden/2013/maj/Tjut%20TN%20F%C3%B6rnyat%20iniktningsbeslut%20program%20Slussen%20och%20Saltsj%C3%B6banan.pdf

Mer material finns i länkade handlingar. Bland annat är kontaktledningen 100 år gammal, så nog finns det en del att rusta.Några långa dubbelspår blir det nog inte, däremot trimningsåtgärder för att kunna tillåta tätare trafik.

Dagens tåg håller till ca 2030 då de är ett drygt halvsekel gamla. Då är det dags att byta ut dem. Det troligaste är väl att det inte blir tvärbanetåg, men inga beslut är fattade om det, gällande beslut gäller den närmaste 15-årsperioden.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
twr

Inlägg av twr »

Bobjörk skrev:Och tunnelbanan till Nacka verkar man ha prioriterat bort till förmån för sträckan Kungsan-Gullmarsplan...
http://www.nvp.se/Nacka/Nacka/Spricka-k ... a-T-banan/
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Dersom Saltsjöbanans vogner lever like lenge som A30, så skulle de vel ha omtrent 30 år kvar. Dessuten har vel Saltsjöbanen en tradisjon med å kjøre vognene 60-70 år.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

"Uppgradering av befintliga system" är det som är mest luddigt. Särskilt med tanke på att "Uppgradering" förut innebar "bygga om hela banan och sätta in spårvagnar från 1997" men nu kanske man har ändrat sig.
Kontaktledningen kan säkert behöva bytas, men det lär inte ta 15 år.
Här och var kan man behöva byta slipers, men det lär inte ta 15 år.
Ny mötesstation behövs, men inte heller det tar 15 år.

Av detta kan man dra slutsatsen att man inte tänker vidta alla dessa åtgärder samtidigt och att mycket kan ändras under dessa 15 år.
Till Nacka Värmdö Posten (som blandar ihop miljoner med miljarder för övrigt) så säger man att man ska "Anpassa för funktionshindrade" och det borde innebära två eller tre ramper till de plattformar som inte har det...
Bantekniker
twr

Inlägg av twr »

Bobjörk skrev:"Uppgradering av befintliga system" är det som är mest luddigt. Särskilt med tanke på att "Uppgradering" förut innebar "bygga om hela banan och sätta in spårvagnar från 1997" men nu kanske man har ändrat sig.
Kontaktledningen kan säkert behöva bytas, men det lär inte ta 15 år.
Här och var kan man behöva byta slipers, men det lär inte ta 15 år.
Ny mötesstation behövs, men inte heller det tar 15 år.

Av detta kan man dra slutsatsen att man inte tänker vidta alla dessa åtgärder samtidigt och att mycket kan ändras under dessa 15 år.
Till Nacka Värmdö Posten (som blandar ihop miljoner med miljarder för övrigt) så säger man att man ska "Anpassa för funktionshindrade" och det borde innebära två eller tre ramper till de plattformar som inte har det...
Man väljer väl att upprusta då och då med kortare avstängningar av delsträckor, ungefär som man gör på Roslagsbanan. I motsats till de totalavstängningar man gör på Lidingöbanan och Tvärbanan. Jag vet inte vad som är att föredra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

At man skal bruke 15 år betyr kanskje bare at man vil fordele kostnadene over tid.
JohanB

Inlägg av JohanB »

Nils Carl Aspenberg skrev:Dersom Saltsjöbanans vogner lever like lenge som A30, så skulle de vel ha omtrent 30 år kvar. Dessuten har vel Saltsjöbanen en tradisjon med å kjøre vognene 60-70 år.
Det anges i det förnyade inriktningsbeslutet att Saltsjöbanans nuvarande vagnar skulle hålla ca 10-15 år till varför nyanskaffning kommer att behöva påbörjas om 5-10 år. (Dessutom så anses det behövas ytterligare 4 vagnar som bör tillkomma genom ombyggnad av 4 st C6:or.)

Frågan är vilken nytt fordon som då är rätt för Saltsjöbanan:
1) Ombyggda C20 (12-14 st C20 som isf. bör ersättas med C30 i tunnelbanan)
2) Ombyggda C30 (Förmodligen ett sämre alternativ pga fordonslängden inte är lämplig för saltis)
3) Helt nya vagnar (Dyrt, eftersom det blir en liten, specialanpassad serie)
4) Någon annan begagnad vagnstyp.

Jag anser att det lämpligaste vore att välja alt. 1). Detta då C20 är en välkänd och beprövad vagnstyp i Stockholm. Dessa kan dessutom bli tillgängliga vid en lämplig tidpunkt, dvs i slutleveransfasen av C30 runt år 2022. Efter att de 8-10 extra C30 som behövs för att ersätta de C20 som tas in för ombyggnad har levererats så kan ett år avsättas för ombyggnad och runt år 2023 kan de nya fordonen sättas in. Förslagsvis så väljer man ut de nyaste C20-vagnarna till ombyggnaden eftersom dessa med all säkerhet kommer att användas under längre tid än C20 som tunnelbanevagn (jmfr hur C8 skrotats långt före C10/C11).

//Johan
Användarens profilbild
ADDE
Kontakt:

Inlägg av ADDE »

Hurdan är lastprofilen på saltis? kan man inte köpa in BR 423 (S-Bahn) till salits. De har lite högre golvhöjd och är hyffsat breda. Dessa enheter är lika långa som 4 Cx-vagnar.

http://en.wikipedia.org/wiki/DBAG_Class_423

Det vore inte omöjligt om man tog fram en variant av denna med anpassad golvhöjd och annat antal vagnsdelar i ett vagn, anser jag. Sedan kan det vara en bra idé att justera plattformarna så tågen får plats.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Det må da være mulig å bygge en vogntype som passer med profilen og ikke drive med denne ombyggingen av vogner som blir for smale. Utnytter man profilen så får man også plass til flere passasjerer. Brede vogner finnes i Oslo og Helsingfors, og man kan jo henge seg på en bestilling der. Eller man kan bygge en C31 som er bredere enn standardserien.
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

ADDE skrev:Hurdan är lastprofilen på saltis? kan man inte köpa in BR 423 (S-Bahn) till salits. De har lite högre golvhöjd och är hyffsat breda. Dessa enheter är lika långa som 4 Cx-vagnar.

Det vore inte omöjligt om man tog fram en variant av denna med anpassad golvhöjd och annat antal vagnsdelar i ett vagn, anser jag. Sedan kan det vara en bra idé att justera plattformarna så tågen får plats.
http://www.greencargo.com/sv/Godsvagnar ... r-Sverige/
Saltsjöbanan har lastprofil B, dvs järnvägsprofil fast lägre (vilket mest beror på tunnlarna).
Bantekniker
Lennart Petersen

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev:Hurdan är lastprofilen på saltis? kan man inte köpa in BR 423 (S-Bahn) till salits. De har lite högre golvhöjd och är hyffsat breda. Dessa enheter är lika långa som 4 Cx-vagnar.

Vore inte något som sista generationen S-tåg i Köpenhamn att fundera på.
Dom har ju rejäl bredd en bit ovanför plattformen och rymmer mycket. Dessutom byggda för likström
Bobjörk

Inlägg av Bobjörk »

Lennart Petersen skrev:

Vore inte något som sista generationen S-tåg i Köpenhamn att fundera på.
Dom har ju rejäl bredd en bit ovanför plattformen och rymmer mycket. Dessutom byggda för likström
Ja, man funderade på S-tog från danmark redan på 70-talet men så blev det överskott på tunnelvagnar och resten vet vi.
Dock är Trafikförvaltningen inte säkra på att nyanskaffning är det mest lönsamma utan att "begagnat" är ett bättre alternativ.
Men man har ju tid att fundera, då vagnarna håller ett tag till än.

I övrigt har jag läst handlingarna nu och det är intressant hur man nu ändrat sig efter att för bara något år sen inte "kunde garantera signalsystemets säkerhet" så behöver man nu bara byta ett ställverk (som dessutom ligger i en brandskadad byggnad som kanske ska rivas), några vägskydd samt opto- och telekabel.

Anpassningen för funktionshindrade verkar röra sig om taktila plattor samt hiss eller ramp i Nacka (gångtunnel), Järla samt ramp vid Erstaviksbadet.

Spårupprustningen rör sig om 2,5 kilometer spikspår på träslipers. Förut skulle man byta allt för det var också jätte-jättedåligt.

Vidare verkar man ha lyssnat på kritik från förare och andra vad gäller ATC och man vill därför inte införa ATC på ett sånt sätt att det sänker genomsnittshastigheten, något som förra systemet hade gjort med tanke på banans korta avstånd plattformsände - signal samt signal - hinderfrihetspunkt.

Det kanske blir bra det här. Men det tog tid innan man insåg att banans bästa lösning inte var totalbyte av allt.
Man nämner också att underhåll är viktigt om banan ska hålla. Bra att man insett det. Det borde man kanske också gjort tidigare...
Bantekniker
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Dobbeltspor er det banen trenger mest. Frekvensen er for dårlig i dagens Stockholm.
Freiztan

Inlägg av Freiztan »

Bobjörk skrev: - Satsa på UNDERHÅLL
Hear! Hear!
Henrik Schütz

Inlägg av Henrik Schütz »

Fast om kontaktlefningen börjar bli till åren så får man ny inklusive allt för två miljoner per kilometer cirka 40 miljoner för hela banan.

Då håller det 100 år till, och för det priset klarar anläggningen 16 Kv om man vill!

HS
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg

Jeg tror nok det beste for Saltsjøbanan er om man bestemmer seg for å gjøre den til en del av et større trafikksystem, enten la banen bli riktig T-bane som er fortsettelse av T-banen til Nacka eller som sporvei koblet til Tvärbanan og fremtidige sporveier i sentrale Stockholm. Man kunne tenke seg linje 21 Gåshaga-Slussen-Saltsjøbaden og 22 Kyrkviken-Solna-Sickla-Solsidan. 21 kunne overta T-banetunnelen Ropsten-Østermalsmtorg, og T-banene som i dag går til Ropsten kunne fortsette til Kårsta/Rimbo og Østerskär. Vips hadde Stockholm endast to systemer.
Skriv svar