Busssläp
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Busssläp
Finns en Volvo buss från 1953 med Kässbohrer-släp som tillhör en privatperson i närheten av Örnsköldsvik.
Länkad bild.
http://rune-feldt.se/gavlec/23.jpg
Länkad bild.
http://rune-feldt.se/gavlec/23.jpg
Re: Busssläp
Släpet i Kristianstad är fyrhjulsstyrt vilket framgår på bilder här: http://www.omnibuss.se/forum/index.php/ ... 350.0.htmlstockholm79 skrev:Härliga minnen!
Och det ser ut som att det är styrning på släpet, men på framhjulet http://ymtram.mashke.org/latvia/riga/ph ... a27010.jpg.
Undrar hur det är i Kristianstad?
En fråga om Rigas trådbusståg, var det inte så att det var drivning även på den bakre vagnen där? I så fall var det ju fråga om multipeldrift snarare än "släp".
Re: Busssläp
FIN bild - har förstås sett den tidigare men tyvärr förträngt...
Nämnd släpbuss från Alfredssons vill jag minnas är av denna standardtyp.
Sist i fordonståget går en öppen enaxlig godskärra med möjlighet att
rulla ut ett kapell över lasten vid behov.
AOB 748 skulle vid ett tillfälle flyttas - nedför "nya" lokstallsbacken som
även den nu är borta - bogservajern gick av och släpbussen drattade ned
i en enorm snödriva. Medarbetaren som utsetts till bromsare återfanns
oskadad men krampaktigt hållande sig i handbromsspaken samt röret till
konduktörsstolen - inte heller kunde några som helst skador upptäckas
på fordonet...
Nämnd släpbuss från Alfredssons vill jag minnas är av denna standardtyp.
Sist i fordonståget går en öppen enaxlig godskärra med möjlighet att
rulla ut ett kapell över lasten vid behov.
AOB 748 skulle vid ett tillfälle flyttas - nedför "nya" lokstallsbacken som
även den nu är borta - bogservajern gick av och släpbussen drattade ned
i en enorm snödriva. Medarbetaren som utsetts till bromsare återfanns
oskadad men krampaktigt hållande sig i handbromsspaken samt röret till
konduktörsstolen - inte heller kunde några som helst skador upptäckas
på fordonet...

Senast redigerad av 643 den fredag 16 augusti 2013 23:08, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Busssläp
Ja, det var mutlipeldrift. Det var två hopkopplade trådbussar av samma typ. De skilde sig åt bara i det att den hade kopplingsdosor i bakänden och den andra i framänden samt hade en dragstång som påverkade styrningen.daniel_s skrev:En fråga om Rigas trådbusståg, var det inte så att det var drivning även på den bakre vagnen där? I så fall var det ju fråga om multipeldrift snarare än "släp".
-
- Inlägg: 1645
- Blev medlem: fredag 28 november 2003 8:01
Re: Busssläp
-----------------------Harald skrev:Ja, det var mutlipeldrift. Det var två hopkopplade trådbussar av samma typ. De skilde sig åt bara i det att den hade kopplingsdosor i bakänden och den andra i framänden samt hade en dragstång som påverkade styrningen.daniel_s skrev:En fråga om Rigas trådbusståg, var det inte så att det var drivning även på den bakre vagnen där? I så fall var det ju fråga om multipeldrift snarare än "släp".
Odessa har länge kört med samma upplägg, dvs. multipeldrift med trådbussar (endast främre har strömavtagaren uppe).
mvh/spårsnoken
Re: Busssläp
Den var väl t.o.m ute till försäljning på Blocket? Lustigt nog så har jag för mig643 skrev:
Ganska nyligen hittades en som hade tillhört ett kringresande tivoli i sydligaste
delen av landet...
att den fanns i.......Kristianstad! Kanske är den som gör comeback?



Hälsn
218
Re: Busssläp
Visst kan man ha drift på släpen! Redan för över ett sekel sedan konstruerade en
icke helt okänd Ferdinand Porsche bland mycket annat ett fordonståg med
bensinelektrisk dragbil och X antal fyrhjulsstyrda godssläpvagnar med de idag
åter så populära elektriska navmotorerna - om man monterade de extra
hjulskivorna kunde ekipaget även framföras på järnvägsspår...
:
icke helt okänd Ferdinand Porsche bland mycket annat ett fordonståg med
bensinelektrisk dragbil och X antal fyrhjulsstyrda godssläpvagnar med de idag
åter så populära elektriska navmotorerna - om man monterade de extra
hjulskivorna kunde ekipaget även framföras på järnvägsspår...

:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Busssläp
Någon som kan lägga ut en bild på Blocket - tivoli - SS - J 1 - släpbussen??? 

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Busssläp
Snö(drivor) är ofta ett utmärkt skydd vid allehanda trafikverksamhet.643 skrev:AOB 748 skulle vid ett tillfälle flyttas - nedför "nya" lokstallsbacken som
även den nu är borta - bogservajern gick av och släpbussen drattade ned
i en enorm snödriva. Medarbetaren som utsetts till bromsare återfanns
oskadad men krampaktigt hållande sig i handbromsspaken samt röret till
konduktörsstolen - inte heller kunde några som helst skador upptäckas
på fordonet...

Tack för Riga-länken!Harald skrev:Ja, det var mutlipeldrift. Det var två hopkopplade trådbussar av samma typ. De skilde sig åt bara i det att den hade kopplingsdosor i bakänden och den andra i framänden samt hade en dragstång som påverkade styrningen.daniel_s skrev:En fråga om Rigas trådbusståg, var det inte så att det var drivning även på den bakre vagnen där? I så fall var det ju fråga om multipeldrift snarare än "släp".
Det är lite svårt att se på bilderna men är det verkligen fullständig utrustning med strålkastare o.s.v. framtill även på den bakre bussen? Hindren som hejdar folk att gå över kopplet gör det svårt att se.
Re: Busssläp
Det är inte bara i Kristianstad som man tycker att släpbussar är ett lovande alternativ
http://www.mvg-mobil.de/presse/2012-11- ... eldung.pdf
http://www.mvg-mobil.de/presse/2012-11- ... eldung.pdf
Anders Engström
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
Född och uppvuxen längs MSS linje 4, daglig resenär 1970 - 1973
-
- Inlägg: 1878
- Blev medlem: måndag 09 november 2009 13:27
Re: Busssläp
Under sovjetepoken var strålkastarna o dyl borttagna från de bakre bussarna, förmodligen för att bli reservdelar åt mer utsatta ledande bussar.
HS
HS