Hjulslitage stoppar trafiken på Saltsjöbanan
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Hjulslitage stoppar trafiken på Saltsjöbanan
Slitna hjul stoppar Saltsjöbanan hela månaden
Orsaken till hjulslitaget tycks man inte veta, men det kom plötsligt.
Det påminner lite om vad som hände med S-bahn i Berlin för några år sedan. Men där var det brist i underhållet eller underhållsschemat har jag för mig.
Det påminner lite om vad som hände med S-bahn i Berlin för några år sedan. Men där var det brist i underhållet eller underhållsschemat har jag för mig.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
Re: Hjulslitage stoppar trafiken på Saltsjöbanan
Bedrövligt.
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
"Att bo i Saltis utan tåg är som att bo i Brandbergen utan bil..."

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
... och vid Stuttgarts S-Bahn för kanske 15 - 20 år sedan. Delar av trafiken måste ställas in och tåg lånas från bl a München sedan man bytt till billigare men mindre effektiv smörjolja i smörjapparaten som finns före den vändslinga där alla S-Bahntåg vände vid den tiden, innan banan förlängts.LÅ1 skrev:Slitna hjul stoppar Saltsjöbanan hela månaden
/Gunnar Ekeving
den har ju fått åka buss nästan hela åretroggek skrev:"Att bo i Saltis utan tåg är som att bo i Brandbergen utan bil..."![]()

Hoppas ariva lärt sig från sommaras! ha expressbussar... Och så klart kommer nästan alla ta 465(från Fisksätra) för det går fortare

är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
-
Vid Nacka forum ska dock inte ersättningsbussarna stanna. Det tar redan längre tid med buss än med tåg, vi ska inte lägga in extra stopp heller. Och som det verkade imorse så stannar inte ersättningsbussarna där heller. Fast du kanske menar kaoset när alla tar 465 och ska byta buss in till stan vid Forum? Ja, det kommer bli fint.
Nån gång under början av 2000-talet var Saltsjöbanan inställd pga onormalt hjulslitage, så det här är inte första gången.
Mats Gerdau (M) är nu snabb att gå ut med att det är viktigt att man snabbt tar beslut om banans upprustning... så sent som... juli-augusti 2013 rustade man upp Igelboda station med ny räls, nya slipers (betong) och nya växlar. Det är nog inte många platser kvar nu med träslipers. Vågar påstå att det är mer träslipers på RB och i Tunnelbanan.
På sina håll är rälsen nyare än Tvärbanan och den är det ingen som säger att den behöver rustas upp...
Jag skulle snarare säga att det nu är viktigt att man snabbt tar reda på varför det blir hjulslitage, och åtgärdar det problemet. Man ska inte hasta igenom onödiga beslut.
Nån gång under början av 2000-talet var Saltsjöbanan inställd pga onormalt hjulslitage, så det här är inte första gången.
Mats Gerdau (M) är nu snabb att gå ut med att det är viktigt att man snabbt tar beslut om banans upprustning... så sent som... juli-augusti 2013 rustade man upp Igelboda station med ny räls, nya slipers (betong) och nya växlar. Det är nog inte många platser kvar nu med träslipers. Vågar påstå att det är mer träslipers på RB och i Tunnelbanan.
På sina håll är rälsen nyare än Tvärbanan och den är det ingen som säger att den behöver rustas upp...
Jag skulle snarare säga att det nu är viktigt att man snabbt tar reda på varför det blir hjulslitage, och åtgärdar det problemet. Man ska inte hasta igenom onödiga beslut.
Bantekniker
dem har gjort det några gånger under sommaren (minst 2).Bobjörk skrev:Vid Nacka forum ska dock inte ersättningsbussarna stanna. Det tar redan längre tid med buss än med tåg, vi ska inte lägga in extra stopp heller. Och som det verkade imorse så stannar inte ersättningsbussarna där heller. Fast du kanske menar kaoset när alla tar 465 och ska byta buss in till stan vid Forum? Ja, det kommer bli fint.
exakt det jag menande.
Varför inte köra alla bussar saltsjöbaden > saltsjö duvnäs(kanske Storängen) > slussen(via motorvägen) och tvärt om för mellan lilängen </> slussen så går en hel del med busslinjer. Det kommer minska restiden ganska mycket

är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
jag har dyslexi
nya betongslipernas är kanske orsaken de kanske är spesade för järnväg med en annan lutning på infästningen för rälsen. bara en terori som dök upp när jag läste
Hälsingborgare i själ o hjärta
Det är ju flänsarna på hjulen som slits så det kanske är spårvidden som är problemet - att spåret är aningen för smalt på nåt ställe. Då borde ju flänsarna gnidas mot rälerna och slitas ut fort. Man hör ju ibland om tillfälliga avstängningar och hastighetsnedsättningar pga spårviddsfel - oftast är det lite för brett, men det motsatta borde ju också kunna förekomma.
-
Man måste också se på kvaliteten på de hjul man har på vagnarna. Det är inte säkert att det behöver vara några större fel på banan. Man bör givetvis mäta upp alla hjul och svarva de axlar som behövs svarvas men sedan borde man kunna köra vidare. Det borde inte behöva vara någon så lång trafikinställning; de tåg som har bra hjul borde kunna rulla ganska omedelbart.
mvh/spårsnoken
mvh/spårsnoken
Självklart mäter man ju hjulen på alla vagnar nu. Men de var ju på det sättet man kom på problemet.spårsnoken skrev:Man måste också se på kvaliteten på de hjul man har på vagnarna. Det är inte säkert att det behöver vara några större fel på banan. Man bör givetvis mäta upp alla hjul och svarva de axlar som behövs svarvas men sedan borde man kunna köra vidare. Det borde inte behöva vara någon så lång trafikinställning; de tåg som har bra hjul borde kunna rulla ganska omedelbart.
mvh/spårsnoken
Hjulmätning torde ju ingå i normal säkerhetstillsyn, vilket bedömt sker en per vecka eller kanske varann, beroende på kilometerproduktionen.
Märker man plötsligt kraftigt ökande slitage, har ju något yttre påverkat, för själva hjulen har man nog bra koll på. Det är lixom ett krav för att få bedriva sån trafik.
Troligast är ju att man bytt slipers någonstans under sommaren och fått för trångt spår, sånt har hänt förut, på andra håll och säkert på Saltsjöbanan också.
Varför de i så fall blivit så, får man väl utreda sen.
Nu får man ägna sig åt att fixa ev fel på spåret och att svarva eller byta hjul.
-
Men som en liten tröst är nu plankorsningen med Hamnvägen i Fisksätra efter två tidigare händelser återställd till "normalläge" skyltningsmässigt sedan en tid Till nästa gång....
//Lars S
//Lars S
Nu har man fått ordning på hjulen på så många tåg så att man kan köra en begränsad trafik. Men orsaken till slitaget har man inte hittat! Och trafiken går ända till Saltsjöbaden!!!!
Länk till Mitt i och till information på sl.se
Länk till Mitt i och till information på sl.se
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Den som vill veta mer kan ju besöka landstingsfullmäktiges möte i morgon tisdag då man ska besluta om Saltsjöbanan. Läsa på kan man göra här http://www.sll.se/Handlingar/Fullmaktig ... d%2021.pdf23.
Förnyat inriktningsbeslut avseende program Slussen samt inriktnings- och genomförandebeslut om upprustning av Saltsjöbanan (förslag 51) LS 1306-0890
/jes skrev:Den som vill veta mer kan ju besöka landstingsfullmäktiges möte i morgon tisdag då man ska besluta om Saltsjöbanan. Läsa på kan man göra här http://www.sll.se/Handlingar/Fullmaktig ... d%2021.pdf23.
Förnyat inriktningsbeslut avseende program Slussen samt inriktnings- och genomförandebeslut om upprustning av Saltsjöbanan (förslag 51) LS 1306-0890
Ursäkta allså... men vad har de där med ämnet att gör ?? (Hjulslitage stoppar trafiken på Saltsjöbanan)
Borde vara värdigt en egen tråd...
- Leif Steen
Förklaringen till den inställda trafiken heter, bristande spårsmörjning. Det är på Saltsjöbanan INTE infrastrukturhållaren utan trafikentreprenörens ansvar. Detta från mycket initierad och säker källa inom Trafikförvaltningen. Att det sedan heter något annat i den så kallade marknadskommunikationen är en annan sak.
Återställningen efter krocken i Saltsjöbaden heter ju underhållsarbeten. Tänk att man lägger sååå... mycket energi på att försköna verkligheten istället för att erkänna att man misslyckats!
Återställningen efter krocken i Saltsjöbaden heter ju underhållsarbeten. Tänk att man lägger sååå... mycket energi på att försköna verkligheten istället för att erkänna att man misslyckats!
"Det vi inte minns, har inte hänt"
Leif Steen skrev:Förklaringen till den inställda trafiken heter, bristande spårsmörjning. Det är på Saltsjöbanan INTE infrastrukturhållaren utan trafikentreprenörens ansvar. Detta från mycket initierad och säker källa inom Trafikförvaltningen. Att det sedan heter något annat i den så kallade marknadskommunikationen är en annan sak.
Tror dej, för du brukar veta.
Själv har ja inte samma detaljkunskap om förhållandena just på Saltsjöbanan.
Dock tyckte jag nog spekulationer om dålig hjul kvalitet, längre upp, verkade lite väl fel.
Att trafikoperatören efter ett övertagande däremot missar ett lite perifert ansvar, som sen visar sig ganska ödesdigert, är nog mindre förvånande.
Skulle vara intressant o veta vem som får ta alla extrakostnader detta medfört. Torde ju handla om en större mängd miljoner kronor, tycker man. Bussar i mängd kostar, lixom nya hjul. Svarvning hör väl till de billigare...
Det pågår ju som sagt utredning om vad som blivit fel, och det skulle väl inte riktigt behövas om din namnes tämligen tvärsäkra påstående vore hela sanningen.
Vad som är säkert är att liknande historier har inträffat tidigare, både på Saltsjöbanan och på tunnelbanan, även innan spårunderhållet var upphandlat!
(Obs att infrastrukturunderhåll sker alltid på infrastrukturförvaltarens ansvar, sen kan man uppdra åt någon annan att utföra det, men då behöver man komma överens om hur det ska utföras så att man som anläggningsinnehavare kan vara säker på att det blir rätt gjort.)
Vad som är säkert är att liknande historier har inträffat tidigare, både på Saltsjöbanan och på tunnelbanan, även innan spårunderhållet var upphandlat!
(Obs att infrastrukturunderhåll sker alltid på infrastrukturförvaltarens ansvar, sen kan man uppdra åt någon annan att utföra det, men då behöver man komma överens om hur det ska utföras så att man som anläggningsinnehavare kan vara säker på att det blir rätt gjort.)
Öhh - tänkte inte på det! Skrämmande klantighet - hur svårt kan det vara att se till
att det åtminstone är ungefär som förut, då slitage mm bevisligen låg på en uthärdlig nivå?
Avsaknad av vilja, kunnande, kompetens, elementär kontrollfunktion, ansvar osv
är ju högst uppenbar - de ansvariga borde redan i morgon dag gå förlustiga sina
anställningar - det som hindrar detta är väl att alla vet att de i så fall skulle ersättas
av om möjligt ännu värre dumhuvuden...
att det åtminstone är ungefär som förut, då slitage mm bevisligen låg på en uthärdlig nivå?

Avsaknad av vilja, kunnande, kompetens, elementär kontrollfunktion, ansvar osv
är ju högst uppenbar - de ansvariga borde redan i morgon dag gå förlustiga sina
anställningar - det som hindrar detta är väl att alla vet att de i så fall skulle ersättas
av om möjligt ännu värre dumhuvuden...

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Visst visst, ja vill inte påstå att jag har hela sanningen, långt ifrån. Men eftersom vi sysslar med spekulationer, så var de min åsikt om vad som förefaller mest troligt, då utgående från egna erfarenheter bl.a.daniel_s skrev:Det pågår ju som sagt utredning om vad som blivit fel, och det skulle väl inte riktigt behövas om din namnes tämligen tvärsäkra påstående vore hela sanningen.
Säkerligen är risken för delat ansvar stor här, likaväl som operatörer kan missa saker, viktiga eller oviktiga, så krävs de ju även mycket av upphandlaren för att få med allt som är viktigt att det sköts på rätt sätt. En stor risk med operatörsbyte, särskilt efter lång tid, är ju att man tappar viktig kompetens och mycket erfarenhet.