Erik Sandblom skrev:Den polariserade debatten uppstår delvis genom dålig cykelinfra, vilken försämrar samspelet mellan trafikanterna. Därför kan debatten hyfsas om trafikkontoren bygger välfungerande infra, alltså enligt den kommunala cykelhandbok som Krister Isaksson refererar till i sitt inlägg:
Krister Isakssons blogg skrev:Cykelbanornas bredd är 1,25 m på hussidan och 1,5 m på andra sidan. Detta är under de minmått som finns i stadens handbok Cykeln i staden. Där anges ett minmått på 1,5 m. Dock så anger även handboken att vid uppförs- och nedförsbacke, vilket råder här, behöver bredden ökas iom ökad fart nedför samt mer vingel/större hastighetsspridning uppför. Klassificeringen av stråket, dvs. ett pendlingsstråk, gör också att större bredd än 1,5 m motiveras.
För den som utgår ifrån cykelbanor som de ser ut i Göteborg eller Stockholm tror jag det blir fel från början. Det problem med cyklister som "missköter sitt trafiksäkerhetsansvar", som du formulerar det, blir mycket mindre då.
Jag tror att det skulle finnas goda skäl att vara f--b--nad på cyklister även om infrastrukturen skulle vara anpassad för dem.
- Grön våg fungerar inte för svängande cyklister. De skulle fortsätta att se fotgängare på övergångsstället som hinder som skall rundas i stället för att väntas ut.
- "Promenadcykling" på trottoarer skulle fortsätta. Även om en långsam-fil skulle införas på cykelbanan.
- Cykling genom parker, som Kungsträdgården skulle fortsätta. Dels för att cykelbanan skulle vara för långt bort för att cyklisterna skulle ta den, dels för att man har målpunkter i parken, dels för att man inte ställer ifrån sig cykeln utan slöcyklar runt, eller rent av leker i parken.
- Om man inte inför dubbelriktade cykelfält på gatorna så skulle en och annan cyklist cykla på trottoaren för att de är för lata för att ta sig över till gatans högra sida. Eller också har de för bråttom för att korsa gatan.
- Om inte cykelställen flyttas ner i gatan kommer cyklisterna att cykla på trottoarer och torg för att nå dessa.
- Sätts inte cykelställ upp på var 10:e meter så kommer cyklister att cykla upp på trottoaren för att hitta något att låsa fast cykeln i nära sin målpunkt.
God infrastruktur hjälper, men det är i skallen på cyklisterna som den stora förändringen behöver ske!
Infrastruktur som hindrar cyklister från att köra på fel ställen men ändå inte förhindra rullstolar och barnvagnar är svårt att ordna! En matbutik här i stan hade, eller har kanske fortfarande, ett system som låser hjuken på kundvagnarna om någon försöker dra ut den på gatan. Kunde man ordna något liknande? Skulle nog vara svårt.
