Lidingö 16 juni: Vem tar nästa omslagsbild till MfSS?

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange

Lidingö 16 juni: Vem tar nästa omslagsbild till MfSS?

Inlägg av Thomas Lange »

MfSS* inbjuder alla kameraförsedda längs Lidingöbanan den 16 juni att försöka ta nästa omslagsbild till MfSS.

Fotografen till den utvalda bilden får äran samt ett presentkort till Djurgårdslinjens cafévagn, värt 300 kr.

MfSS behöver en bild i upplösningen 300 dpi för sidformatet 21x30 cm. Tips; Vrid kameran ett kvarts varv så att du får ett "stående" format.

Gör så här: Skicka max tre bildförslag (gärna lågupplösta) till mfss@sparvagssallskapet.se senast 10 juli 2013. En jury bestående av SSS ordförande Björn Stråhle samt redaktörerna Anders Forsberg och Thomas Lange väljer bland bilderna och utser vinnaren för publicering. Juryns beslut kan inte överklagas.

Även icke vinnande bilder kan komma att publiceras i ett bildreportage från Lidingöbanan (givetvis efter medgivande av resp fotograf).

*MfSS = https://www.sparvagssallskapet.se/mfss/
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
benkar

Re: Lidingö 16 juni: Vem tar nästa omslagsbild till MfSS?

Inlägg av benkar »

Alltid trevligt med fototävlingar, har skickat in några bidrag och hoppas på det bästa :D

Inte för att jag tror att jag vinner, men om det skulle ske, hoppas att man inte måste dricka kaffe (och kanske äta bakelser/fikabröd) för 300 kr på en och samma dag/resa... (?) :shock:

/B
hgsldf

Inlägg av hgsldf »

benkar skrev:Alltid trevligt med fototävlingar, har skickat in några bidrag och hoppas på det bästa :D

Inte för att jag tror att jag vinner, men om det skulle ske, hoppas att man inte måste dricka kaffe (och kanske äta bakelser/fikabröd) för 300 kr på en och samma dag/resa... (?) :shock:

/B
Nu handlade väl Thomas vällovliga propå om bilder från Lidingöbanan, jag kan dock inte avhålla mig från att haka på urspårningen som handlade om en prissumma och sockerbomber. Om man i Sverige inte dricker kaffe (helst på bit) och äter bullar, inte dricker alkohol och inte äter flitastek, jag då måste man förklara sig...

Jag upptäckte av en händelse rubbade sockervärden för några år sedan, långt tidigare än de flesta och tog direkt tjuren vid hornen. Jag bestämde mig för att det här MITT problem och jag har har aldrig sedan dess haft dåliga sockervärden.

Hur vore det om man bytte ut Gevalia och bullar mot sallader, sushi och meze från någon cateringfirma? Det räcker med et kylskåp! För min skull räcker det med vatten och te, men jag tror inte att kommunen skulle ha något problem med att ge tillstånd för utskänkning av öl och vin i en lokal med egna "ordningsvakter". Jag tror att omsättningen skulle kunna ökas flera gånger om, förutom all goodwill det skulle innebära för SS, SSS, SLL, SL osv....

/Göran
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Du kan skicka över presentkortet, du har min adress.

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk HD
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

hgsldf skrev:Nu handlade väl Thomas vällovliga propå om bilder från Lidingöbanan, jag kan dock inte avhålla mig från att haka på urspårningen som handlade om en prissumma och sockerbomber. Om man i Sverige inte dricker kaffe (helst på bit) och äter bullar, inte dricker alkohol och inte äter flitastek, jag då måste man förklara sig...

Jag upptäckte av en händelse rubbade sockervärden för några år sedan, långt tidigare än de flesta och tog direkt tjuren vid hornen. Jag bestämde mig för att det här MITT problem och jag har har aldrig sedan dess haft dåliga sockervärden.

Hur vore det om man bytte ut Gevalia och bullar mot sallader, sushi och meze från någon cateringfirma? Det räcker med et kylskåp! För min skull räcker det med vatten och te, men jag tror inte att kommunen skulle ha något problem med att ge tillstånd för utskänkning av öl och vin i en lokal med egna "ordningsvakter". Jag tror att omsättningen skulle kunna ökas flera gånger om, förutom all goodwill det skulle innebära för SS, SSS, SLL, SL osv....

/Göran
Vad har kaffedrickande med sockervärde att göra?
Finns det inte en förstörd generation som blev tillvänjd med äckligt och ohälsosamt te åren runt 1970 och därför fortfarande inte dricker kaffe?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

LÅ1 skrev:
hgsldf skrev:Nu handlade väl Thomas vällovliga propå om bilder från Lidingöbanan, jag kan dock inte avhålla mig från att haka på urspårningen som handlade om en prissumma och sockerbomber. Om man i Sverige inte dricker kaffe (helst på bit) och äter bullar, inte dricker alkohol och inte äter flitastek, jag då måste man förklara sig...

/Göran
Vad har kaffedrickande med sockervärde att göra?
Finns det inte en förstörd generation som blev tillvänjd med äckligt och ohälsosamt te åren runt 1970 och därför fortfarande inte dricker kaffe?
Vi kan väl säga att ett presentkort på 300 kr på Cafévagnen är nog ett "olyckligt vinnarpris".
Bättre hade kankse varit ett "sockerfritt" alternativ t ex ett presentkort på produkter ur Trafiknostalgiska Förlaget...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

MfSS 4-13 Omslag Low.pdf
Omslaget till MfSS nr 4. Foto: Bernt Carlsson.
(335.87 KiB) Nerladdad 357 gånger
Nu har juryn för bildtävlingen utsett vilken bild som ska få pryda MfSS nr 4/2013 med motiv från avskedsaktiviteterna vid Lidingöbanan den 16 juni. Det nya numret utkommer den 5 september.
Senast redigerad av Thomas Lange den lördag 17 augusti 2013 17:52, redigerad totalt 1 gånger.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
/jes

Inlägg av /jes »

Märkligt val av omslagsbild tycker jag, Nej, det är inget fel på bilden i sig, fototekniskt säkert perfekt, men MfSS är väl ingen tidning för proffsfotografer? Jag har inte själv skickat in någon bild, inga ömma tår här inte!

Bilden kan vara tagen när som helst, vid något annat tillfälle när 5:an varit på besök på Lidingö eller 16 juni 2013 som här, och motsvarande bild ska kunna tas även i framtiden, åtminstone fram till år 2020. I min värld så hade omslagsbilden visat A30/B30. Jag tycker att femman är lite uttjatad trots att jag själv bidragit med några handtag till renoveringen under min aktiva tid i Malmköping.

Bilden är tyvärr helt historielös, åtminstone de närmaste sju åren tills den nya bron eventuellt finns på plats! :)
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

/jes skrev:Märkligt val av omslagsbild tycker jag, Nej, det är inget fel på bilden i sig, fototekniskt säkert perfekt, men MfSS är väl ingen tidning för proffsfotografer? Jag har inte själv skickat in någon bild, inga ömma tår här inte!

Bilden kan vara tagen när som helst, vid något annat tillfälle när 5:an varit på besök på Lidingö eller 16 juni 2013 som här, och motsvarande bild ska kunna tas även i framtiden, åtminstone fram till år 2020. I min värld så hade omslagsbilden visat A30/B30. Jag tycker att femman är lite uttjatad trots att jag själv bidragit med några handtag till renoveringen under min aktiva tid i Malmköping.

Bilden är tyvärr helt historielös, åtminstone de närmaste sju åren tills den nya bron eventuellt finns på plats! :)
Medhåll till 100%

//Bussmicke
www.bussmicke.se
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

benkar skrev:Alltid trevligt med fototävlingar, har skickat in några bidrag och hoppas på det bästa :D

/B
Grattis till att du vann med bilden, de andra är bara avundsjuka...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
benkar

Inlägg av benkar »

Vågar ju nu nästan inte säga: - "Jättekul att jag vann!" :? Finns väldigt mycket/många åsikter här på forumet, och jag kan väl kanske hålla med om att en bild på en blå vagn antagligen hade varit mer passande, men jag utgick från......:

-"MfSS inbjuder alla kameraförsedda längs Lidingöbanan den 16 juni att försöka ta nästa omslagsbild till MfSS - En jury bestående av SSS ordförande Björn Stråhle samt redaktörerna Anders Forsberg och Thomas Lange väljer bland bilderna och utser vinnaren för publicering"

...och jag valde ut mina bidrag utifrån detta, och det råkade bli en bild på "gamlingen" som vann.

Vad det gäller "men MfSS är väl ingen tidning för proffsfotografer" så kan jag bara säga att jag är en glad amatör. Arbetar med allt annat än foto, att fotografera är en hobby när jag har några timmar över :)

Funderar dock nu ännu mer på -"hoppas att man inte måste dricka kaffe (och kanske äta bakelser/fikabröd) för 300 kr på en och samma dag/resa... (?)" :shock:

/B
Användarens profilbild
Bussmicke
Kontakt:

Inlägg av Bussmicke »

Jag missunnar dig verkligen inte att vinna. Bara kul även om jag hade hoppats på A30B/B30B.
Grattis
//Bussmicke.
Besök min hemsida samt Bussmicke.se på Facebook.

Stolt ägare av:
Canon EOS R & 6D Mark II, Canon EOS M5 och Canon Powershot G7 X Mark II samt Sony RX100 Mark III och VII.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Inlägg av Thomas Lange »

benkar skrev:Funderar dock nu ännu mer på -"hoppas att man inte måste dricka kaffe (och kanske äta bakelser/fikabröd) för 300 kr på en och samma dag/resa... (?)" :shock:

/B
Nej, du kan fördela dina intag på fem olika tillfällen. Eller bjuda med någon eller några du tycker om!

Till de småsura kan jag bara säga: Varför skickade ni inte in era bidrag på de efterlängtade A30/B30? Juryn hade faktiskt bara "Gamlingen" att välja på. Och juryn har ärligt valt bland de inskickade bidragen.

Till tröst för A30/B30-älskarna kan sägas att MfSS nr 4 innehåller fler bilder från såväl avskedsdagen som sista trafikdagens sista tur. En och annan A30/B30 kunde då inte undvikas! 8)

Och den initierade artikeln från planeringen och genomförandet tål att läsas flera gånger.
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Haha, vad roliga ni. Sitta å klaga på omslagsbilden men skickar själva inte in era egna bilder!
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

bruse skrev:Haha, vad roliga ni. Sitta å klaga på omslagsbilden men skickar själva inte in era egna bilder!
SYND att inte klaga...
Forum har uppenbarligen sedan länge infiltrerats av automatiska program under olika pseudenymer. Nämner inga
"namn"... - men det kan väl ändå inte vara människor!? :)
Dessa håller definitionsmässigt fullständigt tyst inför varje intressant information och svarar ytterst sällan på direkta frågor MEN "tänder på alla burkarna" om någon trolig FELaktighet skulle insmyga sig i diskussionen samt sablar ned "den skyldige" jäms med skosulorna helt enligt sin fastställda programmering. När Någon Annan skriver något ovedersägligt inträder "total error" och den stora"tystnaden" tar sin början (Ja - jag har noga studerat detta fenomen! :cheesygrin: )
Skulle finna det synnerligen trivsamt om det vore möjligt att skriva annat än GNÄLL - inte härstammar ni väl alla från
Vingåker - Hallsberg? :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
benkar

Inlägg av benkar »

Thomas Lange skrev:
benkar skrev:Funderar dock nu ännu mer på -"hoppas att man inte måste dricka kaffe (och kanske äta bakelser/fikabröd) för 300 kr på en och samma dag/resa... (?)" :shock:

/B
Nej, du kan fördela dina intag på fem olika tillfällen. Eller bjuda med någon eller några du tycker om!
Tack för det/info!

Måste erkänna att jag aldrig testat åkt/fikat med Cafévagnen, men nu blir jag ju "tvungen" göra det innan nyår :D

/B
Skriv svar