Spårvägen i Alicante juni 2013

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Spårvägen i Alicante juni 2013

Inlägg av Olle »

Alicante är en mycket bekant stad för de flesta spårvägs- och smalspårsvänner med tanke på att det är meterspåret till Dénia som utgör stommen i Alicante spårvägssystem. Det som en gång var en smalspårig lokalbana med dieselrälsbussar är nu en modern spårväg. Meterspårig men modern. Förra gången jag var i Alicante åkte vi med den 500 meter långa spårvägen som byggts ny från smalspårets station i Alicante ned till playan. Idag är den lilla föregångslinjen nedlagd, faktiskt bara sedan sista juni. Men övriga systemet byggs vidare som modern spårväg. I slutet av augusti öppnas linje L2, och man bygger en lång tunnel med dubbelspår som ska ersätta enkelspåret in till Alicante. Snart öppnas även en station vid Alicante centralstation (Renfe) som just nu fått AVE-tåg (normalspår). Linje 4L går ut till en tämligen ny förort vid Playa San Juan. Mycket funktionellt med en stor slinga i gräsbevuxen banvall i den stora boulevarden som går i en ring i området. Det är trevligt att se hur man i många länder på kontinenten bygger in spårvägarna i bostadsområdena på ett mycket fint sätt. Värt ett besök alltså.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

:Dlle.
:-)lle
Anders Hanquist

Re: Spårvägen i Alicante juni 2013

Inlägg av Anders Hanquist »

Varför i all sin dar har automaterna texten BILJETTAUTOMAT? Eller är det är "photoshoppat" (ser uppenbarligen lite skumt ut) som en förklaring, eller vad?
Användarens profilbild
Olle
Kontakt:

Inlägg av Olle »

Anders Hanquist skrev:Varför i all sin dar har automaterna texten BILJETTAUTOMAT? Eller är det är "photoshoppat" (ser uppenbarligen lite skumt ut) som en förklaring, eller vad?
Anders, det är faktiskt jag som förtydligat att det finns biljettautomater på spårvagnarna. Jag tycker det är trevligt och en bra service. Vi åkte en del buss i Italien efter midsommar och vi hittade inget ställe att överhuvudtaget köpa biljetter. Inte ens en upplysning om vart man vände sig för att köpa dem. Det är inte mycket bättre i Sverige nu för tiden. Det retar mig och därför ville jag förtydliga att det finns civiliserade länder där man låter folk kunna köpa sig en biljett ombord. Där har EU nått att ta tag i i stället för att reta upp folk med löjliga påfund.

:cry:lle.
:-)lle
Mathias Lindow

Inlägg av Mathias Lindow »

Den spårvagn med nummer 4109 på dina bilder är en Tram train, vilket gör den lite större men å andra sidan har den 100 km/h som maxfart upp till Benidorm. Bilden från Sangueta är så snygg att jag nästan skulle vilja använda den i min marknadsföring av våra tram trains :-)

// Mathias - Vossloh
Skriv svar