" Pendelbåtar kan lösa proppar" (Stockholm)

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1

" Pendelbåtar kan lösa proppar" (Stockholm)

Inlägg av LÅ1 »

Några kristdemokrater i Stockholms läns landsting: "Pendelbåtar kan lösa proppar"

Pendelbåtar från Ekerö? När man kan bygga tvärbana från Fitja och dessutom köra bussar i förbifartens tunnlar? :roll:

TILLÄGG:
Jag hoppas alla förstår att den andra meningen ovan inte speglar min åsikt, utan är ett skämt baserat på hur man ibland kan tro att politiker tänker!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Christer J

Re: " Pendelbåtar kan lösa proppar" (Stockholm)

Inlägg av Christer J »

LÅ1 skrev:Några kristdemokrater i Stockholms läns landsting: "Pendelbåtar kan lösa proppar"

Pendelbåtar från Ekerö? När man kan bygga tvärbana från Fitja och dessutom köra bussar i förbifartens tunnlar? :roll:

TILLÄGG:
Jag hoppas alla förstår att den andra meningen ovan inte speglar min åsikt, utan är ett skämt baserat på hur man ibland kan tro att politiker tänker!
Inriktningen idag är att det skall bli bussar i västerleden. Så det är ingen skämt. Sen sedan är det frågan om att få till lufttäta bussar på sträckan, kanske med extra syrgas-/trycklufttuber installerade - för säkerhets skull.

Dessutom tror jag någon kommit med idén om linbana mellan Ekerö och Vårberg/Skärholmen. Jag ser det som en utmärkt lösning, det fungerar på andra håll.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Christer J skrev:
LÅ1 skrev:Några kristdemokrater i Stockholms läns landsting: "Pendelbåtar kan lösa proppar"

TILLÄGG:
Inriktningen idag är att det skall bli bussar i västerleden. Så det är ingen skämt. Sen sedan är det frågan om att få till lufttäta bussar på sträckan, kanske med extra syrgas-/trycklufttuber installerade - för säkerhets skull.

Dessutom tror jag någon kommit med idén om linbana mellan Ekerö och Vårberg/Skärholmen. Jag ser det som en utmärkt lösning, det fungerar på andra håll.
Visst, men det utesluter väl inte pendelbåt? Som ju är den lösning som går att få till på kortast tid, och som dessutom ger direkt förbindelse med innerstan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

LÅ1 skrev:
Christer J skrev:

TILLÄGG:

Visst, men det utesluter väl inte pendelbåt? Som ju är den lösning som går att få till på kortast tid, och som dessutom ger direkt förbindelse med innerstan.
Jo, men då krävs antingen en massa små båtar eller flera stora. Det tar ett par år att beställa och bygga båtarna.

Räkna på kapacitet per timme så får du se hur många båtar det behövs. Bättre då att hänga upp en linbana, det kan ta max ett halvår - i Stockholm kanske ett år.

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
spårlasse

Inlägg av spårlasse »

Och nu har en rätt härlig replik kommit i SvD. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/pe ... 406170.svd

De trycker ju ganska tydligt på problemet och har ju en viss sakkunskap. Sedan är det ju uppenbart att det också kostar en hel del att låta skärgårdsbåtarna fortsätta till Strömkajen (räknat per passagerare). Där håller jag dock med dem. Det vore en katastrof att införa noder ute i skärgården för byte till SL-buss! Även om det förvisso i vissa fall kan vara en smidig lösning.

Lite måste det få kosta. Vi kan inte alltid helt bygga resonemanget på samhällsekonomiska analyser - de säger ju långt ifrån allt. Problemet är ju dock som påpekas i repliken att det krävs rätt stort underlag och det är svårt att uppnå det till sjöss - med rimlig turtäthet - vilket i sig är ett måste för att några skall vilja åka. Risken är ju att folk åker främst på sommarhalvåret och blir ett komplement, men ändå gör att man måste ha lika mycket fordon vintertid för landtransporter. Då blir det ju bara en merkostnad.

Samtidigt måste förstås alternativ också få kosta. Man kan inte bara räkna på kilometerkostnaden.
Användarens profilbild
Christer J

Inlägg av Christer J »

spårlasse skrev:Och nu har en rätt härlig replik kommit i SvD. http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/pe ... 406170.svd

De trycker ju ganska tydligt på problemet och har ju en viss sakkunskap. Sedan är det ju uppenbart att det också kostar en hel del att låta skärgårdsbåtarna fortsätta till Strömkajen (räknat per passagerare). Där håller jag dock med dem. Det vore en katastrof att införa noder ute i skärgården för byte till SL-buss! Även om det förvisso i vissa fall kan vara en smidig lösning.

Lite måste det få kosta. Vi kan inte alltid helt bygga resonemanget på samhällsekonomiska analyser - de säger ju långt ifrån allt. Problemet är ju dock som påpekas i repliken att det krävs rätt stort underlag och det är svårt att uppnå det till sjöss - med rimlig turtäthet - vilket i sig är ett måste för att några skall vilja åka. Risken är ju att folk åker främst på sommarhalvåret och blir ett komplement, men ändå gör att man måste ha lika mycket fordon vintertid för landtransporter. Då blir det ju bara en merkostnad.

Samtidigt måste förstås alternativ också få kosta. Man kan inte bara räkna på kilometerkostnaden.
Det intressanta är att Juhan Grünfeldt var trafiklandtingsrådssekreterare (puh) under moderate Elwe Nilsson. Han går alltså helt emot sina gamla partikamrater här.

Jag vill se de bussar man skall köra alla sommarstugependlare med - fulla av pick och pack, barn och hundar. De kommer få riva ut en massa stolar för att allt skall få plats. Förarna kommer få höra mycket gnäll från reströtta barn som inte orkar sitta stilla i sätena. Jag ser det varje gång jag åker till eller ifrån skärgårdsön (utom 05.50-båten mot stan).

Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:
Christer J skrev:Dessutom tror jag någon kommit med idén om linbana mellan Ekerö och Vårberg/Skärholmen. Jag ser det som en utmärkt lösning, det fungerar på andra håll.
Man kan kanske till och med ha en kontaktledningsdriven pendelbåt och använda linbanans trådar som kontaktledning? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Skriv svar