Man kan få in rätt många linjer i det nuvarande stomlinjenätets numrering eftersom de är också i praktiken stomlinjer (t. ex. 62 och 69:an). Sedan kan man ju måla om de bussar som trafikerar dessa blå.

T.ex.
Linje 1: Stora Essingen - Frihamnen
Linje 2: (Gamla 62:an) Fredhäll - Storängsbotten
Linje 3: (Gamla 69:an) Tomteboda - Blockhusudden (3K för Kaknästornet)
Linje 4: Gullmarsplan - Radiohuset
Linje 5: (En variant på nuvarande 43:an och 55:an) Ruddammen - Sofia (55:ans väg på Södermalm, 43:ans på Norrmalm)
Linje 6: (Nuvarande 2:an) Norrtull - Sofia
Linje 7: Sergels torg - Waldemarsudde (senare förlängd till Hornsberg)
Linje 8: (Nuvarande 3:an) Södersjukhuset - Karolinska sjukhuset
Linje 9: (Nuvarande 53:an) Roslagstull - Henriksdalsberget
Linje 10-19: (Omnumrera tunnelbanan för ett mer lättydligt system och använd detta nummer för linjer ovan jord - där de faktiskt dessutom används (vem vet egentligen att tåget till Hjulsta heter linje 10?))
Linje 10: Stora Lappkärrsberget - Reimersholme (Nuvarande 40)
Linje 11-24 är ett mer hypotetiskt förslag där kvarterslinjerna omnumreras för att passa resten av busslinjenätet:
Linje 11: (Nuvarande 42:an) Karlbergs station - Radiohuset (Linje 11X (72:an) för Karlbergs station - Östhammarsgatan)
Linje 12: Alvik - Nockeby (Spårvagnslinjer är heliga och ska INTE omnumreras)
Linje 13: Ropsten - Tomteboda (Nuvarande 73:an)
Linje 14: (Nuvarande 44:an) Ruddammen - Skansen
Linje 15: Hornsberg - Hakberget (Nuvarande 56:an)
Linje 16: Sofia - Reimersholme (Nuvarande 66:an)
Linje 17: Karolinska sjukhuset - Norra Hammarbyhamnen (Nuvarande 59:an)
Linje 18: Fridhemsplan - Stora Essingen (Nuvarande 49:an)
Linje 19: Norra station - Skeppsholmen (Nuvarande 65:an)
Linje 20: Frösundavik - Odenplan - Universitetet (Nuvarande 70)
Linje 21: (Sergels torg) - Ropsten - Gåshaga
Linje 22: Sickla Udde - Solna Station
Linje 23: Tanto - Hjorthagen (Den andra blandningen av linjerna 43 och 55)
Gamla linje 76: Norra delen lär inte behövas när spårvagnen byggs ut till Lidingö och Södra delen kan ingå i en förstärkningslinje för nuvarande 2:an eller 3:an - Kanske som linje 24 (kanske N. Hammarbyhamnen - Ruddammen (via 76, 2, 43:ans väg)).
Linje 1-10 är linjer som skulle egentligen vara stomlinjer för deras trafikantbehov. De återstående är mer kvarterslinjer men borde även de placeras lågt i nummerserien för att de större siffrorna kan användas till ytterstaden. Dessutom främjar det framtida spårvägsutbyggnad och linjenummer som är lätta att komma ihåg.
Tunnelbanan kanske skulle numreras enligt amerikansk stil - med bokstäver. Gröna linjen: A, B, C (19,18,17 resp), röda linjen: D, E (13, 14 resp), blå linjen: F, G (10, 11). Det skulle vara coolt att ta "the A-train" till Hässelby!
