Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
"SL" gör nu stort nummer av att man byter den ursolkiga stolaklädseln i X60 till en klädsel som ska bli lättare att byta i framtiden när den ånyo blivit solkig. X10 infattas inte i bytarprogrammet för dom har inte solkig klädsel trots att de rullar över 10 år utan att ha fått sina dynor med tillhörande klädsel tvättad eller bytt en enda gång under denna tid!
Vad är då X10:s hemlighet? Jo de har plyschklädsel! Ett material som jämte galon visat sig ha enastående egenskaper vad gäller förmågan att hålla sig fräscht år efter år! Roslagsbanan har haft plyschklädsel nu i många år liksom Lidingöbanan hade och den såg alltid i bjudande ut till skillnad från C20/X60-tyget som snabbt blir solkigt!
Uppenbarligen är alltså plysch det optimala tyget om det nu är tyg man vill ha inom kollektivtrafiken.
Varför är det såhär? Vad kostar inte dessa stolstygbytarorgier? Kolla nästa gång ni åker X10, nog ser det tyget trevligare ut än i X60?
Några nedsättande omdömen har bortredigerats, eftersom det inte tillförde sakdebatten något av värde.
/Jourmaster
Jag tycker att hela fordonen, inte bara sittplatserna, skulle vara klädd i röd plysch och förutom vid stationsuppehåll så skulle belysningen vara rödtonad. Trafiksystemet skulle då kunna byta namn till EPA-expressen.
Skillnaden mellan X60 och övriga fordon sägs enligt tråd i Postvagnen vara att dynorna går lätt att ta loss på övriga fordon och man kan då alltså ha en uppsättning fräscha dynor som man sätter in samtidigt som man samlar in ofräscha från ett tåg, och sen fräscha upp de insamlade sunkiga dynorna i lugn och ro utan att något fordon behöver stå avställt p.g.a. "dynarbeten".
Fast den springande punkten är att dynorna inte behöver bytas bara för att folk suttit på dom om de är klädda med plysch som i X10 istället för i vanligt tyg. Samma erfarenhet kan göras om man studerar SJ AB:s vagnpark och SL:s blå bussar. Hade X60 haft samma tyg på stolarna som de blå bussarna hade detta problem aldrig dykt upp från första början.
Det är väl lite märkligt att branschen inte besitter större kunskap och insikt i denna fråga?!
Det är flera miljoner kronor om året i extrakostnader vi talar om!
Hechtwagen skrev:Fast den springande punkten är att dynorna inte behöver bytas bara för att folk suttit på dom om de är klädda med plysch som i X10 istället för i vanligt tyg. Samma erfarenhet kan göras om man studerar SJ AB:s vagnpark och SL:s blå bussar. Hade X60 haft samma tyg på stolarna som de blå bussarna hade detta problem aldrig dykt upp från första början.
Menar du verkligen att dynorna med plyschyta håller sig renare än dynor med tygyta? Är det inte bara så att de ser renare ut? I så fall är det väl nästan att betrakta som en fördel om man ser när de är smutsiga.
Om man ska optimera för att de ska hålla sig rena så länge som möjligt ska man väl snarare ha hårda plastytor som i roggek:s bild, eller galonklädsel som vi ju har haft i SL-trafiken förut.
Då går min fråga över till, varför man aldrig provat "plaststolar" förr. Kan man det på spårvagnar i östeuropa, så kan man det i Sverige med...
Brandriskfaktor eller allmänt okunnande från SLs sida?
Om nu problemet är så stort så kan vi ju införa plaststolar i en del av X60 till "grisarna" som varje dag åker i kollektivtrafiken och slänger upp fötterna på sätet. Gärna med en dekal som redan finns idag men med texten: Mera fötter på sätet, spotta gärna på golvet och sätt en kråka på fönstret....
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Dom håller sig renare så till vida att smutsen inte tycks fästa på plyschen utan antingen följer med den so
m sätter sig på dynana eller så sjunker den igenom luggen så det ger ett fräscht och rent intryck, ungefär som ett par blå jeans man haft på sig 10 gånger ser renare ut än ett par vita jeans man haft en dag.
Kan man ha plysch i alla nya SL bussar så borde det gå på X60 också?
Som sagt så finns det miljontals kronor att spara årligen!
Fast vad vet jag? Det kanske är plysch dom byter till?
Hechtwagen skrev:Dom håller sig renare så till vida att smutsen inte tycks fästa på plyschen utan antingen följer med den so
m sätter sig på dynana eller så sjunker den igenom luggen så det ger ett fräscht och rent intryck, ungefär som ett par blå jeans man haft på sig 10 gånger ser renare ut än ett par vita jeans man haft en dag.
Kan man ha plysch i alla nya SL bussar så borde det gå på X60 också?
Som sagt så finns det miljontals kronor att spara årligen!
Fast vad vet jag? Det kanske är plysch dom byter till?
Så du vet alltså inte vilket tyg man byter till?
I A35 är det i alla fall fråga om plyschklädsel, dock inte med Åberg-mönster, eftersom tygmönstret där ingick i ett grafiskt totalkoncept, eller vad man nu säger.
Det syns på sätt och vis tydligare på CAF:s egna interiörbilder, antagligen fotade inuti vagn 451:
Tagbitaren skrev:
I A35 är det i alla fall fråga om plyschklädsel, dock inte med Åberg-mönster, eftersom tygmönstret där ingick i ett grafiskt totalkoncept, eller vad man nu säger.
Är det A35 som har ett grafiskt totalkoncept, eller Åberg-mönstret som ingår i ett totalkoncept? Vad är i så fall totalkonceptet?
Tagbitaren skrev:
Som mönster har man alltså en linjekarta som är inaktuell från den dagen vagnarna tas i trafik, och just på grund av att vagnarna tas i trafik? Det måste väl vara någon slags rekord?
Tagbitaren skrev:
I A35 är det i alla fall fråga om plyschklädsel, dock inte med Åberg-mönster, eftersom tygmönstret där ingick i ett grafiskt totalkoncept, eller vad man nu säger.
Är det A35 som har ett grafiskt totalkoncept, eller Åberg-mönstret som ingår i ett totalkoncept? Vad är i så fall totalkonceptet?
Som mönster har man alltså en linjekarta som är inaktuell från den dagen vagnarna tas i trafik, och just på grund av att vagnarna tas i trafik? Det måste väl vara någon slags rekord?
Ja, hehe, det blev inte så bra svenska där. Stolklädseln och vagnens färgsättning bildade en helhet, den minnesgode kommer ihåg att det fanns tre olika förslag, som sedan gick till "folkomröstning". Just det här mönstret ska nog uppfattas som en stiliserad tolkning av en linjekarta än linjekartan själv, så vad slags rekord som slås förstår jag inte.
Alltnog, med detta lämnar jag själva mönstret eftersom med var tyget i stolsklädseln som var huvudtemat i tråden. Det finns f.ö. äldre trådar om detta, där den som vill vid behov kan ondgöra sig.
För övrigt anser jag att TUB1 borde ha förlängts till Karolinska redan.