Spårvägsspår från 1870-talet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Spårvägsspår från 1870-talet
Man har grävt fram gamla spår vid Slussen! (Sista bilden på sidan.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Intressant!
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Hm. Jag kan instämma i att det är intressant. Men - jag instämmer inte i dateringen av spårvagnsspåren. Stockholms Södra Spårvägsaktiebolag (SSB) öppnade trafik år 1886 (wikipedia) på Södermalm och mot Enskede. SNS, vilket uttydes Stockholms Nya Spårvägsaktiebolag började med hästspårvagnstrafik den 10 juli 1877, och uteslutande norr om Slussen. Det gör att det är omöjligt att de hittade spåren härstammar från 1870-talet, tidigast 1880-talet.
Men jag är osäker på om det verkligen är de ursprungliga spåren för ångspårvägen de funnit. Det ser ut som dubbelspår, jag skulle kunna tänka mig att det är de spår som låg fram till dess att nuvarande "klöverblads-slussen" skulle byggas på 1930-talets början. I sådant fall bör spåren härstamma från gissningsvis 1910-talet då SS bildades och utvecklade spårvägstrafiken rejält mellan ca 1918 - ca 1930 (nya linjer, nya vagnar, ombyggda och förlängda vagnar). Kanske man skall ta och cykla dit och kolla. Men - det ska jag villigt skriva, om Stadsmuseet/Stockholms Stad har andra belägg för spårdateringen känner jag givetvis inte till, så mina gissningar här i andra stycket får vara just gissningar.
/Lars J
Men jag är osäker på om det verkligen är de ursprungliga spåren för ångspårvägen de funnit. Det ser ut som dubbelspår, jag skulle kunna tänka mig att det är de spår som låg fram till dess att nuvarande "klöverblads-slussen" skulle byggas på 1930-talets början. I sådant fall bör spåren härstamma från gissningsvis 1910-talet då SS bildades och utvecklade spårvägstrafiken rejält mellan ca 1918 - ca 1930 (nya linjer, nya vagnar, ombyggda och förlängda vagnar). Kanske man skall ta och cykla dit och kolla. Men - det ska jag villigt skriva, om Stadsmuseet/Stockholms Stad har andra belägg för spårdateringen känner jag givetvis inte till, så mina gissningar här i andra stycket får vara just gissningar.
/Lars J
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Bilden är för övrigt ett utmärkt exempel på skillnaden mellan kullersten och gatsten (där gatsten är vad som syns vid spårvägsspåren).
Det verkar vara rätt snävt avstånd mellan spåren.
Det verkar vara rätt snävt avstånd mellan spåren.
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Ångspårvagns linjen var enkelspårig förbi stadsmuset. Spåren är nog från el tiden på SS tiden ca 1920-30.
AGR
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
Alla mina bilder på forum är © AGR
Åk effektivt åk kollektivt!
Använder numera en Canon EOS 1000D
- Hechtwagen
- Inlägg: 3539
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Vad mer har "experter" som omedelbart daterar spåren till 1870-talet fel om? Ser mycket riktigt ut som spår från 1910-20 talet mer än något annat!
- Stefan Isaksson
- Inlägg: 591
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 15:26
- Ort: Uppsala
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Jag instämmer med Lasses och AGR:s tvivel.
Men jag funderar på om inte Brunnsbacken fick dubbelspår väldigt tidigt, kanske redan i samband med elektrifieringen år 1900. Samtliga söders (elektriska) spårvägslinjer gick väl där tills Katarinavägen öppnades år 1914. Därmed inte sagt att rälsen är från 1900; jag tycker att skenorna borde behövts bytas i alla fall en gång före slussenombyggnadens påbörjande 1931. Däremot var nog rälsen uttjänt eftersom den inte togs upp.
Jag tycker att det ser ut som vanlig rännskeneräls, och jag undrar om den hade slagit igenom redan 1887- Och hur var det med smågatsten, när började sådan läggas?
Angående att det ser ut att vara smalt mellan spåren, så kan det bero på att den närmaste rälsen saknas (jag ser i alla fall bara tre skenor). Då är det vi ser närmast i bild avståndet mellan spåren, och den var mindre än spårvidden.
SI
Men jag funderar på om inte Brunnsbacken fick dubbelspår väldigt tidigt, kanske redan i samband med elektrifieringen år 1900. Samtliga söders (elektriska) spårvägslinjer gick väl där tills Katarinavägen öppnades år 1914. Därmed inte sagt att rälsen är från 1900; jag tycker att skenorna borde behövts bytas i alla fall en gång före slussenombyggnadens påbörjande 1931. Däremot var nog rälsen uttjänt eftersom den inte togs upp.
Jag tycker att det ser ut som vanlig rännskeneräls, och jag undrar om den hade slagit igenom redan 1887- Och hur var det med smågatsten, när började sådan läggas?
Angående att det ser ut att vara smalt mellan spåren, så kan det bero på att den närmaste rälsen saknas (jag ser i alla fall bara tre skenor). Då är det vi ser närmast i bild avståndet mellan spåren, och den var mindre än spårvidden.
SI
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Väldigt kul att ta del av ert kunnande.
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Hm, igen
Ett besök på platsen idag (man får stå på betongbalustraden så ser man över staket/avspärrningen till arbetsplatsen) så ser man en svagt böjd gaturäl, dock mycket klenare än den räl vi lägger idag. SS 50-årsbok visar räl av 1921 års utförande, med i huvudsak samma mått som idag (180 mm bred rälfot, 150-160 mm hög). I samma bok finns tvillingräl modell 1900 angiven - vilket gör det sannolikt att rälen härstammar från tidigt 1900-tal. Detta förutsatt att den räl som syntes idag är en av de räler som syns på den länkade bilden. Spårstagen var också klenare, de som senare användes var uppskattningsvis 70-80 mm höga, men det som syns är 40-50 mm högt spårstag, vilket också ger en indikation på rälprofilen och därmed årtalet.
Klurigt är att rälen är svagt böjd. Den löper i huvudsak i samma riktning som Hornsgatan, men är svagt böjd i kurva. Kanske någon tidig bild från Brunnsbacken kan ge svar på det?
Låt mig således gissa på att rälen härstammar från tidigt 1900-tal (säg perioden 1900-1915).
/Lars J
Ett besök på platsen idag (man får stå på betongbalustraden så ser man över staket/avspärrningen till arbetsplatsen) så ser man en svagt böjd gaturäl, dock mycket klenare än den räl vi lägger idag. SS 50-årsbok visar räl av 1921 års utförande, med i huvudsak samma mått som idag (180 mm bred rälfot, 150-160 mm hög). I samma bok finns tvillingräl modell 1900 angiven - vilket gör det sannolikt att rälen härstammar från tidigt 1900-tal. Detta förutsatt att den räl som syntes idag är en av de räler som syns på den länkade bilden. Spårstagen var också klenare, de som senare användes var uppskattningsvis 70-80 mm höga, men det som syns är 40-50 mm högt spårstag, vilket också ger en indikation på rälprofilen och därmed årtalet.
Klurigt är att rälen är svagt böjd. Den löper i huvudsak i samma riktning som Hornsgatan, men är svagt böjd i kurva. Kanske någon tidig bild från Brunnsbacken kan ge svar på det?
Låt mig således gissa på att rälen härstammar från tidigt 1900-tal (säg perioden 1900-1915).
/Lars J
-
- Inlägg: 126
- Blev medlem: fredag 02 januari 2009 14:13
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Då är vi inne på den tidigaste elektriska tiden.
Fast redan efter några år byttes tydligen rälen för ångspårvagnen mot kraftigare. Och då är vi tillbaka på 1800-talet, inte 1870-talet men 1890-talet.
Fast redan efter några år byttes tydligen rälen för ångspårvagnen mot kraftigare. Och då är vi tillbaka på 1800-talet, inte 1870-talet men 1890-talet.
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
De på bilden ser raka ut.
Var den böjda som du såg med egna ögon "lös" eller låg den fortfarande inbäddad med gatsten o.s.v.?
Om den var "lös" så kan den kanske (fast inte så troligt?) blivit böjd då arbetet gjorts.
En kort snutt dubbelspår kan kanske förklaras av en mötesplats eller plats för att göra rundgång? Det vore väl snarast nästan märkligt om man INTE kunnat göra rundgång och/eller mötas här?
Var den böjda som du såg med egna ögon "lös" eller låg den fortfarande inbäddad med gatsten o.s.v.?
Om den var "lös" så kan den kanske (fast inte så troligt?) blivit böjd då arbetet gjorts.
En kort snutt dubbelspår kan kanske förklaras av en mötesplats eller plats för att göra rundgång? Det vore väl snarast nästan märkligt om man INTE kunnat göra rundgång och/eller mötas här?
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
På följande bild är det böjda spår, fast lite längre ner: Brunnsbacken
Och här är väl det exakta partiet: Brunnsbacken
Fast på denna bilden ser det ut som dem var något böjda mittför Stadsmuseet: Hornsgatan. Bilden är från ca 1920 och då är rälsen vanlig spårvägsräls.
Då elspårvagnen kom till söder år 1901 användes en räls som liknande två ihopskruvade vignolräler, vilket syns tydligt på denna bild: Hornsgatan. Det är inte den modellen av spår som nu kommit i dagern.
MVH
Micke J
Och här är väl det exakta partiet: Brunnsbacken
Fast på denna bilden ser det ut som dem var något böjda mittför Stadsmuseet: Hornsgatan. Bilden är från ca 1920 och då är rälsen vanlig spårvägsräls.
Då elspårvagnen kom till söder år 1901 användes en räls som liknande två ihopskruvade vignolräler, vilket syns tydligt på denna bild: Hornsgatan. Det är inte den modellen av spår som nu kommit i dagern.
MVH
Micke J
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Då var det ingen tillfällighet att SSB 14 placerades just på denna plats 1977:
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... p?p=182173
Totalomdaningen av Slussen 1931-35 var synnerligen omfattande och finns beskriven i en
bok som gavs ut till invigningen, med ritningar på alla de olika trafikomläggningar som
blev nödvändiga under arbetets gång.
http://fredmanpakvarnberget.blogspot.se ... -1930.html
På flygbilden från 1932 ser man att den tidigare nästan helt raka Brunnsbacken tillfälligt
blvit en enda stor S-kurva! Redan då befinner sig de nu upphittade spårresterna under jord....
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... p?p=182173
Totalomdaningen av Slussen 1931-35 var synnerligen omfattande och finns beskriven i en
bok som gavs ut till invigningen, med ritningar på alla de olika trafikomläggningar som
blev nödvändiga under arbetets gång.
http://fredmanpakvarnberget.blogspot.se ... -1930.html
På flygbilden från 1932 ser man att den tidigare nästan helt raka Brunnsbacken tillfälligt
blvit en enda stor S-kurva! Redan då befinner sig de nu upphittade spårresterna under jord....

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Bilden som Micke J länkar till (Hornsgatan) förefaller att överensstämma med de spårrester som nu kommit i dagen. Frågan är dock fortfarande när spåren lagts, tvillingräler användes år 1900 enligt SS 50-årsbok utgiven 1927, men det framgår i och för sig inte om detta gällde på norr, på söder, eller på båda näten.
/Lars J
/Lars J
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Dagens besök på Södermalmstorg gav ett helt annan intryck av spåret än tidigare bild. Utan tvivel tillhör det
ombyggnaden 1931, då Brunnsbacken blev en S-kurva för att tillåta diverse byggnationer. Ovanpå spåret
syns annan storgatsten - sedan är det en bra bit kvar upp till senaste asfaltytan! I verkligheten ser man att
spåret ligger i en backe, en mycket tydlig kurva samt har en stor räldimension även om det är lätt
att lura sig på skrymmande rostsprängningar, dessutom ligger det på tok för långt ifrån Södra stadshuset för
att kunna tillhöra de tidigare generationerna av rälsläggning som ju dokumenterat gick nästan rakt upp
i Brunnsbacken och via en LITEN dubbelkurva anslöt till Hornsgatan.
ombyggnaden 1931, då Brunnsbacken blev en S-kurva för att tillåta diverse byggnationer. Ovanpå spåret
syns annan storgatsten - sedan är det en bra bit kvar upp till senaste asfaltytan! I verkligheten ser man att
spåret ligger i en backe, en mycket tydlig kurva samt har en stor räldimension även om det är lätt
att lura sig på skrymmande rostsprängningar, dessutom ligger det på tok för långt ifrån Södra stadshuset för
att kunna tillhöra de tidigare generationerna av rälsläggning som ju dokumenterat gick nästan rakt upp
i Brunnsbacken och via en LITEN dubbelkurva anslöt till Hornsgatan.
Senast redigerad av 643 den fredag 19 juli 2013 0:45, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade ... 7_1927.pdf
Rekommenderar denna "huvuddokumentation" vari finns svar på väldigt många av de frågor
som brukar ställas bl a här - det fina är att den skrivits av personer som upplevt detta själva
och därför förtjänar stor tilltro!
Sidorna 63-67 omfattar olika rännskenor. Stora praktiska skillnader kunde finnas mellan norra
och södra bolaget beroende på de helt skilda ekonomiska förhållandena....
Rekommenderar denna "huvuddokumentation" vari finns svar på väldigt många av de frågor
som brukar ställas bl a här - det fina är att den skrivits av personer som upplevt detta själva
och därför förtjänar stor tilltro!

Sidorna 63-67 omfattar olika rännskenor. Stora praktiska skillnader kunde finnas mellan norra
och södra bolaget beroende på de helt skilda ekonomiska förhållandena....
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Tackar, tackar för den länken!643 skrev:http://media.sparvagsmuseet.se/Skannade ... 7_1927.pdf
Rekommenderar denna "huvuddokumentation" vari finns svar på väldigt många av de frågor
som brukar ställas bl a här - det fina är att den skrivits av personer som upplevt detta själva
och därför förtjänar stor tilltro!![]()
Sidorna 63-67 omfattar olika rännskenor. Stora praktiska skillnader kunde finnas mellan norra
och södra bolaget beroende på de helt skilda ekonomiska förhållandena....
Bara att ställa tillbaka strandstolarna!
Mvh
218

Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Bara att instämma i 643 forskning. Nytt besök på platsen idag bekräftar, eller kanske vi ska skriva "styrker" den teorin. Jag instämmer i alla fall i det och därmed bör den synliga rälen härstamma från ca 1931 då Slussen byggdes om till det som nu sannolikt skall rivas. Däremot vidhåller jag att rälen är klen, den är avsevärt mindre i dimension än vad som var brukligt vid den tiden, om man följer 643 huvuddokumentation vilket är SS 50-årsbok från år 1927. Men det är väl också rimligt att de använde billigare räl för något som bara skulle användas i några få år.
/Lars J
/Lars J
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
218 och övriga - semestern är räddad:
http://www.alida.se/diverse/byggnadsinv ... _del_1.pdf
På sidan 27:s karta/ritning är spåren just på den aktuella platsen flyttade norrut och dess kurva går
alldeles påfallande nära basarbyggnaden på Södermalmstorg, som i någon form funnits precis där
från tidigt 1800-tal till 1931. Möjligen revs byggnaden i verkligheten innan spåren flyttades...
Östra delen av Brunnsbacken har här helt raka spår, ej som på tidigare visad flygbild från 1932
kurviga!
Det är känt att ritningarna och verkligheten ändrades vid åtskilliga tillfällen under arbetets gång...
En mätning av rälsdimensionerna vore väl lämplig - samt av avståndet mellan rälerna och
Stadsmuséets norra vägg...
http://www.alida.se/diverse/byggnadsinv ... _del_1.pdf
På sidan 27:s karta/ritning är spåren just på den aktuella platsen flyttade norrut och dess kurva går
alldeles påfallande nära basarbyggnaden på Södermalmstorg, som i någon form funnits precis där
från tidigt 1800-tal till 1931. Möjligen revs byggnaden i verkligheten innan spåren flyttades...
Östra delen av Brunnsbacken har här helt raka spår, ej som på tidigare visad flygbild från 1932
kurviga!
Det är känt att ritningarna och verkligheten ändrades vid åtskilliga tillfällen under arbetets gång...
En mätning av rälsdimensionerna vore väl lämplig - samt av avståndet mellan rälerna och
Stadsmuséets norra vägg...

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Spårvägsspår från 1870-talet
Är det ingen av experterna här som kan tänka sig att ta kontakt med Stadsmuseets experter för att höra hur de resonerat vid spår-dateringen?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling