Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Söker tips på snygga tunnelbanestationer, sökt mycket men hittar inte så mycket.
För jag funderar på åka "ut" och fotografera lite och tänkte åka ner i den undre världen därför undrar jag om någon eller några har tips på "snygga" stationer, kan vara arkitektur, färgsättning, konstverk. Kan även vara andra hållet slitna stationer.
Dem stationer jag redan vet är: Slussen, gamla stan, t-C.
Så kom med förslag, det skulle uppskattas väldigt mycket.
För jag funderar på åka "ut" och fotografera lite och tänkte åka ner i den undre världen därför undrar jag om någon eller några har tips på "snygga" stationer, kan vara arkitektur, färgsättning, konstverk. Kan även vara andra hållet slitna stationer.
Dem stationer jag redan vet är: Slussen, gamla stan, t-C.
Så kom med förslag, det skulle uppskattas väldigt mycket.
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3502
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
S:T Eriksplan, Odenplan ,Hötorget.
- Stefan Widén
- Inlägg: 3068
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Vill du få en glimt av 50tals design är det gröna linjen du ska besöka. innerstadens stationer är kaklade i olika färger och har i efterhand fått viss utsmyckning även ute i förorterna. De röda innerstadsstationerna fick från början utsmyckning och den mest kända är Östermalmstorg med Siri Derkerts verk. Den kanske inte ser mycket ut men studera noga så inser du vilket kraft det ligger bakom.
På blå är det mest utsmyckning och färgsättning som sticker ut direkt men det är svårt att säga vilken som är bäst. Rekommendationen blir alltså att kika på innerstadsstationerna först sen söka dig utåt och börja då med blåa linjerna.
I boken "Konsten i tunnelbanan" kan du läsa dig till om respektive station och de kan ge en vägledning i dina val.
Stefan
På blå är det mest utsmyckning och färgsättning som sticker ut direkt men det är svårt att säga vilken som är bäst. Rekommendationen blir alltså att kika på innerstadsstationerna först sen söka dig utåt och börja då med blåa linjerna.
I boken "Konsten i tunnelbanan" kan du läsa dig till om respektive station och de kan ge en vägledning i dina val.
Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
tackarStefan Widén skrev:Vill du få en glimt av 50tals design är det gröna linjen du ska besöka. innerstadens stationer är kaklade i olika färger och har i efterhand fått viss utsmyckning även ute i förorterna. De röda innerstadsstationerna fick från början utsmyckning och den mest kända är Östermalmstorg med Siri Derkerts verk. Den kanske inte ser mycket ut men studera noga så inser du vilket kraft det ligger bakom.
På blå är det mest utsmyckning och färgsättning som sticker ut direkt men det är svårt att säga vilken som är bäst. Rekommendationen blir alltså att kika på innerstadsstationerna först sen söka dig utåt och börja då med blåa linjerna.
I boken "Konsten i tunnelbanan" kan du läsa dig till om respektive station och de kan ge en vägledning i dina val.
Stefan

tackarHechtwagen skrev:S:T Eriksplan, Odenplan ,Hötorget.
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Nästan alla underjordiska stationer som inte är kakelklädda har ju saker som är lite speciella. Kungsträdgården har en liten "ruinpark" som man kan titta ner på från den lilla gång nere på plattformsnivå som blev nödvändig när man inte fick bygga stationen under Karl XII:s torg. Även andra utsmyckningar på den stationen sticker ut! En del bokstavligen! Hittade lite bilder här!
Även Rådhuset har lite kul detaljer, med bl.a. en skulptur som skall föreställa nedre delen på en industriskorsten, om jag minns rätt. (Se bild här.) En tunnelmynning ser ut som en port.
Även Rådhuset har lite kul detaljer, med bl.a. en skulptur som skall föreställa nedre delen på en industriskorsten, om jag minns rätt. (Se bild här.) En tunnelmynning ser ut som en port.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
De som ligger i innerstaden!Eos95 skrev:tackarVad räknar du som innerstadsstationerna?

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Kungsträdgården är redan nämd, definitivt värt ett besök, Hötorget är inte som den var tidigare, all neon i taket är nytt, Odenplan med sin katedral, S:t Eriksplan är en typisk 50-talsstation, Zinkensdamm på bana 2, Solna Centrum och Rådhuset på bana 3, som sagt tidigare köp boken "Konst i Tunnelbanan" för mera tips.
Senast redigerad av C12C3C3C12 den söndag 14 juli 2013 21:29, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Eller låna boken på biblioteket. Sökte med den titeln på Stockholms stadsbiblioteks sida och fick upp fler titlar!C12C3C3C12 skrev:Kungsträdgården är redan nämd, definitivt värt ett besök, Hötorget är inte som den var tidigare, all neon i taket är nytt, Odenplan med sin katedral, S:t Eriksplan är en typisk 50-talsstation, Zinkensdamm på bana 2, Solna Centrum och Rådhuset på bana 3 som sagt tidigare, köp boken "Konst i Tunnelbanan" för mera tips.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Har korrigerat ovanstående citat, sista kommat på fel plats.C12C3C3C12 skrev:Kungsträdgården är redan nämd, definitivt värt ett besök, Hötorget är inte som den var tidigare, all neon i taket är nytt, Odenplan med sin katedral, S:t Eriksplan är en typisk 50-talsstation, Zinkensdamm på bana 2, Solna Centrum och Rådhuset på bana 3, som sagt tidigare köp boken "Konst i Tunnelbanan" för mera tips.
Av ytterstationerna är Blackeberg värt ett besök, katedralstämning i södra delen av stationen. Ta gärna en repa på delen Gullmarsplan till Hagsätra, första delen till Stureby är en gammal förortsbana trafikerad av spårvagnar.
-
- Inlägg: 68
- Blev medlem: lördag 17 december 2011 20:10
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Skarpnäck och Bagis är nog bra kandidater att få till snygga bilder också!
känslan när man missar tuben med 1 sekunds marginal....
-
- Inlägg: 2131
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
För att göra det enkelt, Bana 1 (Gröna linjen) visar 50-talstänkande, enkla stationer, ingen ursprunglig utsmyckning, Bana 2 (Röda linjen) visar 60- samt 70-talstänkande, lite mera utsmyckning på dom nyare delarna, Bana 3 (Blå linjen) visar 70-talstänkande, konstnärligt utsmyckade stationer.
Östermalmstorg med Siri Derkerts blästrande på den råa betongen är klassisk.
Östermalmstorg med Siri Derkerts blästrande på den råa betongen är klassisk.
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Odenplan är min favorit!!
Biljetthallen i Blackan är inte heller så dålig!!
Ljus och volym!!
M.V.H
/CB.
Biljetthallen i Blackan är inte heller så dålig!!
Ljus och volym!!
M.V.H
/CB.
Part of me suspects that I'm a loser, and the other part of me thinks I'm God Almighty.
John Lennon
John Lennon
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Sidospårfråga på det:LÅ1 skrev:Nästan alla underjordiska stationer som inte är kakelklädda har ju saker som är lite speciella. Kungsträdgården har en liten "ruinpark" som man kan titta ner på från den lilla gång nere på plattformsnivå som blev nödvändig när man inte fick bygga stationen under Karl XII:s torg. Även andra utsmyckningar på den stationen sticker ut! En del bokstavligen! Hittade lite bilder här!
Varför flyttade man inte hela stationen en motsvarande bit österut för att kompensera för "almstridhindret"?
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Eos95 skrev:tackarStefan Widén skrev:Vill du få en glimt av 50tals design är det gröna linjen du ska besöka. innerstadens stationer är kaklade i olika färger och har i efterhand fått viss utsmyckning även ute i förorterna. De röda innerstadsstationerna fick från början utsmyckning och den mest kända är Östermalmstorg med Siri Derkerts verk. Den kanske inte ser mycket ut men studera noga så inser du vilket kraft det ligger bakom.
På blå är det mest utsmyckning och färgsättning som sticker ut direkt men det är svårt att säga vilken som är bäst. Rekommendationen blir alltså att kika på innerstadsstationerna först sen söka dig utåt och börja då med blåa linjerna.
I boken "Konsten i tunnelbanan" kan du läsa dig till om respektive station och de kan ge en vägledning i dina val.
StefanVad räknar du som innerstadsstationerna?
tackarHechtwagen skrev:S:T Eriksplan, Odenplan ,Hötorget.
Just dessa tre plus Rådmansgatan synes ha ännu sämre belysning än normalt - och ändå har väl armaturerna uppgraderats
flera gånger- vart tar allt ljus vägen? Är ännu inte så skumögd men tyckte redan på 60-talet att detta var klart fel...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Stationen har väl rätt murriga färger - det lär äta upp en hel del ljus.643 skrev: Just dessa tre plus Rådmansgatan synes ha ännu sämre belysning än normalt - och ändå har väl armaturerna uppgraderats
flera gånger- vart tar allt ljus vägen? Är ännu inte så skumögd men tyckte redan på 60-talet att detta var klart fel...
Men observera att det är rätt stor skillnad mellan bra ljus och starkt ljus.
Det sämsta på rådhuset-bilden som länkats tidigare i tråden är antagligen att man blir bländad av ljuskällorna ovanför nedersta "svarta mojängen ovanför rulltrappan" och motsvarande ovanför plattformen till höger.
Skulle dessa inte lysa rakt in i ögonen/kameran så skulle resten relativt sett framstå som klart ljusare.
Generellt sett så får man oftast "bäst" ljus om man har ett tak som helst är vitt men i andra hand grått, och belyser det underifrån. Ljuset blir då i princip helt utan skuggor och helt utan bländning - ungefär som när det är ljust men molnigt utomhus.
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Varför flyttade man inte hela Stockholm en meter åt öster - det skulle ju ha löst ALLA dåtida, nutida och framtidaM_M skrev:Sidospårfråga på det:LÅ1 skrev:Nästan alla underjordiska stationer som inte är kakelklädda har ju saker som är lite speciella. Kungsträdgården har en liten "ruinpark" som man kan titta ner på från den lilla gång nere på plattformsnivå som blev nödvändig när man inte fick bygga stationen under Karl XII:s torg. Även andra utsmyckningar på den stationen sticker ut! En del bokstavligen! Hittade lite bilder här!
Varför flyttade man inte hela stationen en motsvarande bit österut för att kompensera för "almstridhindret"?
problem.....

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
-
- Inlägg: 3198
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Man modifierade och ändrade lite i ritningarna för uppgången. Det var allt som behövdes för att almarna skulle kuna vara kvar ochM_M skrev:Sidospårfråga på det:LÅ1 skrev:Nästan alla underjordiska stationer som inte är kakelklädda har ju saker som är lite speciella. Kungsträdgården har en liten "ruinpark" som man kan titta ner på från den lilla gång nere på plattformsnivå som blev nödvändig när man inte fick bygga stationen under Karl XII:s torg. Även andra utsmyckningar på den stationen sticker ut! En del bokstavligen! Hittade lite bilder här!
Varför flyttade man inte hela stationen en motsvarande bit österut för att kompensera för "almstridhindret"?
man behövde inte flytta hela stationen.
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Var resten såpass långt kommet i processen att det hade kostat mer att ändra på den nordvästra uppgången?Lennart Petersen skrev:Man modifierade och ändrade lite i ritningarna för uppgången. Det var allt som behövdes för att almarna skulle kuna vara kvar ochM_M skrev:Sidospårfråga på det:LÅ1 skrev:Nästan alla underjordiska stationer som inte är kakelklädda har ju saker som är lite speciella. Kungsträdgården har en liten "ruinpark" som man kan titta ner på från den lilla gång nere på plattformsnivå som blev nödvändig när man inte fick bygga stationen under Karl XII:s torg. Även andra utsmyckningar på den stationen sticker ut! En del bokstavligen! Hittade lite bilder här!
Varför flyttade man inte hela stationen en motsvarande bit österut för att kompensera för "almstridhindret"?
man behövde inte flytta hela stationen.
- Christer J
- Inlägg: 1034
- Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
- Ort: Stockholm - Årsta
Re: Sökes: snygga tunnelbanastationer sthlm (fotografering)
Liten historik (bland annat från Wikipedia om Almstriden):M_M skrev:Var resten såpass långt kommet i processen att det hade kostat mer att ändra på den nordvästra uppgången?Lennart Petersen skrev:LÅ1 skrev:Nästan alla underjordiska stationer som inte är kakelklädda har ju saker som är lite speciella. Kungsträdgården har en liten "ruinpark" som man kan titta ner på från den lilla gång nere på plattformsnivå som blev nödvändig när man inte fick bygga stationen under Karl XII:s torg. Även andra utsmyckningar på den stationen sticker ut! En del bokstavligen! Hittade lite bilder här!Man modifierade och ändrade lite i ritningarna för uppgången. Det var allt som behövdes för att almarna skulle kuna vara kvar ochM_M skrev:Sidospårfråga på det:
Varför flyttade man inte hela stationen en motsvarande bit österut för att kompensera för "almstridhindret"?
man behövde inte flytta hela stationen.
1966 - Beslut om Järvabanan tas av Kommunalförbundet för Stockholms stads och läns regionala frågor (KSL).
April 1971 - Stadsfullmäktige (och efter överklagan även regeringen) beslutar att fälla almarna.
Maj 1971 - Striden om almarna (när man skall börja fälla dem för att sedan gräva upp Arsenalsgatan mm).
Oktober 1975 - Järvabanan mellan T-Centralen och Hjulsta invigs.
Oktober 1977 - Station Kungsträdgården invigs med norra uppgången mot Gallerian. (Geografiskt nordvästra uppgången.)
1983 - Södra entrén till station Kungsträdgården invigs. (Geografiskt sydöstra uppgången.)
Enligt Gatukontorets verksamhetsberättelse för 1971 var alla spårtunnlar i innerstaden färdigsprängda i slutet av våren 1971. Därmed var hela station Kungsträdgården i spårplanet färdigsprängd. Enligt samma VB 1971 påbörjade man under året sprängning och byggnad av alla biljetthallar och förbindelsetunnlar till plattformarna i innerstaden (utom Fridhemsplan där dessa redan var färdiga i tunnelplanet). Att det dröjde två år med invigandet av sträckan T-Centralen - Kungsträdgården berodde inte på almstriden utan på grund av de mycket besvärliga grundförhållandena vid stationen och väster därom. Det var dåligt berg som krävde mer förarbete och projektering för att man skulle lyckas utan att få problem med tunneldrivning och byggande. Mer om detta kan du läsa i "Stockholms Tunnelbanor 1975" sidorna 47-50
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.