Arbeten pågår på båda sidor om de befintliga spåren, kanske kommer den nya slingan att se ut ungefär som vändslingan vid Bellevue, alltså med nittio graders korsning av de genomgående spåren?
Betongklumparna är antagligen fundament till kontaktledningsstolpar. Det behövs ju stabila doningar för att hålla stolparna i en slinga i upprätt läge. Det påstås att när man på 1960-talet hängde upp kontaktledning över den nya slingan vid Opaltorget så välte samtliga stolpar över spåren. Kanske bara en skröna.
"KTL" står det på betongklumparnas etiketter, antagligen förkortning för "kontaktledning". Men urspåring
Henrik Schütz skrev:Behövs det två växlar för en dylik slinga , eller kan en enklare anordning ersätta medväxeln?
Det blir rackarns svårt att backvända ifall det inte finns två riktiga växlar.
Backvändning är väldigt bra att kunna ta till, både vid planerade och oplanerade stopp.
Exempelvis när en M32 spårade ur mellan Bellevue och Gamlestadstorget för ett par år sen så var bara ena spåret farbart, och om man inte ska ha både vändslingor och övergångsväxlar "överallt" så behöver man då kunna backvända vagnar, i det fallet vid Bellevue. Trafiken Bellevue-Gamlestadstorget löstes åtminstone under en period genom att veteran-angeredsbanetåget med vänster+höger-M25 pendlade Bellevue-Gamlestadstorget t.o.r., körtiden däremellan är såpass kort att ett enda tåg klarar att hålla en hygglig turtäthet.
Var förbi Nymånegatan ikväll och noterade att växlarna är lagda. Det blir en slinga som korsar trafikspåren, liksom den vid Bellevue och Axel Dalströms Torg.
Noterade dessutom att förbigångsspåret på Aprilgatan inte kommer att vara kvar, det har inte lagts in en växel till det spåret även om det just nu är kvar. Hade det inte varit bra att behålla det spåret, eller blev det för dyrt med växlar även här?
Nu är inte bara Nymånegatan stängd utan hela sträckan Bellevue-Kortedala/Bergsjön.
Bellevueslingans sista tjänst? Man kan undra vad kalaset kostar och till vilken nytta. Är det verkligen vettigt att spendera kommunens skatteinkomster på att tillfredsställa några stadsplanerares nycker?
Så långt hade bygget kommit den 31 juli. Det ska bli intressant att se om man har lärt av misstagen, eller om "signalanläggningen" även här kommer att bestå av ett antal röda hastighetsnedsättningstavlor. När jag arbetade vid GS försökte vi få bort hastighetsnedsättningar och förkorta restiderna. Nu verkar man ha siktet inställt på att förlänga restiderna. Tror man att det är vägen till fördubblat resande 2020?
Om man hade haft vilja så hade man kunnat göra en bra lösning vid Bellevue stadsplanemässigt utan att riva slingan.
Undrar om stadsplanerarna har lärt av misstaget från Norra Älvstranden och tänker på att ifall den ganska så stora utbyggnaden av Gamlestaden-Kviberg kommer generera fler kollektivtrafiksresenärer och genom det fler linjer?
Även jag har åkt åt Kortedalahållet (2 augusti 2013). (Jag bodde för övrigt i Kortedala under fem år fram tills i våras. Jag är otroligt glad att jag slipper bussersättningen i fem och en halv månad. Och att bo i centrum är inte fel det heller )
Här kommer några bilder från andra vinklar.
Det gamla hållplatsläget försvinner till min stora glädje! Tidigare låg hållplatsläget mot stan delvis under viadukten vilket kvällstid gav en osäker känsla. Det gjorde även att man under samtliga dygnets timmar kunde gömma sig under viadukten osynlig för personer på väg ner på hållplatsen.
Här kan man se vart de nya hållplatslägena kommer att vara. Det känns som att hållplatsen kommer kännas väldigt mycket säkrare, även om den fortfarande ligger avskiljt.
Växlar.
Jag tog mig även en tur till Aprilgatan. Det ser ut som att förbigångsspåret kommer att vara kvar. Titta på sliprarna som ligger där växeln var, det känns inte som en tillfällighet att de är så långa just där.
Martin skrev:Har slingan vid Bellevue någon gång varit permanent ändhållplats, när 7:an gick till Kviberg vände den väl närmare gamla Lv 6?
Bellevue var permanent slutstation för linje 7 drygt ett år 1956 - 1957 [Källa: Anders Forsbergs bok "Linje 7"]. Biten mellan Bellevue och gamla hållplatsen Kviberg vid regementet hade väl då tagits bort för att man lättare skulle kunna anlägga den nya sträckningen mot Kortedala.
Ytterligare en informationsmiss från Västtrafiks sida - där borde vara en hänvisning till Runstavsgatan också. Finns ingen anledning för passagerare som kommer från Timgatan/Månadsgatan att gå till Beväringsgatan, Runstavsgatan är ju mycket närmare.
Martin Bernandersson skrev:
Ytterligare en informationsmiss från Västtrafiks sida - där borde vara en hänvisning till Runstavsgatan också. Finns ingen anledning för passagerare som kommer från Timgatan/Månadsgatan att gå till Beväringsgatan, Runstavsgatan är ju mycket närmare.
Nja, då hade man ju riskerat att personer som inte bor i området och som kommer till hållplatsen går mot Runstavsgatan istället för mot Beväringsgatan som ju trots allt är mycket närmare och i nerförsbacke istället för tvärt om. Runstavsgatan är dessutom svår att hitta om man går från Nymånegatan på grund av tunneln som ligger mellan dessa hållplatser.
Bor man i området vet man med största sannolikhet att Runstavsgatan är ett alternativ samt vart den ligger (eftersom bonde på Timgatan och Månadsgatan går av där när de handlat på Kortedala torg (vilket jag vågar påstå att så gott som alla i området gör någon gång då och då) alternativt går de hela vägen och då passerar hållplats Runstavsgatan.
Martin Bernandersson skrev:
Ytterligare en informationsmiss från Västtrafiks sida - där borde vara en hänvisning till Runstavsgatan också. Finns ingen anledning för passagerare som kommer från Timgatan/Månadsgatan att gå till Beväringsgatan, Runstavsgatan är ju mycket närmare.
Nja, då hade man ju riskerat att personer som inte bor i området och som kommer till hållplatsen går mot Runstavsgatan istället för mot Beväringsgatan som ju trots allt är mycket närmare och i nerförsbacke istället för tvärt om. Runstavsgatan är dessutom svår att hitta om man går från Nymånegatan på grund av tunneln som ligger mellan dessa hållplatser.
Bor man i området vet man med största sannolikhet att Runstavsgatan är ett alternativ samt vart den ligger (eftersom bonde på Timgatan och Månadsgatan går av där när de handlat på Kortedala torg (vilket jag vågar påstå att så gott som alla i området gör någon gång då och då) alternativt går de hela vägen och då passerar hållplats Runstavsgatan.
Man hade enkelt kunna hänvisa till båda genom att skriva "<- 700 m Runstavsgatan Beväringsgatan 250 m ->"
hej skrev:Om man hade haft vilja så hade man kunnat göra en bra lösning vid Bellevue stadsplanemässigt utan att riva slingan.
Undrar om stadsplanerarna har lärt av misstaget från Norra Älvstranden och tänker på att ifall den ganska så stora utbyggnaden av Gamlestaden-Kviberg kommer generera fler kollektivtrafiksresenärer och genom det fler linjer?
Ja, den ultimata lösningen torde ha varit att byta ut den knaggliga slitna gatstensbeläggningen och tillhörande kantstenar och bara helt enkelt bytt ytan på hållplatser och gångstråk så att de följer dagens normer. Lätt som en plätt!
(Ja, sen kunde man förstås ha sett över gång- och cykelstråken som inte verkar ha "blivit färdiga" varvet runt...)
Barre skrev:Bor man i området vet man med största sannolikhet att Runstavsgatan är ett alternativ samt vart den ligger (eftersom bonde på Timgatan och Månadsgatan går av där när de handlat på Kortedala torg (vilket jag vågar påstå att så gott som alla i området gör någon gång då och då) alternativt går de hela vägen och då passerar hållplats Runstavsgatan.
Antingen har man så god kännedom att man redan vet både var övriga hållplatser finns och om de är öppna och då behövs ingen skyltning alls, eller så vet man inte ifall hållplatserna är öppna och då behövs skyltning. Jag instämmer i förslaget med meterangivelser
hej skrev:Om man hade haft vilja så hade man kunnat göra en bra lösning vid Bellevue stadsplanemässigt utan att riva slingan.
Undrar om stadsplanerarna har lärt av misstaget från Norra Älvstranden och tänker på att ifall den ganska så stora utbyggnaden av Gamlestaden-Kviberg kommer generera fler kollektivtrafiksresenärer och genom det fler linjer?
Det har funnits idéer om ett spår mot Utby när det planerades att bebygga alla (nåja, nästan alla) fotbollsplaner vid Kviberg med bostäder. Dock kommer det inte i nuläget att byggas bostäder på dessa, utan fotbollen, och övriga sporter kommer att få vara kvar.
Just nu byggs "änglagården" nedanför Radarhöjden (berget, på toppen låg förr LV6 radarverkstad) bredvid Beachvollybollhallen, och ett antal av fotbollsplanerna skall få konstgräs. Längre bort, mot Fjällbo Park och Utby ligger utbyggnadsplanerna längre fram i tiden, även om det nog är möjligt ned enstaka kompletteringar och ombyggnader.
Utbyggnaden i närtid sträcker sig längs hela Artellerigatan. Gamlestadstorget kommer att kompletteras med fler bostäder. De avrivna och till parkeringsplats omgjorda kvarteren kommer åter bebyggas och SKFs område norr om Säveån kommer att omvandlas till bostads och verksamhetsområde. Likaså kommer hela området vid Bellevue att omvandlas.
hej skrev:Utbyggnaden i närtid sträcker sig längs hela Artellerigatan. Gamlestadstorget kommer att kompletteras med fler bostäder. De avrivna och till parkeringsplats omgjorda kvarteren kommer åter bebyggas och SKFs område norr om Säveån kommer att omvandlas till bostads och verksamhetsområde. Likaså kommer hela området vid Bellevue att omvandlas.
Längs Artillerigatan fram till Bellevue finns redan spår, med tre linjer 6,7 och 11. Ytterligare en linje skulle kunna vända vid Nymånegatan om det behövs. Skulle behovet uppstå, kan även vändslingan vid Aprilgatan dubbleras vilket skulle ge fem linjer på Artillerigatan. Då börjar problemet inte vara att vända vagnarna, utan att de blockerar varann vid hållplatserna. Med tre, kanske fyra linjer, från Angered kommer trafikregeringen vid Gamlestadstorget att bli en rejäl flaskhals.
Planerna för Kviberg omfattade från början bostäder öster om kasernområdet, där det idag är fotbollsplaner (ca 20-25 st) och då fanns en tanke på att dra spårvagn i Kvibergsvägen. Exakt hur en eventuell linje skulle ha dragits studerades inte vidare, men det fanns en idé om att låta den fortsätta i Utbyvägen.
Dock lades dessa planer på is när det istället beslutades att östra Kviberg skulle bli idrotts och rekreationsområde.