Detdär med bussar och AC...

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3561
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Detdär med bussar och AC...

Inlägg av Hechtwagen »

Hade nöjet att åka buss med AC idag på 4:an, kylde gjorde den säkert men vad hjälpte det när fönster och takluckor var öppna? Varför är inte dom låsta på bussar med AC? Eller tänker jag fel? Är det rentav bäst att lämna kylskåpsdörren på glänt när den nyinköpta pilsnern ska kylas? :shock:
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2556
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av roggek »

Bäst är väl om bussar med AC aldrig utrustades med fönster och takluckor...
Gissar därför att AC:n monterats i efterhand, utan att som vanligt någon "...jag tänkte inte på de...".

Ungefär som om kylskåpet hade ett stort titthål, så man inte behövde öppna dörren.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
danneh
Inlägg: 264
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av danneh »

Det bästa är en buss utrustad med AC och öppningsbara fönster, där bara föraren eller snarare garaget kan öppna fönsterna.. Det är inte ovanligt att AC inte fungerar alls, och att då sitta i en buss utan någon form av lufttillförsel är olidligt.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av Christer J »

Hechtwagen skrev:Hade nöjet att åka buss med AC idag på 4:an, kylde gjorde den säkert men vad hjälpte det när fönster och takluckor var öppna? Varför är inte dom låsta på bussar med AC? Eller tänker jag fel? Är det rentav bäst att lämna kylskåpsdörren på glänt när den nyinköpta pilsnern ska kylas? :shock:
Skall bussar någorlunda hastig ta sig uppför Västerbron eller andra backar bör inte luftkonditioneringen vara igång. Den drivs av motorn - med andra ord avleds kraft från framdriften till att driva LKn - och dessa bussar är inte så kraftfulla.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av Verspieder »

danneh skrev:Det bästa är en buss utrustad med AC och öppningsbara fönster, där bara föraren eller snarare garaget kan öppna fönsterna.. Det är inte ovanligt att AC inte fungerar alls, och att då sitta i en buss utan någon form av lufttillförsel är olidligt.
Utanför Stockholms SL-trafik är kraven tydliga: Om AC:n är trasig på en buss i stadstrafik (där bussarna beställts utan öppningsbara fönster) skall den tas ut trafik för lagning av AC. Annars höga viten. Punkt slut.
I SL-trafiken där stordriften är kung och vinsten liten, är antalet reservbussar dessvärre få. Så där går det tydligen mycket bättre att tumma på regler för att spara pengar.

Huvudmannen får således precis den kvalitet på trafiken som man specificerat, beställt och betalat för!
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av Verspieder »

Christer J skrev:
Hechtwagen skrev:Hade nöjet att åka buss med AC idag på 4:an, kylde gjorde den säkert men vad hjälpte det när fönster och takluckor var öppna? Varför är inte dom låsta på bussar med AC? Eller tänker jag fel? Är det rentav bäst att lämna kylskåpsdörren på glänt när den nyinköpta pilsnern ska kylas? :shock:
Skall bussar någorlunda hastig ta sig uppför Västerbron eller andra backar bör inte luftkonditioneringen vara igång. Den drivs av motorn - med andra ord avleds kraft från framdriften till att driva LKn - och dessa bussar är inte så kraftfulla.
Det var nog 15 år sedan bussar hade en strömbrytare med texten "AC" på, som kunde regleras av föraren. Numera är allt helautomatiskt, och föraren kan som mest justera temperaturen någorlunda. Aldrig stänga av själva AC-funktionen.
tuc
Inlägg: 75
Blev medlem: lördag 03 november 2007 10:46

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av tuc »

Gjorde vissa tappra försök att förklara för förarna på linje 726 när jag brukade åka den att det var klart olämpligt att ha öppen taklucka och AC samtidigt, främre delen på ledbussarna har någon sorts mycket värmealstrande utrustning framtill på taket och kanske även delar av AC systemet.
Det brukade vara 30+ eller så framtill i bussen, klart svalare längst bak.

Några förare påstod att det var order på öppna takluckor när det var varmt ute.
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av Verspieder »

SL-verksamheten är sedan länge uppbyggd på idén att förare bara ska köra. Inte tänka eller ta egna initiativ. Att ändra på ett felaktigt tänk inom denna verksamhet kan ta många långa år. Tyvärr.
danneh
Inlägg: 264
Blev medlem: fredag 15 oktober 2010 20:49

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av danneh »

Verspieder skrev:
danneh skrev:Det bästa är en buss utrustad med AC och öppningsbara fönster, där bara föraren eller snarare garaget kan öppna fönsterna.. Det är inte ovanligt att AC inte fungerar alls, och att då sitta i en buss utan någon form av lufttillförsel är olidligt.
Utanför Stockholms SL-trafik är kraven tydliga: Om AC:n är trasig på en buss i stadstrafik (där bussarna beställts utan öppningsbara fönster) skall den tas ut trafik för lagning av AC. Annars höga viten. Punkt slut.
I SL-trafiken där stordriften är kung och vinsten liten, är antalet reservbussar dessvärre få. Så där går det tydligen mycket bättre att tumma på regler för att spara pengar.

Huvudmannen får således precis den kvalitet på trafiken som man specificerat, beställt och betalat för!
Isf gör ju Veolia i Göteborg också fel dagligen. Det är mer regel än undantag att Solaris AC inte alls fungerar..
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av M_M »

danneh skrev:Det bästa är en buss utrustad med AC och öppningsbara fönster, där bara föraren eller snarare garaget kan öppna fönsterna.. Det är inte ovanligt att AC inte fungerar alls, och att då sitta i en buss utan någon form av lufttillförsel är olidligt.
Nej, det bästa är fordon utrustade med AC och öppningsbara fönster med stora tydliga skyltar (på flera språk och med tydliga symboler) som förklarar att fönstren ska hållas stängda för att AC'n ska fungera.

Praktiska studier av att ha åkt några gånger med de nya vagnarna på linje 4/6 i Budapest visar att det fungerar. Det fungerar till och med så bra att en främling vänligt påpekade för mig att jag inte borde ha fönstret öppet när jag fuskade för att kunna sticka ut kameran. :)

En annan variant som kanske är svår att få att fungera vore ett bimetallstyrt lås som ifall det är varmare än en viss gräns ser till att fönstren går att öppna. Nån som kan nåt om bimetaller o.s.v. kan kanske säga nåt om möjligheten att få nåt sånthär att fungera - min erfarenhet är att mekaniska termostater med bimetall kan i vissa fall funka fint trots rätt hög ålder.
Lars Ödlund
Inlägg: 1734
Blev medlem: fredag 20 september 2002 9:21

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av Lars Ödlund »

Lite mer avancerade bussar har utrustning som stänger av klimatanläggningen när dörrar och takluckor öppnas.

Och är bussarna på några håll så undermotoriserade att man inte kan ha klimatanläggningen igång i backar så är det ett konstruktionsfel av stora mått.

Sedan är det av förklarliga skäl ett måste med ett synnerligen enkelt handhavande i bussar som i huvudsak används i tätortstrafik med tanke på den stora mängd olika förare som ska hantera det hela
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av M_M »

Lars Ödlund skrev:Lite mer avancerade bussar har utrustning som stänger av klimatanläggningen när dörrar och takluckor öppnas.

Och är bussarna på några håll så undermotoriserade att man inte kan ha klimatanläggningen igång i backar så är det ett konstruktionsfel av stora mått.
Eller så är det nåt knas med drivlinan, som gör att den på håret orkar.

Att automagiskt pausa AC-funktionen vid hårt gaspådrag är väl i och för sig inte så otänkbart - om jag fattat rätt så förekommer det på personbilar att generatorns laddning (i mån av acceptabel batterispänning) sänks / stängs av just när man ger fullgas.
Lars Ödlund skrev:Sedan är det av förklarliga skäl ett måste med ett synnerligen enkelt handhavande i bussar som i huvudsak används i tätortstrafik med tanke på den stora mängd olika förare som ska hantera det hela
Integrera hela instrumentbrädan i BussPC? :wink:
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av Verspieder »

M_M skrev:Integrera hela instrumentbrädan i BussPC? :wink:
Med tanke på hur stor andel SL-förare som än idag varken lärt sig anropa specifika bussar på inventarienummer via komradion, eller klarar av att hantera reskassan? Nja, jag är rätt skeptisk till att de ska klara av att hantera ett AC-reglage. Tyvärr! :(
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:
Lars Ödlund skrev:Lite mer avancerade bussar har utrustning som stänger av klimatanläggningen när dörrar och takluckor öppnas.

Och är bussarna på några håll så undermotoriserade att man inte kan ha klimatanläggningen igång i backar så är det ett konstruktionsfel av stora mått.
Eller så är det nåt knas med drivlinan, som gör att den på håret orkar.

Att automagiskt pausa AC-funktionen vid hårt gaspådrag är väl i och för sig inte så otänkbart - om jag fattat rätt så förekommer det på personbilar att generatorns laddning (i mån av acceptabel batterispänning) sänks / stängs av just när man ger fullgas.
Kan det verkligen behövas? Låt oss ta i rejält och säga att AC:n tillsammans med övriga laster drar HUNDRA ampere. Vid en laddspänning av 15 volt likspänning betyder det 1500 W. Jag har ingen aning om vilka förluster man har i drivremmar och liknande, men låt oss ta i även här och säga att generatortransmissionens verkningsgrad är 25%. I så fall är det 6 kW (drygt 8 hk) av motoreffekten som går åt till att driva generatorn. Som jämförelse så har min gamla Volvo 240 en 130 hk motor. Nog för att det kan spela roll på marginalen men det är ju inte tävlingskörning vi talar om. Att bussarna går långsamt i uppförsbackarna beror väl knappast på AC:n utan snarare på strypta och/eller slitna motorer?
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av M_M »

daniel_s skrev:
M_M skrev:
Lars Ödlund skrev:Lite mer avancerade bussar har utrustning som stänger av klimatanläggningen när dörrar och takluckor öppnas.

Och är bussarna på några håll så undermotoriserade att man inte kan ha klimatanläggningen igång i backar så är det ett konstruktionsfel av stora mått.
Eller så är det nåt knas med drivlinan, som gör att den på håret orkar.

Att automagiskt pausa AC-funktionen vid hårt gaspådrag är väl i och för sig inte så otänkbart - om jag fattat rätt så förekommer det på personbilar att generatorns laddning (i mån av acceptabel batterispänning) sänks / stängs av just när man ger fullgas.
Kan det verkligen behövas? Låt oss ta i rejält och säga att AC:n tillsammans med övriga laster drar HUNDRA ampere. Vid en laddspänning av 15 volt likspänning betyder det 1500 W. Jag har ingen aning om vilka förluster man har i drivremmar och liknande, men låt oss ta i även här och säga att generatortransmissionens verkningsgrad är 25%. I så fall är det 6 kW (drygt 8 hk) av motoreffekten som går åt till att driva generatorn. Som jämförelse så har min gamla Volvo 240 en 130 hk motor. Nog för att det kan spela roll på marginalen men det är ju inte tävlingskörning vi talar om. Att bussarna går långsamt i uppförsbackarna beror väl knappast på AC:n utan snarare på strypta och/eller slitna motorer?
Nog är det väl 24V-system på de flesta bussar?

Skillnaden blir väl inte stor, men ett par procent kan väl inte vara helt fel att få tillgång till i en uppförsbacke?

AC-problem beror nog annars på sliten / dåligt underhållen AC, väl?
daniel_s
Inlägg: 14442
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av daniel_s »

M_M skrev:Nog är det väl 24V-system på de flesta bussar?

Skillnaden blir väl inte stor, men ett par procent kan väl inte vara helt fel att få tillgång till i en uppförsbacke?
Visst är det 24V-system på bussarna men det är irrelevant i effektdiskussionen; som opponent borde du i stället ha reagerat på att bussarna har mycket större kupé och därmed kraftigare AC-aggregat i förhållande till motoreffekten. :twisted:

Men min uträkning gällde ju personbilar och dessutom menar jag att jag har tagit till ganska stora överslag så den bör ändå duga för att få perspektiv på saken.
Användarens profilbild
M_M
Inlägg: 12529
Blev medlem: måndag 17 maj 2004 1:39
Ort: Göteborg

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av M_M »

Jag vet inte hur mycket effekt som behövs till AC'n i en buss - men antog att det var en buss-AC du nämnde. (Detta baserade jag på att en AC med knappt 1kW inmatad effekt lätt håller bra klimat i en hel villa och jag baserade det också på att i svinkall vinter så räcker ett par kilowatt för att hålla värmen i en husvagn, kanske inte helt jätterelevanta referenser men det bästa jag har).

Om en Buss-AC har klart högre effektinmatning så blir det ju ännu fler procent av motoreffekten :)
Verspieder
Inlägg: 2689
Blev medlem: måndag 17 november 2003 20:56
Ort: Roslagen

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av Verspieder »

M_M skrev:AC-problem beror nog annars på sliten / dåligt underhållen AC, väl?
Bristfälligt underhåll av AC från operatör, ja. Ofta i kombination med dåliga kontroller (låg kravnivå) från vissa huvudmäns sida.
Debatten om förlorad motoreffekt pga AC förstår jag inte. Något sådant har jag nog aldrig upplevt, trots 12 år bakom ratten.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1034
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av Christer J »

Verspieder skrev:
M_M skrev:AC-problem beror nog annars på sliten / dåligt underhållen AC, väl?
Bristfälligt underhåll av AC från operatör, ja. Ofta i kombination med dåliga kontroller (låg kravnivå) från vissa huvudmäns sida.
Debatten om förlorad motoreffekt pga AC förstår jag inte. Något sådant har jag nog aldrig upplevt, trots 12 år bakom ratten.
Den första generationens blåbussar på 4an hade underdimensionerade motorer. Då kraften att driva LKn togs från motorn tappade den mer kraft än nödvändigt i uppförsbackarna, vill minnas att det beskrevs av bussörare i detta forum när det begav sig. För några år sedan (2009) upplevde jag samma sak när jag skulle ta 4an från Fridhemsplan till Gullmarsplan. Den körde iväg precis när jag kom ut från biljetthallen. Strax efter kom en 40 (kortbuss) som jag hoppade på, denna låg över 100 meter efter 4an ända fram till Västerbron. I uppförsbacken körde kortbussen upp bredvid 4an och förarna växlade några handgester mellan varandra, sedan gasade föraren i kortbussen förbi 4an i backen upp. Väl nere på Långholmsgatan kunde jag kliva av och invänta 4an för vidare färd mot Gullmarsplan.

Om det fortfarande var Lkn som orsakade ledbussens kraftlöshet eller allmänt för svag motor jämfört med kortbussen vet jag ej. Hade man fortfarande första generationens blåbussar i trafik 2009?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
AdrianLangemar
Inlägg: 1012
Blev medlem: söndag 01 september 2002 9:32
Ort: Göteborg

Re: Detdär med bussar och AC...

Inlägg av AdrianLangemar »

Många av första generationens blåbussar är fortfarande i trafik i Hornsberg och Frihamnen.
Skriv svar