Detdär med bussar och AC...
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
- Hechtwagen
Detdär med bussar och AC...
Hade nöjet att åka buss med AC idag på 4:an, kylde gjorde den säkert men vad hjälpte det när fönster och takluckor var öppna? Varför är inte dom låsta på bussar med AC? Eller tänker jag fel? Är det rentav bäst att lämna kylskåpsdörren på glänt när den nyinköpta pilsnern ska kylas? 

Re: Detdär med bussar och AC...
Bäst är väl om bussar med AC aldrig utrustades med fönster och takluckor...
Gissar därför att AC:n monterats i efterhand, utan att som vanligt någon "...jag tänkte inte på de...".
Ungefär som om kylskåpet hade ett stort titthål, så man inte behövde öppna dörren.
Gissar därför att AC:n monterats i efterhand, utan att som vanligt någon "...jag tänkte inte på de...".
Ungefär som om kylskåpet hade ett stort titthål, så man inte behövde öppna dörren.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Det bästa är en buss utrustad med AC och öppningsbara fönster, där bara föraren eller snarare garaget kan öppna fönsterna.. Det är inte ovanligt att AC inte fungerar alls, och att då sitta i en buss utan någon form av lufttillförsel är olidligt.
- Christer J
Skall bussar någorlunda hastig ta sig uppför Västerbron eller andra backar bör inte luftkonditioneringen vara igång. Den drivs av motorn - med andra ord avleds kraft från framdriften till att driva LKn - och dessa bussar är inte så kraftfulla.Hechtwagen skrev:Hade nöjet att åka buss med AC idag på 4:an, kylde gjorde den säkert men vad hjälpte det när fönster och takluckor var öppna? Varför är inte dom låsta på bussar med AC? Eller tänker jag fel? Är det rentav bäst att lämna kylskåpsdörren på glänt när den nyinköpta pilsnern ska kylas?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
-
Utanför Stockholms SL-trafik är kraven tydliga: Om AC:n är trasig på en buss i stadstrafik (där bussarna beställts utan öppningsbara fönster) skall den tas ut trafik för lagning av AC. Annars höga viten. Punkt slut.danneh skrev:Det bästa är en buss utrustad med AC och öppningsbara fönster, där bara föraren eller snarare garaget kan öppna fönsterna.. Det är inte ovanligt att AC inte fungerar alls, och att då sitta i en buss utan någon form av lufttillförsel är olidligt.
I SL-trafiken där stordriften är kung och vinsten liten, är antalet reservbussar dessvärre få. Så där går det tydligen mycket bättre att tumma på regler för att spara pengar.
Huvudmannen får således precis den kvalitet på trafiken som man specificerat, beställt och betalat för!
-
Det var nog 15 år sedan bussar hade en strömbrytare med texten "AC" på, som kunde regleras av föraren. Numera är allt helautomatiskt, och föraren kan som mest justera temperaturen någorlunda. Aldrig stänga av själva AC-funktionen.Christer J skrev:Skall bussar någorlunda hastig ta sig uppför Västerbron eller andra backar bör inte luftkonditioneringen vara igång. Den drivs av motorn - med andra ord avleds kraft från framdriften till att driva LKn - och dessa bussar är inte så kraftfulla.Hechtwagen skrev:Hade nöjet att åka buss med AC idag på 4:an, kylde gjorde den säkert men vad hjälpte det när fönster och takluckor var öppna? Varför är inte dom låsta på bussar med AC? Eller tänker jag fel? Är det rentav bäst att lämna kylskåpsdörren på glänt när den nyinköpta pilsnern ska kylas?
Gjorde vissa tappra försök att förklara för förarna på linje 726 när jag brukade åka den att det var klart olämpligt att ha öppen taklucka och AC samtidigt, främre delen på ledbussarna har någon sorts mycket värmealstrande utrustning framtill på taket och kanske även delar av AC systemet.
Det brukade vara 30+ eller så framtill i bussen, klart svalare längst bak.
Några förare påstod att det var order på öppna takluckor när det var varmt ute.
Det brukade vara 30+ eller så framtill i bussen, klart svalare längst bak.
Några förare påstod att det var order på öppna takluckor när det var varmt ute.
-
SL-verksamheten är sedan länge uppbyggd på idén att förare bara ska köra. Inte tänka eller ta egna initiativ. Att ändra på ett felaktigt tänk inom denna verksamhet kan ta många långa år. Tyvärr.
Isf gör ju Veolia i Göteborg också fel dagligen. Det är mer regel än undantag att Solaris AC inte alls fungerar..Verspieder skrev:Utanför Stockholms SL-trafik är kraven tydliga: Om AC:n är trasig på en buss i stadstrafik (där bussarna beställts utan öppningsbara fönster) skall den tas ut trafik för lagning av AC. Annars höga viten. Punkt slut.danneh skrev:Det bästa är en buss utrustad med AC och öppningsbara fönster, där bara föraren eller snarare garaget kan öppna fönsterna.. Det är inte ovanligt att AC inte fungerar alls, och att då sitta i en buss utan någon form av lufttillförsel är olidligt.
I SL-trafiken där stordriften är kung och vinsten liten, är antalet reservbussar dessvärre få. Så där går det tydligen mycket bättre att tumma på regler för att spara pengar.
Huvudmannen får således precis den kvalitet på trafiken som man specificerat, beställt och betalat för!
Nej, det bästa är fordon utrustade med AC och öppningsbara fönster med stora tydliga skyltar (på flera språk och med tydliga symboler) som förklarar att fönstren ska hållas stängda för att AC'n ska fungera.danneh skrev:Det bästa är en buss utrustad med AC och öppningsbara fönster, där bara föraren eller snarare garaget kan öppna fönsterna.. Det är inte ovanligt att AC inte fungerar alls, och att då sitta i en buss utan någon form av lufttillförsel är olidligt.
Praktiska studier av att ha åkt några gånger med de nya vagnarna på linje 4/6 i Budapest visar att det fungerar. Det fungerar till och med så bra att en främling vänligt påpekade för mig att jag inte borde ha fönstret öppet när jag fuskade för att kunna sticka ut kameran.

En annan variant som kanske är svår att få att fungera vore ett bimetallstyrt lås som ifall det är varmare än en viss gräns ser till att fönstren går att öppna. Nån som kan nåt om bimetaller o.s.v. kan kanske säga nåt om möjligheten att få nåt sånthär att fungera - min erfarenhet är att mekaniska termostater med bimetall kan i vissa fall funka fint trots rätt hög ålder.
-
Lite mer avancerade bussar har utrustning som stänger av klimatanläggningen när dörrar och takluckor öppnas.
Och är bussarna på några håll så undermotoriserade att man inte kan ha klimatanläggningen igång i backar så är det ett konstruktionsfel av stora mått.
Sedan är det av förklarliga skäl ett måste med ett synnerligen enkelt handhavande i bussar som i huvudsak används i tätortstrafik med tanke på den stora mängd olika förare som ska hantera det hela
Och är bussarna på några håll så undermotoriserade att man inte kan ha klimatanläggningen igång i backar så är det ett konstruktionsfel av stora mått.
Sedan är det av förklarliga skäl ett måste med ett synnerligen enkelt handhavande i bussar som i huvudsak används i tätortstrafik med tanke på den stora mängd olika förare som ska hantera det hela
Eller så är det nåt knas med drivlinan, som gör att den på håret orkar.Lars Ödlund skrev:Lite mer avancerade bussar har utrustning som stänger av klimatanläggningen när dörrar och takluckor öppnas.
Att automagiskt pausa AC-funktionen vid hårt gaspådrag är väl i och för sig inte så otänkbart - om jag fattat rätt så förekommer det på personbilar att generatorns laddning (i mån av acceptabel batterispänning) sänks / stängs av just när man ger fullgas.
Integrera hela instrumentbrädan i BussPC?Lars Ödlund skrev:Sedan är det av förklarliga skäl ett måste med ett synnerligen enkelt handhavande i bussar som i huvudsak används i tätortstrafik med tanke på den stora mängd olika förare som ska hantera det hela

-
Med tanke på hur stor andel SL-förare som än idag varken lärt sig anropa specifika bussar på inventarienummer via komradion, eller klarar av att hantera reskassan? Nja, jag är rätt skeptisk till att de ska klara av att hantera ett AC-reglage. Tyvärr!M_M skrev:Integrera hela instrumentbrädan i BussPC?

Kan det verkligen behövas? Låt oss ta i rejält och säga att AC:n tillsammans med övriga laster drar HUNDRA ampere. Vid en laddspänning av 15 volt likspänning betyder det 1500 W. Jag har ingen aning om vilka förluster man har i drivremmar och liknande, men låt oss ta i även här och säga att generatortransmissionens verkningsgrad är 25%. I så fall är det 6 kW (drygt 8 hk) av motoreffekten som går åt till att driva generatorn. Som jämförelse så har min gamla Volvo 240 en 130 hk motor. Nog för att det kan spela roll på marginalen men det är ju inte tävlingskörning vi talar om. Att bussarna går långsamt i uppförsbackarna beror väl knappast på AC:n utan snarare på strypta och/eller slitna motorer?M_M skrev:Eller så är det nåt knas med drivlinan, som gör att den på håret orkar.Lars Ödlund skrev:Lite mer avancerade bussar har utrustning som stänger av klimatanläggningen när dörrar och takluckor öppnas.
Att automagiskt pausa AC-funktionen vid hårt gaspådrag är väl i och för sig inte så otänkbart - om jag fattat rätt så förekommer det på personbilar att generatorns laddning (i mån av acceptabel batterispänning) sänks / stängs av just när man ger fullgas.
Nog är det väl 24V-system på de flesta bussar?daniel_s skrev:Kan det verkligen behövas? Låt oss ta i rejält och säga att AC:n tillsammans med övriga laster drar HUNDRA ampere. Vid en laddspänning av 15 volt likspänning betyder det 1500 W. Jag har ingen aning om vilka förluster man har i drivremmar och liknande, men låt oss ta i även här och säga att generatortransmissionens verkningsgrad är 25%. I så fall är det 6 kW (drygt 8 hk) av motoreffekten som går åt till att driva generatorn. Som jämförelse så har min gamla Volvo 240 en 130 hk motor. Nog för att det kan spela roll på marginalen men det är ju inte tävlingskörning vi talar om. Att bussarna går långsamt i uppförsbackarna beror väl knappast på AC:n utan snarare på strypta och/eller slitna motorer?M_M skrev:Eller så är det nåt knas med drivlinan, som gör att den på håret orkar.Lars Ödlund skrev:Lite mer avancerade bussar har utrustning som stänger av klimatanläggningen när dörrar och takluckor öppnas.
Skillnaden blir väl inte stor, men ett par procent kan väl inte vara helt fel att få tillgång till i en uppförsbacke?
AC-problem beror nog annars på sliten / dåligt underhållen AC, väl?
Visst är det 24V-system på bussarna men det är irrelevant i effektdiskussionen; som opponent borde du i stället ha reagerat på att bussarna har mycket större kupé och därmed kraftigare AC-aggregat i förhållande till motoreffekten.M_M skrev:Nog är det väl 24V-system på de flesta bussar?
Skillnaden blir väl inte stor, men ett par procent kan väl inte vara helt fel att få tillgång till i en uppförsbacke?

Men min uträkning gällde ju personbilar och dessutom menar jag att jag har tagit till ganska stora överslag så den bör ändå duga för att få perspektiv på saken.
Jag vet inte hur mycket effekt som behövs till AC'n i en buss - men antog att det var en buss-AC du nämnde. (Detta baserade jag på att en AC med knappt 1kW inmatad effekt lätt håller bra klimat i en hel villa och jag baserade det också på att i svinkall vinter så räcker ett par kilowatt för att hålla värmen i en husvagn, kanske inte helt jätterelevanta referenser men det bästa jag har).
Om en Buss-AC har klart högre effektinmatning så blir det ju ännu fler procent av motoreffekten
Om en Buss-AC har klart högre effektinmatning så blir det ju ännu fler procent av motoreffekten

-
Bristfälligt underhåll av AC från operatör, ja. Ofta i kombination med dåliga kontroller (låg kravnivå) från vissa huvudmäns sida.M_M skrev:AC-problem beror nog annars på sliten / dåligt underhållen AC, väl?
Debatten om förlorad motoreffekt pga AC förstår jag inte. Något sådant har jag nog aldrig upplevt, trots 12 år bakom ratten.
- Christer J
Den första generationens blåbussar på 4an hade underdimensionerade motorer. Då kraften att driva LKn togs från motorn tappade den mer kraft än nödvändigt i uppförsbackarna, vill minnas att det beskrevs av bussörare i detta forum när det begav sig. För några år sedan (2009) upplevde jag samma sak när jag skulle ta 4an från Fridhemsplan till Gullmarsplan. Den körde iväg precis när jag kom ut från biljetthallen. Strax efter kom en 40 (kortbuss) som jag hoppade på, denna låg över 100 meter efter 4an ända fram till Västerbron. I uppförsbacken körde kortbussen upp bredvid 4an och förarna växlade några handgester mellan varandra, sedan gasade föraren i kortbussen förbi 4an i backen upp. Väl nere på Långholmsgatan kunde jag kliva av och invänta 4an för vidare färd mot Gullmarsplan.Verspieder skrev:Bristfälligt underhåll av AC från operatör, ja. Ofta i kombination med dåliga kontroller (låg kravnivå) från vissa huvudmäns sida.M_M skrev:AC-problem beror nog annars på sliten / dåligt underhållen AC, väl?
Debatten om förlorad motoreffekt pga AC förstår jag inte. Något sådant har jag nog aldrig upplevt, trots 12 år bakom ratten.
Om det fortfarande var Lkn som orsakade ledbussens kraftlöshet eller allmänt för svag motor jämfört med kortbussen vet jag ej. Hade man fortfarande första generationens blåbussar i trafik 2009?
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
-
Många av första generationens blåbussar är fortfarande i trafik i Hornsberg och Frihamnen.