Trådbussen dök aldrig upp
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Trådbussen dök aldrig upp
I onsdags (3 juli) trodde jag att jag och sonen skulle få åka Trådbuss i Landskrona, för min del skulle det varit trådbusspremiär i Sverige (jag är född -63, så jag han knappast åka med Göteborgs och Stockholms trådbussar som lades ner -64). Nu blev det dock inte som tänkt, när vi anlände till Landskrona var linje 3´s hållplats uppgrävd, trådbussen var därmed ersatt med konventionell buss.
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Trådbussar är ju ytterst flexibla och jag har sett dem (sakta) köra åtskilliga meter vid
sidan av sin ledning - fattar inte aktuella ansvariga att det även går att köra på batteri
en liten bit?
Spårvagnar och trådbussar ska tydligen ersättas av förbränningsmotordrivna bussar så
fort man har den minsta chans till det...
Ren dumhet eller oresonligt hat? 
sidan av sin ledning - fattar inte aktuella ansvariga att det även går att köra på batteri
en liten bit?

Spårvagnar och trådbussar ska tydligen ersättas av förbränningsmotordrivna bussar så
fort man har den minsta chans till det...


SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Trådbussen dök aldrig upp
De är väl tyvärr ett känt fenomen, att de alltid är lättare att ersätta med buss...
De är ju lika här i Norrköping... Tex finns de ju möjligheter att vända vagnar i triangel på många ställen.
Utnyttjas i princip aldrig, då det anses för krångligt för förarna att göra sånt själva. Man är generellt för feg o tror inet att personalen ska klar av att göra lite besvärligare o mer ovanliga saker. Man vill inet heller lära ut sånt, tar för mycke tid o är krångligt.... Känns de som.
De är ju lika här i Norrköping... Tex finns de ju möjligheter att vända vagnar i triangel på många ställen.
Utnyttjas i princip aldrig, då det anses för krångligt för förarna att göra sånt själva. Man är generellt för feg o tror inet att personalen ska klar av att göra lite besvärligare o mer ovanliga saker. Man vill inet heller lära ut sånt, tar för mycke tid o är krångligt.... Känns de som.
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Idealtillvaron synes vara att SLIPPA trafikanter, spår och växlar, färdbevis mm då det
betraktas som JOBBIGT. Hur skulle det se ut om resten av näringslivet hade samma
inställning? Illa nog är att någon räknat ut att en fjärdedel av arbetstiden generellt
ägnas åt helt ovidkommande göromål - detta är dock bara en mild västanfläkt mot
det totalt aningslösa 1970-talet, då man i vissa fall kunde tjoxa bort hela arbetstiden-
i extremfallet "jobba" på två företag och sålunda uppbära dubbel lön utan att någon
upptäckte falsariet på flera år...
betraktas som JOBBIGT. Hur skulle det se ut om resten av näringslivet hade samma
inställning? Illa nog är att någon räknat ut att en fjärdedel av arbetstiden generellt
ägnas åt helt ovidkommande göromål - detta är dock bara en mild västanfläkt mot
det totalt aningslösa 1970-talet, då man i vissa fall kunde tjoxa bort hela arbetstiden-
i extremfallet "jobba" på två företag och sålunda uppbära dubbel lön utan att någon
upptäckte falsariet på flera år...

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Backar personalen i Norrköping regelbundet av nån annan anledning (t.ex. för att det behövs vid vagnhallen), eller behöver "hur man backar vagn" kanske repeteras också?leifd skrev:De är väl tyvärr ett känt fenomen, att de alltid är lättare att ersätta med buss...
De är ju lika här i Norrköping... Tex finns de ju möjligheter att vända vagnar i triangel på många ställen.
Utnyttjas i princip aldrig, då det anses för krångligt för förarna att göra sånt själva. Man är generellt för feg o tror inet att personalen ska klar av att göra lite besvärligare o mer ovanliga saker. Man vill inet heller lära ut sånt, tar för mycke tid o är krångligt.... Känns de som.
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Backning sker aldrig numera. Det är endast körning från bakre änden eller andra hytten som är tillåtet. Lär nog inte behöva repeteras inte...M_M skrev:Backar personalen i Norrköping regelbundet av nån annan anledning (t.ex. för att det behövs vid vagnhallen), eller behöver "hur man backar vagn" kanske repeteras också?leifd skrev:De är väl tyvärr ett känt fenomen, att de alltid är lättare att ersätta med buss...
De är ju lika här i Norrköping... Tex finns de ju möjligheter att vända vagnar i triangel på många ställen.
Utnyttjas i princip aldrig, då det anses för krångligt för förarna att göra sånt själva. Man är generellt för feg o tror inet att personalen ska klar av att göra lite besvärligare o mer ovanliga saker. Man vill inet heller lära ut sånt, tar för mycke tid o är krångligt.... Känns de som.
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Tråkigt att höra. Höll på att åka på samma nit för något år sedan men blev förvarnad i sista stund.mela skrev:I onsdags (3 juli) trodde jag att jag och sonen skulle få åka Trådbuss i Landskrona, för min del skulle det varit trådbusspremiär i Sverige (jag är född -63, så jag han knappast åka med Göteborgs och Stockholms trådbussar som lades ner -64). Nu blev det dock inte som tänkt, när vi anlände till Landskrona var linje 3´s hållplats uppgrävd, trådbussen var därmed ersatt med konventionell buss.
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Va, har ni inte tvåriktningsvagnar i Norrköping? Vad jag hört från förespråkare av moderna spårvägar så är de så bra då man kan vända dom var som helst på nätet att vändslingor är förlegat.leifd skrev:De är väl tyvärr ett känt fenomen, att de alltid är lättare att ersätta med buss...
De är ju lika här i Norrköping... Tex finns de ju möjligheter att vända vagnar i triangel på många ställen.
Utnyttjas i princip aldrig, då det anses för krångligt för förarna att göra sånt själva. Man är generellt för feg o tror inet att personalen ska klar av att göra lite besvärligare o mer ovanliga saker. Man vill inet heller lära ut sånt, tar för mycke tid o är krångligt.... Känns de som.

-Per
Sluta med plågsamma särskrivningar! Ord som uttalas ihop skall också skrivas ihop!
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Tror leifd tänker på att sitta i förarhytten i ena änden och framföra spårvagnen åt andra hållet. Förstår att man aldrig gör just så.Per Lind skrev:Va, har ni inte tvåriktningsvagnar i Norrköping? Vad jag hört från förespråkare av moderna spårvägar så är de så bra då man kan vända dom var som helst på nätet att vändslingor är förlegat.leifd skrev:De är väl tyvärr ett känt fenomen, att de alltid är lättare att ersätta med buss...
De är ju lika här i Norrköping... Tex finns de ju möjligheter att vända vagnar i triangel på många ställen.
Utnyttjas i princip aldrig, då det anses för krångligt för förarna att göra sånt själva. Man är generellt för feg o tror inet att personalen ska klar av att göra lite besvärligare o mer ovanliga saker. Man vill inet heller lära ut sånt, tar för mycke tid o är krångligt.... Känns de som.![]()
Det jag alltså undrar är om man "tillräckligt ofta" använder rangerkontroller (eller motsvarande) i bakänden på enriktningsvagnarna, och om båda ändarna används tillräckligt ofta på tvåriktningsvagnarna, så att man kan vara i stort sett helt säker på att inget strular p.g.a. vagnfel eller hanteringsfel (p.g.a. att utbildning på rangerkontroller görs för sällan)
Re: Trådbussen dök aldrig upp
M_M... Vad tror du man gör vid tillsyn t.ex. och tror du inte fel anmäls och repareras ?? Verkstad och vagnhallspersonal använder ju ofta rangerkontrollerna eller kör i bakre hytten. Tvåriktningsvagnarna byter också "normal" körriktning med jämna mellanrum. Detta för att undvika just såna fenomen. Samt viss "snedslitning" av vagnarna som annars skulle kunna uppstå.M_M skrev:Tror leifd tänker på att sitta i förarhytten i ena änden och framföra spårvagnen åt andra hållet. Förstår att man aldrig gör just så.Per Lind skrev:Va, har ni inte tvåriktningsvagnar i Norrköping? Vad jag hört från förespråkare av moderna spårvägar så är de så bra då man kan vända dom var som helst på nätet att vändslingor är förlegat.leifd skrev:De är väl tyvärr ett känt fenomen, att de alltid är lättare att ersätta med buss...
De är ju lika här i Norrköping... Tex finns de ju möjligheter att vända vagnar i triangel på många ställen.
Utnyttjas i princip aldrig, då det anses för krångligt för förarna att göra sånt själva. Man är generellt för feg o tror inet att personalen ska klar av att göra lite besvärligare o mer ovanliga saker. Man vill inet heller lära ut sånt, tar för mycke tid o är krångligt.... Känns de som.![]()
Det jag alltså undrar är om man "tillräckligt ofta" använder rangerkontroller (eller motsvarande) i bakänden på enriktningsvagnarna, och om båda ändarna används tillräckligt ofta på tvåriktningsvagnarna, så att man kan vara i stort sett helt säker på att inget strular p.g.a. vagnfel eller hanteringsfel (p.g.a. att utbildning på rangerkontroller görs för sällan)
Per Lind... Jo, vi har tvåriktiningsvagnar i Norrköping, men tyvärr inte enbart tvåriktningsvagnar ännu, därför måste man hantera trafiken som om de var enbart enriktningsvagnar. Dessutom behöver ju tvåriktingsvagnar övergångsväxlar på dubbelspår,för att kunna vända, något som faktiskt bara finns på Navestad-linjen ännu.
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Jag vet inte vad man gör vid tillsyn, det var därför jag ställde frågan!leifd skrev:M_M... Vad tror du man gör vid tillsyn t.ex. och tror du inte fel anmäls och repareras ?? Verkstad och vagnhallspersonal använder ju ofta rangerkontrollerna eller kör i bakre hytten.

(Jag har t.ex. inte koll på hur verkstad och vagnhall ser ut / används. Motsvarande i Göteborg verkar ofta användas så att vagnar sällan behöver backas, speciellt inte av trafikpersonalen).
Men i praktiken innebär detta alltså att ordinarie förarpersonal sällan/aldrig använder rangerkontrollerna baktill, och kan därför behöva repetitionsutbildning för att manövrera dessa vid en triangel/backvändning?
Bra!leifd skrev:Tvåriktningsvagnarna byter också "normal" körriktning med jämna mellanrum. Detta för att undvika just såna fenomen. Samt viss "snedslitning" av vagnarna som annars skulle kunna uppstå.
Hur mycket/lite märks snedslitningen på enriktningsvagnar?
Det räcker väl i princip att man turlägger tvåriktningsvagnar på linjer som behöver kunna säckvända? (Ja, givetvis behövs också övergångsväxlar).leifd skrev:Per Lind... Jo, vi har tvåriktiningsvagnar i Norrköping, men tyvärr inte enbart tvåriktningsvagnar ännu, därför måste man hantera trafiken som om de var enbart enriktningsvagnar. Dessutom behöver ju tvåriktingsvagnar övergångsväxlar på dubbelspår,för att kunna vända, något som faktiskt bara finns på Navestad-linjen ännu.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Låg det något faktiskt strategiskt beslut bakom införskaffande av tvåriktningsvagnar i Nr eller "råkade" det bara bli så?
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Personlig erfarenhet är att axel 1 uppvisar allra störst hjulslitage, därefter kommer axel 3. Andra kan säkert utveckla detta...M_M skrev:Jag vet inte vad man gör vid tillsyn, det var därför jag ställde frågan!leifd skrev:M_M... Vad tror du man gör vid tillsyn t.ex. och tror du inte fel anmäls och repareras ?? Verkstad och vagnhallspersonal använder ju ofta rangerkontrollerna eller kör i bakre hytten.![]()
(Jag har t.ex. inte koll på hur verkstad och vagnhall ser ut / används. Motsvarande i Göteborg verkar ofta användas så att vagnar sällan behöver backas, speciellt inte av trafikpersonalen).
Men i praktiken innebär detta alltså att ordinarie förarpersonal sällan/aldrig använder rangerkontrollerna baktill, och kan därför behöva repetitionsutbildning för att manövrera dessa vid en triangel/backvändning?
Bra!leifd skrev:Tvåriktningsvagnarna byter också "normal" körriktning med jämna mellanrum. Detta för att undvika just såna fenomen. Samt viss "snedslitning" av vagnarna som annars skulle kunna uppstå.
Hur mycket/lite märks snedslitningen på enriktningsvagnar?
Det räcker väl i princip att man turlägger tvåriktningsvagnar på linjer som behöver kunna säckvända? (Ja, givetvis behövs också övergångsväxlar).leifd skrev:Per Lind... Jo, vi har tvåriktiningsvagnar i Norrköping, men tyvärr inte enbart tvåriktningsvagnar ännu, därför måste man hantera trafiken som om de var enbart enriktningsvagnar. Dessutom behöver ju tvåriktingsvagnar övergångsväxlar på dubbelspår,för att kunna vända, något som faktiskt bara finns på Navestad-linjen ännu.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Det råkade nog bara bli så...Hechtwagen skrev:Låg det något faktiskt strategiskt beslut bakom införskaffande av tvåriktningsvagnar i Nr eller "råkade" det bara bli så?
Man råkade ju få erbjudande om att överta ett antal vagnar ur Frankfurts option på vagnar. Det enda man egentligen ville ha var ju en standardvagn/vagn som var körklar för trafik. Detta fick man ju på detta viset. Detta har ju sedan även överförts till Sjuan i Stockholm. Nu kommer man att fortsätta köpa denna vagntyp ett tag, och man kommer ju säkert att utnyttja tvåriktningsfunktionen mer vartefter nätet ändras och enriktningsvagnar försvinner. Men till skillnad från i Stockholm och här på Forum, så har man inte så bråttom.
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Aha!643 skrev:Personlig erfarenhet är att axel 1 uppvisar allra störst hjulslitage, därefter kommer axel 3. Andra kan säkert utveckla detta...M_M skrev:Hur mycket/lite märks snedslitningen på enriktningsvagnar?
Är det någon skillnad på höger/vänstersidan av vagnarna också?
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Om vi pratar enriktningsvagn... så har ju alltid M67 varit 15 cm bredare på höger sida än då vänster.M_M skrev:Aha!643 skrev:Personlig erfarenhet är att axel 1 uppvisar allra störst hjulslitage, därefter kommer axel 3. Andra kan säkert utveckla detta...M_M skrev:Hur mycket/lite märks snedslitningen på enriktningsvagnar?
Är det någon skillnad på höger/vänstersidan av vagnarna också?
M67K, fick dessutom rak högersida, vilket vänstersidan definitivt inte är.
Ska man se skillnader på höger eller vänster sidas hjulslittage, så tror jag de mer beror på vilket spårsystem vagnarna går på.
- Hechtwagen
- Inlägg: 3561
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Japp! Kolla tex på Arlandabanan som har en väldigt skarp kurva (med järnvägsmått mätt....) uppe i arlandatunnlarna och därför tvingas vända fordonen med jämna mellanrum för att få ett jämt hjulslitage.
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Kan vara - men man måste ju ändå svarva om båda hjulringarna på en axel till samma mått! Vad det gäller tillåtna skillnaderM_M skrev:Aha!643 skrev:Personlig erfarenhet är att axel 1 uppvisar allra störst hjulslitage, därefter kommer axel 3. Andra kan säkert utveckla detta...M_M skrev:Hur mycket/lite märks snedslitningen på enriktningsvagnar?
Är det någon skillnad på höger/vänstersidan av vagnarna också?
i hjuldiameter i samma boggie skiljer sig principerna högst väsentligt hos olika spårvägar...
De hastighetsmätare som fanns i en del 40-talsspårvagnar visade sig vara mindre tillförlitliga just pga ändringar i hjuldiametern
vid omsvarvning - man tröttnade helt enkelt och demonterade mätarna alt målade över dem med svart färg...
Kravet på att förarna skulle kunna bedöma hastigheten på 5km/timmen när kvarstod förstås ändå!
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Aha, det har jag missat.leifd skrev:Om vi pratar enriktningsvagn... så har ju alltid M67 varit 15 cm bredare på höger sida än då vänster.
M67K, fick dessutom rak högersida, vilket vänstersidan definitivt inte är.
Hur kan M67K fungera bra ihop med de mer symetriska vagnarna?
Re: Trådbussen dök aldrig upp
Tänk lite nu...M_M skrev:Aha, det har jag missat.leifd skrev:Om vi pratar enriktningsvagn... så har ju alltid M67 varit 15 cm bredare på höger sida än då vänster.
M67K, fick dessutom rak högersida, vilket vänstersidan definitivt inte är.
Hur kan M67K fungera bra ihop med de mer symetriska vagnarna?
M67K, lixom M67 är 2,35 breda, men osymetriska...
Det funkar alltså väldigt bra ihop med symetriska vagnar som är 2.40, vilket M97, M98 och M06 är.
Dock är hela nätet fullt trafikerbart med vagnar som mäter 2.50. Skillnaden mot plattformar är ju ändå helt försumbar i praktiken.