När används spåren i Allmänna gränd?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
LÅ1

När används spåren i Allmänna gränd?

Inlägg av LÅ1 »

Kör man vagnar via Allmänna gränd normalt under ett trafikdygn? Vagnar till och från Alkärrshallen går väl normalt via Alkärret? Men vill man passera Liljevalchs/Gröna lund så är det kanske bättre att gå via Allmänna gränd?
Kom att fundera på det när jag såg alla taxibilarna på spåret på Falkenbergsgatan i eftermiddags.

Lustigt nog så syns en spårvagn just på den platsen på Googles satellitbild!

(Och om man går in på Street view så ser man två olika veteranbussar framför Alkärrshallen beroende på om man tittar från Djurgårdsvägen eller från Allkärret. Och från Falkenbergsgatan ser man en tredje.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Re: När används spåren i Allmänna gränd?

Inlägg av Eos95 »

Ser inte spårvangen du talar om?

Jag har sett aktivitet på dem spåren men det var uppställning av arbetsvagn + någon gammal vagn.
är en kille på 18 år har ett brett fotointresse
jag har dyslexi
MIN hemsida är eos95.se där hittar man det mesta av mina foton.
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

Spåret Falkenbergsgatan Allmänagränd är det normala utfartsvägen för de gamla vagnarna så sommartid används det dagligen
Hälsingborgare i själ o hjärta
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Eos95 skrev:Ser inte spårvangen du talar om?

Jag har sett aktivitet på dem spåren men det var uppställning av arbetsvagn + någon gammal vagn.
Följ länken i första inlägget. Spårvagnståget står precis i svängen mellan Falkenbergsgatan och Allmäna gränd.

Leif A skrev:Spåret Falkenbergsgatan Allmänagränd är det normala utfartsvägen för de gamla vagnarna så sommartid används det dagligen
OK! En nyfiken fråga: Varför kör dessa ut den vägen? (Kan det bero på att man vill ha spåret i bruk helt enkelt? Eller finns det andra själ?)

Utfarten sker väl på tider när mängden taxibilar vid Gröna lund inte är så stort, antar jag. Det jag såg på eftermiddagen i går var att kön med taxibilar gick från Djurgårdsvägen och långt in på Falkenbergsgatan och då står de ju helt och hållet i spåren.
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Det beror främst på att när man har motorvagn och släp så vill man undvika att behöva backa ut i trafiken.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:Det beror främst på att när man har motorvagn och släp så vill man undvika att behöva backa ut i trafiken.
Ah, tack! Då förstår jag! Man kör rakt in på kvällen och får då backa när man skall ut ur hallen.

Det är väl i stort sett bara utryckningsfordon som backas in i garage för att snabbt kunna komma ut. Och så känner jag en båtägare som drog upp båten med aktern före, för man vet aldrig hur det är när man skall ut i sjön, eller varför.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Odd skrev:Det beror främst på att när man har motorvagn och släp så vill man undvika att behöva backa ut i trafiken.
22 års spårvägstrafik och taxiförarna struntar fortfarande i att det alltid gäller stoppförbud i spårvägsspår :(
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

LÅ1 skrev:
Eos95 skrev:Ser inte spårvangen du talar om?

Följ länken i första inlägget. Spårvagnståget står precis i svängen mellan Falkenbergsgatan och Allmäna gränd.
Mm gjorde det men det kan bero på att jag kör nya varianten av google maps (typ beta)
se här:
http://data.eos95.se/drive/karta.jpg

inte för det spelar någon roll...
jag har dyslexi
Claes Thure Moberg

Inlägg av Claes Thure Moberg »

643 skrev: 22 års spårvägstrafik och taxiförarna struntar fortfarande i att det alltid gäller stoppförbud i spårvägsspår :(
Och på vad sätt skulle det göra något som helst om droskorna ställer upp i ett spår som används helt sporadiskt om man inte hindrar annan trafik. Hållplatsen används ju enbart när man väntar sig kunder som lämnar "Gröna Lund" vilket är under en ganska begränsad tid på dygnet. Förarna vet säkert att det är ett spår som används sporadiskt. Skulle det mot förmodan komma ett utgående tåg vid den här tiden på detta spåret så kan de enkelt flytta på sig och släppa fram tåget. För övrigt - var skulle de annars ställa upp för att kunna betjäna de kunderna som kommer från "Grönan". Jag skulle själv inte ha några betänkligheter mot att ställa upp där.
Donkeyman Filosoferar på http://www.nordens-paris.blogspot.com
Användarens profilbild
Odd

Inlägg av Odd »

Om det vore så väl att taxibilarna ställs upp för att betjäna resenärer, men i verkligheten är det tyvärr en del som inte gör det, utan dom parkerar sin taxi där och går sen med familjen på Gröna Lund. Det händer att man tvingas backa tillbaka till hallen och gå ut bakvägen för att det helt enkelt inte går att komma fram pga taxibilar.
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

Taxi stationen i Allmännagränd är anpassad för 4 FYRA taxibilar Att ställa sin taxibil i spåret är inte det samma som att stå vid en Taxistation. Att ställa sig i spåret ÄR detsamma som att hindra annan trafik och ovan på det så finns det förare av Taxibilar som anser att de kan lämna sin bil i kön och gå o äta eller besöka grönan. O kom nu inte å säg att det bar är friåkare som gör sådant för jag har med egna ögon sett att det ÄR lika många från de så kallade fina bolagen.
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Claes Thure Moberg skrev:För övrigt - var skulle de annars ställa upp för att kunna betjäna de kunderna som kommer från "Grönan". Jag skulle själv inte ha några betänkligheter mot att ställa upp där.
Ingen "normalt funtad" människa åker väl taxi från Gröna Lund... :roll: De flesta tar väl ändå spårvagnen?
(Om man nu inte har varit på Tyrol och kryper därifrån...
Men sådana människor vill inte taxiförarna ha i sina bilar, spyor och kiss på den fina läderklädseln...)
Senast redigerad av roggek den söndag 07 juli 2013 19:11, redigerad totalt 1 gånger.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Leif A

Inlägg av Leif A »

ja antal resande med taxi från grönan är lågt men det har inte taxi förstått så därför dessa långa löjliga köer på kvällar o helger jag trodde att förare av taxi var ute efter att tjäna pengar men efter att ha sett dessa köer så undra jag om de bara står där föratt fördriva tiden
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Leif A skrev:ja antal resande med taxi från grönan är lågt men det har inte taxi förstått så därför dessa långa löjliga köer på kvällar o helger jag trodde att förare av taxi var ute efter att tjäna pengar men efter att ha sett dessa köer så undra jag om de bara står där föratt fördriva tiden
Det är ju en överetablering på marknaden så taxibilarna får stå i kö i stort sett var de än vill leta kunder. Sen är väl vissa bättre än andra på att välja strategi för att få kunder, det vore ju förvånande om alla taxiförare vore exakt lika smarta.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

roggek skrev:
Claes Thure Moberg skrev:
643 skrev:För övrigt - var skulle de annars ställa upp för att kunna betjäna de kunderna som kommer från "Grönan". Jag skulle själv inte ha några betänkligheter mot att ställa upp där.
Ingen "normalt funtad" människa åker väl taxi från Gröna Lund... :roll: De flesta tar väl ändå spårvagnen?
Men sådana människor vill inte taxiförarna ha i sina bilar, spyor och kiss på den fina läderklädseln...)
Här har det blivit ett grovt FEL - jag har inte alls skrivit de två första raderna! Tvärom bemött dem...
hur kan det bli på dette viset?????? :evil:
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

643 skrev: 22 års spårvägstrafik och taxiförarna struntar fortfarande i att det alltid gäller stoppförbud i spårvägsspår :(
Och på vad sätt skulle det göra något som helst om droskorna ställer upp i ett spår som används helt sporadiskt om man inte hindrar annan trafik. Hållplatsen används ju enbart när man väntar sig kunder som lämnar "Gröna Lund" vilket är under en ganska begränsad tid på dygnet. Förarna vet säkert att det är ett spår som används sporadiskt. Skulle det mot förmodan komma ett utgående tåg vid den här tiden på detta spåret så kan de enkelt flytta på sig och släppa fram tåget. För övrigt - var skulle de annars ställa upp för att kunna betjäna de kunderna som kommer från "Grönan". Jag skulle själv inte ha några betänkligheter mot att ställa upp där.
"Göra något som helst"? Detta är verkligen att binda ris åt egen rygg, att ofta tvingas att hastigt flytta ett antal bilar i ett stort
virrvarr som starkt påminner om när man häller gift i en myrstack... och sedan inte ha en susning om när nästa spårvagn kommer -
om fem minuter eller i morgon? Just därför har lagstiftarna bestämt om detta ständiga stoppförbud i eller för nära spårvägs- och
järnvägsspår. ENDA undantaget är om man tvingas stanna där pga trafikförhållandena men även detta skall i görligaste mån undvikas :)
Alla fordon som står i sagda spår borde alltså få sin förare kännbart bötfälld utom de första fyra i kön - om inte DE i strid mot bättre
vetande helt i onödan parkerat för nära spåret för att spårvagnarna ska komma förbi, ett långt ifrån ovanligt fenomen... :evil:
Att man tycker att en lag eller bestämmelse inte är smart eller inte kan förstå dess funktion ger definitivt ingen rätt att bryta mot den
- då får man på olika sätt försöka påverka i riktning mot en ändring - men så länge den gäller skall den åtlydas av ALLA!
Uppmaning till brottslig gärning är också kriminell... :roll:
roggek skrev:
Claes Thure Moberg skrev:För övrigt - var skulle de annars ställa upp för att kunna betjäna de kunderna som kommer från "Grönan". Jag skulle själv inte ha några betänkligheter mot att ställa upp där.
Ingen normalt funtad människa åker taxi från Gröna Lund... :roll:
De flesta tar väl ändå spårvagnen?[/quote]
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

roggek skrev:
643 skrev:För övrigt - var skulle de annars ställa upp för att kunna betjäna de kunderna som kommer från "Grönan". Jag skulle själv inte ha några betänkligheter mot att ställa upp där.
Samma sak här, jag (643) har inte skrivit NÅGOT av detta :evil:

Däremot vet jag att SS i decennier föreslagit att taxistationen flyttas till Djurgårdsvägen utanför Liljevalchs,
Blå porten, ABBA-muséet och resterna av Lindgården. Tycker det vore en perfekt lösning - men Djurgårds-
förvaltningen har hela tiden sagt nej... :(
Senast redigerad av 643 den söndag 07 juli 2013 19:21, redigerad totalt 1 gånger.
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Användarens profilbild
roggek

Inlägg av roggek »

Lugn, det är ändrat nu...

Och vad kom först, taxin eller spårvagnen???
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Användarens profilbild
Stefan Widén

Inlägg av Stefan Widén »

Tyvärr får vi väl konstatera att taxi haft monopol på Allmänna gränd även före 1967 (förutom då Djurgårdslinjen vände där på hästspårvagnens tid) Det som gjorde att det vart konflikter med taxi var att man "förskönade gatan" vilket resulterade i träd och breddade trottoarer. Effekten blev att det får plats mindre taxibilar vilket skapar kaoset då det är något som drar alla taxibilar i hela stan till Djurgården.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
Eos95
Kontakt:

Inlägg av Eos95 »

kanske dags göra som andra städer kalla på bärgare( kanske blå o vit som spårvagnarna :mrgreen: ) ifall dem står ivägen och bärga bort dem. :twisted: Skulle det dock behövas en bärgare vid Grönan hela tiden, för det tar lång tid lära upp alla taxi förare i sthlm :roll:
jag har dyslexi
Skriv svar