Funderar på parallellen, om man inom SL en dag kommer att plocka ner stationsklockorna, eftersom centraluret säkert är urgammalt, och varenda passagerare har en klocka på armen eller i mobilen...Vi måste fråga oss hur stort behovet är i dagens samhälle då var och varannan person har en klocka på armen eller i mobilen, säger Richard Kozak Åslöv.
En urkass historia
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
En urkass historia
Tiden är ur led på Karolinska i Huddinge. I tre år har sjukhusets 570 klockor stått stilla och de kostar kring en miljon kronor att åtgärda. ”Förra årets dåliga ekonomi gjorde att vi sa stopp och belägg för en del utgifter”, säger Richard Kozak Åslöv, lokalplaneringschef.
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: En urkass historia
Ja, har man ingen tidtabell så behöver man väl ingen klocka heller.roggek skrev:Tiden är ur led på Karolinska i Huddinge. I tre år har sjukhusets 570 klockor stått stilla och de kostar kring en miljon kronor att åtgärda. ”Förra årets dåliga ekonomi gjorde att vi sa stopp och belägg för en del utgifter”, säger Richard Kozak Åslöv, lokalplaneringschef.
Funderar på parallellen, om man inom SL en dag kommer att plocka ner stationsklockorna, eftersom centraluret säkert är urgammalt, och varenda passagerare har en klocka på armen eller i mobilen...Vi måste fråga oss hur stort behovet är i dagens samhälle då var och varannan person har en klocka på armen eller i mobilen, säger Richard Kozak Åslöv.

-
De er allerede forsvundet på S-banens stationer i København.
Med venlig hilsen
Svend Christensen
Med venlig hilsen
Svend Christensen
När klockorna i SL-trafiken sattes upp så var väl dessa betydligt mer exakta än de klockor som människor bar på armen eller i fickan. Och även mer exakta än de som eventuellt fanns i SL:s fordon. Så jag undrar om inte ett av syftena med klockorna på stationer och vid vissa hållplatser var att trafikpersonalen hade behov av rätt tid. Eller rätt SL-tid.
Att resenärerna och andra sedan fick en klocka att stämma av sin egen mot var väl bara en positiv sidoeffekt.

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Nå, stationsklockorna behövs ju i alla fall för att ge ett tidsbesked som kan avläsas samtidigt av både tågpersonal och trafikanter, så att det inte finns något att tjafsa om.
Folks privata klockor utgörs ju numera ofta av mobiltelefoner, och de är faktiskt inte så himla pålitliga - åtminstone på min telefon, som har något slags LCD-display, så tar det ungefär en sekund från det att man "väcker" displayen tills den börjar visa rätt tid. Däremellan visar den samma tid som den visade senast den var tänd, innan skärmsläckaren gick in. D v s om jag snabbt tittar på telefonen för att se hur lång tid det är kvar till avgång, så riskerar jag att underskatta brådskan.
Sen undrar jag varför det ska vara så förbaskat svårt att få mobiltelefonerna att visa sekunder? Senaste telefonen jag hade som överhuvudtaget kunde det var en "halvsmart" Ericsson, och där var man tvungen att gå in i ett särskilt program för att se sekunderna. Men jag har aldrig haft någon som kan visa dem direkt i displayen hela tiden! En annan svaghet är att det på många modeller är svårt att "ställa" klockan så att den slår om vid rätt sekund.
Folks privata klockor utgörs ju numera ofta av mobiltelefoner, och de är faktiskt inte så himla pålitliga - åtminstone på min telefon, som har något slags LCD-display, så tar det ungefär en sekund från det att man "väcker" displayen tills den börjar visa rätt tid. Däremellan visar den samma tid som den visade senast den var tänd, innan skärmsläckaren gick in. D v s om jag snabbt tittar på telefonen för att se hur lång tid det är kvar till avgång, så riskerar jag att underskatta brådskan.
Sen undrar jag varför det ska vara så förbaskat svårt att få mobiltelefonerna att visa sekunder? Senaste telefonen jag hade som överhuvudtaget kunde det var en "halvsmart" Ericsson, och där var man tvungen att gå in i ett särskilt program för att se sekunderna. Men jag har aldrig haft någon som kan visa dem direkt i displayen hela tiden! En annan svaghet är att det på många modeller är svårt att "ställa" klockan så att den slår om vid rätt sekund.
Det sämsta med dagens mobiltelefoni är att man inte redan för ca 20 år sen specade in nätutsänd exakt klocktid, med krav på att alla nät "prenumererar" på något bra atomur eller liknande.
Orsaken till att mobiler sällan visar sekunder är antagligen att det kräver att displayens uppdateringar sker inte bara tillräckligt ofta utan också med tillräckligt exakta intervall.
Om displayen skulle uppdateras var 1,01:e sekund så skulle det vid enstaka tillfällen se ut som om klockan hoppar två sekunder i ett steg, samtidigt som den i övrigt skulle se ut att gå lite för långsamt. Motsvarande gäller även omvänt, om displayen uppdateras var 0,98:e sekund skulle det istället se ut som att klockan ibland står still en sekund för mycket och att den i övrigt skulle se ut att gå lite för fort.
Det kostar prestanda (och därmed hastighet och batteritid) att avbryta en processor - förvisso är kanske ett avbrott exakt en gång per sekund inte så "dyrt" men det blir ändå "billigare" att uppdatera displayen vid något tillräckligt ofta inträffande tillfälle där annat ändå behöver göras. Om displayen bara uppdateras minutvis så kan detta "tillfälle där annat ändå behöver göras" kunna få infalla med någon sekunds variation fram och tillbaka kring varje minutväxling, medan om displayen har sekundvisare måste detta "tillfälle..." inträffa i stort sett nästan exakt en gång per sekund, eftersom klockan annars skulle se ut att gå i ojämn hastighet. (Om den bara uppdateras en gång per minut så märks det inte ifall den inte uppdateras lika exakt, ingen lär kunna stirra på en display i tre minuter och se att den andra minutväxlingen skedde lite för tidigt jämfört med övriga växlingar, däremot kan nog många rätt lätt titta på en display några sekunder och se att ett sekundsteg sker vid något fel tillfälle).
Vad gäller centralur så kanske det kan bildas en centralur-muppförening som driver centraluren som ideell verksamhet, formellt som en kulturgärning och informellt för att de tycker att det är kul?
Jag kan förstå att det kanske bedöms som för dyrt att reparera enskilda centralur, men om det däremot kostar nämnvärda pengar att sätta fart på centralstyrningen så är det något fel på branschen. Hela centralutrustningen kan i princip ersättas av valfri dator som kan styra en enda utport, "fixas enkelt av den händige" är en fras som faktiskt beskriver läget rätt väl.
Orsaken till att mobiler sällan visar sekunder är antagligen att det kräver att displayens uppdateringar sker inte bara tillräckligt ofta utan också med tillräckligt exakta intervall.
Om displayen skulle uppdateras var 1,01:e sekund så skulle det vid enstaka tillfällen se ut som om klockan hoppar två sekunder i ett steg, samtidigt som den i övrigt skulle se ut att gå lite för långsamt. Motsvarande gäller även omvänt, om displayen uppdateras var 0,98:e sekund skulle det istället se ut som att klockan ibland står still en sekund för mycket och att den i övrigt skulle se ut att gå lite för fort.
Det kostar prestanda (och därmed hastighet och batteritid) att avbryta en processor - förvisso är kanske ett avbrott exakt en gång per sekund inte så "dyrt" men det blir ändå "billigare" att uppdatera displayen vid något tillräckligt ofta inträffande tillfälle där annat ändå behöver göras. Om displayen bara uppdateras minutvis så kan detta "tillfälle där annat ändå behöver göras" kunna få infalla med någon sekunds variation fram och tillbaka kring varje minutväxling, medan om displayen har sekundvisare måste detta "tillfälle..." inträffa i stort sett nästan exakt en gång per sekund, eftersom klockan annars skulle se ut att gå i ojämn hastighet. (Om den bara uppdateras en gång per minut så märks det inte ifall den inte uppdateras lika exakt, ingen lär kunna stirra på en display i tre minuter och se att den andra minutväxlingen skedde lite för tidigt jämfört med övriga växlingar, däremot kan nog många rätt lätt titta på en display några sekunder och se att ett sekundsteg sker vid något fel tillfälle).
Vad gäller centralur så kanske det kan bildas en centralur-muppförening som driver centraluren som ideell verksamhet, formellt som en kulturgärning och informellt för att de tycker att det är kul?
Jag kan förstå att det kanske bedöms som för dyrt att reparera enskilda centralur, men om det däremot kostar nämnvärda pengar att sätta fart på centralstyrningen så är det något fel på branschen. Hela centralutrustningen kan i princip ersättas av valfri dator som kan styra en enda utport, "fixas enkelt av den händige" är en fras som faktiskt beskriver läget rätt väl.
Nje, inte så länge som trafikanternas egna ur inte alltid går rätt. Man kan ju inte anpassa avgångarna i tidtabellen till varje enskild trafikants inte helt säkert rättvisande klocka!roggek skrev:Funderar på parallellen, om man inom SL en dag kommer att plocka ner stationsklockorna, eftersom centraluret säkert är urgammalt, och varenda passagerare har en klocka på armen eller i mobilen...
Jag gillar boxar – jag tänker gärna utanför dem.
Saknar verkligen mega klockan på Odenplans T-banestation - en ikon fullt i klass med Stomatol-
skylten vid Slussen - när minutvisaren flyttade sig skakade hela stationen....
Ser inget skäl
varför den inte skulle kunna återställas...
HammarbyverkstaDEn hade en Klockverkstad med förråd av reservklockor - har själv byggt om
några till dubbelsidiga resp. mindre djupa...
Nya centralur är säkert väldigt billiga - men NÅGON kan ju tycka att underhållet av sekundärur
och framför allt deras ledningar blir för dyrt - trådlös styrning kan då vara något bra - och
varför inte inkludera hela samhället - ingen skulle längre behöva tvivla på vad klockan är!
skylten vid Slussen - när minutvisaren flyttade sig skakade hela stationen....

varför den inte skulle kunna återställas...
HammarbyverkstaDEn hade en Klockverkstad med förråd av reservklockor - har själv byggt om
några till dubbelsidiga resp. mindre djupa...
Nya centralur är säkert väldigt billiga - men NÅGON kan ju tycka att underhållet av sekundärur
och framför allt deras ledningar blir för dyrt - trådlös styrning kan då vara något bra - och
varför inte inkludera hela samhället - ingen skulle längre behöva tvivla på vad klockan är!

SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643
Ingen behöver längre tvivla på vad klockan är: http://sv.wikipedia.org/wiki/Network_Time_Protocol643 skrev:Nya centralur är säkert väldigt billiga - men NÅGON kan ju tycka att underhållet av sekundärur
-
Det resonemanget håller inte eftersom stationsklockorna också ofta går fel.Odd skrev:Nje, inte så länge som trafikanternas egna ur inte alltid går rätt. Man kan ju inte anpassa avgångarna i tidtabellen till varje enskild trafikants inte helt säkert rättvisande klocka!roggek skrev:Funderar på parallellen, om man inom SL en dag kommer att plocka ner stationsklockorna, eftersom centraluret säkert är urgammalt, och varenda passagerare har en klocka på armen eller i mobilen...
Nej, de går faktiskt ytterst sällan fel. Med "fel" menar jag då att visarna rör på sig men visar fel med en eller flera minuter. Felvisningen är alltid ett helt antal minuter eftersom omställningspulsen kommer en gång i minuten. (På vissa modeller är det två gånger i minuten så dessa kan även gå en halv minut fel.)AdrianLangemar skrev:Det resonemanget håller inte eftersom stationsklockorna också ofta går fel.Odd skrev:Nje, inte så länge som trafikanternas egna ur inte alltid går rätt. Man kan ju inte anpassa avgångarna i tidtabellen till varje enskild trafikants inte helt säkert rättvisande klocka!roggek skrev:Funderar på parallellen, om man inom SL en dag kommer att plocka ner stationsklockorna, eftersom centraluret säkert är urgammalt, och varenda passagerare har en klocka på armen eller i mobilen...
Om vi även räknar in klockor som står helt stilla, klockor vars sekundvisare som går för långsamt och klockor som inte ingår i något centralurssystem utan bara är anslutna till vanliga elnätet, så är det något fler klockor som går fel, men fortfarande väldigt få. Just långsamma sekundvisare (eller sådana som har fastnat på t ex 55) kan vara väldigt förvirrande då de kan förvränga tidsintrycket med nästan en hel minut.
Sen finns det ju några olika centralur, och de bör givetvis inte tillåtas att skilja sig mer än några sekunder från varandra. Att få alla klockor att gå helt lika är nog ganska onödigt, huvudsaken är att folk inte ser tågen åka iväg innan stationsklockan visar avgångstiden.
Centralurteknisk fråga:daniel_s skrev:Nej, de går faktiskt ytterst sällan fel. Med "fel" menar jag då att visarna rör på sig men visar fel med en eller flera minuter. Felvisningen är alltid ett helt antal minuter eftersom omställningspulsen kommer en gång i minuten. (På vissa modeller är det två gånger i minuten så dessa kan även gå en halv minut fel.)
Kan de som visar halvminuter verkligen gå en halv minut fel, förutom om de är felinstallerade?
Utan att faktiskt veta så antar jag att det skickas ut pulser med en polaritet på sekundtal 30 och med omvänd polaritet på sekundtal 00 (eller istället för pulser kanske det sker polväxling av en konstant påmatad likspänning (som alltså blir en fyrkantväxelspänning med frekvensen 1/60 Hz...)). Om så är fallet så kan klockan bara gå en halv minut fel om ledningen till den är polvänd.

Nån som vet hur det ligger till?
För att vara lite filosofisk: Även en klocka som står still visar rätt tid två gånger per dygn!

Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Är den då bättre eller sämre än en klocka som drar sig en sekund vart tusende år?LÅ1 skrev:För att vara lite filosofisk: Även en klocka som står still visar rätt tid två gånger per dygn!

filosofiska...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
fd SS 4643