Stockholm - Uppsala med SL eller SJ

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Olle Mornell

Stockholm - Uppsala med SL eller SJ

Inlägg av Olle Mornell »

En bekant bosatt i Bromma och som arbetar i Uppsala, ibland kvällstid, pendlar med tåg. Jag frågade om han åkte med SJ eller SL, Stockholm - Uppsala och vilka preferenser han hade att välja det ena eller det andra. Någon här som vill gissa på det valda resealternativet och motiveringar? Personen värderar tiden högre än priset.
Användarens profilbild
Thomas Lange

Re: Stockholm - Uppsala med SL eller SJ

Inlägg av Thomas Lange »

Då vann han/hon 25-30 min om SJ valdes?
Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Kanske SL pendeln till Karlberg och så byte där till tunnelbanan eller rentav pendeltåg till Spånga?
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Beroende på var i Bromma din bekant bor så ser det ut som om SL-tåg Uppsala-Solna med byte till buss står sig rätt bra jämfört med SJ-tåg Uppsala-Stockholm och byte till tunnelbana. Lägg därtill senare avgångar med SL-pendeln och även något flera på kvällen, så tror jag den vinner.
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

Harald har hittat en point med den något bättre turtätheten. Det finns dock flera saker som skiljer de båda koncepten åt. Min bekant bor åt Ålstenshållet så jag tror att det blir byte till t-banan hur som helst. När tvärbanan kommer till Solna station blir den säkert ett bra alternativ.
AdrianLangemar

Inlägg av AdrianLangemar »

Olle Mornell skrev:Harald har hittat en point med den något bättre turtätheten. Det finns dock flera saker som skiljer de båda koncepten åt. Min bekant bor åt Ålstenshållet så jag tror att det blir byte till t-banan hur som helst. När tvärbanan kommer till Solna station blir den säkert ett bra alternativ.
Det kommer inte att gå snabbare med Tvärbanan än med byte vid Karlberg.
Olle Mornell

Inlägg av Olle Mornell »

Eftersom min bekant ibland arbetar sena kvällar så uppskattade han halvtimmestrafiken på SL-pendeln. SJ kör bara varje timme sena kvällar. Helt klart avgörande för hans val. Han hade också andra preferenser:

- Han retade sig på att behöva visa biljetten två gånger på SJ, först på plattformen och sedan på för tågmästaren.
- Det finns vägguttag på X60 så att man kan ladda datorn, saknas på SJ.

Jag frågade lite ledande om han uppskattade komforten med klimatanläggningen på pendeln. Han svarade att SJ:s vagnar var "muggiga".

SL blir billigare men han menade att man ändå fick dra av för resorna så priset var inte så viktigt.

Jag förmodar att han byter vid T-centralen men jag ska tipsa om St Eriksplan/Karlberg
duga

Inlägg av duga »

Olle Mornell skrev:Eftersom min bekant ibland arbetar sena kvällar så uppskattade han halvtimmestrafiken på SL-pendeln. SJ kör bara varje timme sena kvällar. Helt klart avgörande för hans val. Han hade också andra preferenser:

- Han retade sig på att behöva visa biljetten två gånger på SJ, först på plattformen och sedan på för tågmästaren.
- Det finns vägguttag på X60 så att man kan ladda datorn, saknas på SJ.

Jag frågade lite ledande om han uppskattade komforten med klimatanläggningen på pendeln. Han svarade att SJ:s vagnar var "muggiga".

SL blir billigare men han menade att man ändå fick dra av för resorna så priset var inte så viktigt.

Jag förmodar att han byter vid T-centralen men jag ska tipsa om St Eriksplan/Karlberg
Fönstret för när SL kör halvtimmestrafik och SJ heltimmestrafik är dock "bara" två timmar: 20-22. Men det kanske är just då personen alltid reser i de fall denne jobbar kväll.

Det finns vägguttag i många av SJ:s vagnar, men inte alla. I en vanlig Uppsalapendel skiljer det sig från vagn till vagn.

SJ:s vagnar är definitivt muggiga på det sättet att de har mugg, det saknas på SL:s tåg.

SL har sommartid en klar fördel på så vis att tågen har AC.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

SJ har väl också vagnar med AC fast jag har aldrig fattat vilka som har det. Eluttag brukar också finnas på 80-talsvagnar, finns inte det på U-pendeln?

Men sen undrar jag, vad är det som hindrar att man mixar lite och åker ibland med UL, ibland med SJ? Taxan har inte nämnts i tråden, den har hittills gjort att jag avstått från att åka SL-pendeln (utom en gång när jag åkte på resplusbiljett).
duga

Inlägg av duga »

daniel_s skrev:SJ har väl också vagnar med AC fast jag har aldrig fattat vilka som har det. Eluttag brukar också finnas på 80-talsvagnar, finns inte det på U-pendeln?

Men sen undrar jag, vad är det som hindrar att man mixar lite och åker ibland med UL, ibland med SJ? Taxan har inte nämnts i tråden, den har hittills gjort att jag avstått från att åka SL-pendeln (utom en gång när jag åkte på resplusbiljett).
X2, X40, X55 och upprustade X12 samt upprustade 80-talsvagnar har eluttag.

Du kan köpa TIM kombi 2 kl Stockholm - Uppsala och samtliga länstrafikbolag för 3025 kr: http://www.tim.se/prisinfo.html

Eller köpa SL-kort + 10-biljetter hos SJ och UL och välja från fall till fall hur du vill resa.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Tack, då finns det ingen anledning att låsa sig vid det ena alternativet.
duga

Inlägg av duga »

daniel_s skrev:Tack, då finns det ingen anledning att låsa sig vid det ena alternativet.
Jo, det höga priset, om man reser så ofta så att det blir aktuellt med månadskort.
Skriv svar