Tiggeri i T-banan och på andra tåg och stationer

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Lennart Petersen

Re: Tiggeri i T-banan och på andra tåg och stationer

Inlägg av Lennart Petersen »

M_M skrev:
stockholm79 skrev:För er som ännu inte förstått detta:
Jag vet att det förekommer människohandel där till exempel påtvingad prostitution förekommer, men finns det belägg för att tiggandet ingår som en (egentlig?) del av människohandel?

...
Dagens Nyheter hade alltså en rätt omfattande och initierad reportageserie som handlade om de tillresta tiggarnas situation.
DN:s reportrar verkade ha kommit dem nära och fått förtroende bland dem och man besökte även deras hembyar.
Enligt tidningen så var det inget överordnat arrangemang med någon sorts maffia som tog pengar utan det föreföll som att de kom på eget initiativ. En orsak angavs att de belopp man fick in var så låga att det knappast skulle vara lönsamt med någon organiserad verksamhet.
Det är ju alltså en väsensskillnad mot prostitution som väl kan dra in flera tusen kronor om dagen per inblandad kvinna.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Ja, det är den bild jag också fått från olika håll.

Hittils verkar något som ens kan likna bevis saknas för påståendet att tiggeriet är kopplat till människohandel.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:Ja, det är den bild jag också fått från olika håll.

Hittils verkar något som ens kan likna bevis saknas för påståendet att tiggeriet är kopplat till människohandel.
Det har väl vid några tillfällen bevisats. T.ex. en handikappad man som rymde från sina övervakare på Stockholms central, om jag minns rätt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

LÅ1 skrev:

Det har väl vid några tillfällen bevisats. T.ex. en handikappad man som rymde från sina övervakare på Stockholms central, om jag minns rätt.
När? Nån länk?
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

M_M skrev:
LÅ1 skrev:

När? Nån länk?
Det var visst fyra år sedan! Men jag hittade tre länkar. Själva flykten beskrivs på två olika sätt!

http://arkiv.mitti.se:4711/2009/7/vasas ... 10IVV1.pdf
http://www.expressen.se/nyheter/hemlos- ... att-tigga/
http://www.sydsvenskan.se/sverige/armlo ... i-t-banan/

Råkade också hitta ett examensarbete i ämnet människohandel för tiggeri. (Har inte ens ögnat igenom den!)
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Har sett tiggare som suttit omedelbart utanför T-banestationer för att i viss mån
slippa problem...
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Anders Hanquist

Inlägg av Anders Hanquist »

Huruvida de reser på eget initiativ eller transporteras i grupp vet jag inte riktigt vad jag ska tro om. Dock förvånar det mig att det kan "löna sig" med resor och allt (själva SL-resan kan vi lämna därhän, jag har oerhört svårt att tänka mig att de har giltigt färdbevis). En rolig sak hände idag: "Tjänstgöringslistan" funkade inte. Jag råkade nämligen ut för en lapputdelare som lämnade vagnen vid en station för att omedelbart följas av en kollega som delade ut likadana lappar till samma lika ointresserade resenärer. Har en känsla av att åtmistone den siste av dem kammade noll på den turen.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Anders Hanquist skrev:Huruvida de reser på eget initiativ eller transporteras i grupp vet jag inte riktigt vad jag ska tro om. Dock förvånar det mig att det kan "löna sig" med resor och allt (själva SL-resan kan vi lämna därhän, jag har oerhört svårt att tänka mig att de har giltigt färdbevis). En rolig sak hände idag: "Tjänstgöringslistan" funkade inte. Jag råkade nämligen ut för en lapputdelare som lämnade vagnen vid en station för att omedelbart följas av en kollega som delade ut likadana lappar till samma lika ointresserade resenärer. Har en känsla av att åtmistone den siste av dem kammade noll på den turen.
Kollade du lapparna? Var de likadana eller bara liknande?

Andra som har snarlik otur ibland är burksamlare. Satt en gång och väntade på ett T-banetåg under lågtrafikstid, och det var tre personer som grävde igenom samma papperskorg, utan att någon annan varit i närheten av den!
Anders Hanquist

Jag måste erkänna att jag inte detaljstuderade dem. Hade jag anat att en kollega skulle stiga på vid samma station som den förste steg av skulle jag kanske ha gjort det, eller lagt rabarber på dem för senare jämförelse. Men på några meters håll verkade de dock väldigt lika, 10x15, stående med text och därunder bild av något barn, som skulle föreställa utdelarens eget, vilket jag dock i högsta grad tvivlar på.
LÅ1

Inlägg av LÅ1 »

Fördelen med lapputdelarna är att de är tysta! Det gäller inte tåg-musikanterna, och det gäller inte alla Stockholmsbaserade hemlösa tiggare. Många av de senare drar sin ramsa om och om igen. Oftast i en hövlig ton i och för sig.
Anders Hanquist

Jag vet inte riktigt vilket av dessa fenomen som är mest drägligt. Jag kan se poängen med lapputdelarnas tystnad under arbetet. De som exekverar musik i vagnarna kan man ju inte undgå. Det går ju liksom inte att "blunda" med öronen. Skulle man inte kunna skicka STIM på dem, för de har väl ingen "musiklicens" som det tydligen heter.
Lennart Petersen

Anders Hanquist skrev:Jag vet inte riktigt vilket av dessa fenomen som är mest drägligt. Jag kan se poängen med lapputdelarnas tystnad under arbetet. De som exekverar musik i vagnarna kan man ju inte undgå. Det går ju liksom inte att "blunda" med öronen. Skulle man inte kunna skicka STIM på dem, för de har väl ingen "musiklicens" som det tydligen heter.
Musik är inte heller tillåtet enligt SL ordningsregler så den saken är i vart fall ganska klar.
Det står ganska kort:
"Av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att framföra musik i SL-trafiken"

Men några sanktioner mer än att avvisa musikanten från tåget finns knappast.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

Anders Hanquist skrev:Huruvida de reser på eget initiativ eller transporteras i grupp vet jag inte riktigt vad jag ska tro om. Dock förvånar det mig att det kan "löna sig" med resor och allt (själva SL-resan kan vi lämna därhän, jag har oerhört svårt att tänka mig att de har giltigt färdbevis).
Om det förvånar sig att det lönar sig att åka den ganska långa vägen så kanske deras nöd i hemlandet framgår tydligt?

Det vore väl för övrigt märkligt om de inte har SL-färdbevis med tanke på för- och nackdelarna för dem att ha eller inte ha SL-färdbevis, väl?
Anders Hanquist skrev:De som exekverar musik i vagnarna kan man ju inte undgå.
Vilket ordval, "exekverar musik" :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Anders Hanquist skrev:Skulle man inte kunna skicka STIM på dem, för de har väl ingen "musiklicens" som det tydligen heter.
Det beror med största sannolikhet på huruvida de spelar musik som STIM faktiskt har något att göra med eller inte. De klassiska "bröla loss med dragspelet"-låtarna är väl låtar vars copyrightskydd gått ut för länge sedan?
Lennart Petersen

M_M skrev:[Det vore väl för övrigt märkligt om de inte har SL-färdbevis med tanke på för- och nackdelarna för dem att ha eller inte ha SL-färdbevis, väl?

.
Det blir ju bara spekulationer på den här fronten men tillbringar man en 10t om dagen innanför spärrarna så är det nog bäst att ha månadskort med tanke på kontroller. Och mitt intryck är att dom försöker leva hyggligt annanför lagens gränser och undviker att utmana och då dessutom få myndigheternas intresse över sig.
Det värsta dom gör är väl att många uppenbart för länge sedan överskridit 90dagarsgränsen för hur länge man får stanna men det är inte heller kriminellt i sig själv.
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

90-dagarsgränsen är väl för övrigt i princip bara en fördel för dem att överskrida, eftersom de då räknas som boende i Sverige och därmed torde ha rätt till vårt (förvisso söndervittrande) sociala skyddsnät, eller?
Lennart Petersen

M_M skrev:90-dagarsgränsen är väl för övrigt i princip bara en fördel för dem att överskrida, eftersom de då räknas som boende i Sverige och därmed torde ha rätt till vårt (förvisso söndervittrande) sociala skyddsnät, eller?

Nä så funkar det nog inte, då skulle ju vem som helst bara kunna stanna över gränsen och bli bosatt.
Som EU-medborgare får man utan vidare stanna i ett annat EU-land i max 90 dagar. Alltså för ändamål som turism, besök av släktingar eller vad man nu har för skäl. Men får man en anställning som man kan försörja sig på får man stanna åtminstone så länge som anställningen består.
I övrigt har man ju som EU-medborgare rätt till sjukvård vid vistelse i annat EU-land.
Användarens profilbild
643

Inlägg av 643 »

Man behöver inte vara Rom från Rumänien för att tigga i och utanför tunnelbanan.
Men när någon vädjar om "lite mat" och samtidigt med tveksam framgång döljer
sin rykande cigarrett bakom ryggen, upphör mitt medlidande och övergår i
hänsynslös cynism - "och skam den som tycker illa därom!" :)
SSS 643 (+25,201,43)
fd SS 4643
Bergsteen

Inlägg av Bergsteen »

Finns det inte några regler eller förordningar man kunde anväda för att avhysa tiggarna?
Det är gravt störande att behöva se dom i stadsbilden på gator och torg, och på SL färdmedel.
Det är ju knappast något hederligt arbete.
Vanliga hedervärda medborgare och skattebetalare skall inte behöva känna sig antastade av dylika element.
Finns det inte några slummsystrar som kan rycka ut och hjälpa om det är nödvändigt?
"Den som inte arbetar skall heller inte äta"!!
M.V.H
CB.
Part of me suspects that I'm a loser, and the other part of me thinks I'm God Almighty.

John Lennon
Användarens profilbild
Hechtwagen

Inlägg av Hechtwagen »

Välkommen hit Cecil! Jag är inne på samma linje som Ni! Tiggarna är alldeles för fula för att väcka empati! Tänk om det var unga blonda puddingar med klara Miss Universum-förutsättningar som tiggde på gatorna! Då skulle nog fler hjälpa till!
Användarens profilbild
M_M

Inlägg av M_M »

643 skrev:Man behöver inte vara Rom från Rumänien för att tigga i och utanför tunnelbanan.
Men när någon vädjar om "lite mat" och samtidigt med tveksam framgång döljer
sin rykande cigarrett bakom ryggen, upphör mitt medlidande och övergår i
hänsynslös cynism - "och skam den som tycker illa därom!" :)
Vilka laster utöver rökning tycker du bör vara reserverade för vissa samhällsklasser?

(Risken för medicinska komplikationer på grund av en given mängd rökning är knappast lägre hos medelklassen)
Skriv svar