R.Lindmark skrev:643 skrev:R.Lindmark skrev:Den skall också skrotas enligt uppgifter från Aga.
Var kritisk mot (skit)snack.... Åsikt utan insikt kallas SVAMMEL!
Och vem är "Aga"??? Vänligen försök vara någorlunda seriös

Vill du ha ett namn eller? Vet du att jag har fel och har du andra uppgifter får du gärna komma med dem. Tills dess tror jag iaf på det "Aga"

har sagt.
Äsch vilken trist diskussionstråd det blev kring ödet för 9236!
Min fundering kring vad loket går tillmötes handlar om den potential för användning just som diesel-ellok, som 9236 skulle ha i Malmköping i stort sett i sitt nuvarande utförande. Vad man skulle behöva göra, förutom att gå igenom och rusta upp sådant som är slitet (är det t.ex. en Scania D10 som sitter i loket - i så fall ganska lätt renoverbar eller utbytbar mot en D11), är väl annars i huvudsak att demontera strömdojorna, ta bort navgivaren för HS-systemet mm och sedan montera en strömavtagare på taket. Kanske också hjulen måste svarvas till en annan profil. Alltså
inte att långsiktigt göra en A3 av det hela! Det är något jag tyckt i många år. 9236 skulle bli en bra komplettering till eller ersättare för lokomotorn, som är litet för bred på vissa platser och kanske också för lätt för vissa uppgifter.
Huruvida 9236 finns med i SSS bevarandeplaner och i så fall för vilket ändamål, det vet jag inte i nuläget. Men det kanske någon mera insatt kan berätta något om här? Har det rent av förts diskussioner med Trafikförvaltningen om att få överta loket?
Skulle loket stå hos Stena för Gluffs-Gluffs eller redan vara uppgluffsat, så menar jag ett ett stort misstag är begånget!
Bekymrar sig
/Ragnar Thörnblom
(Som ju inte längre kan påverka vad som kan överlämnas till SSS inifrån s.a.s.)