Bensinspårvagn 19

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Bensinspårvagn 19

Inlägg av Reimersholme71 »

Enligt vad jag förstår av Atlasen hette bensinspårvagnen Karlaplan-Frihamnen 19.

Om man bläddrar i "SL 100" från 1976 hittar man en bild från den underjordiska spårvagnshållplatsen Ringvägen med rejält tilltagna eldrivna vagnar skyltade 19 och Örby. Är det någon som kan berätta lite om hur det hänger ihop? :D

Martin
Gäst

Re: Bensinspårvagn 19

Inlägg av Gäst »

Reimersholme71 skrev:Enligt vad jag förstår av Atlasen hette bensinspårvagnen Karlaplan-Frihamnen 19.

Om man bläddrar i "SL 100" från 1976 hittar man en bild från den underjordiska spårvagnshållplatsen Ringvägen med rejält tilltagna eldrivna vagnar skyltade 19 och Örby. Är det någon som kan berätta lite om hur det hänger ihop? :D

Martin
Ehhh... Kanskje bensinsporveien ble erstattet av en elektrisk sporvei?
Johannes Erra

Inlägg av Johannes Erra »

I de större nordiska spårvägsstäder har samma linjenummer använts av flera olika linjer under åren (inte samtidigt förstås). T ex. i Helsingfors finns det flera exempel på detta, i Stockholm har åtminstone linjerna 8 och 13 (och säkert många andra linjer också) varit helt olika t ex. på 1940- och 1960-talen. Samma gäller troligtvis också linje 19: Tunneln från Slussen till de södra förorterna blev färdig först circa 1933. Då hade man redan lagt ner bensinspårvägen och linjenummer 19 var ledig igen.

mvh
J Erra
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Örbybanan

Johannes Erra skrev:I de större nordiska spårvägsstäder har samma linjenummer använts av flera olika linjer under åren (inte samtidigt förstås). T ex. i Helsingfors finns det flera exempel på detta, i Stockholm har åtminstone linjerna 8 och 13 (och säkert många andra linjer också) varit helt olika t ex. på 1940- och 1960-talen. Samma gäller troligtvis också linje 19: Tunneln från Slussen till de södra förorterna blev färdig först circa 1933. Då hade man redan lagt ner bensinspårvägen och linjenummer 19 var ledig igen.

mvh
J Erra
Men Örbybanan öppnades visst redan 1930, året efter bensinspårvägens nedläggning. Fick Örbybanan i alla fall nummer 19 redan då, trots allt?

Och för att återknyta till vår Norske "Gäst", varför elektrifierades inte 19 till Frihamnen? När revs spåren upp?

Martin
Harald
Kontakt:

Re: Örbybanan

Inlägg av Harald »

Reimersholme71 skrev: Men Örbybanan öppnades visst redan 1930, året efter bensinspårvägens nedläggning. Fick Örbybanan i alla fall nummer 19 redan då, trots allt?

Och för att återknyta till vår Norske "Gäst", varför elektrifierades inte 19 till Frihamnen? När revs spåren upp?

Martin
Svaret på första frågan är ja.

Svaret på andra frågan är att militären inte ville ha luftledningar på Gärdet, som var ett militärt övningsfält på den tiden.

Svaret på tredje frågan vet jag inte.

Återanvända linjenummer i Stockholm finns en hel del. Ett axplock:

Linje 8 Slussen-Skarpnäck resp. Södersjukhuset-Gärdet
Linje 11 Mariebergsgatan-Karlaplan resp. Tegelbacken-Ängby
Linje 13 Tegelbacken-Ulvsunda resp. Fridhemsplan-Mälarhöjden
Linje 14 Vanadisplan-Djurgården resp. Fridhemsplan-Fruängen
Ulf_

Inlägg av Ulf_ »

..jag grämer mig över att min kamera är trasig. För i förrgår var en t-baneförare på linje 17 ute och körde söderut mot skarpnäck, med tåget skyltat som just linje 8! Högtalarrösten talade dock bara om "tåg mot Skarpnäck" och inte "Linje 8 mot Skarpnäck", vilket får mig att misstänka datorfel.. Men det var en kul slump!
Användarens profilbild
thbe

Inlägg av thbe »

Harald skrev:
Reimersholme71 skrev: Men Örbybanan öppnades visst redan 1930, året efter bensinspårvägens nedläggning. Fick Örbybanan i alla fall nummer 19 redan då, trots allt?

Martin
Svaret på första frågan är ja.

Svaret på andra frågan är att militären inte ville ha luftledningar på Gärdet, som var ett militärt övningsfält på den tiden.

Militären lär också ha haft ett flygfält på Gärdet
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Ett tips till Reimersholme 71, som jag tror jag givit tidigare.

Köp "Stockholm På Spåret", spårvägssällskapets bok om Stockholms spårvägars historia. Det finns linjehistoriker i den, även för linje 19!

Om du nu inte har råd just nu: utnyttja biblioteket och låna!

Inte för att jag har något emot att debattera bensinspårvagnen, eller andra av dina många historiska frågor, men ibland riskerar internet bli ett forum för "nästan-sanningar" där folk försöker hjälpa till men inte har alla fakta på bordet. Och en sann diggare ställer väl inte bara frågor ut i cyberrymden, han söker Sanningen även i tryckt form? Eller varför inte rent av börja forska själv? Det finns massor av outforskade områden att ta tag i. Frågor som de du ställer gjorde en gång i tiden att jag började rota i böcker och arkiv!

Stefan B
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

Stefan B skrev:Ett tips till Reimersholme 71, som jag tror jag givit tidigare.

Köp "Stockholm På Spåret", spårvägssällskapets bok om Stockholms spårvägars historia. Det finns linjehistoriker i den, även för linje 19!

Inte för att jag har något emot att debattera bensinspårvagnen, eller andra av dina många historiska frågor, men ibland riskerar internet bli ett forum för "nästan-sanningar" där folk försöker hjälpa till men inte har alla fakta på bordet. Och en sann diggare ställer väl inte bara frågor ut i cyberrymden, han söker Sanningen även i tryckt form? Eller varför inte rent av börja forska själv? Det finns massor av outforskade områden att ta tag i. Frågor som de du ställer gjorde en gång i tiden att jag började rota i böcker och arkiv!

Stefan B
-------------------
Även Karachi och Rangoon lär ha haft bensinspårvagnar ända till relativt nyligen. Är det någon som vet när dessa lades ned?

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Dieselspårvagn?

spårsnoken skrev:Även Karachi och Rangoon lär ha haft bensinspårvagnar ända till relativt nyligen. Är det någon som vet när dessa lades ned?

mvh/spårsnoken
Har det funnits dieselspårvagnar då? Tyskland vore väl ett bra ställe för en sådan bastard; där har dom ju till och med byggt flygplan med dieselmotorer.

Drivs en förbränningsmotordriven spårvagn direkt av motorn och har växlar som en buss, är den "dieselelektrisk", eller finns båda varianterna?

M
spårsnoken

Inlägg av spårsnoken »

spårsnoken skrev:
Stefan B skrev:Ett tips till Reimersholme 71, som jag tror jag givit tidigare.

Stefan B
-------------------
Även Karachi och Rangoon lär ha haft bensinspårvagnar ända till relativt nyligen. Är det någon som vet när dessa lades ned?

mvh/spårsnoken
-------------------
OK. Har knäckt frågan med Karachi själv under tiden. Spårvägen lades ned 1975. Nätet hade tre linjer som trafikerades med som mest ett 60-tal bensindrivna spårvagnar.

Men hur är det med Rangoon? Är det någon som vet? (Tror dock att det var elektrisk spårväg, men vilket år lades den ned? Det fanns trådbussar i Rangoon också, men både de och spårvägen är nedlagd sedan ett antal år.

PS. Rangoon heter numera Yangon och är huvudstad i Myanmar (tidigare Burma).

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Burma!

spårsnoken skrev:PS. Rangoon heter numera Yangon och är huvudstad i Myanmar (tidigare Burma).
Anna Lindh envisades med att kalla landet för Burma i alla fall, som en protest mot militärdiktaturen...

M
spårsnoken

Re: Burma!

Inlägg av spårsnoken »

Reimersholme71 skrev:
spårsnoken skrev:PS. Rangoon heter numera Yangon och är huvudstad i Myanmar (tidigare Burma).
Anna Lindh envisades med att kalla landet för Burma i alla fall, som en protest mot militärdiktaturen...

M
------------
Ja. Det får man göra. Men troligen inte om man vill ha inresevisum till Myanmar; om man t.ex. vill studera resterna av Yangons spårvägar.....

F.ö. är Myanmar den idag gångbara beteckningen i regionen. Varken i Thailand eller i andra grannländer använder man Burma längre, även om man också kritiserar regeringen i Myanmar.

mvh/spårsnoken
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Reimersholme71 skrev: Och för att återknyta till vår Norske "Gäst", varför elektrifierades inte 19 till Frihamnen? När revs spåren upp?
thbe skrev:Militären lär också ha haft ett flygfält på Gärdet
Ja, men vid pass 1930 hade väl den flygverksamheten flyttats ut till Hägernäs, Västerås och Malmen? Flygvapnet bildades ju 1927 (?) och marinflyget vid Hägernäs blev 2. Flygkåren 1929.

Martin
Användarens profilbild
bruse

Inlägg av bruse »

Bensinspårvägslinje 19 gick i trafik 14/1 1924 - 1/3 1929.
http://www.ss.se/atlas/system.php?id=11
De e int lätt att förklar för nån som int begrip - Ingemar Stenmark
Användarens profilbild
Reimersholme71
Kontakt:

Civil verksamhet?

bruse skrev:Bensinspårvägslinje 19 gick i trafik 14/1 1924 - 1/3 1929.
http://www.ss.se/atlas/system.php?id=11
Så om det var som jag antar, att den militära verksamheten minskade borde väl den civila verksamheten kunnat öka, och därmed borde det funnits anledning att elektrifiera linjen? Eller var det lågkonjunkturen som drog ner verksamheten i hamnen? Det skulle också, å andra sidan, med deflationen som följde, gjort det billigare att elektrifiera linjen?

Har du, Bruse, skrivit om de här sammanhangen dina linjeskrifter?

Martin
Användarens profilbild
Stefan B

Inlägg av Stefan B »

Den militära verksamheten må ha minskat, men militärens krav på att inga luftledningar skulle finnas på Gärdet var kvar.

Frihamnslinjen var f.ö. en följd av att man under första världskriget körde ved per järnväg till upplag på Gärdet. Det fanns därför ett spår på delar av sträckan som linje 19 kunde utnyttja.

1929 hade SS köpt in sig i motorbussbranschen och därmed kunde trafikbehovet av denna lilla linje enklare handhas av motorbussar. Redan 1925 gick för övrigt inhyrda motorbussar som ersättningstrafik när motorvagnen var på verkstad. Trafiken var inte större än att det var vissa turer på linje 52 (som gick till Karlaplan) som förlängdes till Frihamnen vardagar (52F).

Någon undrade ovan om bensin/dieselspårvagnar i Tyskland. Jodå, det har funnits. I själva verket var väl Stockholms vagn en kopia på de som gick på en linje i Berlins utkant (hette den inte linje 120)?

SB
Användarens profilbild
Jörgen_G

Inlägg av Jörgen_G »

Reimersholme71 skrev:/.../Flygvapnet bildades ju 1927 (?) /.../
1926!

mvh/ Jörgen G
Østensjøen

Inlägg av Østensjøen »

Reimersholme71 skrev:

Martin
Det var forresten jeg som skrev innlegget til den norske gjästen.
Skriv svar