Första nya spårvagnen i en serie av 40 st låggolvsvagnar rullade idag ut från Transtech's fabrik i Kajana (mitt i Finland) på den en km långa meterspåriga provbanan. Vagnen har vridbara boggier och är skräddarsydd för den krävande spårgeometrin i Helsingfors, med sina branta kurvor och backkrön, samt för vårt nordiska klimat. Kanske något för Oslo resp Göteborg att titta på i normalspårsutförande? Länge sedan nytillverkning av spårvagnar i Norden!
Se bifogade länk till Finska Spårvägssällskapets hemsida med bilder från leveransen den 13 juni av den första låggolvsvagnen (vagn 401) i en serie av 40 st. Texten är på finska och bilderna visar bl.a. att Trafikminister Merja Kyllönen (i mitten) deltog och klippte bandet, flankerad av, förutom div fabriks- och spårvägsdirektörer, även två damer iförda konduktrisuniform av 60-talssnitt. Bilderna visar både vagnens interiör, förarplats samt i trafik på fabriksområdets 1 km långa provbana (Finlands andra spårvagnsstad: Kajana ),
Eftersom det är en enriktningsvagn finns en nedfällbar manöverpanel för backning upp till 40 km/h,samt en handikappramp av samma typ som i de förlängda ledvagnarnas låggolvsdel.
Foto Copyright Jorma Rauhala och Daniel Federley.
Japp man blir väldigt avundsjuk på nya vagnen som vi förstår skall vara väldigt bra, där man lagt ner stora krafter för att få den att passa i nordiska förhållanden. Vi får hoppas att provkörningarna bekräftar att det är en bra vagn.
Stefan
Teknisk förvaltare med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
"Stockholm tar väl av princip aldrig efter någon annan... Man uppfinner hellre hjulet ingen, gång på gång !!"
Kan man få en förklaring till detta? Vilka "hjul" har Stockholm uppfunnit på nytt? Och det dessutom "gång på gång"? Talar vi om C20, A32, X60, A35 eller A36?
RR skrev:"Stockholm tar väl av princip aldrig efter någon annan... Man uppfinner hellre hjulet ingen, gång på gång !!"
Kan man få en förklaring till detta? Vilka "hjul" har Stockholm uppfunnit på nytt? Och det dessutom "gång på gång"? Talar vi om C20, A32, X60, A35 eller A36?
Undrar
/Ragnar Thörnblom
Till exempel Tvärbanans dragning i Gröndal. Där hävdade en av SLs tjänstemän att man aldrig tidare hade byggt något sådant. Alltså spårväg i gata. Häpp
Får jag tillräckligt med tid så kan jag hitta tidningsklippet.
Var inte den där laddhybridbussen som skall gå i Hammarby Sjöstad också en världsnyhet? Sådana bussar kör redan i Seoul sedan något år och i Wien sedan några månader, och säkert på fler ställen också.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad
"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.